Het Ducati Monster topic *deel 44*

Lekker oldskool handvatten ( heb die vroeger wel eens gezien op Ducati racers)
Zijn lekker dik en dat ben ik gewend van mijn Harley
Prijs 9,99€ bij Louis
1A80D4CF-6F4F-47F1-99D2-C553CEE7A730.jpeg
 
@Noël89
Zit wel nog met 1 vraag.
Hoe houden jullie de tank omhoog.? Had nu maar even een rubberen hamer rechtop tussen accu bak en tank gezet. Maar echt stabiel kan ik dit niet noemen. Is hier een leuke handigheid of tool voor.?

Toch alvast even snel gespiekt. Zie nergens een stang liggen, hangen of wat dan ook. Zie wel dat er indd een kleine sparing in de zijkant van de tank zitten waar dit stangetje in moet.


Onder het zadel, links of rechts hoort een stalen stangetje te zijn vastgeklikt. Zelf vind ik dat ding aan de korte kant, dus als ik écht onder de tank moet zijn, dan haal ik eerst het zadel eraf en leg iets op de plek vh zadel waar ik de tank vervolgens veilig tegenaan kan "leunen". Ik klap 'm dus helemaal naar achteren. Dat werkt prima. Probeer wel altijd eerst de tank leeg te rijden. Als het reservelampje gaat branden is hij leeg genoeg. Volgens het boekje mag er max. 5 liter in zitten als je de tank omhoog klapt. Waarschijnlijk omdat het gewicht niet goed is voor het scharnier.
Ondanks dat je me hier al voor gewaarschuwd had kan ik je helaas uit ervaring vertellen waarom dit is. Ik had namelijk de tank bijna vol zitten en ging vol enthousiasme bezig met een klusje (usb-aansluiting wegwerken). Ineens rook ik benzine en zie de benzine via de tankdop naar buiten sijpelen. Het lekt dan dus uit de tankdop naar buiten.

Direct de motor gestart om te kijken of hij het nog deed (geintje)..
 
Dat valt mee.
De lasnaden rond het scharnierpunt staan bekend om te scheuren en lekken als je dat doet met volle tank.
 
Het was dan ook eens maar nooit weer. En stom, want was gewaarschuwd. Had er echter geen actieve herinneringen meer aan..
 
Vandaag teruggekomen van een trip naar de Elzas. In de Elzas 3 dagen trips gereden van ±250km per dag. Gebied waar we waren lag zo'n 40km ten westen van Colmar.
Tijdens de eerste trip in de tweede helft van de middag, met nog 80 km te gaan, werden we verrast op een ongenadige plensbui, Niet normaal, het kwam met bakken tegelijk naar beneden. Toen moesten we in ieder geval nog over de Col du Hundsruck. Óf de hond vond het ruk, óf de hond dacht jullie kunnen m'n rug op, want het ging alleen maar harder regenen, voor zover dat nog kon. Daarna reden we door Bitschwiller-lès-Thann en je raadt het al: de bitsch deed er nog een schepje bovenop. Na een paar km was het wegdek opeens droog. Wij natuurlijk niet. Daarna kregen we nog 2x zulke buien over ons heen. Als verzopen katten kwamen we aan bij ons B&B adres. Daar onder een lekker warme douche en daarna heerlijk gegeten. De volgende 2 dagen scheen de zon en was het perfect weer om de motoren de sporen te geven. Heel veel Cols gereden, véél bochten in alle maten en vormen omhoog en omlaag. Van lange doordraaiers tot krappe haarspeldbochten. Kortom, echt feest.
Op de weg weinig auto's en behoorlijk wat motorfietsen in alle soorten en maten. Ook opvallend veel wielrenners. Op veel plaatsen stonden er ski liften. Ik heb niet zo op de dal stations gelet om te zien of die ski liften in leuke plaatsen stonden. Op de toppen van de bergen was meestal het eindstation van de ski lift met wat bebouwing en wat eetgelegenheden.
In één plaats reden we ons klem, omdat er een heuse auto rally plaatsvond. Veel deelnemers hadden we de eerste dag onderweg al gezien. Die waren vast op weg naar een verzamelpunt. Na wat gepuzzel met de Tomtom vonden we uiteindelijk een alternatieve route terug naar onze B&B.
Bij (bijna) elke pomp was 98 RON/E5 benzine (ethanol vrij) te vinden. Dat was in ieder geval een opsteker. Prijs ong. € 1,65 en dat is een koopje, want in eigen land tot € 1,999 betaald langs de snelweg. In Luxemburg kost dezelfde benzine € 1,16. Dan doen wij toch iets fout, . . . .

Samenvatting: jammer van de regen op de eerste dag, maar verder een perfect gebied om lekker door te rijden en je motor over cols te jagen.

Wat foto's:

1.jpg

We reden hier de Elzas in en moesten nog even het juiste adres van onze B&B invoeren.

2.jpg

Adembenemend uitzicht. Foto vangt het beeld niet heel goed, maar geeft een idee.

3.jpg

Hier hebben we net de Col des Bagenelles achter de wielen.

4.jpg

30km naar Colmar.

5.jpg

Mijn Monster slokte de Cols probleemloos op, stuurde als een malle. Feest om mee te rijden!!

6.jpg

In de verte houdt de Elzas op en zie je het vlakke land richting Rijn. De Rijn vormt de grens tussen Frankrijk en Duitsland.

7.jpg

Zo zag een dagtrip eruit op de Tomtom. Dit plaatje geeft wel een idee van de vele, vele bochten op het parcours.

8.jpg

Nog een doorkijkje. We reden meestal op een hoogte tussen de 750 en 1.150 meter. Dat werd op veel wegen aangegeven, waarschijnlijk voor de fietsers die je er ook veel ziet.

9.jpg

De palen in het midden (in de verte) markeren het eindstation van een skilift.

10.jpg

Zomaar een stuk weg waar we stopten voor een foto van het uitzicht.

11.jpg

De bikes die het perfect deden, geen klap verkeerd gaven.

12.jpg

Hier ook weer een foto van het parcours zoals weergegeven op de Tomtom.

13.jpg

En een plaatje van een van de vele haarspeldbochten.

14.jpg

Ook een leuk stukje: vals plat, maar dan naar beneden:)

15.jpg

Vanmiddag na terugkeer en na 2.167km.
 
Laatst bewerkt:
Hoewel ik met veel plezier de Elzas doorkruist heb op mijn Monster wordt het toch tijd mijn bike te verruilen voor een allroad.
Mijn Monster S2R 800 (2005) is daarom te koop. De motor heeft 82.000km op de teller en is bijna 5 jaar in mijn bezit.
(Ik weet dat er een apart "Te Koop" gedeelte is op dit Forum, maar wil éérst de échte liefhebbers informeren).

Enkele bijzonderheden:
  • motor is origineel en onversleuteld,
  • alle onderhoud is tijdig uitgevoerd. Alle rekeningen vh uitgevoerde onderhoud v.a. 2005 heb ik erbij,
  • 3 originele sleutels (1 rode, 2 zwarte),
  • 3 originele Ducati boekjes,
  • 1 Ducati sleutelcode kaart,
  • originele seatcover,
  • dubbele USB aansluiting in de cockpit,
  • Metzeler banden, 6.000km mee gereden,
  • K&N luchtfilter (reinigbaar),
  • 2 bar-end spiegels van Rizoma,
  • LED achterlicht.
In geval je interesse hebt, stuur dan svp een persoonlijk bericht. Foto's van de motor zijn uiteraard beschikbaar.
 
Vandaag de kleppen eens gecontroleerd. Kan iemand mij vertellen of er actie noodzakelijk is? Ik lees namelijk veel over dat wat hogere waarden bij sluiten acceptabel zijn, maar in hoeverre..? En is die ‘vertical cylinder intake opener 0,09mm’ een probleem?
 

Bijlagen

  • C70350A2-8C21-41AF-B30D-AFC8021BE586.jpeg
    C70350A2-8C21-41AF-B30D-AFC8021BE586.jpeg
    42,7 KB · Weergaven: 15
Als ik kijk op dit filmpje ,aan het einde stelt Toine de kleppen en dat is wel met een erg dun voelermaatje
Ik geloof dat ze bij den biggelaar ook echt wel op het minimum of minder gaan zitten
 
Hallo ik heb een vraag...
Vanmiddag met mijn M1100evo gereden en voor de stoplicht sloeg ze uit. Motor was behoorlijk warm. Nadat de.stoplicht op groen ging snel gestart en verder gereden. Ze liep niet lekker en loopt niet meer stationair. Nu afgekoeld start ze wel maar loopt niet meer stationair na een kort rondje. Wat kan dit zijn...warmloper?
 
Ik had van de week last van vaporlock
In het verleden ook wel eens last van gehad
Toen op gelost met een houtje , maar houtje was weg
Nu iets van soort schuimrubber er tussen en hij doet het weer
Hij hield ook in en stotterde
 

Bijlagen

  • 398D278F-60E2-48E5-BB05-E4E1E622E1F6.jpeg
    398D278F-60E2-48E5-BB05-E4E1E622E1F6.jpeg
    108,3 KB · Weergaven: 22
Hallo ik heb een vraag...
Vanmiddag met mijn M1100evo gereden en voor de stoplicht sloeg ze uit. Motor was behoorlijk warm. Nadat de.stoplicht op groen ging snel gestart en verder gereden. Ze liep niet lekker en loopt niet meer stationair. Nu afgekoeld start ze wel maar loopt niet meer stationair na een kort rondje. Wat kan dit zijn...warmloper?
Bougies nog goed, bougiedoppen goed vast?
 
Probeer eens nieuwe. Ook een nieuwe bougie kan een productiefout hebben of bv gevallen zijn. Check even in het boekje welke bougies erin moeten en vertrouw niet direct op het type dat er nu inzit.

Als de bougies echt zwart zijn van koolstof, dan staat je motor wel te rijk afgesteld. Als het olie is, dan heb je ook een probleempje ergens. Maar eerst even proberen met nieuwe en als hij dan goed loopt na 200km weer even checken.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de kleppen eens gecontroleerd. Kan iemand mij vertellen of er actie noodzakelijk is? Ik lees namelijk veel over dat wat hogere waarden bij sluiten acceptabel zijn, maar in hoeverre..? En is die ‘vertical cylinder intake opener 0,09mm’ een probleem?
Als je veel hoog in de toeren rijdt wordt de klepspeling belangrijker. Closers moeten dan echt op zo weinig mogelijk speling.

Bij twijfel het handboek maar gewoon netjes volgen! En ja, die dingetjes nieuw kopen is belachelijk duur :N
 

Bijlagen

  • IMG_20210617_181416.jpg
    IMG_20210617_181416.jpg
    181,5 KB · Weergaven: 15
Ik herken de willekeur in contact om en wel/niet dashboard aan of flauwer dashboard (neutraal lampje). Ook het wel dashboard aan bij licht uit. Bij mij was het een relais, de starter relais; een gele op een Ducati 916.
Ik heb het startrelais vervangen, probleem leek even verholpen maar is toch nog aanwezig. Heeft iemand nog een andere richting waar ik moet zoeken? Het lijkt echt volstrekt willekeurig, de ene keer met verlichting aan helemaal niets, dan verlichting uit en alles behalve de brandstofpomp, dan weer in een keer alles goed??

De zekeringen zijn allemaal ok en geven meestal ook niet van dit soort onregelmatige problemen. Zou het ook het hoofdrelais kunnen zijn? Ik weet de juiste naam even niet, maar zit links naast de accu/luchtfilter. Als ik die er uit trek doet hij namelijk ook helemaal niets bij contact aan.

Het frustrerende van dit soort storingen is dat ze niet goed reproduceerbaar zijn, erg irritant. Alle tips of ervaringen zijn welkom. Alvast dank!

Na mijn benzinepompkabeldoorvoerreparatieavontuur lekte de brandstofpomp ook flink langs de flens, lijkt er op dat de tank vervormd is. Dat is inmiddels opgelost, ik heb Elring Curil T2 vloeibare pakking gebruikt. Dat houdt de boel tot nu toe dicht, fingers crossed. 😎
 
Terug
Bovenaan Onderaan