~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

Denk dat je met een wr beter een trailer kunt gaan kopen. Is geen ding om even over de snelweg naar brabant of oost nederland te gaan.
 
Weet iemand waar je een volledige revisieset voor de remklauw kan vinden? Kan wel keerringen en zuigers vinden maar er zit nogal wat speling op de voorrem dus wil ook graag de pinnetjes vervangen. Gaat om 1VJ remklauw.
 
Via marktplaats een nos BOS uitlaat gekocht om m'n rotte en knetterende bsm te vervangen. Hij klinkt een stuk beter en (het lijkt) alsof ie ook wat meer koppel heeft. Wel blaast ie nu soms een beetje zwarte rook uit de uitlaat. Vooral als ik 'm even stationair laat draaien en dan flink gas geef. Opnieuw af laten stellen? Verder loopt ie nogsteeds goed, merk niks.
 
misschien conserveringsolie in de pijp?

Zou ook kunnen, heb nu 50km gereden. Zal morgen nog eens even flink gaan rijden als ik t vol hou in de hitte. Heb wel t idee dat ie misschien wat te rijk staat afgesteld maar hij blaast alleen de rook als ie even stationair staat te draaien. Ben benieuwd of het minder wordt.
 
Zou ook kunnen, heb nu 50km gereden. Zal morgen nog eens even flink gaan rijden als ik t vol hou in de hitte. Heb wel t idee dat ie misschien wat te rijk staat afgesteld maar hij blaast alleen de rook als ie even stationair staat te draaien. Ben benieuwd of het minder wordt.
Als je donkere wolken krijgt staat ie echt flink te rijk. Lijkt me stug dat dat komt door vervangen van alleen demper
 
Zijn ook geen grote wolken, zal straks ff filmpie maken. Denk dat ie t eerst misschien ook al wel deed alleen toen zat er een gat in de uitlaat waardoor ik t niet gezien had.
 
Zou ook kunnen, heb nu 50km gereden. Zal morgen nog eens even flink gaan rijden als ik t vol hou in de hitte. Heb wel t idee dat ie misschien wat te rijk staat afgesteld maar hij blaast alleen de rook als ie even stationair staat te draaien. Ben benieuwd of het minder wordt.
lekkende / uitgedroogde klepsteelrubbers?
 
Net even rondje gereden ondanks het weer en een filmpje gemaakt:


Beetje rook uit de uitlaat.


Ook een tikkend geluid uit de kop, deed ie voor revisie ook al maar nu nogsteeds helaas. Heb kleppen al 2x gecheckt maar hij blijft tikken, bij hogere toeren "verdwijnt" het geluid door de rest van het blok. Met helm op hoor ik er eigenlijk vrijwel niks van, normaal bij een luchtgekoelde motor?

20200808_142437.jpg


Hij was net ook wel heel warm, boven 120 graden als ik m'n bbq thermometer mag geloven.

@mecanico klepseals zijn vervangen met koprevisie, afgelopen 1500km zonder olieverbruik gereden tot net, toen stond ie een klein beetje onder de max, maar dat peilen is altijd een gedoe met die xt. Peil eigenlijk altijd na het rijden (minimaal 50km), even 30 seconden stationair laten draaien terwijl ik erop zit, motor uit, helm af, peilstokje eruit, terug erin (niet vastdraaien) en dan checken. Afgelopen 1500km heeft ie altijd precies aan z'n max gestaan, tot net.

Misschien morgen toch maar even klepdeksel eraf om de kleppen te checken en de timing te controleren, misschien toch net een tandje verkeerd in elkaar gezet. Al trekt ie wel mooi op tot 150 zonder haperen ofzo.

Of iemand een tip waar ik langs kan gaan om een expert er naar te laten luisteren rondom Arnhem? Heb 'm wel helemaal opnieuw op gebouwd en hij rijdt een stuk beter dan eerst en verbuikt een stuk minder olie maar heb ook niet echt ervaring met andere xt's, behalve deze.
 
Tikkend geluid kan ook uitlaatgas zijn dat langs de pakking ontsnapt.
Sowieso lastig te achterhalen via een filmpje.
Probeer eens met een stethoscoop of lange schroevendraaier (1 kant tegen je oor, andere kant op het blok) te achterhalen waar het precies vandaan komt?
 
Tikkend geluid kan ook uitlaatgas zijn dat langs de pakking ontsnapt.
Sowieso lastig te achterhalen via een filmpje.
Probeer eens met een stethoscoop of lange schroevendraaier (1 kant tegen je oor, andere kant op het blok) te achterhalen waar het precies vandaan komt?

Ga ik straks eens proberen, ook nog even klepspeling checken voor de zekerheid. Heb het ook met Jos (volgensmij hier ook wel bekend) over gehad en volgens hem niet zo veel aan de hand, zolang hij goed loopt. Wel wil ik hem een keer af laten stellen, denk dat de rook dan ook verdwijnt. Weet iemand een testbank rondom Arnhem?
 
@TweeMeter

Heb je behalve het blok ook de carbs onderhanden genomen? En hoe staat het met je luchtfilter?

Op je 2e video hoor ik zo op mn laptop eigenlijk weinigs verkeerd. Je hoort altijd wel wat, ook van de nokkenasketting.. helemaal bij zo'n oudje.
Waar meet je die 120c precies? Volgens mij ook niet echt om je druk over te maken..
 
Luchtfilter is schoon, carburateur eigenlijk niks aan gedaan maar misschien ook maar doen dan. Temperatuur bij de peilstok. Maar zo als ik het hoor is het allemaal normaal dus ik ga maar gewoon rijden :]
 
Heb bij Roukema een carburateur setje besteld, maar nu staat er op t pakketje vanaf 1987.. Mijn carburateur is (volgensmij) van een 34L, zonder choke kabel. Zit er echt verschil tussen deze carbs? Dacht dat ze allemaal gewoon hetzelfde waren, niet zoveel zin om t weer terug te sturen.
 

Bijlagen

  • 20200812_160021.jpg
    20200812_160021.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 5
Dat is niet de goeiste, CAB-Y59 heb je nodig.



Kedo heeft ook verschillende sets dus neem ik aan dat ze niet onderling uitwisselbaar zijn.
40371 voor de oudjes

40487 voor de jongere
 
Ik denk dat ik hier goed zit.

Eergisteren heb ik een 2009 Wr450f aangeschaft. Lekker compleet, met zowel cross als supermoto wielen (Haan/Excel), Hammerhead rem/schakel, Wegklaphandels, Fatbar Renthal etc.

Eerste twee jaar van zijn leven zijn erg zwaar geweest, in 2011 rebuild gehad en overgenomen door de tweede eigenaar.
Die heeft er sindsdien maar liefst 64 uur mee gereden (hij had elke dag keuze uit 6 motoren) maar wel elk jaar beurtje gehad.

Lang geleden heb ik een KTM 620SC gehad en ik heb altijd gezegd dat (mocht er wat geld over zijn) ik weer een supermoto voor erbij zou kopen. Nu dus eindelijk gelukt!

Plaatje bij het praatje:
EEBAA7A8-D3EF-4126-8CB6-C8E86A5DB855.jpeg

5AE2052E-57F5-401D-800F-28CC4D13AEF0.jpeg


Gelijk een vraag:
Ik koop normaliter direct een werkplaats handboek (bijvoorbeeld Haynes) maar zie dat degene voor de WR van 1998 tm 2008 is....

Welk boek raden jullie aan en waar kan ik dat kopen?

Groeten!
 
Ik wacht al maand op een factuur en hij reageert niet meer helaas. Ben nog op zoek dus :x
Zojuist eindelijk mogen betalen. Ik hoop dat 't snel wordt opgestuurd :)
Nou, het is binnen! Het heeft even geduurd :). Helaas is het voorspatbord uit 1 stuk, dus niet met een losse lap. Voordeel is wel dat het allemaal behoorlijk stevig aanvoelt :). Hij had alleen nog maar een spatbord waarvan de lap rood is, maar dat kan ik wel weer wit spuiten. Ben er al met al best blij mee :)IMG_20200905_145651.jpgIMG_20200905_145641.jpgIMG_20200905_145632.jpg
 
Nou, het is binnen! Het heeft even geduurd :). Helaas is het voorspatbord uit 1 stuk, dus niet met een losse lap. Voordeel is wel dat het allemaal behoorlijk stevig aanvoelt :). Hij had alleen nog maar een spatbord waarvan de lap rood is, maar dat kan ik wel weer wit spuiten. Ben er al met al best blij mee :)Bekijk bijlage 1542094Bekijk bijlage 1542095Bekijk bijlage 1542096
Hoe is de kwaliteit? Zit te overwegen zo'n set te kopen voor m'n XTZ. (ps. groeten van een mede oud MSGer :) )
 
Eindelijk wat tijd gevonden om mn carburateur schoon te maken, vandaag uit elkaar gehaald en kwam een paar dingen tegen:

Stationair stelschroef was helemaal ingedraaid? Hoort deze niet 2.5 slag uitgedraaid te zijn?

Alles wat rubber was was rot, alle o-ringen en pakkingen moeten vervangen worden (was te verwachten).

Gasschuif heeft denk ik behoorlijk wat slijtage, kan ik deze nog gebruiken of beter andere zoeken, als deze nog te vinden zijn?

Zit ook geen lucht-afsluit-ventiel? in, zit deze alleen in de carburateur van de nieuwere modellen?

Rest zag er oke uit, wel ranzig. Verbaasd me dat ie zo goed liep als dat ie deed. Ben benieuwd wat er gebeurd als alles weer fris is.
 

Bijlagen

  • 20200916_173656.jpg
    20200916_173656.jpg
    994 KB · Weergaven: 6
Terug
Bovenaan Onderaan