Ducati Multistrada
Zondag 6 Juni 2010
Multistrada dag in de Rijp
==============================================================================
Toen acht jaar geleden - tijdens Milaan Motorshow in 2001 - de Multistrada voor het eerst aan het wereldpubliek werd voorgesteld waren de meningen meer dan verdeeld. Hoe Terblache, de geestelijke vader van dit ontwerp, het in zijn hoofd had gehaald om zoiets lelijks te ontwerpen.
De motor kreeg al snel het predikaat lelijkste ontwerp ooit en velen hadden de stille hoop dat het studiemodel nooit de status productiemodel zou krijgen.
In het geheim was echter al drie jaar lang gewerkt aan de motor en het studiemodel stond dan ook veel dichter bij productie dan menigeen op dat moment hoopte (of vreesde).
The Multistrada is a model of motorcycle introduced by Ducati in 2003. The word Multistrada is Italian for "many roads" as the bike is designed to handle asphalt and dirt road riding with equal agility. Essentially the bike is a hybrid of a Supermoto and a Sport Touring bike. Its upright riding position gives it a stronger appeal for those who like touring but want something smaller than a touring bike. Designed by Ducati's head designer Pierre Terblanche as an evolution to Tereblanche's previous design the Cagiva Gran Canyon, the Multistrada has always received mixed reviews for its aesthetics. One magazine reviewer said the bike looked like a "wet cat with a large forehead". The Multistrada's most impressive technological advancement was the fuel tank that runs all the way to the rear of the back seat. The bike inspired the Ducati sponsored Centopassi "Competitive Motorcycle Adventure" in Italy in July 2003.
The Multistrada competes in the same niche market as do other multi purpose motorcycles such as the BMW GS, but even according to the owners manual the Multistrada is not intended for off-road use despite its off-road inspired design. The Multistrada is much lighter, more responsive and has better handling manners than most of the bikes in the same genre, such as the Suzuki DL1000 V-Strom and KTM Adventure due to many of the Ducati's race-track components such as the Brembo Brakes and extremely light 17 inch wheels. In 2007 Triumph released the 1050 cc Tiger, which has become the only bike to directly compete with the Multistrada.
Historie
2003–2004
De eerste versie had in 2003 een 1000 cc blok, maar een kleinere Multistrada 620 cc versie werd geïntroduceerd in 2005.
2005–2006
In 2005, kreeg de 1000DS Multistrada een gemodificeerde zijstandaard (de 2003–2004 zijstandaard was te te klein en de motor kon om vallen), vernieuwde zitting met zachtere kussens en minder scherpe vormen, verbeterde spiegels met langere stang voor betere zicht en de optionele tourscherm van de 2003–2004 model jaar werd standaard.
2005 was ook de introductie van de 1000DS S model met Öhlins vering, zwarte wielen en carbonfiber riemdeksels en voorspatbord. Het S-model had ook een aluminium stuur dat de vibraties beter reduceerde en de handling verbeterde.
2007
In 2007, de 1000 cc motor was vervangen door de 1100 cc motor en de 620 ging uit de collectie.
De S en het standaard model had nu zwarte wielen maar de vering op het standaard model werd "downgraded" van Showa componenten van eerdere jaren naar Marzocchi voorvork en een Sachs achterveer om het S-model "aantrekkelijker" te maken.
2008
In 2008 kreeg de Multistrada kleine wijzigingen in de stickers die nu dichter bij de graphics van de Ducati 1098 kwamen, upgraden Brembo voorremmen en Marchesini stickers op de velgen (alhoewel de wielen gemaakt werden door Brembo en niet veranderd waren de voorgaande jaren).
En al laatste kreeg dit model een sticker met "Moto GP Campioni Del Mondo" op de benzinekap ter ere van Casey Stoner's Desmosedici Moto GP Kampioenschap in 2007.
2009
De Multistrada is feitelijk onveranderd t.o.v. het 2008 model maar het S model werd nu ook in Pearl White met een "racing grey" frame leverbaar.
De S en het standaard model zijn beide leverbaar in rood en zwart.
2010
Multistrada 1200
update volgt
Ducati Multistrada Motorcycles – Enduro Models
==============================================================================
De rijders van het MotorForum-topic
black MTS
Jéjé
Flavio
RideRick
Jantah
123veloce
Duc900
metung
Dreamer
hobbelduif
duc 750 ssex ie
lucky luck
karelducati
Multi1100
chrisabc
Malandro
foto
Multi03
foto
gizmo88
noknee
Pimmy
Zondag 6 Juni 2010
de Multistradadag in de Rijp
==============================================================================
Diverse bruikbare links
Ducati Club Nederland Multistrada Forum overzicht
Multistrada.net
Multistrada.nu
Ducati Startpagina
Laatst bewerkt: