~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

Even een vraag, ik heb een xt600 die perfect loopt tot ik vol gas geef, dan begint hij te haperen. Nou heb ik hem al 2 keer naar de garage gebracht, is (als het goed is) het brandstof systeem gereinigd + de carburateur schoongemaakt, maar het verhaal blijft hetzelfde. Inlaatrubbers heb ik al nagekeken, die lekken niet. De hoeveelheid geld die ik in deze motor wilde steken begint ook een beetje op te raken, dus nu wil ik eigenlijk zelf verder kijken wat het probleem is, maar geen idee waar ik dit moet gaan zoeken want aan de carb of de inlaatrubbers zou het niet moeten liggen. Het begint ook echt pas bij het laatste kwartje gas, voor de rest trekt en rijd hij prima. Iemand enig idee?

Edit: zou een klein gaatje waar de demper op de uitlaatbocht geschroefd wordt het probleem kunnen zijn?


trek je bougie er eens uit..
kleppen...
luchtfilter..
etc
 
Welke uitlaten passen er op de xt550 ('83)?
die van de xt660 lijkt er wel erg veel op,passen nieuwere ook nog?

ik twijfel nog over om mijn oude spruitstuk op de knappen of een rvs deel te kopen..
 
fillumpje over XT's

nee ik kan ook geen Spaans.

wel lekker.

Tapas-2.jpg


d6a3963f-36cf-4c3a-b4e4-311ca63f4ee0

d6a3963f-36cf-4c3a-b4e4-311ca63f4ee0
 
Laatst bewerkt:
ik ben bezig met de kleppen van de XT te stellen, nou komt voor mijn gevoel de T mark op het vliegwiel niet perfect overeen met de TDC.

Wat hou ik aan? de gevoelsmatige TDC of het vliegwiel? ik kan geen 'mis'timing ontdekken.

met m'n oude GS500 checkte ik de klepspeling met de nok naar beneden, Is dit met de XT niet ook gewoon te doen?

edit;

Ik heb gevoelsmatig (met een schroevendraaier in het bougiegat) het TDC opgezocht en hierop de kleppen gesteld. De inlaat heb ik op 0.08 gezet en de uitlaat op 0.13.

verder ook olie+filter en de bougie vervangen en langzamerhand bezig met de wederopbouw.


Vraagje: Het is mij niet duidelijk in welke stand de killswitch moet staan om de motor te kunnen starten, Moet de killswitch naar de bestuurder toe staan of van de bestuurder af?
De xt heeft al wel gelopen, maar ik heb geen idee meer in welke stand deze toen stond :X


edit 2;

Ondertussen heb ik het e.e.a. uitgevogeld en loopt de XT weer. :) gauw verder met het cosmetische werk en dan lekker crossen.
 
Laatst bewerkt:
En als we dan vragen aan het stellen zijn:

hoeveel speling hoort er op de ketting van de XT te zitten? Ik weet dat er nu te veel op zit (raakt de achterbrug), maar niet waar hij op moet staan. Volgens mij wel meer dan straatmotoren.
 
En als we dan vragen aan het stellen zijn:

hoeveel speling hoort er op de ketting van de XT te zitten? Ik weet dat er nu te veel op zit (raakt de achterbrug), maar niet waar hij op moet staan. Volgens mij wel meer dan straatmotoren.

Als je er op zit 1.5 cm
 
Kent iemand deze xt 660 z tenere?
≥ xt 660 z tenere 35kw a2 rijbewijs - Motoren | Yamaha - Marktplaats.nl
Collega van mij heeft interesse maar twijfelt een beetje vanwege de hogere km stand.
Zijn er bij dit model grote reparatie s te verwachten, vanwege dit soort kmstanden?


Ik denk dat je die vraag het best bij dit topic kan stellen:

Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Ik heb zelf ook die motor alleen met orginele uitlaat. Zelfde bouwjaar alleen met 23.000 km. Ik heb totaal geen problemen. Gebruikt geen olie, ballhoofdlager is goed etc. Alleen mijn spanningsregelaar is vaak stuk gegaan, maar dat was mijn eigen schuld.
Die motorblokken kunnen veel hebben. Let op het ballhoofdlager(die gaat snel stuk), de wiellagers, remleidingen en dat soort dingen. En vraag na/check wanneer kleppen voor het laatst gesteld zijn en of hij olie verbruikt.
 
Beste rijders,

Ik ben van plan om zelf een olietankje te maken voor mijn xt600 scrambler project.

Nu zit het olietankje nog links achter aan het frame, en ik wil hem in het midden.

Nu de vraag, kan dat? Ik ken een goeie lasser en heb de aanvoer en toevoer buisje. En niet vergeten een oliepijlkstokje.

Ook moet het afvoer buisje niet helemaal aan de onderkant wegens vuil en om een soort reservoir op te bouwen.

Nog andere tips?
 
Beste rijders,

Ik ben van plan om zelf een olietankje te maken voor mijn xt600 scrambler project.

Nu zit het olietankje nog links achter aan het frame, en ik wil hem in het midden.

Nu de vraag, kan dat? Ik ken een goeie lasser en heb de aanvoer en toevoer buisje. En niet vergeten een oliepijlkstokje.

Ook moet het afvoer buisje niet helemaal aan de onderkant wegens vuil en om een soort reservoir op te bouwen.

Nog andere tips?

bij mij zat ie rechts....
:?
 
mijn 600 heeft zo"n jaar stil gestaan,bij schakelen werkt de koppeling niet lijkt het.
kan deze vast zijn gaan zitten en wat kan een oplossing zijn?
help?
 
mijn 600 heeft zo"n jaar stil gestaan,bij schakelen werkt de koppeling niet lijkt het.
kan deze vast zijn gaan zitten en wat kan een oplossing zijn?
help?
Tja, dat soort euvels doen zich voor als je ze niet met liefde behandeld.
Zie het als een soort straf van je XT, jij verwaarloost hem dus doet hij niet meer wat jij wil.

Nu weet ik (uit eigen ervaring :$) dat wanneer je gewoon gaat rijden de straf langzaam wegebt bij je xt.

Dus langzaam rijden en na een paar km zal je koppeling het steeds een beetje beter gaan doen.
Starten en als de motor loopt een beetje gang maken door te duwen om hem vervolgens in zijn 1e versnelling te zetten.
Wees er wel op voorbedacht dat hij ineens af kan slaan als je hem in zijn versnelling zet.
Uiteraard doe je dit niet op een drukke weg
 
dat afslaan was het probleem bij mij.
na een tip heb ik de xt 2 dagen met ingetrokken koppeling laten staan en hij is los nu.
dank voor de info tot zover :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan