Het Ducati Monster topic *deel 44*

Voor de Kawasaki heb ik hem gekocht bij nr1motor van het merk "Rick's motorsport electrics" Ik zie dat een nieuwe stator voor de 620i hier 142,5 euro kost. dus mocht die het begeven weet ik was ik te wachten sta.

Heb net groot onderhoud gegeven aan de motor en de blokdelen laten coaten. Omdat die net in elkaar zit met nieuwe olie rij ik nog wel even een jaar door. Voorlopig geen vakanties gepland met de motor dus we gaan het meemaken hoe lang die mee gaat.
Ja, ik was iets meer kwijt, omdat het een spoedopdracht betrof.

Je kunt de laadspanning van je dynamo makkelijk meten met een multimeter op de accu. Met draaiende motor moet de accuspanning rond de 14,2 Volt zijn. Meet je 12,4 Volt of lager, dan weet je dat de dynamo niet goed meer bijlaadt. Dit is namelijk de spanning die een volle accu ook heeft. Is de spanning lager dan 12,4 volt, dan laadt de dynamo niet meer bij. Motor trekt de accu steeds verder leeg, totdat de motor niet meer start.

Bij jou zie ik duidelijk 2 gefrituurde spoelen. Bij mij waren het er 2½, . . . .
 
Op de foto niet veel pakking te bekennen :?

Bekijk bijlage 1630498
Het beeld van het dynamodeksel zelf ziet er eigenlijk niet veel anders uit als dat van jou op de onderste foto; klein rupsje aan de binnenkant maar redelijk schoon pasvlak. Zal wel een 'upgrade' vanuit de fabriek zijn geweest omtrent "extra Italian passion included" 8)7 :}
Met een beetje creativiteit heb je geen poelietrekker nodig. Wat heb je in elkaar geflanst om dit geregeld te krijgen?
IMG_20210511_114507.jpg
Ik werk als bijbaan bij een constructiebedrijf in de champignonbranche, daar hebben ze een plaatlaser staan. In het weekend bedien ik deze laser, en ik heb mezelf een tekenprogramma eigengemaakt dus ik kan nu mooi al het beunwerk van me laseren haha.

Ik maak van alles en nog wat met die laser ( mag blij zijn dat m'n bazen dit oké vinden/aanmoedigen!) , o.a. plantenbakken, silhouetten e.d. maar ook 'speciaal' gereedschap voor m'n motor, dat me anders een vermogen zou kosten aan officiële tools:t:P

IMG_20210511_114844.jpg
O.a. extra lange 14mm inbus voor klein oliefiltertje, sleutel voor voorasmoer, speciale dop+sleutel voor nokkenaspoelie+moer, speciale sleutel voor Andreani cartridges, beugeltje voor meetgereedschap tbv. nokkenastiming, en grote sleutel voor het verstellen van de kettingspanning op de S2R enkelzijdige swingarm🙈😄
 
Laatst bewerkt:
Net eens ff naar het motornummer en framenummer gekeken. Ducati hanteert kennelijk geen "matching numbers".
Zal wel komen doordat het trellis frame voor veel andere modellen is gebruikt. Het 800cc blok uiteraard alleen voor de 800 modellen. Wordt nu nog gebruikt in de Scrambler.
 
Ja, ik was iets meer kwijt, omdat het een spoedopdracht betrof.

Je kunt de laadspanning van je dynamo makkelijk meten met een multimeter op de accu. Met draaiende motor moet de accuspanning rond de 14,2 Volt zijn. Meet je 12,4 Volt of lager, dan weet je dat de dynamo niet goed meer bijlaadt. Dit is namelijk de spanning die een volle accu ook heeft. Is de spanning lager dan 12,4 volt, dan laadt de dynamo niet meer bij. Motor trekt de accu steeds verder leeg, totdat de motor niet meer start.

Bij jou zie ik duidelijk 2 gefrituurde spoelen. Bij mij waren het er 2½, . . . .
Oh hou op, nachtmerries !!

Heb in het afgelopen jaar mijn Kawasaki helemaal open gehaald wat electra betreft. 2x in 6 maanden een defect spanningsregelaar en de dynamo die helemaal doorgebrand was. Uiteraard met 100x stil staan en aanduwen langs de weg (gelukkig in de buurt) omdat de accu weer eens leeg was en ik weer verder kon zoeken naar het probleem.


en noetiepoerker26 eigen gereedschap maken is wel verdomd handig zeg!
 
Oh hou op, nachtmerries !!

Heb in het afgelopen jaar mijn Kawasaki helemaal open gehaald wat electra betreft. 2x in 6 maanden een defect spanningsregelaar en de dynamo die helemaal doorgebrand was. Uiteraard met 100x stil staan en aanduwen langs de weg (gelukkig in de buurt) omdat de accu weer eens leeg was en ik weer verder kon zoeken naar het probleem.
Nou ja, gewoon niet te ver weg met het Monster en ff meten wat er nu nog uit de dynamo komt.

Ben je er bij de Kawa uitgekomen wat het probleem was? Ben wel benieuwd eigenlijk, om ervan te leren!
 
Nou, vanochtend het eerste pakket van Motea binnen. De stand voor achter. Net het tweede pakket, de hendels. Nu wachten op pakket nummer drie, de balhoofdstand. Niet handig dat ze één bestelling in delen opsturen, m'n vrouw zegt "Wat heb je allemaal besteld joh!".

Wacht maar tot de pakkettenregen van Ali komt, schat :YY :+
 
Nou ja, gewoon niet te ver weg met het Monster en ff meten wat er nu nog uit de dynamo komt.

Ben je er bij de Kawa uitgekomen wat het probleem was? Ben wel benieuwd eigenlijk, om ervan te leren!
zeker, mooi verhaal hoor. :+

Quickshifter gemonteerd en eerste rit van het jaar kon beginnen.

Eerst kwam ik stil te staan na 150km/h en ging ik geen kant meer op, motor wou niet meer starten. Aanduwen ging wel en alles werkt blijkbaar electrisch dus ik moest hem op 3000rpm draaien om aan te blijven staan, ook op de rotondes. maar het is een 1000cc supersport en dan ga je gemiddeld met 55km/h over de rotonde in zn 1e versnelling en dat is erg onhandig. Of je moet half koppeling in revven maar met open pijp vond ik dat wat te aso. Geen 20km van mijn huis kon ik opgehaald worden. Direct maar een nieuwe accu besteld "want dat zal het wel zijn"

1e rit van het jaar ging dus de spanningsregelaar stuk. In de werkplaats handboek controleren hoe het doormeten van een spanningsregelaar werkt en alles wees uit dat die kapot was.

Alles keurig vervangen en 14volt op de accu gemeten. Nog geen 3 maanden later ergens in mei probeerde ik een rondje ijsselmeer te rijden, vroeg uit de veren en naar het tankstation rijden. Daar weg willen rijden, accu weer eens leeg. Motor thuis gebracht na aanduwen en gelukkig de dag afgemaakt op een BMW Nine T.

Spanningsregelaar doormeten en dus weer stuk. Onder garantie van die vorige een nieuwe gehad. Opgestuurd naar de fabriek en die hebben ook nog eens bevestigd dat die stuk was. Mogelijk een fabrieks fout of het kan zijn dat die veeeeel te heet is geworden. Bij kawasaki zit die naast de achterveer bevestigd en daar vangt die geen rijwind. De lokale dealer kon mij vertellen dat het veel vaker komt en ze gemiddeld 20.000km mee gaan. En tevens dat Honda rijders er vroeger beter eentje mee op vakantie konden nemen om ellende te besparen.

Toen de spanningsregelaar weer vervangen en helaas geen 14volt op de accu, maar wel meer voltage dan daarvoor. Zou 2 weken later met vakantie gaan dus ik de accu leeg rijden en inderdaad niet bijladen (wist ik eigelijk wel maar wou het niet geloven dus toch rijden). De kabels doormeten die de spanningsregelaar in gaan en daar kreeg ik de helft van het voltage (iets van 55 volt en moest 80 zijn uit mijn hoofd) wat ik zou moeten krijgen. In de werkplaatshandboek staat alles aangegeven wat die zou moeten geven bij bepaalde toeren. (je maakt ruzie met de buren als je op 3000rpm je dynamo waardes gaat uitlezen).

Toen maar eens de dynamo open gehaald en hopen dat ik een compleet verbande dynamo zou zien om het nog eens extra te bevestigen. De foto's wijzen wel een flink verbande dynamo en dat was een geluk momentje want electra problemen op een motor zijn echt *** om te onderzoeken en kan overal zitten.

Ondertussen een super toffe vakantie gehad op een BMW Nine-T in de vulkaaneifel gebieden in Duitsland. Daarna de dynamo vervangen voor een nieuwe en keurig 14Volt op de accu bij stationair lopen. Middels doet die het alweer 350km naar behoren. Vorig jaar heb ik er totaal denk ik 200km mee gereden.

8832C393-ED36-497D-85AD-3B4C4939C342.JPG
 
Vandaag ook nieuwe banden laten monteren. Ik wilde eerst voor een sport/tour gaan, maar ben toch overstag gegaan en het zijn rosso's geworden. En tot nu toe geen spijt. Calimoto gaf me een hele mooie route en reed net voor de buien uit naar huis toe.

Wat had je er hiervoor om liggen, Merkbaar verschil??
 
@Brasser
Lijkt erop dat jouw Kawa ook een Kokusan stator heeft, zie de inbusbouten voor montage. Verder is je verhaal is enigszins herkenbaar.
Op een ochtend wilde ik naar m'n werk (toen dat nog kon) en startte de motor niet. Geen reactie op de startknop. Accu was niet heel oud, jaar of 2~3. Die sloot ik daarom uit. Toen eerst de accu op de lader gezet en toen die vol was startte de motor normaal. Duidelijk het laadsysteem! Daarna ff langs mijn onderhoudsman gereden. Mocht gratis een andere spanningsregelaar proberen, want het lag voor de hand dat die het wel zou zijn. Die nieuwe spanningsregelaar bleek echter net iets minder spanning te genereren op de accupolen dan de originele, scheelde iets van 0,5 Volt minder. Daarmee een paar maal op en neer naar m'n werk gereden en 's avonds had de lader weer het nodige werk te verrichten om de accu op peil te krijgen. Een dag later terug naar mijn monteur en besloten we de stator eens nader te bekijken. Toen was het gelijk duidelijk wat er aan de hand was, zie foto hierboven. Jammer dat het dashboard)* geen lampje heeft dat waarschuwt voor een lage laadspanning. Veel spanningsregelaars hebben een aansluiting voor zo'n controlelampje, alleen die op het Monster niet. Daar komen 2 sets draden uit, ieder met een stekker.

)* Zelfs de oude VW Kever die nou ook niet bepaald grossiert in opties en extra's heeft onderin de KM-teller 3 lampjes: dynamo, oliedruk en knipperlicht. Het Monster heeft alleen de laatste 2.

20181017_144936.jpg
 
@Brasser
Lijkt erop dat jouw Kawa ook een Kokusan stator heeft, zie de inbusbouten voor montage. Verder is je verhaal is enigszins herkenbaar.
Op een ochtend wilde ik naar m'n werk (toen dat nog kon) en startte de motor niet. Geen reactie op de startknop. Accu was niet heel oud, jaar of 2~3. Die sloot ik daarom uit. Toen eerst de accu op de lader gezet en toen die vol was startte de motor normaal. Duidelijk het laadsysteem! Daarna ff langs mijn onderhoudsman gereden. Mocht gratis een andere spanningsregelaar proberen, want het lag voor de hand dat die het wel zou zijn. Die nieuwe spanningsregelaar bleek echter net iets minder spanning te genereren op de accupolen dan de originele, scheelde iets van 0,5 Volt minder. Daarmee een paar maal op en neer naar m'n werk gereden en 's avonds had de lader weer het nodige werk te verrichten om de accu op peil te krijgen. Een dag later terug naar mijn monteur en besloten we de stator eens nader te bekijken. Toen was het gelijk duidelijk wat er aan de hand was, zie foto hierboven. Jammer dat het dashboard)* geen lampje heeft dat waarschuwt voor een lage laadspanning. Veel spanningsregelaars hebben een aansluiting voor zo'n controlelampje, alleen die op het Monster niet. Daar komen 2 sets draden uit, ieder met een stekker.

)* Zelfs de oude VW Kever die nou ook niet bepaald grossiert in opties en extra's heeft onderin de KM-teller 3 lampjes: dynamo, oliedruk en knipperlicht. Het Monster heeft alleen de laatste 2.
Soortgelijk drama als ik het zo lees, gelukkig leer je er wel weer een boel van.

Ik heb nu wel een aantal keren proef gereden op een BMW vanaf 2016 en daar zie je netjes de laadspanning 14,4volt op het dashboard, dan weet je direct of het goed zit of niet. Tevens heb je aparte adapters waar je bijvoorbeeld je telefoon mee kan laden maar ook direct het voltage van je accu laat zien. Echter heb ik daar dan weer niet de ruimte voor zonder het hele dashboard vol te bouwen.
 
Soortgelijk drama als ik het zo lees, gelukkig leer je er wel weer een boel van.

Ik heb nu wel een aantal keren proef gereden op een BMW vanaf 2016 en daar zie je netjes de laadspanning 14,4volt op het dashboard, dan weet je direct of het goed zit of niet. Tevens heb je aparte adapters waar je bijvoorbeeld je telefoon mee kan laden maar ook direct het voltage van je accu laat zien. Echter heb ik daar dan weer niet de ruimte voor zonder het hele dashboard vol te bouwen.
Ja, idd. je leert er een hoop van.

De BMW is wrs een stuk nieuwer dan onze motoren. Op een motor met TFT scherm is het een koud kunstje om de laadspanning weer te geven. Zeker BMW blinkt uit in duidelijke en mooi vormgegeven TFT screens. Ik heb wel eens gekeken naar de R NineT. Ik vind 'm wat klein/laag/duur.

Op mijn Duc heb ik in de cockpit een dubbele, geschakelde USB gemonteerd. Paste niet op het smalle stuur. Heb 'm links bevestigd aan een bout waar het stuurkuipje mee vastzit. Rechts heb ik op identieke manier een analoog klokje geplaatst. In de S2R km-teller kan je omschakelen van motor temperatuur naar klok, maar ik vind dat wat omslachtig. Bovendien wil ik permanent zicht hebben op de olietemperatuur. Vandaar de analoge klok. Hieronder hoe ik dat heb opgelost. Van de "buitenkant" zijn deze toevoegingen niet te zien :)
(Beugel uiterst links is voor een GoPro).

IMG_1687.JPG
 
Op een motor met TFT scherm is het een koud kunstje om de laadspanning weer te geven.
Mijn Aprilia Falco uit 2001 had dit ook al... Daarentegen had mijn M900 alleen een snelheidsmeter en wat lampjes. Een toerenteller zat er niet eens op, laat staan een klok of temperatuursensor. 😅
 
Laatst bewerkt:
Wat had je er hiervoor om liggen, Merkbaar verschil??
Er lagen diablo's op. De eerste versie. De vorige eigenaar heeft die in 2011 erom laten leggen bij aflevering en tien jaar later en 2500km verder waren die echt keihard. De eerste meters voor mij waren echt glibberen en glijden en als rookie dacht ik dat het aan mij lag. Het gaat tussen je oren zitten.

Dus ja, zeker een merkbaar verschil. Ik krijg veel meer vertrouwen in de motor en durf harder de bochten in te gaan. Vooral het omgooien van links naar rechts gaat veel makkelijker.
 
Er lagen diablo's op. De eerste versie. De vorige eigenaar heeft die in 2011 erom laten leggen bij aflevering en tien jaar later en 2500km verder waren die echt keihard. De eerste meters voor mij waren echt glibberen en glijden en als rookie dacht ik dat het aan mij lag. Het gaat tussen je oren zitten.

Dus ja, zeker een merkbaar verschil. Ik krijg veel meer vertrouwen in de motor en durf harder de bochten in te gaan. Vooral het omgooien van links naar rechts gaat veel makkelijker.
Dat is zeker een verschil. Dat had ik ook bij mijn eerste motor, een Triumph speed four, lagen nog de eerste banden op met 4300km op de teller. Toen na een jaartje de 9 jaar oude banden ook maar laten vervangen omdat er scheurtjes in kwamen. Daarna merk je het grote verschil wel dat de motor veel beter stuurt en meer grip heeft.
 
Kreeg vandaag een leuk kadootje. Aiphonse Ventraterre op een 900 monster
Grappig die Joe Bar figuurtjes, ik heb deze, omdat ik in het verleden een Moto Morini 3½ Sport (1975) gerestaureerd heb.
20210513_092903.jpg


Voor restauratie:
project0.jpg

Na restauratie:
SAM_0955.JPG

Was een bijzonder overgangsmodel met nog spaakwielen en dubbele schijfremmen voor (één schijfrem was standaard, de 2e optioneel). Verder had ik uit Italië de speciale rem-/schakelset meegebracht. Blok is uit elkaar geweest en toen zijn grotere zuigers gemonteerd, waardoor de cilinderinhoud vergroot werd van 344cc naar 390cc. Gelijk ook een andere nokkenas geplaatst waardoor het vermogen beter verspreid werd over de hele toerenband. Motor liep en stuurde als de duivel, maar na 20 minuten had ik stevige lage rugpijn, vandaar dat ik 'm heb verkocht (voor veel geld).
 
Terug
Bovenaan Onderaan