Het foto aanhanger ACHTER je motor topic

Ondanks dat ik niet heel erg gecharmeerd was van het extreem kleine achterwieltje vond ik de FreeBird wel een heel mooi wagentje. Ik heb 'm na 'm een paar maanden in de garage te hebben gehad en veel bedenken van constructies uiteindelijk toch maar weer verkocht. Het bleek voor mij onbegonnen werk om een constructie te maken om 'm aan te koppelen. Een hoog achterframe zonder noemenswaardige montagepunten, waardoor ver naar voren vastmaken, een heel eind te overbruggen ivm zijkoffers die de bak niet mogen raken. Daardoor loodzwaar of vrij slap, beweging in het geheel. Toen ik wist dat mijn zelfbouwkar voldeed heb ik de FreeBird te koop gezet en binnen een week verkocht. Het is een beetje een niche-product, want aanhangers achter een motor zijn een zeldzaamheid, maar er is ook maar weinig aanbod ...
Hieronder nog een fototje met de kar en de maximale bagage dieje er zo ongeveer aan kunt krijgen. Ik geef toe dat dit gewicht best wel merkbaar was. Ik was blij toen ik op plaats van bestemming was en alles er weer kon afhalen.
Solo rijdt zo'n klein Dukeje toch een stuk leuker. ;)
Bekijk bijlage 1998916
Ik ben serieus benieuwd waar je heen bent gegaan, wat je allemaal bij je hebt en vooral hoe lang je weg bent geweest als dit allemaal bagage is voor 1 persoon.
 
Een half jaar naar Ierland met de bagage voor twee personen inclusief kampeerspullen, dus zeker met dat laatste erbij loopt snel op. De tweede persoon is gaan vliegen met 1 handbagage en 1 koffer. Voor een half jaar wil ik graag wat meer mee dan 3 onderbroeken, 2 paar sokken, 1 lange broek, 1 korte broek en 3 T-shirts waar ik het in een paar weken kamperen en een beetje de toerist uithangen wel mee zou redden. ;)
 
Laatst bewerkt:
Er was geen plaats voor de duo dus die moest het het ✈️ :)
Nog los van het feit dat ik met passagier waarschijnlijk ècht boven het maximale toelaatbare gewicht zou zijn gekomen.
 
Er was geen plaats voor de duo dus die moest het het ✈️ :)
Nog los van het feit dat ik met passagier waarschijnlijk ècht boven het maximale toelaatbare gewicht zou zijn gekomen.
Hmmm, dat gewicht heb ik nooit zo over nagedacht. Denk wel dat mijn combinatie met freebird, passagier, zijkoffers en topkoffer vol wel rond de 450-500kg zit. Rijd desondanks nog verbazingwekkend goed.
 
Het lijkt me sterk dat het zo is, maar het maximale toelaatbare gewicht van de 390 Duke is nooit bepaald. Op alle specsheets die ik kan vinden staat nb en op mijn kentekencard staat nvt. Waarschijnlijk is bulktransport ook nooit de intentie voor het bouwen van deze motor geweest en zijn er maar bar weinig mensen die het ermee doen. nvt is daardoor redelijk op zijn plaats. Maar los wat dat gewicht zal zijn merk je dit goed tijdens hellingshoek veranderen.
 
Ik meende dat de aanhanger slechts de helft van het ledig gewicht van de motor mag zijn.. maar dat is natuurlijk officieel, wij doen wel vaker iets wat niet mag O-)
 
Dat heb je helemaal juist. Het maximaal toelaatbare gewicht van de motor is alles wat je erop mag stouwen.
Ik neem aan dat een eenwielig aanhangertje ondanks het feit dat het niet bijdraagt aan het gewicht OP de motor wel mee zal worden geteld met het totaal. Maar als het totaal toegestane gewicht überhaupt niet bekend is is dat geen issue. ;)
In de praktijd zal niemand de kar wegen. Hoogstens als je in een controlefuik loopt of igv ongeval. Ik zou het kunnen wegen hoor door, maar denk dat ie niet zwaarder zal zijn dan 75 kg, de helft van de massa van het lege voertuig. Zwaar zat in elk geval ... :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ik stond in 1984 bij de tolpoort toen we Frankrijk inreden vanuit Zwitserland.
Motor + aanhanger stond niet op het lijstje, “dus pakken we de duurste”
Was de prijs van een vrachtwagen +aanhanger 😒😒
 
Dat heb je helemaal juist. Het maximaal toelaatbare gewicht van de motor is alles wat je erop mag stouwen.
Ik neem aan dat een eenwielig aanhangertje ondanks het feit dat het niet bijdraagt aan het gewicht OP de motor wel mee zal worden geteld met het totaal. Maar als het totaal toegestane gewicht überhaupt niet bekend is is dat geen issue. ;)
In de praktijd zal niemand de kar wegen. Hoogstens als je in een controlefuik loopt of igv ongeval. Ik zou het kunnen wegen hoor door, maar denk dat ie niet zwaarder zal zijn dan 75 kg, de helft van de massa van het lege voertuig. Zwaar zat in elk geval ... :)
De aanhanger mag de helft wegen van de trekkende motor. Zonder bereider of bagage.
 
DSCF1997.jpg  1.jpg


Vanaf 2015 een paar jaar met deze combi op vakantie geweest: motor 320kg + ikke 100kg + vrouw 100kg + aanhanger 100?kg. Ging prima! Zelfs de Grossglockner over...
 
De aanhanger mag de helft wegen van de trekkende motor. Zonder bereider of bagage.
Volgens mij het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger (dus het gewicht van de kar inclusief de bagage) de helft van het leeggewicht van het trekkende voertuig, dus het drooggewicht van de motor zonder zonder accu en vloeistoffen.

Ik ben toen ik mij ben gaan oriënteren in het bouwen van een karretje van meerdere aanhangwagentopics geabonneerd geweest, en het heeft zeker in een van die gestaan. Mogelijk zelfs wel in dit topic ...
 
Laatst bewerkt:
Helft van je motor, met of zonder vloeistoffen weet ik ook niet, dus zonder is safe. Met een freebird meer dan 100kg mee is best een uitdaging, dus loopt in mijn geval zeker wel los. Schat hem eerder op 60-70kg ofzo, met twee personen til je hem vogleladen met kampeerbagage nog wel op.
 
Mijn motor weegt leeg maar zo'n 150 kg. De meeste motoren komen toch al snel richting 200 kg, waarmee de kar+inhoud dus gewoon 100 kg mag wegen
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Terug
Bovenaan Onderaan