Enzo van der Voort
MF veteraan
Ben ik weer. Nog wat gebeurd hier?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Heb ik al gedaan, weet niet of nog een keer doen verschil gaat maken, misschien slijp ik ze dan te ver?
Die zittingen zijn van gehard staal. Dus die slijp je niet zomaar op.
Gehard staal? Volgensmij zijn ze gewoon in het alu van de kop gefreesd als ik het zo zie, geen kleurverschil o.i.d. maar dit is ook de eerste cilinderkop die ik ooit van binnen zie :D
4. Bij startknop alleen een 'klik' geluid uit het startrelais, maar geen spanning naar de startmotor.En het relais? Afwachten tot revisie/nieuwe startmotor of klinkt het als normaal?
Vraagje over de startmotor van een xt600 1997 3tb.
Startmotor overleden of relais ook?
Afgelopen weken steeds moeilijker starten, met name in de ochtend. Maar nu alleen een klik geluid uit het relais.
Wat heb ik gedaan?
1. Accu geladen, blijft op 13.45v
2. Alle elektra behalve starten werkt.
3. Nihil verlies tussen accu en startrelais, op relais dan 13.42v.
4. Bij startknop alleen een 'klik' geluid uit het startrelais, maar geen spanning naar de startmotor.
5. Toch ook maar ff startmotor eruit gehaald, want bij direct op de accu aansluiten was er maar weinig beweging (veel moeite om de cilinder rond te krijgen). Bij openen viel er al meteen een koolborstel aansluiting uit, plaatje waarmee deze aan de accuaansluiting vast hoort te zitten was gebroken (rechtsonder op de foto).
Mijn vraag is de startmotor nog te redden met rivisiesetje of gewoon echt overleden? Gezien de kant van de spoelen bij koolborstels er echt slecht uitzien vergeleken met de andere kant.
Elk los collector deeltje maakt met de multimeter contact met elkaar (er is een piep) Er zitten geen groeven in de collector.
Ik heb beperkt elektra ervaring.
Bekijk bijlage 1503467
Beste allen, iemand een gouden tip om het vliegwiel eraf te halen? Alle bouten zijn de zelfde afstand zodat hij er recht af wordt getrokken. Ik heb hitte geprobeerd, wat tikken op het vliegwiel, maar ben bang wat te slopen.
Ik had laatst ook moeite deze te verwijderen en heb toen de tip op het forum gekregen om meer hitte erin te stoppen en een hele grootte hamer te pakken, na een paar keer slaan is het vloegwiel er toen afgekomen.
Ik heb als hamer de achterkant van een bijl gebruikt omdat ik gewoon niet genoeg kracht kon zetten met een klauwhamer, verder had ik gewoon een klein brandertje die je bij de gamma kan halen. Daarmee heb ik ongeveer 15min lang de binnen kant van het vliegwiel verhit. Je moet misschein wel het schroefdraad van de krukas herstellen zodra je het vliegwiel er af hebt. Ik heb daarvoor een schroefdraadvijl gebruikt.
Edit: Ik sloeg trouwens op de middelste bout van de vliegwieltrekker (grote zwarte)
Neeeeh....die is om spijkers te slaan.....
Gebruik een dikke bankhamer..
Misschien is je startkoppeling kaduuk?Sinds installeren ongeveer 3 grotere ritten gemaakt, waarbij er geen problemen waren. Maar helaas vandaag halverwege de rit wilde die niet meer starten. Er lijken 2 problemen te zijn.
1. De as loopt heel stroef en zat zelfs vast in de achterkant van de startmotorbehuizing.
2. Het plastic rondom begin van de ankerplaat ziet er gesmolten uit.
Op de foto groeven te zien in een nieuwe as en ook het gesmolten gedeelte te zien.
Mogelijk is 2 het gevolg van 1, echter was bij de originele startmotor ook de ankerplaat kapot. Wellicht was dat gewoon slijtage of is er meer aan de hand wat dit kan veroorzaken?