~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

....gezoekt....
WR450F vanaf 2016, model met de achterovergekantelde cilinder.
wie weet wat, ja, ik ben op de hoogte vd brommer bij paashuis.
idm met onderhoudsgeschiedenis.

berichten gaarne via pm
👍🏼
 
Iemand tips voor het loshalen van de bout onderin de vorkpoten vam een xt600? Heb niet de speciale sleutel van yamaha en de bezemsteeltruuk uit het wphb houd de demperstang ook niet tegen. De bout is al voor een deel los, ik kan hem op en neer bewegen, maar ik krijg hem er niet verder uit, ook niet met een slagschroefmachine. Nou zag ik op youtube een diy oplossing met 2 m18 (27mm zeskant) moeren en draadeind, alleen zie ik binnenin de vork geen zeskant zitten. Ook met de veren erin wil het niet lukken.
 
Bij gebrek aan een slagmoersleutel kan je idd een stuk draadeind erin doen.
Boven en onder 2 moeren tegen elkaar indraaien zodat je met 1 sleutel de veer en draadeind tegen kan houden.
De onderste inbus zou je dan zo los moeten kunnen draaien.
 
Laatst bewerkt:
:W

Hoe halen jullie je wielen uit je XT? Het liefst tegelijk.
Kan ik een XT gewoon op zo'n lift op de engine-protector omhoog liften met zoiets?
https://kedo.de/com/ssl/php/art_det...r2hu1efkv15o74&f_page=ArtDetail&f_param=41196
Of is dat bij een XT600Z wat te zwaar?

Anders een tip om het voorwiel de lucht in te krijgen? Achterwiel lukt me wel met een simpel krikje..
Bedankt
Nog even terugkoppeling. Heb em toch maar gekocht, en werkt perfect hoor:

kedotafel.jpg


Krik voor en krukje achter waren voor de zekerheid, maar niet nodig gehad.
Stabiel genoeg om wielen te wisselen. Wiebelt soms ietsjes maar omvallen zit er echt niet in :)
 
Bij gebrek aan een slagmoersleutel kan je idd een stuk draadeind erin doen.
Boven en onder 2 moeren tegen elkaar indraaien zodat je met 1 sleutel de veer en draadeind tegen kan houden.
De onderste inbus zou je dan zo los moeten kunnen draaien.

Dat was mijn plan, maar ik zie geen zeskant of iets in die richting in de vork zitten. Is er nog een andere manier? Hij is al een millimeter of 5 los en ik kan hem omhoog en omlaag bewegen maar verder krijg ik de bout er niet uit.
 

Bijlagen

  • 20190901_104030.jpg
    20190901_104030.jpg
    58 KB · Weergaven: 8
Hoi, sinds gisteren eigenaar van een xt600 uit 88 (2kf) *D

Heeft iemand hier nog gouden tips/handige weetjes/bekende problemen voor dit type xt?
 
Dat was mijn plan, maar ik zie geen zeskant of iets in die richting in de vork zitten. Is er nog een andere manier? Hij is al een millimeter of 5 los en ik kan hem omhoog en omlaag bewegen maar verder krijg ik de bout er niet uit.
Toch zetten de moeren zich vast in de demperstang.
Alleen weet ik de maat van de moeren niet meer (22,24 of 26)

Ram er anders een houten bezemsteel in, dat schijnt ook te werken.
 
Een eind elektriciteitsbuis is vaak voldoende om die demperstang tegen te houden.
 
Ik woon niet in de buurt maar heb er sinds kort een, een tip voor de xt600 bezitters: vervang de beide rubberen inlaatspruitstukken als dat nog niet is gedaan, die van mij zagen er in de eerste instantie goed uit maar ze waren helemaal los van de metalen bevestiging waardoor valse lucht werd aangezogen.
 
Ik woon niet in de buurt maar heb er sinds kort een, een tip voor de xt600 bezitters: vervang de beide rubberen inlaatspruitstukken als dat nog niet is gedaan, die van mij zagen er in de eerste instantie goed uit maar ze waren helemaal los van de metalen bevestiging waardoor valse lucht werd aangezogen.
Goeie tip. Volgens mij lekt die van mij ook iets, vandaag getest met remmenreiniger...
Waar heb je ze vandaan? Kedo is bijna 60 euro voor een setje. OEM zijn ze dat per stuk.
Of deze van Bolski? Volgens mij zijn die niet hetzelfde voor al die bouwjaren..

https://www.uitlaatstore.nl/yamaha-xt600/inlaatrubbers-aanzuigrubbers-xt600
 
Ik heb laatst de rubbers gedemonteerd en schrok ook van in hoe slechte staat ze waren. Motor liep wel gewoon prima, maar zat er wel aan te komen dat er problemen zouden komen.
 
Iemand nog een setje vorkpoten voor 43f, 34L of 1vj liggen? De mijne gaan nogsteeds niet uit elkaar, afgelopen anderhalve week zijn ze bij de motorzaak geweest zonder succes en aangezien de een 3 cm langer is dan de ander en ik geen zin meer heb ik gekloot ga ik niet meer proberen ze uit elkaar te halen en te reviseren, waarschijnlijk zijn ze vanbinnen toch ook al naar de klote.
 
Is dat met een 1cilinder remklauw?
Ik heb wel een voorvork van een `98 liggen met een 2-cilinder remklauw.

Maar wil ook wel een poging wagen om die vork van jouw uit elkaar te halen.
Welke regio woont je huis?

Anders boor je die kop van inbusbout er toch af?
Gewoon boortje 8 ofzo.
 
Yes, de oude met 1 cilinder dus die past niet denk ik, heb daarnaast ook nieuwe veren die ik graag zou gebruiken en weggooien is zonde. Vork ligt nu in Arnhem, maar kan hem makkelijk meenemen naar omgeving Eindhoven.
 
Helaas, niet mijn richting.
Maar ik zou die kop van die inbusbout af boren.
Het overgebleven stuk van die bout kan je er waarschijnlijk zo uit draaien of anders uitboren.
 
Heb nu van een de kop af kunnen boren en uit elkaar kunnen krijgen, bij de 2e waren m'n boren bot dus maandag maar weer verder.

Nou zou er volgens de tekening boven de keerringen een stofkap moeten zitten die je er met een schroevendraaier af zou moeten kunnen plukken. Bij mij zit er een metalen ring? en ik krijg er niet zomaar een schroevendraaier tussen. Iemand dit eerder gezien (foto)? Ik heb echt geen idee van welk model deze vork is, schijnbaar niet van de 43f want er zit ook geen zeskant binnenin voor een speciale tool maar bovenop de poten zit wel een ventiel om bij te pompen wat de latere modellen volgensmij niet hadden?
 

Bijlagen

  • 20190914_203825.jpg
    20190914_203825.jpg
    119,6 KB · Weergaven: 12
Terug
Bovenaan Onderaan