Het extra risico van motorrijden

Ik denk niet super veel aan de grote risico's die er aan zitten. Wat ik wel doe is, ik ga er eigenlijk standaard van uit dat automobilisten me niet zien, want meestal zien ze je ook gewoon niet.
 
Tjsa na zelf een zwaar ongeluk gehad te hebben (zo eentje waar je met wat minder geluk inderdaad aan kan overlijden) ben ik wel anders gaan rijden.
Nog defensiever dan ik al deed, probeer nog alerter te zijn.

Ik lees ook niet alle berichten over overleden motorrijders, vooral omdat me dat teveel aan mijn eigen ongeluk doet denken.

Maar ik rij weer :) Al is het plezier wel minder. -O- Maar dat komt wellicht wel weer.
 
Ik ben ervan bewust, maar als ik moet rijden naar de risico's die eraan vast hangen, is het voor mij geen motorrijden.

Ik rij met de instelling dat er niet alleen met Pasen veel eieren op de weg zijn, en dan komt alles goed.
 
Tijdens het rijden probeer ik zo min mogelijk bij andere mensen in de buurt te zijn :P Tevens bij blinde bochten etc. extra voorzichtig :o
 
Je went aan de risico's. Ik heb mijn rijstijl aangepast. Hieronder een paar dingen waar ik rekening mee hou.

- Al het overige verkeer is een risico waar je rekening mee moet houden.
- Auto's zien je niet.
- Rustig bij regen.
- Niet rijden als het glad kan zijn.
- Rustig als je de weg niet goed kent.
- Niet te snel in bochten, genoeg auto's die olie lekken
- Winterjas met van die gele felle banen.
- Fietsers/brommers houden van door rood rijden
- Bouwvak busjes hebben een grote dode hoek en rijden agressief
- Koop een motor met ABS
 
Laatst bewerkt:
Je went aan de risico's. Ik heb mijn rijstijl aangepast. Hieronder een paar dingen waar ik rekening mee hou.

- Al het overige verkeer is een risico waar je rekening mee moet houden.
- Auto's zien je niet.
- Rustig bij regen.
- Niet rijden als het glad kan zijn.
- Rustig als je de weg niet goed kent.
- Niet te snel in bochten, genoeg auto's die olie lekken
- Winterjas met van die gele felle banen.
- Fietsers/brommers houden van door rood rijden
- Bouwvak busjes hebben een grote dode hoek en rijden agressief
- Koop een motor met ABS

Aanpassen is goed, maar "niet te snel in bochten" en ABS .. dan is de lol al een beetje weg voor mij :+
 
Als het fout gaat met motorrijden dan is het helaas sneller ernstig dan met een koekblik, waar het wel eens een gevalletje van 'oeps, bumpertje stuk' is in plaats van met gebroken meuk in het ziekenhuis liggen. En dan is het met de motor vaak nog niet eens direct je eigen schuld!

Wat ik doe is proberen de ruimte te laten voor anderen om fouten te maken, ook als je denkt dat ze er niet zijn. Rustig om die blinde bocht, rustig op dat blinde zijweggetje afrijden en daarbij 'zicht halen', zoals je geleerd wordt. Hard rijden gaat vanzelf, veilig rijden moet je willen.
 
@Ton Up de middelste van je opmerking "je leeft" geldt lang niet voor iedereen :)
Get a life... :z


Maar gecrashed worden is ook minder, heb ik :] aan den lijve mogen ondervinden. :X
Mijn mening over doorrijders is sindsdien ook te nuanceren naar de context (winter / tempo / ongevalsituatie etc.)
 
Denk dat de instelling waarmee je rijd ook van grote invloed is op je algemene rijgedrag, de een rijd nu eenmaal voor de kick en wil af en toe best even het gas opendraaien en de ander rijd puur om het genoegen, de vrijheid van het motorrijden.

Hoor je bij de laatste groep dan rijd je heel anders naar mijn idee dan degenen uit de eerste groep en ook met een andere rijstijl dus en nee hiermee wil ik niet zeggen gevaarlijker maar anders...

Las ik vandaag dit in de krant...

Beter natuurlijk om zo niet in te halen, ik ken die bocht en die is nou ook niet bepaald heel overzichtelijk al kan je wel vooruit zien tot een meter of 50...
 
Laatst bewerkt:
Hoort erbij.

Ik heb intussen meerdere vrienden verloren 'aan het motorrijden' en heb tijdens m'n werk er ook nogal wat meegemaakt. Er zijn zelfs 2 motorrijders in m'n armen overleden.

Het kan geen kwaad bij de risico's stil te staan en dingen te overdenken.
Mocht je rijstijl er naar zijn kan het geen kwaad die aan te passen.
Persoonlijk rij ik regelmatig (erg) hard en soms neem ik een bepaalde hoeveelheid risico. Als ik dit aanpas naar 'volledig verantwoord' voor zover dat zou kunnen dan zou ik geen motor meer hoeven en willen rijden.
:^
hoewel gelukkig nog geen mensen in mn armen overleden :N
ik rijd sowieso 'as if they're out to get me' (wat vaak ook 'echt waar' lijkt)
motorrijden is inherent gevaarlijk en dat wissik toen(/voor) ik er aan begon.
maar hodi mihi, cras tibi blijft altijd van kracht, ook als je lopend boodschappen doet..
 
Voor de grap zou je eens moeten kijken naar filmpjes op youtube van proffesionele rijders, zoals motoragenten ed. In engeland is (een deel) ook beschikbaar voor de gewone rijders, waarbij wordt gewerkt aan de invloed van je bochtenlijn op je zichtveld, veilig inhalen, signalen van de weg "lezen" ect. Dat leert nou niet direct hoe je zo veilig mogelijk hard kunt rijden, maar laat wel zien wat gevaarlijke punten zijn en waar je dus beter rustig aan kunt doen.

advancedbiker
advance motorcycle training - YouTube
 
Tuf inmiddels ruim 6 maanden naar m`n werk. 30km heen en terug. Niet zo heel erg ver, en op een traject waar eigenlijk niet veel kan gebeuren. Stukkie van goed 5 km is een autoweg waar je dus 100 mag en de rest is allemaal 80km weg.
Rij héél relaxt, ga een uur van tevoren weg en het is maar een half uurtje rijden. Maar godallemachtig wat een stunten halen sommige mensen uit om nét voor de vrachtwagen te komen of net het rode verkeerslicht te te ontwijken. En dat 's morgens om 06.00uur.

Op de motor rij ik met extra voelhorentjes. Rustig an, niet gaan vliegen. Heeft meneer of mevrouw koekblik wel erg dat ik ook op de rijstrook zit?

Natuurlijk weet je dat je op de motor kwetsbaar bent, maar ik sta daar ook niet zo bij stil. Probeer zo defensief mogelijk te rijden. En vooral, ik hou erg in het feit dat een koekblikker mij niet zo snel verwacht als dat ie denkt.

Vrachtwagentje invoegen? Kom maar jochie, ik heb de tijd. En wil jij in je koekblikje voorbij? Je gaat je gang maar!!!

En mocht het moment voor mij toch komen, dan weet ik dat ik dat ik er alles aan gedaan heb om het te voorkómen. ( In God we trust)
 
Voor de grap zou je eens moeten kijken naar filmpjes op youtube van proffesionele rijders, zoals motoragenten ed. In engeland is (een deel) ook beschikbaar voor de gewone rijders, waarbij wordt gewerkt aan de invloed van je bochtenlijn op je zichtveld, veilig inhalen, signalen van de weg "lezen" ect. Dat leert nou niet direct hoe je zo veilig mogelijk hard kunt rijden, maar laat wel zien wat gevaarlijke punten zijn en waar je dus beter rustig aan kunt doen.

advancedbiker
advance motorcycle training - YouTube

In Nederland zijn er voor motoragenten eigenlijk 2 basis motoropleidingen.
De eerste is er vooral op gericht je veilig en toch snel in het verkeer te begeven, de tweede gaat er wat verder in op hogere snelheden en inhalen ed.
In totaal heb je er dan 5 weken opleiding op zitten, en dat is dus in(ambtenaren)werkweken zo'n 150 uur. Heel wat meer dus als even een VRO.
En afhankelijk van je beginnivo is het echt geen kinderachtige opleiding.
Wel de mooiste die er bij de politie te vinden is ;)
 
Voor de grap zou je eens moeten kijken naar filmpjes op youtube van proffesionele rijders, zoals motoragenten ed. In engeland is (een deel) ook beschikbaar voor de gewone rijders, waarbij wordt gewerkt aan de invloed van je bochtenlijn op je zichtveld, veilig inhalen, signalen van de weg "lezen" ect. Dat leert nou niet direct hoe je zo veilig mogelijk hard kunt rijden, maar laat wel zien wat gevaarlijke punten zijn en waar je dus beter rustig aan kunt doen.

YouTube
advance motorcycle training - YouTube

Moet eerlijk gezegd wel zeggen dat de meeste van deze filmpjes gesneden koek zijn voor een beetje ervaren motorrijder. En dan heb ik pas 3 jaar mijn rijbewijs...
 
Als ik elke keer aan alle auto en motorongelukken moet denken onder het rijden dan kan ik beter niet meer in een auto of op een motor stappen :N.

Gewoon niet aan denken dus en uitgaan van je eigen rijkunsten en lekker relax rijden :]
 
Geachte,

Helaas was het de afgelopen week 'weer' zover: meerdere berichten over verongelukte motorrijders, zowel binnen de sport als op de weg. Nu is het natuurlijk een feit dat motorrijden een veel groter risco met zich mee brengt, dan bijvoorbeeld auto rijden.

Hoe gaan jullie om met dit risico als je op de motor stapt. Ik zelf probeer het altijd zoveel mogelijk van mij weg te houden, omdat ik veel mensen om mij heen heb die rijden en ik zelf ook nog eens. Dit is ook de reden dat ik slechts sporadische een link open over een bericht over een verongelukte motorrijder. Maar verder als ik eenmaal rijd, dan wil ik er helemaal niet aan denken en dat doe ik dan ook niet. Misschien juist daardoor dat ik heel af en toe iets doe waarvan ik achter af bedenk dat ik nog best goed weg kwam. Zijn er mensen die wel elke keer zich zijnde bewust van dit risco opstappen en blijven rijden, en daardoor 'extra' voorzichtig zijn of is dat totaal niet vol te houden?

Ik denk dat dit een onderwerp is, waar iedere motorrijder wel eens over na denkt of heeft gedacht. Volgens mij maakt iedereen het wel eens mee dat je bijna of helemaal valt, zand in een bocht / auto's die je niet zien.... wat je toch wel aan het nadenken zet.
En afhankelijk van hoe levensmoe iemand is, zal hij daar wel of geen extra rekening mee in 't vervolg.

Afgelopen zomer ben ik me bijv. ook een keer kapot geschrokken: ik kwam een rotonde oprijden (binnen bebouwde kom), en ik zag een andere auto de rotonde naderen. Ik was al op de rotonde, dus ik had voorrang. Die auto kwam zo hard aanrijden, dat ik mij afvroeg of hij mij wel uberhaupt had gezien. Ik kon hem (oogcontact) niet zien, omdat de deurstijl van zijn auto er voor zat.
Voor de zekerheid ben ik maar stil gaan staan op de rotonde, om een eventuele aanrijding te voorkomen. Gelukkig kwam er geen verkeer achter mij aan.....
Pas op het laatste moment, voordat die auto de rotonde op zou rijden, kreeg ik oogcontact met hem. Maar hij reed zo hard, hij zou nooit op tijd stil kunnen staan vóór de rotonde (hij had er zelfs nog een aanhanger achter zitten). Je zag hem ook echt zo'n schrikbeweging maken, hij dook ongeveer op de bijrijdersstoel.
Waarschijniljk had hij helemaal niet door dat ik stil stond, want hij maakte zich al klaar voor een botsing........

Toen dat gebeurd was, dacht ik ook van: Oke..........dit scheelde niet veel... :)
 
Als ik elke keer aan alle auto en motorongelukken moet denken onder het rijden dan kan ik beter niet meer in een auto of op een motor stappen :N.

Gewoon niet aan denken dus en uitgaan van je eigen rijkunsten en lekker relax rijden :]

Dáár zit hem juist het probleem, het ligt niet altijd aan jezelf/eigen rijkunsten.
Hoe vaak gebeurd het wel niet dat koekblikkers de motorrijders over het hoofd zien?

Dat zijn dingen waar je zélf geen invloed op hebt, hoe goed je dus ook kan motorrijden. Het enige wat je in mijn ogen kan doen..... VERSCHRIKKELIJK GOED KIJKEN, en een paar tellen op de verkeerssituatie vooruit denken (zie post hier boven), en dan maar hopen dat het goed gaat! :)
 
Ik perk de risico's zover mogelijk in met:
Goede banden
Goed onderhoud
Relfectie vestje
Goede kleding met protectie
Defensieve rij stijl
VRO cursus
ABS
Alternatieve route als die veiliger is
 
Het extra risico zal er wel zijn, maar et houdt me niet bezig. Doe niet m'n best er niet aan te denken, sta er gewoon niet bij stil. Net zoals de meesten van ons er denk ik niet bijstil staan als we in de auto stappen.
Motorrijden is m'n uitlaatklep (wat niet betekent dat de gashendel vol openstaat), ik "moet" met de nodige regelmaat ff rijden en ben tijdens de rit aan het "genieten".

Het gedrag van de ander? Tja, dat kan ik niet beinvloeden. Kan er wel op anticiperen. Dat heb ik geleerd en dat doe ik dus. Verder gewoon je spullen voor elkaar hebben en gaan!
Maar dat lijkt me eerlijk gezegd gewoon common sense en is niet om het spook van het ongeluk te verjagen.
 
Ik luister naar mijn gevoel van de dag en rij het tempo dat er die dag bij hoort... :)
Ik ben niet bezig met wat er allemaal kan gebeuren, of met wat er bij anderen is gebeurd...

Als het lekker voelt en het loopt, dan staat er geen enkele rem op...
Als het gevoel er niet helemaal is, dan gaat het tempo omlaag en ga ik proberen het goede gevoel te vinden, door rustig lekkere bochtjes te draaien. Kom je er vanzelf in en gaat het vanzelf weer beter...
 
Niet te veel stil staan bij ongelukken van een ander, maar probeer ervan te leren als ik erover lees. Anders ga je ook veel te bang op de motor zitten en dat leidt tot slechte beslissingssnelheid, en meer ongelukken. Gewoon rekening houden met het rijgedrag van de andere weggebruikers en dan gaat het in de meeste gevallen gewoon goed. In de overige evallen kun jij er waarschijnlijk niets aan doen.
 
Ik ben absoluut niet bang voor ongelukken o.i.d
Ik hou van sportief rijden maar doe dit alleen waar het naar mijn idee ook kan.

Wel groet ik altijd voordat ik de deur uit ga en als ik het niet vergeet sla ik een kruisje als ik opstap O-)
 
Je kan het ook anders bekijken:
Op een motor heb je helemaal vrij zicht om je heen wat je in een auto niet hebt.
Met een motor kun je heel erg snel inhalen wat een voordeel is.
Een motor is smal, hierdoor kun je uitwijken als een of andere malloot in tegengestelde richting inhaalt en op jouw weghelft jou tegemoet komt. Dan kun je ongestoord langs elkaar rijden.
Als je in een auto rijdt kan dat niet en resulteert vaak in een aanrijding.

Verder wat je zegt, ruimte om je heen houden is de beste instelling.

Niemand ziet je en iedereen probeert je zo hard mogelijk te raken.

Geniet van het motorrijden maar zoek geen grensen op van jouw motor of van jezelf !

Wat betreft nieuwsberichten over motor ongelukken: Ik lees ze altijd om er van te leren. Hoe heeft het ongeluk kunnen gebeuren en welke omstandigheden waren er ?
Vaak blijkt dat een ongeluk voorkomen had kunnen worden.

Oorzaak van ongelukken zit hem vaak in het niet gezien en waargenomen worden door andere weggebruikers.
Ook door te hard rijden wordt je snelheid anders ingeschat door mede weggebruikers.
En een andere grote oorzaak is het niet aanpassen aan de omstandigheden waar je rijdt.
Houd rekening met het onbekende en onverwachte !

Suc6 en veel rijplezier!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan