Het Ducati Monster topic *deel 44*

Vandaag zouden eigenlijk mijn uitlaten bezorgd worden. Besluit de bezorger om gewoon niet aan te bellen en door te rijden. Ondertussen wel met dhl gebeld en netjes verteld dat ik hier niet echt van gediend was. Vrouwlief was gewoon thuis op het moment dat niemand thuis zou zijn en er lag niet eens een briefje in de bus.

Had mij eigenlijk al verheugd op het monteren ervan. Moet nu helaas tot morgen wachten voor ik het pakket mag ophalen bij een service punt. Morgenavond eigenlijk nog een avond klus op staan waar ik nu echt geen zin meer in heb. Hopelijk ben ik een beetje optijd klaar, dan kan ik er alsnog morgen aan beginnen. Net wel al even de uitlaat boutjes wat ingespoten met Wd40.

Geduld is een schone zaak. Alleen heb ik geen geduld....!! Dit kindje wilt zijn speeltjes...!!
Wanneer een bezorger gewoon ervandoor rijd en aangeeft dat je niet thuis bent terwijl je wel gewoon thuis bent en in de tussentijd je zit te verheugen op je pakketje staat wat mij betreft ook wel gewoon in de top 5 van meest frustrerende dingen.
 
Vanmiddag 2uurtjes verlof gehad. Kwam heel goed uit.! Direct het pakketje opgehaald. Door naar huis en direct de stal de schuur uit. Had wel niet heel veel tijd doordat ik nog een klein avond klusje moest maken.

Hop hop uitlaten erop. Eerst eens gestart zonder de db killers. De tering wat een herrie. Zijn daarna er ook meteen ingezet. Nu nog eens tijd vinden om een stuk te rijden. De uitlaten zijn wel iets luider dan de originele. Groot kindje is blij met zijn speeltje.

Voor.
20210422_144358.jpg


Na.
20210422_165457.jpg
20210422_165532.jpg
 
Ziet er goed uit! Gingen ze er makkelijk op?

IMG_20210422_160858.jpg

Ik heb een vriend besmet met het Ducati-virus, maar zijn kersverse Multistrada stelt hem wel op de proef...
 
De bochten passen maar net tussen de achterbrug en de schetsplaat, hier is ook geen extra speling meer over. Waar de bochten over het spruitstuk schuiven heb ik het een heel klein beetje moeten spreiden. Met behulp van een rubberen hamer en wat gewiebel, schoof het makkelijk in elkaar.
Alleen even lopen klooien om de veertjes tussen demper en bocht erop te krijgen. Voor de rest was het eigenlijk zo gebeurd.
 
Nu hopen dat de spuiter snel komt met de gespoten onderdelen. Morgen denkelijk maar eens een afspraak maken voor de testbank. Mogen ze haar daar nog eens wat fine tunen.
 
Hop hop uitlaten erop. Eerst eens gestart zonder de db killers. De tering wat een herrie. Zijn daarna er ook meteen ingezet. Nu nog eens tijd vinden om een stuk te rijden. De uitlaten zijn wel iets luider dan de originele. Groot kindje is blij met zijn speeltje.
Fijn dat je je uitlaten hebt. Naar mijn smaak zijn ze te lang, steken voorbij het achterlicht. Helpt daarbij niet dat jouw bike een "tailchop" heeft ondergaan waarbij de "taartschep" is geamputeerd. Nog niet eens de potten zelf, maar het deel boven de schetsplaten (voetsteunen) lijkt aan de lange kant?! Door het carbondeel er omheen zal je dat niet kunnen inkorten vermoed ik zo.

In de parkeergarage van mijn werkgever trof ik mijn Monster aan in gezelschap van 2 rode soortgenoten. Eén ervan had zo'n uitlaat als jij nu hebt. Misschien handig als referentie?! Het lijkt erop dat waar het carbon begint op de uitlaatbocht doorgeschoven is tot de knik boven de schetsplaat (voetsteun).

uitlaat2.jpg

uitlaat3.jpg
 
Fijn dat je je uitlaten hebt. Naar mijn smaak zijn ze te lang, steken voorbij het achterlicht. Helpt daarbij niet dat jouw bike een "tailchop" heeft ondergaan waarbij de "taartschep" is geamputeerd. Nog niet eens de potten zelf, maar het deel boven de schetsplaten (voetsteunen) lijkt aan de lange kant?! Door het carbondeel er omheen zal je dat niet kunnen inkorten vermoed ik zo.

In de parkeergarage van mijn werkgever trof ik mijn Monster aan in gezelschap van 2 rode soortgenoten. Eén ervan had zo'n uitlaat als jij nu hebt. Misschien handig als referentie?! Het lijkt erop dat waar het carbon begint op de uitlaatbocht doorgeschoven is tot de knik boven de schetsplaat (voetsteun).

Bekijk bijlage 1622673
Bekijk bijlage 1622674
Heb de foto's eens een beetje naast elkaar gelegd en kan niet echt verschil vinden in de lijn van de bochten.

De uitlaten steken nu indd wat uit. Persoonlijk vind ik dat echt niet storend, op de foto ziet het ook wat erger uit dan in het echt. Voor het mooie zouden de dempers een cm of 3 a 4 ingekort mogen worden. Wil ik ze gelijk maken met het achterlicht dan zijn 5 cm nodig.
 
Nog niet eens de potten zelf, maar het deel boven de schetsplaten (voetsteunen) lijkt aan de lange kant?! Door het carbondeel er omheen zal je dat niet kunnen inkorten vermoed ik zo.
Dat is waarschijnlijk zo ontworpen omdat anders het beginstuk van de dempers in de weg zouden zitten voor de enkels van een duopassagier. Overigens zitten de uitlaten van Noël exact hetzelfde gemonteerd als op jouw foto's, zie bijvoorbeeld de positie van de ophangbeugel ten opzichte van 'Ducati Performance'.
 
Hieronder foto's met wat strepen om mijn punt te verduidelijken:

uitlaat2.jpg
uitlaat3.jpg

Hierboven het einde (of begin?) vh carbon zit precies boven de knik in de schetsplaat.

uitlaat5.jpg
uitlaat6.jpg

Hierboven heb ik de lijnen gezet waar misschien nog wat "winst" te halen valt. Mits er ruimte is natuurlijk.
Op de foto hieronder lijkt mijn stelling te bevestigen. "Ducati Performance" loopt door tot net na de ophangbeugel. Je ziet nog net de "e" voorbij de beugel.

uitlaat3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Misschien kun je nog wat strakker naar boven monteren,
Hierbij nog een plaatsvonden opzij van m’n M600 met Sil Motor-dempers

B5BAE5F3-95C7-451C-9937-55537838BC3E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag 2uurtjes verlof gehad. Kwam heel goed uit.! Direct het pakketje opgehaald. Door naar huis en direct de stal de schuur uit. Had wel niet heel veel tijd doordat ik nog een klein avond klusje moest maken.

Hop hop uitlaten erop. Eerst eens gestart zonder de db killers. De tering wat een herrie. Zijn daarna er ook meteen ingezet. Nu nog eens tijd vinden om een stuk te rijden. De uitlaten zijn wel iets luider dan de originele. Groot kindje is blij met zijn speeltje.

Voor.
Bekijk bijlage 1622569

Na.Bekijk bijlage 1622572Bekijk bijlage 1622574
Veel mooier.
 
Ik had in 1995 D&D dempers op mijn Monster. Highmounts waren toen nog niet te koop, dus iets laten maken, waarbij mijn dwingende eis was dat de dempers niet voorbij het kontje mochten uitsteken. Plaatje erbij:
olen16.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, op jouw foto nog duidelijker te zien.

@Noël89 onderaan wat kopervet op de buizen smeren, misschien dan je dan de bocht wat verder kunt doorschuiven?
Bocht verder doorschuiven gaat niet meer lukken of ik zou moeten proberen het spruitstuk wat aan te passen. De bochten schuiven over en in elkaar. Vanavond of morgen nog eens op het gemak kijken wat de mogelijkheden zijn.
Hieronder een foto erbij gedaan van het beginstuk van de bochten set.
Screenshot_20210423-123010_Samsung Internet.jpg
 
Net ook maar meteen eens gebeld voor een testrun. Zitten eigenlijk vol tot in Juni. Maar gaat nu proberen om te kijken of hij mij er volgende week tussendoor gedaan krijgt. Eigenaar zelf woont letterlijk bij mij om de hoek, dus als het is dan is de motor zo in de bus geladen.

Eerst doet hij een testrun en dan kunnen we verder kijken wat er afgesteld/geregeld moet worden en of een power commander bij kan komen.
 
Power commander is geen goed idee. Beter is een andere aangepaste mapping. Beetje dealer moet die hebben voor Ducati Performance uitlaten.
 
Ben even hardop aan het denken. Morgen haal ik de uitlaten er nog eens af en dan kan ik het beter bekijken.

Verder op schuiven lukt volgens mij niet meer echt maar dat weet ik morgen pas zeker. Als er een cm of 2.5 van het spruitstuk afgehaald wordt zou ik alles al 2.5 kunnen doorschuiven. Of dat iets is dat ik graag ga doen weet ik nog niet. Eenmaal de flex erin, is er geen weg meer terug. Als er dan ook nog eens een cm of 2 / 2.5 van de demper afgehaald kan worden, zit ik gelijk met het kenteken.
20210423_173938.jpg
20210423_173955.jpg
20210423_174407.jpg
20210423_174532.jpg


Iemand toevallig zin en wat meer ervaring om een handje te helpen.😇
 
Kon het niet laten en ben net toch maar de stal in gedoken. Moet eerlijk zeggen dat @350-v-twin wel gedeeltelijk gelijk had.

Heb 1 uitlaat eraf gehaald en eens goed bekeken en gemeten. Conclusie is nu ook dat de uitlaten toch nog 1cm verder opgeschoven kan worden. Denk dat het door verontreiniging op het spruitstuk niet verder kan. Als ik nu nog 1.5cm van het spruitstuk af flex, kunnen de uitlaten nog verder doorgeschoven worden. Meer speling zal op dat stuk niet te behalen zijn. Op de foto kun je het stuk zien dat ik nog kan opschuiven en het stuk dat een ontmoeting met de flex mag hebben.
20210423_200958.jpg

20210423_204051.jpg


Ben nu alleen aan het twijfelen of ik het spruitstuk demonteer met daarbij alle gevolgen van dien(afbrekende of dol draainde boutjes). Of dat de flex erin gaat terwijl het spruitstuk nog gemonteerd zit. Met daarbij weer alle risico's van de dingen die mis kunnen gaan. Hmm daar slaap ik maar eens een nachtje over.

Wordt vervolgd.!
Oja, als jullie gek van mij worden hoor ik het wel.
 
Ik had in 1995 D&D dempers op mijn Monster. Highmounts waren toen nog niet te koop, dus iets laten maken, waarbij mijn dwingende eis was dat de dempers niet voorbij het kontje mochten uitsteken. Plaatje erbij:
Bekijk bijlage 1622773
Ik meen me dat ding te herinneren. Was jij geen halflegendarische voorzitter van een of andere monsterclub, of heb ik dat nu verkeerd?
 
Haha. Teveel eer. Jarenlang technisch contactpersoon geweest van de DCN voor de Monster. En met deze fiets op allerlei shows en manifestaties in de prijzen gevallen. Eeuwige roem😉
 
@350-v-twin zou ik inplaats van kopervet het ook met ceramic pasta kunnen proberen.?
Ik weet niet precies wat ceramic pasta doet. Waar gebruik je dat voor? Is dat bij montage voor uitlaten (op auto's) waarbij dat spul daarna keihard wordt?! Dat zou ik dan niet gebruiken!!
Kopervet/koperpasta op bouten die heet worden zorgt ervoor dat je ze in de toekomst kunt lossen. Bestaat volgens mij in verschillende gradaties t.a.v. de temperatuur.

Ik zou het als volgt aanpakken:
1. met schuurlinnen de binnenkant van de pijp die aan de uitlaat zit rondom schoonmaken
2. met schuurlinnen de buitenkant van de pijp die onder de motor vandaan komt ("spuitstuk") rondom schoonmaken. Alleen het stuk voor de montage, dus zo'n cm of 5~6 zal dat zijn. Ik denk dat de meeste winst te halen is aan de binnenkant van de uitlaatpijp. Evt. "hobbels" daar verwijderen met een vijl of dremel
3. kopervet of andere meuk erop, dus binnenkant uitlaatpijp, buitenkant spruitstuk
4. ff uitproberen met een stokje o.i.d. hoever je een pijp op het spruitstuk kunt schuiven. Die afstand met een stift aftekenen. Dan weet je namelijk wanneer je moet stoppen
4. uitlaat met pijp op spruitstuk schuiven/duwen. Evt. daarbij de uitlaat(pijp) iets draaien en daarbij zoveel mogelijk naar voren draaien/wrikken.
5. LET OP 1: als je gaat wrikken, de lengte van de uitlaat en dat stuk pijp eraan kan als een behoorlijke hefboom werken. Daarom alleen naar voren en achter schuiven/draaien, beslist niet zijwaarts!!
6. LET OP 2: pas op dat je motor niet omvalt.

Tot slot: 1. ik zou geen materiaal van het spruitstuk halen, eerder de uitlaat zelf iets meer inkorten.
2. ik zou het spruitstuk niet losmaken van de cilinderkop.
 
Bedankt voor de tips.
Had het indd over keramisch vet.

Stap 4 heb ik toenstraks ook gedaan bij zowel het spruitstuk als de uitlaat. Kan de uitlaten nog maar maximaal 1cm door schuiven. Meer gaat echt alleen mits er een stukje van het spruitstuk afgaat.

De uitlaat bocht valt zowel in als over het spruitstuk. Met de pin van de schuifmaat heb ik hier 35mm gemeten. Dit is de ook de maximale maat dat de uitlaten over het spruitstuk geduwd kunnen worden.
Zal hier morgen nog wat foto's van maken om het verhaal wat te verduidelijken.

Als er nu nog 1.5cm van het spruitstuk af gaat, kan ik de bochten maximaal doorschuiven en dat scheel tegenover hoe ze nu zaten 2.5 cm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan