~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

Dank voor het advies voor het meer verhitten! Het vliegwiel knalde er na 7 minuten af!

Helaas was de spie niet gebroken. Helaas omdat ik dat had verwacht aangezien de motor niet meer loopt. De zoektocht gaat verder!
 
Ik ging laatst motorolie halen voor de XT660Z, uit 2008 om te verversen. De dealer gaf mij aan dat Yamaha vol synthetische olie aanraad. Zelf heb ik er altijd 10w40 half synthetische olie in. De motor heeft nu ruim 120.000 km gedraaid zonder revisie en ik vraag mij nu af of vol synthetische olie zinvol is ?
 
Ik ging laatst motorolie halen voor de XT660Z, uit 2008 om te verversen. De dealer gaf mij aan dat Yamaha vol synthetische olie aanraad. Zelf heb ik er altijd 10w40 half synthetische olie in. De motor heeft nu ruim 120.000 km gedraaid zonder revisie en ik vraag mij nu af of vol synthetische olie zinvol is ?
Dat zou ik niet doen.. vooral niet met zoveel KM.
Na 120000 is de motor goed ingelopen, ga je dan syntetische olie gebruiken is kans dat je opeens lekkages krijgt omdat er overal kleine speling kan komen omdat er roet/afdichting/etc. wordt weggespoeld door de werking van de synthetische olie.

Als je 120000km op semi-synthetisch olie hebt gereden werkte dat blijkbaar prima, en heeft het geen zin om nu nog te gaan switchen.
Het kan prima zijn dat er niks gebeurd... maar ja en dan? Met zo'n KMstand heb je er weinig aan vind ik.
 
Voor mijn 34L zoek ik een breed voorspatbord, volgens mij is dat nergens te bestellen, maar misschien weet iemand nog een adresje?
Edit: het gaat mij eigenlijk vooral om 't flapje er omheen. Het spatbord zelf kan ik denk ik nog wel opknappen.


:)
 
Opzich niet zo'n probleem maar wel handig om te weten met inrijden. Heb de oude nu weer terug in elkaar geprutst maar weet niet of ie t weer doet. Tellertje was van het mechanisme gevallen omdat hij doordraaide.
 
hoi allen,
hierbij een vraag.. ik heb een xt600 43f , en na veel gepruts van mezelf heeft een prof, 2 ontzettend vastgeroeste uitlaat bochten verwijderd.... tjonge wat zaten die vast.

nu heb ik nog 1 vervelende uitdaging die met deugdelijk gereedschap nog niet los is .

mijn as, die blok aan achterbrug koppelt in de lagerbussen is mogelijk beetje krom(?) of borstje eraan en krijgen we er met geen geweld uit.
met trekken en tooling, en slaan is hij er niet uit te krijgen.
we denken nu aan het frame te zagen en strak weer vast te lassen.



ps. motor op zijkant, olie erop, slaan, en met trekijzer aan andere kant, draad getapt in het gat en dan trekijzer,,, geen krimp. luchthamer,,, as draait rond,,, komt echter niet los. zucht

hebben jullie andere ideeen ?
 
As nr44?

Kan me niet voorstellen dat die krom is.
Ik denk eerder dat de bussen 9 of 10 aan je as vastgerot is.
Smeernippels zullen weinig gebruikt zijn en dan gaat het allemaal vast zitten.
Je kan proberen om er vet in te spuiten en daarna heet stoken zodat het vet op punten komt waar het droog is.
Dan weer vet erin etc etc etc.
Kijk wel uit dat je niet je blok kapot mept.

7564994d73c3826431166be1d8c328c7.png
 
goed idd raymond, zoiets verwachten we ook... hij zit echter zo muurvast, draait wel rond maar beweegt geen mm om eruit te komen. dat we dachten dat er nog iets anders was. nog vervelender vast als de uitlaatbochten,,, mogelijk dat je het dan wel kan inschatten .
bedankt voor bericht, marty
 
Hoe dik is die as? Is boren een optie? As zit in een bus en bus dient als geleider. Wel aan beide zijden boren.
 
Die as heb ik met m'n ttr ook mee lopen martelen. Zat heel iets ruimte tussen blok en de brug en daar heb ik hem met een dun schijfje aan beide kanten van het blok doorgeslepen. Toen blok eruit en toen kon ik de stukken eruit tikken.
 
Die as heb ik met m'n ttr ook mee lopen martelen. Zat heel iets ruimte tussen blok en de brug en daar heb ik hem met een dun schijfje aan beide kanten van het blok doorgeslepen. Toen blok eruit en toen kon ik de stukken eruit tikken.

Marty-> deze zal het moeten worden ..... ik heb ook net wat ruimte.....had ik niet gedacht hier... die uitlaatbochten eruit dat vreesde ik meer.
 
Een van de koppelingsplaten kwam gebroken uit mijn blok, dus ik ga ze allemaal maar vervangen denk ik, zit er nog verschil tussen oem / andere? Zie veel EBC etc. staan, rond de 50e voor n setje.
 
In praktijk een minder dan fantastisch ontwerp van meneer Yamaha. De 660 van enkele jaren terug had in wezen nog steeds datzelfde ontwerp, ik hoop dat de 700 beter is.
 
kan ook onderhoud zijn..
als jij een nono bent en je weet ook niet dat er smeernippels aan je achterbrug hangen..
(denk aan een yuppie, student, etc)

en verdeel deze brommer over.. misschien wel 20 eigenaren..
dan verbaast het mij dat deze nog wielen heeft..
 
Mijn monteur smeert altijd elk jaar alle 'draaiende delen' waaronder zulk soort nippels, scharnierpunt veringen etc. Mijn XT550 kon ik destijds alles dat los moest gewoon bijna los duwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan