Het Ducati Monster topic *deel 44*

Zo is de nieuwe Monster wel mooi.

Monster 2021 Red.jpg
 
Ach ja, met dit soort plastieken monsters (zonder hoofdletter) worden onze echte machines straks alleen maar meer waard.

...

Ben benieuwd wanneer de eerste trotse eigenaar van deze nieuwe Monster hier zijn nieuwe trots komt showen ... als ze nog durven :+
 
De andere kant valt wel mee, een kapje onder het frame en boven de uitlaat eraf schroeven en je bent er. Kan aan de andere kant ook onder het frame, heb je alleen nog de covers voor de riemen en ik zie de remleidingen achter één kap doorlopen, dus wellicht dat er mettertijd iemand nog iets moois voor verzint.
 
Vaak zit er wel wat spul achter hoor, die kapjes zitten er niet voor niks. Op m'n gen 2 zit bv de spanningsregelaar achter zo'n kapje.
 
Ach ja, met dit soort plastieken monsters (zonder hoofdletter) worden onze echte machines straks alleen maar meer waard.

...

Ben benieuwd wanneer de eerste trotse eigenaar van deze nieuwe Monster hier zijn nieuwe trots komt showen ... als ze nog durven :+
Ik vind die concept veel mooier
Die plastic troep verpest de hele motor

Ach een echte monster heeft een ijzeren tank en een drogekoppeling
Alles wat daarna kwam gedogen we
 
Ach een echte monster heeft een ijzeren tank en een drogekoppeling
Alles wat daarna kwam gedogen we

Ho ho, de eersten i.i.g. de 600 en de 750 gebben een Pantah-blok, met natte koppeling.
Ik vind mn M600 echt wel een Monster, ook al heeft’ie weinig pk’s
 
In de handleiding van mijn '09 1100 staat dat ik minimaal 95 moet tanken. is 98 dan ook beter voor mijn motor?
Alles boven 95 is lekkerder voor de motor, maar wel zonder die ethanol . Dus Gooi er geen E10 in, dat vreet alles van je brandstofsysteem op.
 
Dat is beslist niet waar! V-Power is 98RON. Veel meer merken dan BP/Esso/Shell hebben 98 octaan. Het gaat er bij de (oudere?) Monsters echter om zoveel mogelijk ethanolvrij te tanken, vanwege de kunststof benzinetank en de rest vh brandstofsysteem. Dan hou je vooralsnog BP/Esso/Shell over. Volgens het artikel hebben Gulf en Total 98 benzine 5% ethanol, maar hoe het met al die andere merken staat is onbekend. Denk aan Texaco, Tinq, Tango, De Haan, Argos, Berkman en overigen.

In Duitsland verkoopt Aral (=BP) idd 102 RON. Een tijd lang had Firezone in NL dat ook te koop. Of dat echt zin heeft buiten het racecircuit kan ik niet beoordelen. Voor de Monsters is vooral ethanolvrije benzine belangrijk.
Mijn ervaringen met de 102RON in duitsland waren zowel met de auto als de motor dat het verbruik een stuk omlaag ging en de motorloop beter was. Geen vermogenswinst, dat is onzin. Maar wel het oppakken en verbruik vielen mij op.
Ik reed in Nederland ( toen nog op Honda NTV) 1:19 toerritten, zelfde ritten met 102RON 1:23 .
Auto was van Italië naar huis over de Duitse autobahn met de cruise op 140 ( 95 verbruik 1:7 , Ron 102 verbruik 1:10 ).
 
Mijn ervaringen met de 102RON in duitsland waren zowel met de auto als de motor dat het verbruik een stuk omlaag ging en de motorloop beter was. Geen vermogenswinst, dat is onzin. Maar wel het oppakken en verbruik vielen mij op.
Ik reed in Nederland ( toen nog op Honda NTV) 1:19 toerritten, zelfde ritten met 102RON 1:23 .
Auto was van Italië naar huis over de Duitse autobahn met de cruise op 140 ( 95 verbruik 1:7 , Ron 102 verbruik 1:10 ).
Ik kan er me niks bij voorstellen , een ntv is niet echt een motor die op het randje af gesteld staat wat betreft de ontsteking
102 zou pas kunnen schelen als de ecu de ontsteking vervroegd
 
Ik geloofde er ook weinig in. maar het resultaat bewees het.
Ook in Nederland liep de NTV beter en zuiniger op 98 van BP, Avia en Texaco. Bij V-power ging het verbruik juist omhoog, liep hij minder lekker op.
Maar de brandstof zal altijd een uitdaging blijven.
In m'n monster gaat alleen minimaal 98 en Max E5 .
E10 vreet je hele brandstofsysteem op, Vergomming in je injectiesysteem en slangen die kei hard worden.
 
Over de nieuwe Monster.

Op het YouTube kanaal van 'Motobob' dit filmpje

Hij stelt dat de nieuwe KTM 890 Duke de standaard zette voor Ducati. Deze Duke weegt slechts 166kg en levert 120pk.
De nieuwe Monster moest daarom wat kilo's kwijt. Het nieuwe model weegt nu ook 166kg en dat is 15kg (!!) lichter.

Gewicht is bespaard op de volgende onderdelen:
-2,4kg motorblok
-1,9kg subframe
-1,7kg velgen (x2)
-1,6kg achterbrug
-4,5kg trellis frame
------
-13,8kg

Nieuwe aluminium brugframe weegt slechts 3kg, terwijl het trellis frame 7,5kg woog. Kennelijk is bij vele andere Ducati modellen het trellis frame ook al ingewisseld voor een veel lichter aluminium brugframe.
 
Zijn hier meer mensen die als hobby naast motorrijden modelbouw hebben en er een sport van maken om hun motoren te verzamelen in miniatuur?
Vandaag deze mooie bouwdoos op kunnen halen. Van een gewone 900 is geen model, maar deze is goed genoeg voor het mooiste model Monster.
IMG_20201214_182003.jpg
 
Radiateur weglaten en van foam en plastic een klein oliekoelertje maken. Ik zit wel te twijfelen om in de lockdown een Tamiya 916 te gaan maken, maar ik moet eerst die 1:1 puzzel weer in elkaar zetten.
 
Tamiya maakt erg mooie bouwdozen, ca. 30 jaar geleden heb ik een konigsasser van ze gemaakt. Als puber toen veel gebouwd maar dat was (en is, staat ergens in een doos op zolder) mn mooiste.
 
Ik ben tijdens de eerste lockdown begonnen aan een oude Japanse bouwdoos uit de jaren '70 van een of andere Kawa die ik een keer op een rommelmarkt had gekocht voor 5 euro. Oud, maar nog als nieuw in de doos. Hele mooie kit en ik was al flink goed op weg toen een omgevallen potje plasticcement de halve motor heeft laten smelten....
 
Heel mooi die bouwdoos!!

Zelf vind ik dit ook leuk:
(Zijn kant-en-klare figuren van ±12cm breed)
e31b74e1b7b14d04abb0bc5481200887.jpg


Uit de stripboeken reeks "Joe Bar".

Zelf heb ik deze van een Moto Morini 3½ Sport (1975) die ik ooit gerestaureerd heb.

935937949.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan