Het Ducati Monster topic *deel 44*

Er staat hier in het te koop gedeelte een nette Diversion voor 500e. Koop dat ding, ga kilometers maken en koop van het voorjaar een leuke Monster voor de pretkilometers. Dan is zo'n 750 ook helemaal prima.
Dit. Als je het los kan laten dat je niet gelijk op je droom motor begint.

Het is echt beter als je onbezwaard kan leren motor rijden. Want laten we eerlijk zijn, je moet nog een hoop leren na het behalen van een rijbewijs.

Vergeet ook niet dat de goedkopere motoren vaak vers rubber, kleppen stel beurt, accu en of nieuwe kettingset kunnen gebruiken. Als je dit moet laten doen kan dat best duur worden. Dan zit je beter met een Jap van 1500 dan een Duc van 2000-2500 met jouw huidige budget.

Kilometers maken op een eerste motor met achterstallig onderhoud kan ik niet aanraden.
 
Die CBR Fireblade zou ik zelf laten staan. Model ziet er niet uit, oké, kwestie van smaak. Ben benieuwd of je die ooit nog in de toekomst voor een redelijk bedrag kunt verkopen.

De Monster 750 vertrouw ik niet. Hele cockpit is vervangen door een setje tellers van een heel ander model Ducati. Dat kan duiden op schade aan de voorzijde. Ik heb 'm ff nagekeken op RDW.nl Heeft inmiddels 4 eigenaren gehad.

Kijk nog ff op motorfun.nl Daar staat een nette Monster 600 voor € 2.875. OK, geen injectie, enige nadeel.
(Ik heb gehoord/gelezen dat dit model bij lagere temperaturen last kan krijgen van bevroren carburateurs. Een setje leidingen die de warme olie langs de vlotterbakken voert moet dat voorkomen).
 
Laatst bewerkt:
Die tellerset was in die tijd als aftermarket set voor een monster te koop van Ducati Performance.
Hoeft dus niet expliciet met schade te maken te hebben. Maar zou toch even doorsparen voor een versere 900 of zo. Een Fireblade als beginnend motorrijder zou ik sws afraden en zeker als je nu zelf al twijfels hebt mbt de zithouding.
Of, zoals hierboven reeds aangegeven, eerst kilometers maken en ervaring opdoen met een goedkopere fiets.
Het doet extra zeer als je met je droomfiets valt. Pas nog mogen ervaren helaas.
 
E69D156F-DA41-420B-BD3C-7F283860C56D.png
 
Vanochtend nagedacht en het idee om eerst een oudere motor te rijden kan ik wel begrijpen. Heb geprobeerd de monster uit m'n hoofd te zetten en te kijken naar een XJ. Zag er één in de marktplaats voor 850. Echter, stomtoevallig gingen we vandaag naar m'n schoonzusje en vroeg haar of ze die Hornet nog gekocht had. Je raadt het al, ze heeft afgezien van de Hornet. Ze heeft een Oer-Monster gekocht bij motofun en haar Fazer ingeruild. Een rooie met goude voorvork. En wat een ding! Ik kon er even naar luisteren en erop zitten en hij zat als gegoten. Beide voetjes aan de vloer, lekker stuur en heerlijk geluid. I'm in love.

Ben nu dus smoesjes voor mezelf aan het verzinnen waarom ik toch een Monster moet kopen ipv van zo'n lelijke XJ :YY

Zie op marktplaat een mooie grijze staan, import, scheurtjes in het zadel volgens mij maar wel hele mooie kleurstelling.
Een mooie dark, weinig info maar leuke prijs.
Vond dit ook een mooie dark, onderkuip eraf en gaan. Wel wat aan de lichte kant.
Nog een stoere dark, goeie prijs en redelijk in de buurt.
Mooi rood is niet lelijk.
En nog één rooie hier op het forum (bekend bij jullie?), lichte motor en schade aan de tank. Wel hele goeie prijs en wellicht een mooie beginner.

En die ene rooie bij motofun natuurlijk.
 
Je gaat nu de winter tegemoet. Periode dat je niet echt kunt genieten van je bike: koud, glad, pekel op de weg, snel donker.
Waarom dan niet ff een half jaar doorsparen en dan in maart/april toeslaan? Heb je gelijk een paar maanden om je goed te verdiepen in de Monsters om het kaf van het koren te kunnen scheiden. De bikes die langskomen zijn soms 20jr oud en er is vaak het e.e.a. aan verbouwd door de vorige eigenaren. Op de site van de RDW kun je nagaan hoeveel eigenaren zo'n fiets inmiddels heeft gehad. Ook kun je het BPM bedrag nakijken. Als dat heel laag is, is er zeer waarschijnlijk sprake van een schadefiets uit het buitenland.

Er was een tijdje geleden een item van iemand ("Gwiedert" op dit forum) die een Yamaha had gekocht bij een handelaar. Hij wilde een quickshifter monteren en kwam er uiteindelijk achter dat hem een opgelapte buitenlandse schadefiets in de maag was gesplitst. Je zou er verstandig aan doen dat hele thema eens goed door te lezen en de wijze lessen toe te passen, zodat jou dit soort ellende bespaard blijft. Lessen o.a. niet teveel haast, goed je huiswerk doen.

Gwiedert heeft een nieuw thema gestart "Research my bike". Daar kun je vragen stellen over een evt. aankoop.

Bij een Ducati Monster is het belangrijk dat het onderhoud (goed) is uitgevoerd. Daarom zou ik geen Monster kopen waar geen onderhoudshistorie bij zit.

Misschien vind je dat ik zit te zeiken, maar als je meer dan 2.000 Euro uitgeeft wil je er wel plezier van hebben en niet met een dure miskoop te maken krijgen.
 
Zie op marktplaat een mooie grijze staan, import, scheurtjes in het zadel volgens mij maar wel hele mooie kleurstelling.
Een mooie dark, weinig info maar leuke prijs.
Vond dit ook een mooie dark, onderkuip eraf en gaan. Wel wat aan de lichte kant.
Nog een stoere dark, goeie prijs en redelijk in de buurt.
Mooi rood is niet lelijk.
En nog één rooie hier op het forum (bekend bij jullie?), lichte motor en schade aan de tank. Wel hele goeie prijs en wellicht een mooie beginner.

En die ene rooie bij motofun natuurlijk.
Opmerkelijk: 3 carburateur en 3 injectiefietsen. Die laatste 3 allemaal rond de € 3.000.

Van die fietsen spreekt de rode 900iE uit 2001 mij dan nog het meeste aan vraagprijs € 2.950, ziet er netjes uit op de foto's. Laatste onderhoud is in 2017 (!) gedaan. Opmerkelijk in 19 jaar tijd maar 24.000km gereden. Blok ziet er netjes uit, dus kan kloppen. Dat is gemiddeld nog geen 1.250km/j. Huidige eigenaar heeft 'm nog geen jaar, . . . . Ben dan wel benieuwd naar het verhaal achter zo'n motor. Ik zou een bijna 20jr motor ook niet zomaar kopen. Onafhankelijke specialist naar laten kijken.

Die rooie van motofun heb ik even buiten beschouwing gelaten.
 
Vanochtend nagedacht en het idee om eerst een oudere motor te rijden kan ik wel begrijpen. Heb geprobeerd de monster uit m'n hoofd te zetten en te kijken naar een XJ. Zag er één in de marktplaats voor 850. Echter, stomtoevallig gingen we vandaag naar m'n schoonzusje en vroeg haar of ze die Hornet nog gekocht had. Je raadt het al, ze heeft afgezien van de Hornet. Ze heeft een Oer-Monster gekocht bij motofun en haar Fazer ingeruild. Een rooie met goude voorvork. En wat een ding! Ik kon er even naar luisteren en erop zitten en hij zat als gegoten. Beide voetjes aan de vloer, lekker stuur en heerlijk geluid. I'm in love.

Ben nu dus smoesjes voor mezelf aan het verzinnen waarom ik toch een Monster moet kopen ipv van zo'n lelijke XJ :YY

Zie op marktplaat een mooie grijze staan, import, scheurtjes in het zadel volgens mij maar wel hele mooie kleurstelling.
Een mooie dark, weinig info maar leuke prijs.
Vond dit ook een mooie dark, onderkuip eraf en gaan. Wel wat aan de lichte kant.
Nog een stoere dark, goeie prijs en redelijk in de buurt.
Mooi rood is niet lelijk.
En nog één rooie hier op het forum (bekend bij jullie?), lichte motor en schade aan de tank. Wel hele goeie prijs en wellicht een mooie beginner.

En die ene rooie bij motofun natuurlijk.


** Vond dit ook een mooie dark, onderkuip eraf en gaan. Wel wat aan de lichte kant. **

Ik denk dat dit een hele goede en veilige keuze zal zijn voor een eerste motor. Ik denk dat het wel mee valt hoe deze aan de lichte kant is. Misschien als je vrienden allemaal een 1000cc hebben is het lastig mee komen. Mijn vriendin rijdt bij ons voornamelijk op de 620 dark en op bochtige wegen kan ze meer dan prima mee komen.

Als ik van mijn eigen supersport op de Ducati stap is dat leuker bochtjes maken en ben ik meer aan het genieten. De 620 was voor haar ook de eerste motor en deze fiets gaan we eigelijk nooit meer weg doen. + dat het een Injectie blok is, is die ook nog eens gemakkelijk in onderhoud en meer betrouwbaar. (dat is natuurlijk mijn ervaring kan bij ieder verschillen.)

De fiets op deze advertentie ziet er wel keurig uit. Standaard uitlaten, klein beetje carbon vervangings delen en een bellypan. Let ook op de dubbele schijfremmen voor.

Ik doe die 620 in ieder geval nooit meer weg en ben er zeer over te spreken.

IMG_9957.jpg
 
De 620 i.E. is idd een leuke fiets. Stuurt messcherp en als je zelf goed kunt sturen kan je zwaardere fietsen compleet zoek rijden.
Ik heb één keer op een 620 i.E. gereden en vond de remmen irritant, véél te heftig voor z'n licht fietsje. Gelukkig was ik vooraf gewaarschuwd.

@Tarabass mocht je ooit proefrijden op een 620 i.E. pas dan goed op met de voorrem. Die is zeer giftig!!

@Brasser, vraagprijs van die 620 i.E. (2003) is € 50 meer als van de 900 i.E. (2001) en die 900 ziet er op de foto's prima uit.
 
Laatst bewerkt:
620 is niet lichter dan een S2R toch? Op mijn vrijwel even zware 900 zaten die Brembo's ook en vond ze juist fijn. Gewoon met twee vingertjes goed te doseren. Kwestie van gewenning ook denk ik.
 
620 is niet lichter dan een S2R toch? Op mijn vrijwel even zware 900 zaten die Brembo's ook en vond ze juist fijn. Gewoon met twee vingertjes goed te doseren. Kwestie van gewenning ook denk ik.
Heb het ff opgezocht aan de hand van kentekens op de site van de RDW:
  • 620 i.E., leeggewicht 175kg, rijklaar 190kg (vreemd dat er hier 15kg tussenzit)
  • S2R800, leeggewicht 193 kg, rijklaar 200kg (en hier maar 7kg)
Mijn S2R heeft op papier iets "mindere" remmen van Brembo, maar ze zijn oh zo goed te doseren, werkelijk perfect *O*
Ik reed een proefrondje op de 620 i.E. van een vriend. Hij had mij gelukkig gewaarschuwd voor de remmen. Desondanks heb ik mijzelf er bijna mee onderuit geremd. Gelukkig hield ik zijn motor overeind en is er niets gebeurd. Op dat moment had ik de schrik wel te pakken B|

Ja idd. kwestie van wennen, maar het is goed gewaarschuwd te zijn voor je opstapt.
 
ja, het RDW... 620 ie is 177kg droog, S2R800 179kg. Er zit maar weinig verschil tussen de gewichten van de luchtgekoelde oermonsters.
 
ja, het RDW... 620 ie is 177kg droog, S2R800 179kg. Er zit maar weinig verschil tussen de gewichten van de luchtgekoelde oermonsters.
Nog een verschil tussen 620 i.E. en S2R 800 is de achterband: 160 versus 180 en natuurlijk het vermogen, dat is (57pk/53Nm), versus 75pk/73Nm.
 
Het is toch volkomen onbelangrijk hoeveel vermogen een motor heeft bij gebruik op de weg in Nederland
Meeste mensen komen nauwelijks voorbij de snelheid van een brommer
Ik rij meestal op dijkjes , in twee jaar ben ik 1 keer ingehaald door een andere motor en dat was in een 30 km gebied
Als je nu veel op een circuit rijdt kun je die pk’s een beetje kwijt
Voor de rest is alles boven de 100 pk onzin
 
Het is toch volkomen onbelangrijk hoeveel vermogen een motor heeft bij gebruik op de weg in Nederland
Meeste mensen komen nauwelijks voorbij de snelheid van een brommer
Ik rij meestal op dijkjes , in twee jaar ben ik 1 keer ingehaald door een andere motor en dat was in een 30 km gebied
Als je nu veel op een circuit rijdt kun je die pk’s een beetje kwijt
Voor de rest is alles boven de 100 pk onzin
Geheel mee eens! Stuurkwaliteiten en grondspeling zijn veel belangrijker dan 100+pk (In de bergen trouwens wel leuk).
 
Met de aankoop van mijn voorlaatste motor heb ik mijn pk pakhuis van 188 paarden ingeruild voor een motor met 48 PK. En ik kan naar eer en geweten zeggen dat ik daarop veel meer lol beleef dan voorheen.

PK’s zeggen zeker niet alles... mijn 2 centen.
 
Met de aankoop van mijn voorlaatste motor heb ik mijn pk pakhuis van 188 paarden ingeruild voor een motor met 48 PK. En ik kan naar eer en geweten zeggen dat ik daarop veel meer lol beleef dan voorheen.

PK’s zeggen zeker niet alles... mijn 2 centen.
Helemaal mee eens.

Trouwens in 2017 heb ik een week op Sardinië gereden. Dat is 1 groot stratencircuit, bochten, bochten en nog eens bochten, maar ook flink hoogteverschil. Dan is het berg-op wel fijn wat extra paarden en trekkracht te hebben. Eén van de deelnemers reed op een Moto Morini Scrambler (1.200cc/120pk) en die reed stijl berg-op, met passagier fluitend aan mij voorbij, dankzij het vermogen en koppel van zijn fiets.

SAM_0610.JPG


SAM_0611.JPG

Deze foto's zijn genomen tijdens een hele korte stop. Onze Italiaanse gids, in gele jack was een enduro kampioen. Die reed op z'n KTM 1190 makkelijk 100m op z'n achterwiel. Had dit jaar graag nog een keer op Sardinië gereden, maar corona gooide roet in het eten, vandaar dat ik naar Duitsland ben geweest. Dat was ook erg leuk, maar meer een toeristische trip, dan een stuurmanstrip als op Sardinië.

SAM_0617.JPG

Mijn Monster op Sardinië *O* Heerlijk rijden/sturen daar met een Monster!!!
 
Gewoon je gearing wat aanpassen tandje groter voor achter 3
Oké mijne rijdt bij 180 het rode gebied in maar dat rij ik niet zo dikwijls
Rest van de tijd gaat ie als een kogel
 
Met de aankoop van mijn voorlaatste motor heb ik mijn pk pakhuis van 188 paarden ingeruild voor een motor met 48 PK. En ik kan naar eer en geweten zeggen dat ik daarop veel meer lol beleef dan voorheen.

PK’s zeggen zeker niet alles... mijn 2 centen.
Exact. Ik ben net van 173 naar 73 gegaan en mis het geen moment.
 
Exact. Ik ben net van 173 naar 73 gegaan en mis het geen moment.
check idd dat... van een bijna volledige yoshimura gsx r 750 naar een M620ie.... dat vermogen heb ik nog geen dag gemist en dankzij de grote grondspelling en het midner gewicht ga ik veeul harder door de bochten...
 
Maar dit weet je natuurlijk alleen als je een aantal jaren bewijze van minimaal 160pk+ onder je kont heb gehad. Want ik had eerst de instelling hoe meer/sneller hoe beter.

Hier ook de keuze gemaakt om volgend seizoen van 188pk naar 105pk terug vooruit te gaan. Terwijl ik deze motor juist had genomen omdat ik meer vermogen wou.
 
Terug
Bovenaan Onderaan