~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

Die zittingen zijn van gehard staal. Dus die slijp je niet zomaar op.

Gehard staal? Volgensmij zijn ze gewoon in het alu van de kop gefreesd als ik het zo zie, geen kleurverschil o.i.d. maar dit is ook de eerste cilinderkop die ik ooit van binnen zie :D
 
Vraagje over de startmotor van een xt600 1997 3tb.

Startmotor overleden of relais ook?

Afgelopen weken steeds moeilijker starten, met name in de ochtend. Maar nu alleen een klik geluid uit het relais.

Wat heb ik gedaan?
1. Accu geladen, blijft op 13.45v
2. Alle elektra behalve starten werkt.
3. Nihil verlies tussen accu en startrelais, op relais dan 13.42v.
4. Bij startknop alleen een 'klik' geluid uit het startrelais, maar geen spanning naar de startmotor.
5. Toch ook maar ff startmotor eruit gehaald, want bij direct op de accu aansluiten was er maar weinig beweging (veel moeite om de cilinder rond te krijgen). Bij openen viel er al meteen een koolborstel aansluiting uit, plaatje waarmee deze aan de accuaansluiting vast hoort te zitten was gebroken (rechtsonder op de foto).

Mijn vraag is de startmotor nog te redden met rivisiesetje of gewoon echt overleden? Gezien de kant van de spoelen bij koolborstels er echt slecht uitzien vergeleken met de andere kant.
Elk los collector deeltje maakt met de multimeter contact met elkaar (er is een piep) Er zitten geen groeven in de collector.

Ik heb beperkt elektra ervaring.

20200522_165117.jpg
 
Inmiddels schoongemaakt.

Er is geen connectie met een van de plaatjes op de collector en de as.
Elk plaatje heeft met de buurman 0.3 weerstand als die op 200ohm staat. Tevens 0.3 met elk plaatje aan de overzijde.

20200522_174041.jpg
 
Kan jij zien of met deze gegevens de collector nog goed is? Want als dat zo is, is dat een prima oplossing.
 
En het relais? Afwachten tot revisie/nieuwe startmotor of klinkt het als normaal?
4. Bij startknop alleen een 'klik' geluid uit het startrelais, maar geen spanning naar de startmotor.

euh, nieuw relais? Probeer eens met een startkabel van de plus vd accu naar de plus van de startmotor
 
Het relais is inderdaad ook niet goed meer. Nog wel om de klik te horen, maar niet om verder door te schakelen.
 
Vraagje over de startmotor van een xt600 1997 3tb.

Startmotor overleden of relais ook?

Afgelopen weken steeds moeilijker starten, met name in de ochtend. Maar nu alleen een klik geluid uit het relais.

Wat heb ik gedaan?
1. Accu geladen, blijft op 13.45v
2. Alle elektra behalve starten werkt.
3. Nihil verlies tussen accu en startrelais, op relais dan 13.42v.
4. Bij startknop alleen een 'klik' geluid uit het startrelais, maar geen spanning naar de startmotor.
5. Toch ook maar ff startmotor eruit gehaald, want bij direct op de accu aansluiten was er maar weinig beweging (veel moeite om de cilinder rond te krijgen). Bij openen viel er al meteen een koolborstel aansluiting uit, plaatje waarmee deze aan de accuaansluiting vast hoort te zitten was gebroken (rechtsonder op de foto).

Mijn vraag is de startmotor nog te redden met rivisiesetje of gewoon echt overleden? Gezien de kant van de spoelen bij koolborstels er echt slecht uitzien vergeleken met de andere kant.
Elk los collector deeltje maakt met de multimeter contact met elkaar (er is een piep) Er zitten geen groeven in de collector.

Ik heb beperkt elektra ervaring.

Bekijk bijlage 1503467

Nieuwe startmotor gekocht (was uiteindelijk maar 70€ bij roukama vs 35 voor revisiesetje) en startrelais ook nieuw. Start nu ontzettend makkelijk, heeft ie de afgelopen 2 jaar zeker niet gedaan.

Startmotor van JMP, let dan wel even op het circlipje, de meegeleverde was net wat te ruim bij mij dat die geen goede werking had...
 
Sinds installeren ongeveer 3 grotere ritten gemaakt, waarbij er geen problemen waren. Maar helaas vandaag halverwege de rit wilde die niet meer starten. Er lijken 2 problemen te zijn.

1. De as loopt heel stroef en zat zelfs vast in de achterkant van de startmotorbehuizing.
2. Het plastic rondom begin van de ankerplaat ziet er gesmolten uit.

Op de foto groeven te zien in een nieuwe as en ook het gesmolten gedeelte te zien.
Mogelijk is 2 het gevolg van 1, echter was bij de originele startmotor ook de ankerplaat kapot. Wellicht was dat gewoon slijtage of is er meer aan de hand wat dit kan veroorzaken?
 

Bijlagen

  • 20200601_185451.jpg
    20200601_185451.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 5
Beste allen, iemand een gouden tip om het vliegwiel eraf te halen? Alle bouten zijn de zelfde afstand zodat hij er recht af wordt getrokken. Ik heb hitte geprobeerd, wat tikken op het vliegwiel, maar ben bang wat te slopen.
IMG_20200601_210044.jpg
 
Beste allen, iemand een gouden tip om het vliegwiel eraf te halen? Alle bouten zijn de zelfde afstand zodat hij er recht af wordt getrokken. Ik heb hitte geprobeerd, wat tikken op het vliegwiel, maar ben bang wat te slopen.

Ik had laatst ook moeite deze te verwijderen en heb toen de tip op het forum gekregen om meer hitte erin te stoppen en een hele grootte hamer te pakken, na een paar keer slaan is het vloegwiel er toen afgekomen.
Ik heb als hamer de achterkant van een bijl gebruikt omdat ik gewoon niet genoeg kracht kon zetten met een klauwhamer, verder had ik gewoon een klein brandertje die je bij de gamma kan halen. Daarmee heb ik ongeveer 15min lang de binnen kant van het vliegwiel verhit. Je moet misschein wel het schroefdraad van de krukas herstellen zodra je het vliegwiel er af hebt. Ik heb daarvoor een schroefdraadvijl gebruikt.

Edit: Ik sloeg trouwens op de middelste bout van de vliegwieltrekker (grote zwarte)
 
Stiekem, niet door vertellen. (Iedereen zegt dat je er het vliegwiel magneten mee sloopt) paar tikken op de zijkant van vliegwiel geven. Dat trilt door op de as, springt hij los.

Andere tip, draai je moer er paar slagen op. Vliegt je vliegwiel er niet af. Beschadigd je draad niet. ( zonder de ring)
 
Ik had laatst ook moeite deze te verwijderen en heb toen de tip op het forum gekregen om meer hitte erin te stoppen en een hele grootte hamer te pakken, na een paar keer slaan is het vloegwiel er toen afgekomen.
Ik heb als hamer de achterkant van een bijl gebruikt omdat ik gewoon niet genoeg kracht kon zetten met een klauwhamer, verder had ik gewoon een klein brandertje die je bij de gamma kan halen. Daarmee heb ik ongeveer 15min lang de binnen kant van het vliegwiel verhit. Je moet misschein wel het schroefdraad van de krukas herstellen zodra je het vliegwiel er af hebt. Ik heb daarvoor een schroefdraadvijl gebruikt.

Edit: Ik sloeg trouwens op de middelste bout van de vliegwieltrekker (grote zwarte)

Neeeeh....die is om spijkers te slaan.....'(

Gebruik een dikke bankhamer..
 
Dank voor de snelle reacties. Ik heb een nylon hamer. Tot nu toe alleen op de rand van het vliegwiel geslagen. Heb ongeveer een minuut warm gemaakt. Dat is dus te kort.

Ik heb het al eens eerder gedaan en toen ging hij er ook moeilijk af (om de starterkrans te vervangen). Koste me 2 dagen. zelfs het puntje aan het eind van de krukas is beschadigd. Durf bijna niet meer kracht op te zetten.

Ik ga morgen proberen het beter te verhitten en dan op de middelste bout, die op de krukas duwt, een tik te geven.
 
Sinds installeren ongeveer 3 grotere ritten gemaakt, waarbij er geen problemen waren. Maar helaas vandaag halverwege de rit wilde die niet meer starten. Er lijken 2 problemen te zijn.

1. De as loopt heel stroef en zat zelfs vast in de achterkant van de startmotorbehuizing.
2. Het plastic rondom begin van de ankerplaat ziet er gesmolten uit.

Op de foto groeven te zien in een nieuwe as en ook het gesmolten gedeelte te zien.
Mogelijk is 2 het gevolg van 1, echter was bij de originele startmotor ook de ankerplaat kapot. Wellicht was dat gewoon slijtage of is er meer aan de hand wat dit kan veroorzaken?
Misschien is je startkoppeling kaduuk?
Je hebt je startmotor er al uit, kan je dat tussen tandwieltje 1 kant opdraaien?
Indien dat niet kan draait je startmotor mee met de motor, daar is hij niet helemaal op berekend.
Vervang dan de startkoppeling, daarvoor moet wel je vliegwiel eraf, zie hierboven hoe dat gaat.
 
Ja, de startkoppeling werkt normaal. 1 kant wel, andere kant niet op te draaien met de hand. Ook hoor ik em niet mee draaien tijdens het rijden.
 
Dan is het mechanische gedeelte uitgesloten.
Kan zijn dat die startmotor gewoon ruk is maar dat betwijfel ik.

Op de een of andere manier lijkt het of de startmotor draait tijdens het rijden.
Misschien een draadbreuk die het relais aanstuurt?
 
Roukama dacht ook dat de startmotor mee aan het draaien was tijdens het rijden. Alleen de reden waarom is nog onduidelijk.
Maar ik krijg in ieder geval een nieuwe onder garantie van ze, dus dat is top service!

Draad van startrelais kan ik nog doormeten. Maar ik hoor alleen een klik als ik daadwerkelijk de startknop in druk. Tijdens rijden of starten hoor ik geen gieren van de startmotor dat die mogelijk mee zou draaien.
 
Voor mijn 34L zoek ik een breed voorspatbord, volgens mij is dat nergens te bestellen, maar misschien weet iemand nog een adresje?
Edit: het gaat mij eigenlijk vooral om 't flapje er omheen. Het spatbord zelf kan ik denk ik nog wel opknappen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan