Het Ducati Monster topic *deel 44*

Ik ben geen fan van progressieve veren. Dan ga ik liever wat verder met een cartridge, waarmee de huidige vork wel instelbaar wordt.

Jep, ik zoek in heel Europa.
 
Ik heb zo'n complete Andreani kit gemonteerd vorig jaar, ben er wel tevreden mee. Je moet alleen ff opletten dat je de viscositeit van de compressiekant veel lager pakt (anders wordt de compressie veel te hard, zie diverse fora). Maar als ik zie wat jij allemaal zelf aan je brum doet kun je zo'n kit-installatie dan toch ook wel zelf!? :t *D:Y
 
Ik heb momenteel CRG bar end spiegels op mijn Ducati M900ie 2001, maar vind hem wel erg breed. In de schuur is dat vervelend want er staan er nogal wat naast elkaar en tijdens file rijden e.d. voelt het ook wat onzeker. Over de originele Mickey Mouse spiegels is ook niet iedereen enthousiast en ik moet wel zeggen dat het zicht nu erg goed is.

Bestaan er andere oplossingen die minder breed zijn, door bijvoorbeeld niet aan het einde van het stuur te monteren / uit te steken? Moet ik op het gebied van zicht concessies gaan doen?

Ik kom veel van het merk Rizoma tegen, en dit is een voorbeeld waar ze (Rizoma Radial Naked) gemonteerd zijn op een manier dat het een stuk minder breed is:
IMGP2001_zps1771127c.jpg
 
Ik heb zelf Rizoma spiegels. Perfect, mooi afgewerkt, perfect zicht. Ik zou niet zonder willen/kunnen. Ik heb ze gekocht via Noud's Motorbazar, krijg je korting, want dat is wel nodig. Nauwelijks breder dan het stuur. Heb daar nog nooit problemen mee gehad.

IMG_2221.JPG
 
Tja, hoe meer je spiegels naar buiten staan, hoe makkelijker het is om het verkeer achter je in de gaten te houden. Ik heb er zelf bar ends van Highsider (Victory) op zitten met bijbehorende stuurgewichten. Kwalitatief mooi spul, e-keur, maar iets minder prijzig dan Rizoma. Vind het zelf veel fijner om ze bovenop dan onder het stuur te hebben.

Dit model heb ik, en dan de lange kant naar binnen gedraaid. Keurig zicht.
1611399712618.png

Zulke omgekeerde spiegels als in jouw voorbeeld kun je monteren als de bevesitiging van je spiegels op de klem van je rem- en koppelingspomp zit. Die kun je simpelweg omdraaien.
 
Ik heb zo'n complete Andreani kit gemonteerd vorig jaar, ben er wel tevreden mee. Je moet alleen ff opletten dat je de viscositeit van de compressiekant veel lager pakt (anders wordt de compressie veel te hard, zie diverse fora). Maar als ik zie wat jij allemaal zelf aan je brum doet kun je zo'n kit-installatie dan toch ook wel zelf!? :t *D:Y
Goed werk, heb je daar nog speciale tools voor nodig gehad?

Heb in het verleden wel zelf vorken uit elkaar gehad om keerringen te vervangen e.d., alleen had ik toen nog de beschikking over een werkplaats. Nu helaas alleen een publieke parkeergarage en geen schuurtje of iets dergelijks
 
Goed werk, heb je daar nog speciale tools voor nodig gehad?
Een dikke pijpsleutel/griptang; bij mij zaten de eindcaps van de voorvork retevast, is maar van aluminium dus je moet goed oppassen met losdraaien! Daar ben ik via de 'schadelijke' wijze achtergekomen haha.... 8)7

Van wat ik me kan herinneren heb je niet per sé speciaal gereedschap nodig anders dan een 'normale' toolset. Ik raad wel aan om het installeren van de cartridges met 2 man te doen; wanneer je de moer onder de eindcaps aan de cartridges vast wil draaien heb je iemand nodig die de veer omlaag trekt. Hier heb je wel een speciale tool voor zodat je het alleen kunt doen, maar met 2 man is net zo makkelijk en scheelt weer 100 euro.
 
Hmm, ik ga wel even zo'n tooltje halen, daar gaat m'n meisje niet blij van worden. Zie ze ook wel voor een paar tientjes. Tja, misschien is dat dan toch maar the way to go. Die eindkappen krijg je altijd het beste los met de vork nog in de motor. Dan kun je tenminste een beetje kracht zetten.

Wat voor olie heb jij uiteindelijk gebruikt? Wel die van Ohlins?
 
Ok, ik heb ze besteld. Het is de nieuwe Misano EVO, met andere topcap (vond die oude eigenlijk mooier...) en kennelijk iets verbeterde interne coatings. Ben benieuwd of ze ook iets aan die te dunne compressienaald hebben gedaan. We gaan het zien =)

1611440512192.png
 
Ok, ik heb ze besteld. Het is de nieuwe Misano EVO, met andere topcap (vond die oude eigenlijk mooier...) en kennelijk iets verbeterde interne coatings. Ben benieuwd of ze ook iets aan die te dunne compressienaald hebben gedaan. We gaan het zien =)

Bekijk bijlage 1588148
Ik heb exact deze (de EVO), in de rebound zit de bijgeleverde Öhlins vorkolie en in de compressiepoot zit een mix van 2 Putoline vorkoliën die gecombineerd een viscositeit van 11cSt hebben. Omdat die Misano EVO eigenlijk een race cartridge is, is de dikte van de shimstack aan compressiekant veel te groot (circuit==biljartlaken t.o.v. openbare weg). Hierdoor wordt de vork bij inveren extreem stijf als je de bijgeleverde Öhlins olie gebruikt in de compressiepoot (links), zelfs als je de compressienaald helemaal hebt uitgedraaid. Tenminste, zo heb ik het gelezen op verschillende fora (vooral FZ/MT09 meen ik); ik heb het zelf dus niet uitgetest.
 
Zo, de hele handel is besteld! Ohlins #5 (20cSt) voor de rebound en nog een hele lichte Wilbers 2,5w voor de compression. Nog een meetspuitje om exact te kunnen vullen, compressiegereedschap, nieuwe padockstand (de oude bleek niet te passen in het balhoofd) en gelijk maar verstelbare hendels meebesteld bij Motea... :+

Binnenkort eens lekker sleutelen!
 
Pagina 2, dat kan toch niet? Is er dan niemand meer aan het rijden of klussen?

Ik ben nog in afwachting van m'n cartridges, maar in de tussentijd wel verstelbare hendels en een andere tankdop gemonteerd. Ben ook nog bezig met een setje Beringer remschijven, gewoon omdat die zo onwijs fraai zijn...
 
Pagina 2, dat kan toch niet? Is er dan niemand meer aan het rijden of klussen?

Ik ben nog in afwachting van m'n cartridges, maar in de tussentijd wel verstelbare hendels en een andere tankdop gemonteerd. Ben ook nog bezig met een setje Beringer remschijven, gewoon omdat die zo onwijs fraai zijn...
Klussen genoeg..... aan het huis that is.... Dakkapel, zolder renovatie alle kozijnen vernieuwd, enz.
De Monster staat momenteel ingebouwd tussen de gipsplaten, 2 en 3-en en de vlizotrap.... :(
 
Pagina 2, dat kan toch niet? Is er dan niemand meer aan het rijden of klussen?

Ik ben nog in afwachting van m'n cartridges, maar in de tussentijd wel verstelbare hendels en een andere tankdop gemonteerd. Ben ook nog bezig met een setje Beringer remschijven, gewoon omdat die zo onwijs fraai zijn...
Rijden wel, maar niet op de Monster. Veel te koud.... Ik trap me liever warm op een MTB momenteel! Monster staat netjes onder een hoes te wachten tot het wat beter weer is.
 
De Monster komt bij mij ook niet buiten, daar heb ik ook een dikkebandenfiets voor staan (cyclocrosser). En verbouwen in huis doe ik ook, maar met een kleine op komst kan ik beter nu nog maar even wat geld aan de motor uitgeven O-)
 
Ik was een paar weken terug nog erop uit met de monster. Kwam wel helemaal onder de pekel terug dus heb toen nog even flink moeten boenen.

Blijft wel een rete lekkere motorfiets om te rijden.
 
Met de vorst op komst heb ik vandaag de druppellader aan de accu gehangen. Zodra de pekel van de wegen gespoeld is ga ik weer lekker op pad :]

Heb medio mei 4 dagen Duitsland in de planning (je moet toch iets leuks hebben om naar uit te kijken).
 
Sinds de eerste week van november al niet meer op de dame gereden. Ze staat nu vol getankt, aan het infuus en met de bandjes van de vloer te wachten dat het wat beter weer is en ikzelf wat meer tijd heb.
Afgelopen 2 weken moeten werken in Duitsland en heb flink gebaald dat ik de route met de werkbus ree en niet met de motor.
20210206_121543.jpg
 
IMG_20210213_141341-01.jpeg

Cartridges zijn ook binnen, maar dat gaat toch iets meer werk worden dan ik dacht. De binnenpoot van de linker vorkpoot moet los van de voet. Dat gaat me thuis niet of in de garage niet lukken ben ik bang, zonder bankschroef.
 
Nee, aan die kant heeft een 696/796 geen cartridge, alleen een veer. Er zit bij de nieuwe cartridge een soort dop die onder de binnenpoot geklemd wordt. Je kan hem op de foto nog net zien naast de topcap.
 
Terug
Bovenaan Onderaan