Het Ducati Monster topic *deel 44*

De Sachs onder mijn Monster was een prima demper. Ik was er juist heel tevreden over en bij 82.000 km still going strong!
Bij normaal gebruik voldoet hij prima. Als je circuit gaat rijden kan er wellicht een betere demper onder, maar dat geldt dan ook voor je banden.
 
Is bij de 696/796/1100 ook zo. De 1100s heeft een Ohlins shock, maar da's een STX46 Du737 van ca. 550 euro als je hem nu nieuw los moet kopen. Alleen ingaand verstelbaar. Wat je wil is de DU432 met los reservoir en volledig instelbaar. Maar ja, da's weer 850 piek. Wie weet, ooit...

Bekijk bijlage 1688041
Ik zou alleen niet weten waar dat reservoir te plaatsen...
Ik denk dat een heleboel motoren met een volledig instelbare vering rond rijden die na 5 jaar nog gewoon op de fabriekssetting staan
Maar al die verstel wieltjes zien er wel cool uit natuurlijk
Vroeger toen monsters nog een trellis achterframe hadden was het heel eenvoudig om dat tankje aan te schroeven
 
Ik heb de standaard monstervering nooit slecht gevonden.
Ik kan me enkel inbeelden hoe goed een gereviseerd exemplaar is.
 
A3064D6F-4FEC-4D29-BA6A-C6D5069904EE.png


Opeens een stuk of 5 uitlaten van SC , het is best dun met de uitlaten voor de monster
Mivv , QD , en Termignoni natuurlijk ,vraag me af of Akrapovic wel komt , schijnt dat de koek verdeeld is bij Ducati , voor de V2 de Termi , en voor de V4 de Akra
Maar deze van SC is wel leuk , er zijn er ook met twee kleine dubbele dempers maar die vallen een beetje weg achter de passagiers voetsteunen
 
Ik ben blij met m'n SC's, levering direct vanuit SC was ook best vlot en het goedkoopst.
 
Die paioli van mij is niet stug of zo , was maar een voorbeeld , ik had hem lang geleden op eBay gekocht en erg goedkoop omdat niemand anders bood
En Sachs zou best goeie dempers maken maar alle waar naar zijn geld
Zelfs ohlins maakt budget dingen voor onder standaard motorfietsen
Denk dat er goedkopere net zo goede of betere opties zijn
En om er nu een schokbreker van 1000€ onder te schroeven is ook zo wat
Maar die man van BM heeft er vast veel meer verstand van
Is ook zo Superduc. Was ook niet bedoeld om je af te vallen hoor, maar ik weet alleen dat de Sachs demper volledig reviseerbaar is. Als ik die volledig zou laten reviseren (alle shims en keerringen worden dan vervangen) ben ik € 159,00 kwijt. De onderdelen moeten trouwens uit Engeland komen. (had ik niet verwacht). Bij Hyperpro ben ik € 470,00 voor een demper kwijt en zo zijn er legio mogelijkheden. Zou ik tegen zo'n Paioli aanlopen net als jij hebt aanlopen, voor een nette prijs, zou ik er ook niet onwelwillend tegenover staan. Heb je er een plaatje van?

Bart, de man van BM-suspension, werkte vroeger bij Technoflex, een veringbedrijf uit Weert, wat failliet ging. Hij kocht een groot gedeelte van de voorraad op en ging zelfstandig verder en werkte als vering-specialist bij een superbike 600-team. Tegenwoordig doet hij veel met quads.
Ook met J&J suspension uit Mill, heb ik prima ervaringen. Ik ben daar eens op een workshop geweest en daar kun je veel van leren. Je bent nooit te oud om te leren.

Ach, op zich ben ik prima tevreden met mijn Monster (van 20 jaar oud!). Ik heb er gisteren heerlijk mee gereden en ga er ook vandaag weer een flinke toer mee maken. Een 64-jarige motorrijder, die al meer dan 35 jaar rijdt heeft allicht wat te mekkeren.....
 
Vind zelf trouwens die dubbele toch wel erg gaaf. Je wil uiteindelijk toch andere rearsets...
Met alle respect (kwestie van smaak en daarover valt niet te twisten), maar ik vind die dubbele uitlaat erg op de Scrambler lijken (en die vind ik ook niet mooi). Zo'n discussie is eigenlijk zinloos, omdat jij gewoon moet monteren wat je zelf mooi/leuk/betaalbaar vindt.
 
Laatst bewerkt:
Ach, op zich ben ik prima tevreden met mijn Monster (van 20 jaar oud!). Ik heb er gisteren heerlijk mee gereden en ga er ook vandaag weer een flinke toer mee maken. Een 64-jarige motorrijder, die al meer dan 35 jaar rijdt heeft allicht wat te mekkeren.....
Haha, kerel, ik ben ook 64. Heb 5 jaar (totaal 30.000km) met heel veel plezier op een Monster rondgereden. Ik had een S2R 800 uit 2005. Ben er mee op Sardinië geweest, maar ook in de Eifel en de Vogezen en heb een prachtige reis gemaakt van west naar oost in Duitsland en ben daarbij in Tsjechië en Polen geweest. Enige reden voor mij om 'm te verkopen: op langere tochten kreeg ik last van m'n onderbenen. Voor dat Monster had ik het bagageprobleem goed opgelost: 2 zijtassen van Givi, bagagerek van Startwin met een waterdichte bagagerol. Vergeleken bij de luxe situatie op de BMW van een vriend (3 geïntegreerde koffers met afstandbediening) natuurlijk behelpen. Verder moest ik op langere trips altijd goed de dagteller in de gaten houden vanwege de benzinevoorraad. Die is met 14 liter OK, maar houdt niet over. Aangezien ik in de toekomst juist meer langere trips wil maken heb ik mij met pijn in m'n hart gescheiden van m'n trouwe Monster en heb een V-Strom 1050 gekocht. Die stuurt minstens even goed (door de smallere banden???) als de Duc. Die motor heeft een tank van 20 liter en er kunnen 2 zijkoffers op. Een topkoffer weiger ik, want dat ziet er niet uit (wel handig).

Hieronder, vorig jaar in het oosten van Duitsland.
20200913_161136.jpg

Ik blijf dit één van de allermooiste Monsters vinden :}: enkelzijdige achterbrug, stuurkuipje, trellisframe, dubbele uitlaten rechts en niet te vergeten: probleemloze brandstofinjectie icm een perfecte gas aanname. Volgens mij is dit een toekomstige klassieker (net als de andere Monsters met het 1e trellisframe).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu bezig met de koppeling, maar zie dat de korf toch wel enigzins ingeslagen is. Maar als ik een nieuwe plaat monteer,heeft deze nagenoeg geen speling in de korf. Zou het zonde zijn van de nieuwe platen, en de Biggelaar mod om deze in deze korft te lijmen, of toch maar ook de korf vervangen?
IMG_20211023_142809_5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu bezig met de koppeling, maar zie dat de korf toch wel enigzins ingeslagen is. Maar als ik een nieuwe plaat monteer,heeft deze nagenoeg geen speling in de korf. Zou het zonde zijn van de nieuwe platen, en de Biggelaar mod om deze in deze korft te lijmen, of toch maar ook de korf vervangen?
Bekijk bijlage 1688294
Ziet eruit als best flink in geslagen , waarom ben je bezig met je koppeling ?
Slipte hij ? Zo ja , zijn de gevoerde platen versleten , dus echt het frictie materiaal weg ?
Als dat niet zo is kun je een dunne ( of 2 ) vervangen door een dikke plaat
 
Nee, de koppeling slipt niet, gaat ook goed door de versnellingen, ook naar zijn vrij gaat makkelijk.Maar hij rammelde wel behoorlijk , en wilde daarom dus zo'n aanpassing van Biggelaar monteren(en tevens een andere drukplaat + open koppelingsdeksel),en bij het verwijderen van de platen zag ik dat de korf al wat ingeslagen was.

Ik heb nieuwe platen, en als ik die monteer zit ik nog onder de 0.6mm speling zoals opgegeven in het werkplaatshandboek, maar ik vraag me dus af of het nog de moeite is om de Biggelaar-kit in de al wat versleten korf te lijmen..
 
Nee, de koppeling slipt niet, gaat ook goed door de versnellingen, ook naar zijn vrij gaat makkelijk.Maar hij rammelde wel behoorlijk , en wilde daarom dus zo'n aanpassing van Biggelaar monteren(en tevens een andere drukplaat + open koppelingsdeksel),en bij het verwijderen van de platen zag ik dat de korf al wat ingeslagen was.

Ik heb nieuwe platen, en als ik die monteer zit ik nog onder de 0.6mm speling zoals opgegeven in het werkplaatshandboek, maar ik vraag me dus af of het nog de moeite is om de Biggelaar-kit in de al wat versleten korf te lijmen..
Als hij het goed doet niks aan veranderen ,
 
Misschien wel het beste... monteer ik de nieuwe drukplaat en koppelingsdeksel wel,maar bewaar de Biggelaar mod voor een nieuwe korf.
 
Misschien wel het beste... monteer ik de nieuwe drukplaat en koppelingsdeksel wel,maar bewaar de Biggelaar mod voor een nieuwe korf.
Ja zo lang de koppeling goed werkt niet aan komen
Misschien kom je een keer een goede korf tegen , ik heb er wel eens eentje verkocht toen ik die van Veetwo monteerde
 
Een nieuwe aluminium korf valt mij in prijs ook wel mee. Maar morgen mooi weer,dus ga nog maar even met oude spul rijden .
 
Terug
Bovenaan Onderaan