Het fiertste Grote XT/TT/TTR topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Over gewicht gesproken....
gisteren bezig geweest met zowel een 43F blok als een 3AJ, wat mij opviel was dat het kale deksel aan de koppelingzijde van de 43F een stuk lichter was dan die van 3AJ. Het lijkt erop dat ze later carters en deksels wat steviger hebben gemaakt dan in het begin, of in elk geval meer materiaal hebben toegepast. Verder lijken de carterdeksels identiek aan elkaar.

Iemand toevallig nog een set wielen en een voorvork over?
is voor mijn tweede XT project
 
Over gewicht gesproken....
gisteren bezig geweest met zowel een 43F blok als een 3AJ, wat mij opviel was dat het kale deksel aan de koppelingzijde van de 43F een stuk lichter was dan die van 3AJ. Het lijkt erop dat ze later carters en deksels wat steviger hebben gemaakt dan in het begin, of in elk geval meer materiaal hebben toegepast. Verder lijken de carterdeksels identiek aan elkaar.

Iemand toevallig nog een set wielen en een voorvork over?
is voor mijn tweede XT project

Voorvork... :Y
 
Daar kan je ook achter komen door op een website van onderdelen bijvoorbeeld www.cmsnl.com het onderdeel op te zoeken en vervolgens te kijken waar ie compatibel mee is.

Ook op iebeej zitten veel handelaren die veel van dit soort modelinformatie geven.

Als je het onderdeelnummer al hebt, kan je ook zoeken op http://fiche.ronayers.com/Index.cfm/Module/WhereUsed

Da's wel handig die cmsnl.com maar geeft niet echt uitsluitsel (op de vraag zijn de bochten en uitlaat van een 600 en een 550 uitwisselbaar):

bv:

550 bochten: 5Y11461100
550 demper: 5Y11471100
600 bochten: 34K1461101
600 demper: 49R1471101

Als je de type aanduidigen weglaat (eerste 3 karakters), dan zijn de nummers op één na identiek. Is dat nu gewoon pesterij van meneer yamaha of is het echt een ander onderdeel?
 
Laatst bewerkt:
een 6V of 12V condensator maakt niet uit, de spanning die aangeduid is op de condensator is de maximale spanning. Bij 6V is de stroom hoger en zal je voor meer uF moeten kiezen, ik denk 4x zoveel als bij 12V. Een condensator is zeker geen vervanger voor de accu, deze kan hooguit de energie opslaan voor enkele seconden. Bij lage toeren zul je indrdaad het licht hebben van een gloeiende spijker, je hebt nu eenmaal toeren nodig om voldoende stroom op te wekken en een accu kan de spanning voor langere tijd vasthouden.

Ontsteking is volgens mij onafhankelijk van de accuspanning, tenminste bij De XT600 is dat wel zo.


Zonder accu heb je idd het licht van een uitgedoofde spijker maar ik dacht dat je met zo'n condensator beter licht had, ga het uitproberen

Ontsteking heeft bij een 500 een eigen spoel, dat is het mooie van een 500 die heeft geen accu, gelijkrichter en ook geen contactslot nodig. Voor de ontstekingsbedrading heb je maar 2 stukjes draad nodig 1 draad vd spoel naar de bobine en een draad afgetakt naar de punten.

orisys.jpg
 
Zonder accu heb je idd het licht van een uitgedoofde spijker maar ik dacht dat je met zo'n condensator beter licht had, ga het uitproberen

Ontsteking heeft bij een 500 een eigen spoel, dat is het mooie van een 500 die heeft geen accu, gelijkrichter en ook geen contactslot nodig. Voor de ontstekingsbedrading heb je maar 2 stukjes draad nodig 1 draad vd spoel naar de bobine en een draad afgetakt naar de punten.

[afbeelding]


Bij de 600 is dat ook zo bij de 55W,34L en de 43F uitvoeringen, alleen zijn de puntes vervangen door de CDI welke nog steeds geen Accu nodig heeft.
De 1VJ en 3AJ en latere modellen hebben wel een 12V aansluiting van het CDI kastje en dat heeft hoofdzakelijk te maken met de vele beveiligingen zoals koppeling, neutraal en zijstandaard. Als je een CDI unit van een 43F op de latare modellen toepast maak je hem weer onafhankelijk van de Accuspanning, wel kontaktslot ook aanpassen ivm hetkortsluit kontakt om motor uit te zetten.

Ik heb van de week een 3AJ blok trouwens voorzien van een kickstarter, is heel simpel!
enige probleem is misschien het asje waar de veer achter steekt. Die heb ik uit een verrot carter gesloopt, die moet je natuurlijk wel hebben!
 
Bij de 600 is dat ook zo bij de 55W,34L en de 43F uitvoeringen, alleen zijn de puntes vervangen door de CDI welke nog steeds geen Accu nodig heeft.
De 1VJ en 3AJ en latere modellen hebben wel een 12V aansluiting van het CDI kastje en dat heeft hoofdzakelijk te maken met de vele beveiligingen zoals koppeling, neutraal en zijstandaard. Als je een CDI unit van een 43F op de latare modellen toepast maak je hem weer onafhankelijk van de Accuspanning, wel kontaktslot ook aanpassen ivm hetkortsluit kontakt om motor uit te zetten.

Ik heb van de week een 3AJ blok trouwens voorzien van een kickstarter, is heel simpel!
enige probleem is misschien het asje waar de veer achter steekt. Die heb ik uit een verrot carter gesloopt, die moet je natuurlijk wel hebben!

Hmmm, foto's van gemaakt? Ik ben nu aan het overwegen om toch een 660 erbij te nemen. Heb ik een blok over voor dat soort dingen :).
 
Hmmm, foto's van gemaakt? Ik ben nu aan het overwegen om toch een 660 erbij te nemen. Heb ik een blok over voor dat soort dingen :).

De 3AJ heeft de opening van de kickstarteras afgedicht met een dop evenals opening voor de automatische kleplichter, bij latere modellen zoals de 3TB (vanaf '95) zit het wel helemaal dicht en kun je geen automatische kleplichter meer monteren.

zie ook www.xt600.de

geen idee hoe het met de 660 zit
 
Laatst bewerkt:
De 3AJ heeft de opening van de kickstarteras afgedicht met een dop evenals opening voor de automatische kleplichter, bij latere modellen zoals de 3TB (vanaf '95) zit het wel helemaal dicht en kun je geen automatische kleplichter meer monteren.

zie ook www.xt600.de

geen idee hoe het met de 660 zit
Helemaal dicht, maar alles zit er nog wel. Dus volgens mij wel makkelijk uit te vrezen.
 
Ik heb nu van twee TT's 1 gemaakt, maar nu heb ik nog een frame over die ik wel elk jaar moet schorsen, dus ik wil er eigenlijk van af. Heeft iemand hier interesse in een TT 59x frame met kenteken?

Zoniet, wat zouden jullie er mee doen, mee naar de sloop?
 
Ik heb nu van twee TT's 1 gemaakt, maar nu heb ik nog een frame over die ik wel elk jaar moet schorsen, dus ik wil er eigenlijk van af. Heeft iemand hier interesse in een TT 59x frame met kenteken?

Zoniet, wat zouden jullie er mee doen, mee naar de sloop?
Wat is het bouwjaar?
als hij beter is dan een van de frames die ik hier heb liggen dan valt het te overwegen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan