~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

Zit mogelijk loctide op, ff warm maken. Druk de andere zijde van de nokkenas met 1 hand in de zitting. Rater met dop 10, op pasflak laten rusten. Dan losdraaien, dan draaid de krukas niet mee.

Hoord vloeibare pakking tussen de kop en deksel.
 
Zit mogelijk loctide op, ff warm maken. Druk de andere zijde van de nokkenas met 1 hand in de zitting. Rater met dop 10, op pasvlak laten rusten. Dan losdraaien, dan draaid de krukas niet mee.

Hoord vloeibare pakking tussen de kop en deksel.
Ik ken zijn sleutelkunsten niet, maar ik zou toch eerst een strip van staal/messing of aluminium op die plek leggen voordat je een deuk in het pasvlak drukt ;)
 
Enige maanden geleden een niet zo,n fantastische 660 uit 94 gekocht. Maar alles werkte ten tijde van de aanschaf op een kapotte achtervering na. Ik dacht dus een mooi winter voertuig te hebben. Echter na het laatste ritje lekt hij behoorlijk benzine en zakt het stationair toerental nauwelijks. Tevens start hij meer dan belabberd. Ik baal er echt van maar goed. Vanmorgen de garage in gelopen om er is naar te kijken in de hoop dat het iets kleins was. Maar het zicht is nogal beperkt op de carburateurs dus niets geks gevonden. Daarnaast kreeg ok het zadel er al niet eens vanaf dus gedemotiveerd zit ik nu op de bank😕 kan iemand mij verder helpen? In welke hoek zounik deze pro lemen moeten zoeken? Zijn er bekende euvels? Heeft er iemand een werkplaats handleiding wellicht? De carburateurs zijn voor de aanschaf gereinigd overigens.

Groeten Jarno
Kan valse lucht zijn. Motor aanzetten en remmenreiniger bij de inlaatrubbers spuiten. Als je motor hoger in toeren gaat, dan zijn je inlaatrubbers waarschijnlijk lek.

Waar lekt de benzine?
 
20200211_214049.jpg
20200211_214009.jpg


Links hoe het hoort, rechts ??? Hele bout is vergaan, de kop verkruimelde al toen ik een dop erop wilde zetten. Gaat om de bout aan de voorkant bij de cilinder. Iemand enig idee?
 
oxidatie door verkeerde bout..
galvanische.. blabla..
ben je klaar mee...😕
zou andere cilinderbus/ kop zoeken.. (die is toch beschadigd??)
 
Kop is nog wel goed hoor, is alleen 1 bout in afgebroken maar die is er wel uit te halen. Ook 1 van de bouten van de kop is gebroken en 1 van de cilinder, ondanks kruipolie en stoken. Deze kunnen er nog wel uit denk ik, het blok liep goed op olieverbruik en de versleten nokkenasketting na, zonde om het allemaal te vervangen lijkt me. Misschien als ik er iets op las dat ik die bout er nog uit kan krijgen, misschien een helicoil.
 
Ik heb bij die 1VJ van mij ooit eens hetzelfde gehad. Met de dremel al het alu van de moer weggefreesd.
 
Bekijk bijlage 1465289Bekijk bijlage 1465291

Links hoe het hoort, rechts ??? Hele bout is vergaan, de kop verkruimelde al toen ik een dop erop wilde zetten. Gaat om de bout aan de voorkant bij de cilinder. Iemand enig idee?
Die is lekker vergaan.
Toch zal de kern van die bout nog goed zijn.
Ik zou hem zoveel mogelijk proberen te kraken tot die kern overblijft.
Met een beetje mazzel kan je er een lange dop overheen rammen (met beleid) om hem alsnog los te draaien.

Idd aluminium

Zeker veel over het strand gereden? of is het een pekelfiets?
 
Ik zal van het weekend eens een poging wagen. Vorige eigenaar vertelde inderdaad wel dat hij hem als winterfiets gebruikte, dat zal het wel zijn. Heb ook een klein scheurtje gevonden in het carter naast de achterbrugas. Lassen zou 50 euro kosten, maar eigenlijk wilde ik het carter niet splitsen. Het lijkt alsof de ketting er ooit tegenaan is gekomen.


20200212_092151.jpg
 
Iemand een idee of de moer die het koppelingshuis op z'n plek houd links of rechtse draad is? Werkplaatshandboek zegt er niks over maar de moer heeft als enige van die linkse draad markeringen.
 
20200227_165334.jpg


Deze moer, heeft op alle hoekjes een deukje zoals linkse moeren (gasfles) dat vaak hebben. Maar ik zie er verder niks over staan dus ik ga gewoon rechtsom proberen.
 
Moer is eraf, inderdaad gewoon rechtse draad. Zuiger is duidelijk versleten en cilinder ook, is nog de originele zuiger, hij verbruikte ook best wat olie de laatste paar km's. Nokkenas en tuimelaar assen opgemeten, allemaal nog binnen fabriekstoleranties. Drijfstang ziet er alleen iets minder uit, een kant is wat versleten en er zit ook een klein beetje speling op de zuigerpen. Zou een nieuwe zuigerpen dit oplossen? Of kan ik hem maar beter vervangen?

20200303_195217.jpg
 
Moer is eraf, inderdaad gewoon rechtse draad. Zuiger is duidelijk versleten en cilinder ook, is nog de originele zuiger, hij verbruikte ook best wat olie de laatste paar km's. Nokkenas en tuimelaar assen opgemeten, allemaal nog binnen fabriekstoleranties. Drijfstang ziet er alleen iets minder uit, een kant is wat versleten en er zit ook een klein beetje speling op de zuigerpen. Zou een nieuwe zuigerpen dit oplossen? Of kan ik hem maar beter vervangen?

Bekijk bijlage 1470738
Is je oliepomp ook versleten?
 
Is je oliepomp ook versleten?

Heb hem er wel af maar nog niet open, hij maakt alleen niet een al te best geluid dus ik denk van wel. Was wel al van plan om deze te vervangen voor de nieuwere met meer capaciteit. Ga dit weekend het carter splitsen, ben benieuwd hoe het er daar uit ziet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan