~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

Bougie is nat. Kleppen staan goed. Hij heeft in november '20 voor het laatst gelopen. Carb is droog weggezet, eerder deze week losgehaald en geen aanslag aangetroffen. Alle sproeiers die ik vanuit de onderkant kan bereiken even losgeschroefd en doorgespoeld, niets te zien.

Heb hem inmiddels met moeite lopend gekregen. Startte na 30x kicken (zweet me KAPOT!) op de choke, ging hoog stationair lopen en zakte netjes omlaag met de choke eraf. Mengselschroef lijkt geen effect te hebben zolang hij erin zit.

Omdat de motor niet op de schroef reageert, de schroef eruit gedraaid. Motor start beter zonder de mengselschroef erin. Als je dan gas geeft ijlt hij na voordat hij terugzakt naar stationair. Gasreactie is prima. Met het schroefgat afgedekt gaat hij mooier stationair lopen maar reageert hij erg slecht op het gas.

Ik moet sowieso op zoek naar een nieuwe stelschroef van echt goede kwaliteit, heb geen vertrouwen in dit ding. Denk daarnaast dat de stationair sproeier niet van het juiste formaat is, maar geen idee of ik groter of kleiner moet.
 
carburateur moet verder uit elkaar en beter worden schoongemaakt. Controleer meteen de gasschuif op scheuren:breuk. Is een "kl&t@ding“ om schoon te maken
 
Laatst bewerkt:
Gasschuif is nog helemaal in orde, gecontroleerd. Naald is ook schoon en prima. Waar moet ik me op focussen bij het reinigen?

Choke is ook los gehaald en gereinigd (en functioneert), bovenkant los, naald gecontroleerd, naaldbuis op rondheid gecontroleerd, gasschuif gecontroleerd en dus alle naalden losgehaald en gereinigd. Diafragma van de acceleratiepomp is vervangen, pakkingen vervangen e.d.

Wat mis ik dan in de carb..?
 
Laatst bewerkt:
Mengselkanaal, met carburateurreiniger ipv remmenreiniger. Lost alle aangekoekte aanslag op. Ik heb 4 weken geleden nog een “schoongemaakte” carburateur van de wr400 van mijn zoon schoongemaakt. Motor loopt nu wel 😉
 
Kijk! Dat zijn goeie tips. Ik ga zo de carb los halen, wat foto's schieten en vragen stellen. Hoop dat je me verder kan helpen!

Edit: Herstel, ik wacht even tot mijn schuurtje onder de 57 graden celsius is gezakt, voelde de eiwitten in m'n lichaam stollen toen ik er doorheen liep.
 
Laatst bewerkt:
Is er iemand die mijn tetweekend kan redden? Ik ben een vrij cruciale moer verloren.

Mocht er iemand in de buurt van Amsterdam iets hebben liggen...heel graag..
 

Bijlagen

  • 20210624_192837.jpg
    20210624_192837.jpg
    109,6 KB · Weergaven: 15
Na een dag TET gisteren over de snelweg terug op m'n XT, had ik het geluk dat ik midden in de regen zat. Op plekken waar de snelweg een grote waterplas was begon de XT ineens af te slaan onder weinig gas waarna hij bij volgas wel weer vooruit ging. Gebeurde alleen als er echt veel water lag, iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Denk zelf misschien de bougie dop, die zit bijna recht in de spray van het voorwiel. Is ook een beetje een raar ding, echt vast op de bougie krijg ik 'm niet, blijft altijd een beetje wiebelen. Dop is wel pas 5000km oud, bougie ook. Die ervoor erop zat deed hetzelfde. Bij m'n brommer zit de bougiedop wel echt vast op de bougie. Normaal of heb ik ergens een verkeerd onderdeel zitten? Bij normale regen, diepe plassen etc. nooit een probleem, gister voor het eerst. Kortsluiting?
 
Droogmaken hoefde niet eens, met volgas ging ie weer en eenmaal wat minder regen ook geen probleem. Gebeurde echt alleen toen de hele snelweg een grote waterplas geworden was. Aan t begin was ie nog koud maar na een uur deed ie t nogsteeds af en toe. Normaal ook nog nooit gemerkt of last van gehad maar toch vervelend om in de regen tussen de auto's ineens onverwachts niks meer te kunnen. Maar hoe zit de bougiedop bij jullie vast dan, kan ie nog wat wiebelen of zit ie echt vast op de bougie? Misschien heb ik dan net de verkeerde erop zitten en als ie echt zeikesnat wordt dat ie dan overslaat.

Ander ding zou misschien ook nog water in de carb kunnen zijn, maar hij startte net ook gewoon zonder problemen..
 
Mijn bougiedoppen zitten redelijk strak. Maar dat zijn niet van die harde NGK types.
FEB06491-A8F6-4198-95C6-F54932EE5853.jpeg

Maar die zitten ook niet op een XT maar op de RD , waarvan die harde altijd problemen gaven, trilde eraf.
 
Afgelopen weekend een top weekend gehad. Mede door de moer die ik nog snel bij @Raymond W heb kunnen ophalen, kon het doorgaan.

We hebben met twee xtz 660 tenere's vanuit Amsterdam een rondje Tet gereden bij Assen. Ik ben zelf een keer onderuit gegaan maar dankzij de valbeugels van @Komkommer gelukkig geen kapschade. Op een knipperlichtglaasje valt de schade mee.

Helaas had mijn maat minder geluk. Hij is met 50 kmh in het zand over zn stuur gevlogen en nam z'n cockpit mee.

We zijn nu opzoek naar een voorkuip, oren en eventuele de zwarte binnenkap rondom de meters.

Wellicht zijn hier nog lezers die wat kappen hebben liggen?
 

Bijlagen

  • 20210627_112805.jpg
    20210627_112805.jpg
    443,6 KB · Weergaven: 27
  • IMG-20210626-WA0013.jpeg
    IMG-20210626-WA0013.jpeg
    268,4 KB · Weergaven: 31
  • 20210626_163530.jpg
    20210626_163530.jpg
    274,7 KB · Weergaven: 31
  • IMG-20210626-WA0027.jpeg
    IMG-20210626-WA0027.jpeg
    122,5 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend een top weekend gehad. Mede door de moer die ik nog snel bij @Raymond W heb kunnen ophalen, kon het doorgaan.

We hebben met twee xtz 660 tenere's vanuit Amsterdam een rondje Tet gereden bij Assen. Ik ben zelf een keer onderuit gegaan maar dankzij de valbeugels van @Komkommer gelukkig geen kapschade. Op een knipperlichtglaasje valt de schade valt mee.

Helaas had mijn maat minder geluk. Hij is met 50 kmh in het zand over zn stuur gevlogen en nam z'n cockpit mee.

We zijn nu opzoek naar een voorkuip, oren en eventuele de zwarte binnenkap rondom de meters.

Wellicht zijn hier nog lezers die wat kappen hebben liggen?



Plastic van 30 jaar oud is moeilijk te vinden. Ik heb zelf maar iets gemaakt.
 
Afgelopen weekend een top weekend gehad. Mede door de moer die ik nog snel bij @Raymond W heb kunnen ophalen, kon het doorgaan.

We hebben met twee xtz 660 tenere's vanuit Amsterdam een rondje Tet gereden bij Assen. Ik ben zelf een keer onderuit gegaan maar dankzij de valbeugels van @Komkommer gelukkig geen kapschade. Op een knipperlichtglaasje valt de schade mee.

Helaas had mijn maat minder geluk. Hij is met 50 kmh in het zand over zn stuur gevlogen en nam z'n cockpit mee.

We zijn nu opzoek naar een voorkuip, oren en eventuele de zwarte binnenkap rondom de meters.

Wellicht zijn hier nog lezers die wat kappen hebben liggen?
Nieuwe kappen gaan ook weer kapot... (weet ik alles van). Het is jammer dat 't plastic er niet goed tegen kan.
 
Heeft iemand hier toevallig nog een voorwiel van een WR450F (oid, WR met km teller aandrijving en 21 inch) liggen? Heb een YZ250F voorvork en kroonplaten gevonden, dus zoek nu een wiel om de voorvork in m'n 3AJ te zetten :)
 
Enkel een achterwiel, sorry. Het voorwiel zit in mijn tenere, met de vork en rem. :+
 
Nieuwe kappen gaan ook weer kapot... (weet ik alles van). Het is jammer dat 't plastic er niet goed tegen kan.
Dat is waar. Hij wil z'n motor zo origineel mogelijk houden dus weer terug brengen in oorspronkelijke staat. Wellicht is beter om er t.z.t. een enduro kapje+lamp op te schroeven als we weer in het diepere zand gaan rijden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan