Het Ducati Monster topic *deel 44*

Multimeter zal niet heel veel zin hebben, want zelfs bij een lege accu geeft zo'n ding 12V aan.
5,5 jaar minimaal, want de vorige eigenaar zal er enige tijd mee hebben rondgereden.

Advies: investeer in een goede accu, b.v. Yuasa en dan gelijk het juiste type.
(Originele Yuasa heeft het 10jr volgehouden op mijn motor).
Ja, maar 12v is een beetje te weinig. Je wilt bij een goede, opgeladen accu toch wel zeker 12,6 meten.
 
Multimeter zal niet heel veel zin hebben, want zelfs bij een lege accu geeft zo'n ding 12V aan. Het gaat erom hoeveel Ampère de accu kan leveren.
5,5 jaar minimaal, want de vorige eigenaar zal er enige tijd mee hebben rondgereden.

Advies: investeer in een goede accu, b.v. Yuasa en dan gelijk het juiste type.
(Originele Yuasa heeft het 10jr volgehouden op mijn motor).

Zelf niet echt geweldige ervaring met Yuasa. De Yuasa van m'n 996 had het nog geen 2 jaar uitgehouden en moest constant aan de lading. Op m'n Triumph was het nog erger, na 15 maanden was die afgeschreven.

Ik had in de eerste instantie op m'n 996 een wat onbekender merk (France équipement), die had het probleemloos 7 jaar uitgehouden, zonder al te veel onderhoud.
 
Ik had op mijn SV650 een Motobatt gel-accu. Die gaan in principe langer mee dan een conventionele loodaccu, en geven je iets meer startcapaciteit (bij de SV meen ik 14 ipv 12Ah) bij dezelfde afmetingen dus daar was ik wel erg over te spreken.
 
De nieuwe accu is inmiddels besteld. Het is een LandPort. Nog nooit gehoord van dit merk maar er zit nu ook een LP in, dus zal wel OK zijn.
 
Ik heb diverse Yuasa accu's gehad die max zo'n 2 jaar meegingen, nu maar een onbekende lithium-ion erin gezet en eens kijken hoe lang die meegaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik had op mijn SV650 een Motobatt gel-accu. Die gaan in principe langer mee dan een conventionele loodaccu, en geven je iets meer startcapaciteit (bij de SV meen ik 14 ipv 12Ah) bij dezelfde afmetingen dus daar was ik wel erg over te spreken.
Hier ook een tevreden Motobatt gebruiker. Precies om de redenen die je omschrijft 🙂
 
Ik moet me ook maar eens gaan verdiepen in een lichte lithium-accu. Heb net wat mooie titanium boutjes binnen gekregen, waarmee ik zeker 6 gram bespaar, maar er zit wel nog een loodaccu in m'n motor 🙈
 
Ik moet me ook maar eens gaan verdiepen in een lichte lithium-accu. Heb net wat mooie titanium boutjes binnen gekregen, waarmee ik zeker 6 gram bespaar, maar er zit wel nog een loodaccu in m'n motor 🙈
Prachtig natuurlijk titanium!! . . . maar ehh, als je écht gewicht wilt besparen: gewoon een paar kilo afvallen ;););):+
BTW: waar komen die titanium boutjes op je bike?
 
Ik heb voor nu de bouten om de drie remklauwen mee vast te zetten, maar twijfel nog even om ook Supersprox achtertandwiel te halen en die vast te zetten met titanium moertjes. Allemaal geboord, zodat ik een beetje kan oefenen met borgen.

Dit idee:
1610099079024.png
 
Titanium is taai, maar hoe zit het met de trek- en afschuifsterkte t.o.v. de originele materialen?
Volgens Wikipedia: "Titaan is net zo sterk als staal" maar dat zegt mij nog niet zoveel. Elders op internet: "Eenvoudig gezegd is Titanium twee keer zo sterk als staal en drie keer zo sterk als aluminium voor een frame van hetzelfde gewicht. Stijfheid is essentieel voor efficiënte krachtoverbrenging, en de ratio stijfheid/gewicht van Titanium is superieur aan alle andere metalen". Dat zegt nog steeds weinig, want zijn algemene bewoordingen.

Ik vond in een tabel de treksterkte van titanium:
Chroom-vanadium staal (AISI 6150) 940
Titanium legering (6% Al, 4% V) 900
Roestvast staal koudgewalst 860
Hogesterktestaal 760
Staal 420
Aluminium legering (AlMg4,5Mn0,7) 305
Messing 250

Hoe zit het met de afschuifsterkte?
 
Geen idee, het is grade 5 titanium en dat is wat ze aanraden voor dit soort applicaties. Zou een treksterkte van 1000 MPa moeten hebben.

Komt bij Titanium Race Parts vandaan.
 
De leverancier raadt kopervet ten zeerste af, adviseert hun eigen, zeer prijzige, eigen titaniumpasta. Zelf gebruik ik voor de meeste boutjes op de Duc molybdenum-vet, zou dat ook kunnen voor titanium? Eigenlijk moet er volgens Ducati loctite gebruikt worden, maar borgdraad neemt dan denk ik de functie in van borgmiddel.
 
Even zwaaien hier na jaren afwezigheid :W
Leuk om te zien dat dit topic nog bestaat, maar het verbaast me eigenlijk niet.
Ik zag net dat mijn Monster niet in de OP staat.
Is te begrijpen als je niet meer actief bent.
Hmm, zo maar even een PB sturen met een piccie.
Eens kijken in hoeverre ik het hier ga bij houden.
Zit sinds afgelopen zomer namelijk op het Porsche Forum (www.porscheforum.nl).
 
Eigenlijk moet er volgens Ducati loctite gebruikt worden, maar borgdraad neemt dan denk ik de functie in van borgmiddel.
Terwijl Loctite borgt in het schroefdraad, verminderd vet juist de wrijving in het schroefdraad, waarmee je die borging grotendeels opheft.
 
Proleet😎
Hé Marc, alles goed?
Hehehe, Porsche Boxster S 987 van 2006 aangeschaft. Bijna een youngtimer. Geweldig ding.
Iemand moet de proleet uithangen :+
Hier in Krimpen aan den IJssel is alles prima.
De Monster is er nog, hoewel de laatste jaren echt wel wat minder gereden.
De vrouw en de meiden gaat het goed mee, dat is het belangrijkste uiteraard.
Alles goed bij jou? Hoe is het met je Monster project afgelopen?
 
Maar het borgen doe ik dan dus niet met loctite maar met borgdraad.
Maar je kunt de loctide toch als anti seize gebruiken , als je bang bent dat het aan elkaar frot
Denk trouwens dat dat mee valt , ik heb mijn remklauwen al 15 jaar vast zitten met titanium bouten en nog nooit iets gemerkt van dat er een reactie was met het aluminium
 
Dus dáááár kwam die olie onder mijn blok vandaan..... Die keerring achter de tandriempoelie van de horizontale cilinder lekt blijkbaar. Viel me al langer op dat dat rubber wat eromheen zit constant 'nat' leek.
IMG_20210116_204136.jpg

Het was trouwens een hels karwei om die vervelende kroonmoer los te krijgen; hier moest een slagmoersleutel bij aan te pas komen voordat hij überhaupt iets deed....🤷🏻‍♂️😄
 
Maar je kunt de loctide toch als anti seize gebruiken , als je bang bent dat het aan elkaar frot
Denk trouwens dat dat mee valt , ik heb mijn remklauwen al 15 jaar vast zitten met titanium bouten en nog nooit iets gemerkt van dat er een reactie was met het aluminium
Ik had sowieso niet helemaal goed in het WPH gekeken, die rembouten moeten met Molybdenumvet, dus dat komt goed uit.
 
Stil hier...

Ik heb wat ouwe meuk verkocht en zo wat budget vrij gemaakt om de vering van de 696 aan te pakken. Maar weet niet zo goed wat te doen. Heb er zo'n 1000 voor vrijgemaakt. Kan een Andreani-kit laten installeren in de voorporten, staat ook een iets minder hoog aangeschreven Showa van een gewone 1100 te koop voor 450. In tegenstelling tot de huidige niet instelbare vork in ieder geval volledig instelbaar. En het laat budget over voor een gebruikte (400) of nieuwe (580) Ohlins achterschokker...

Of toch nog even geduld hebben en hopen dat er nog een keertje een ohlinsvork van een 1100S voor rond de 1000 voorbij komt... Nu nergens te vinden helaas.
 
Ik heb ook wel goede verhalen gehoord over Hyperpro. Die leveren achterschokdempers en ook (progressieve?)veren voor de voorpoten, maar dan is je voorvork nog steeds niet instelbaar.

Kijk je voor een Ohlinsvork van een 1100S ook op buitenlandse websites?
 
Terug
Bovenaan Onderaan