Het frame van mijn ZXR400 na de crash

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Ok, zoals sommige van jullie weten heb ik mijn ZXR400 gecrashed en ben ik weer bezig hem op te bouwen.
Nog even in het kort.
Ben met 50-60km/h onderuit gegaan,
wiel is waarschijnlijk tegen de stoep gekomen,
wiel is gebroken,
voorvork is nog recht,

Allereerst wil dacht ik zeker te weten dat hij krom was, maar of dit zo is weet ik dus niet meer zeker. De dingen die er op wezen dat hij krom was zijn allemaal te verklaren. Ik heb dus vandaag hem weer op zijn wielen gezet (nieuw voorwiel) en ben gaan meten. Ik had aan een paar andere ZXR400 rijders gevaagd een paar dingen op te meten zoals afstanden van de radiator tot het wiel, en vanaf een bepaald boutje bij de radiator tot de remklauw. Wat ik dus al vermoede klopte. He voorwiel is nauwelijk tot niet naar binnen gekomen. Goed nieuws dus, maar ik kwam wel iets minder fijns tegen. Namenlijk, een deuk in hetr fram die ik over het hoofd gezien had. zie foto.

full


De voorvork is hier met een flinke klap tegen het frame aangeslagen dus. Dat heeft een flinke deuk achter gelaten (onderin). Nu wou ik eigenlijk het volgende doen. Ik wil mijn frame zwart powedercoaten, dus ik dacht, ik haal hem eerst helemaal uit elkaar (is al uit elkaar voor het grootste deel) Ik bouw hem daarna weer op ik ga er mee testrijden en kijk of hij goed aanvoeld. Voeld hij niet goed aan breng ik hem naar de richter. Maar als ik hem dan laat richten, beschadig ik dan de powdercoat laag niet?


Ik heb dus de volgende opties:

Ik breng het frame eerst naar de coater, bouw hem dan op, ga testen en als hij niet goed blijkt laat ik hem als nog richten.

Ik breng hem eerst naar de richter, laat hem daar namete en eventueel richten. en breng hem daarna naar de powdercoater. Dit is natuurlijk het meest logische om te doen, maar hier zitten 2 enorme nadeelen aan voor mij. namenlijk dat ik zo snel mogenlijk weer moet kunen rijden. Ik ga met een paar weken op mij stage beginne, en die is prima berijkbaar met de motor, maar het ov is een grote ramp (1:45 tot 2:15 reizen) dus dan moet ik eigenlijk mijn motoe zo snel ogenlijk hebben. EN het 2e punt, dat opmeten kost geld. een euro of 180 en dat is voor mij erg veel. heel erg veel.

De laatse optie is natuurlijk een ander frame er in, maar dat is erg prijzig, geeft gedoe met kenteken, en je moet ok maar afwachten of dat frame dan recht is, dus dit zal waarschijnlijk niet zo snel gebeuren.

Met andere worden. Kan het kwaad om mijn 1st genoemde plan zo uit te voeren? Als ik hem dan later zou richten zou de powdercoat laag er af springen of kan die enige rek hebben?

Ook zou ik graag weten wat die deuk voor gevolgen zou kunnen hebben voor mijn frame.

nog even voor de duidenlijkheid, ik als hij krom is en hij greicht kan worden ga ik dat zowiezo doen, dus dicussie over of dat een goed idee of niet is is niet nodig.

Gaarne uw advies :)
 
maar bedenk dat je totaal niks terug krijgt als je je motor later wil verkopen.
wat een bangmakerij/ontmoediging..

Grote kans dat hij in deze staat goed zal 'sporen', want daar draait het grotendeels om. Al trek ik je meetmethodes een beetje in twijfel...

Als hij niet recht is zal z'on harde verflaag bij het rechttrekken wel gaan scheuren ja..
 
Die deuk hoort er gewoon bij man. Hee en weet je, je ken er ook gewoon een stuk stofzuiger slang voor plakken, das helemaal de bom bij dit soort nsr50 motoren. Zo een slang steent gewoon grote tijd weet je.

Denk de brezah caps er zelf maar bij, ik vind dit neuq nederlandsch al erg genoeg


})
 
Ja misschien onduidelijk maar ik heb het dus over het totaal beeld als hij zn motor "opgeknapt" heeft, andere kleur gespoten andere knippers en ook nog het frame rechtgetrokken.
Ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die daar op afkomen. (dus niet alleen het frame he!!!!!!)
 
Ja misschien onduidelijk maar ik heb het dus over het totaal beeld als hij zn motor "opgeknapt" heeft, andere kleur gespoten andere knippers en ook nog het frame rechtgetrokken.
Ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die daar op afkomen. (dus niet alleen het frame he!!!!!!)

vergeet de kms niet :+ met zoveel kms krijg je er al bijna niks voor, wat kan het dan nog kwaad dat je hem naar je goesting maakt :P ? is goedkoper dan verkopen en een nieuwe kopen, gewoon herstellen en oprijden :)
 
Laatst bewerkt:
blablablablablabla ;)

wil je die deuk dan laten opvullen bij de poedercoater??

Als ik een schade fiets inkoop maak ik altijd het rijwiel gedeelte klaar.
wielen,remmen,stuur,tank en zitje(geen kuipwerk,verlichting enz.
En ga dan proefrijden op het industrie terrein.
eerst een paar rondjes voor het gevoel en dan beetje slingeren,handen los(kijken voor afwijking naar links of rechts,voelen of je recht op de motor zit/of ie in lijn rijd(bij twijfel kan je iemand achter je laten rijden die kijkt of je wielen in lijn staan tijdens het rijden)enz.
Vaak heb je hierna al een redelijk beeld of er iets echt krom is.
En ja meten is weten natuurlijk(maar ook duur).

Succes met je projectje verder :P
 
blablablablablabla ;)

wil je die deuk dan laten opvullen bij de poedercoater??

Als ik een schade fiets inkoop maak ik altijd het rijwiel gedeelte klaar.
wielen,remmen,stuur,tank en zitje(geen kuipwerk,verlichting enz.
En ga dan proefrijden op het industrie terrein.
eerst een paar rondjes voor het gevoel en dan beetje slingeren,handen los(kijken voor afwijking naar links of rechts,voelen of je recht op de motor zit/of ie in lijn rijd(bij twijfel kan je iemand achter je laten rijden die kijkt of je wielen in lijn staan tijdens het rijden)enz.
Vaak heb je hierna al een redelijk beeld of er iets echt krom is.
En ja meten is weten natuurlijk(maar ook duur).

Succes met je projectje verder :P

deuk laat ik denk ik niet opvullen hoor, maar het probleem is dat ik nu niet even kan gaan testrijden omdat alles uit elkaar ligt. (bijv. mijn remklauwen die tot op het staal kaal zijn) dus hem nu opbouwen schiet ook niet echt op....
 
Heb al andere blutsen gezien in kaders, en die rijen perfect, er is ook geen las geraakt, dan heb je kans dat er nie veel, of zelfs niets aan de hand is, maar wat ben je van plan met die deuk als je gaat poedercoaten :?

Niet wegwerken. Dat kan toch ook niet? zou wel leuk zijn, maar ik wiel niet dat mensen denken dat ik probeer te verbergen dat hij schade heeft gehad.

Nog even een andere vraag. In welke dimenties kunnen richters eigenlijk richten? is dat alleen de balhoofdshoek? of kunnen ze nog meer recht trekken?
 
Niet wegwerken. Dat kan toch ook niet? zou wel leuk zijn, maar ik wiel niet dat mensen denken dat ik probeer te verbergen dat hij schade heeft gehad.

Nog even een andere vraag. In welke dimenties kunnen richters eigenlijk richten? is dat alleen de balhoofdshoek? of kunnen ze nog meer recht trekken?
hangt van de richtbank af.
hele dure kunnen alle kanten op(vaak met meerdere richttorens)
Bij hele "goedkope"is dat vaak beperkt(door meestal 1 simpele toren)tot recht toe recht aan trekken.
Bakker frames in heerhugowaard(NH)is wel een expert in frames

En op schademotors.nlstaan ook wat bedrijven die kunnen richten ;)
 
Ideetje : Koop voor de wintermaanden een autootje van 100,- ofzo pleurootjes,heb je voorlopig tijd genoeg om de motor ècht goed klaar te maken en kun je dus volgende winter weer lekker door de pekel baggeren.
 
Ideetje : Koop voor de wintermaanden een autootje van 100,- ofzo pleurootjes,heb je voorlopig tijd genoeg om de motor ècht goed klaar te maken en kun je dus volgende winter weer lekker door de pekel baggeren.

heb geen autorbw :P

een goedkoop motortje zou wel op oplossing zijn jah, maar dat kost toch weer geld plus wegenbelasting plus verzekering....
 
ik zou hem gewoon z.s.m. in elkaar zetten en ermee gaan rijden, waarschijnlijk valt het krom zijn wel mee, en als ie wel krom is heb je pech, maar dan valt ie echt nog niet uit elkaar ofzo, het rijdt alleen wat minder lekker waarchijnlijk... maar daarmee kom je wel op je stage
 
ik zou hem gewoon z.s.m. in elkaar zetten en ermee gaan rijden, waarschijnlijk valt het krom zijn wel mee, en als ie wel krom is heb je pech, maar dan valt ie echt nog niet uit elkaar ofzo, het rijdt alleen wat minder lekker waarchijnlijk... maar daarmee kom je wel op je stage

Lijkt me nou niet echt een goed advies. Een krom frame kan voor onvoorspelbaar rijgedrag zorgen en dat is nou net niet de bedoeling denk ik.
 
onvoorspelbaar rijgedrag zal wel meevallen met zo'n deukje denk ik, natuurlijk is het altijd het beste om het te laten meten/richten. Ik geef alleen aan wat ik zou doen... heb al wel vaker op straat gelegen :+
 
Opbouwen en testen dat ding. Laat er ook eens iemand anders (met dezelfde motor) op rijden zodat je geen dingen over het hoofd ziet. Als alles goed blijkt te zijn kun je hem alsnog verbouwen.
Bedenk ook dat je tijdens de stage erg weinig tijd over zult hebben voor hobbyprojectjes.
 
Een vriend van mijn vorige opleiding had ook zo'n fiets. precies dezelfde deuk op precies dezelfde plaats. De motorzaak waar hij motor de kocht,zei dat deze deuk erin hoorde, en dat het absoluut geen schadefiets was (ik geloof er persoonlijk geen zak van maar goed). Ding reed echter verder prima, kon gewoon met losse handen rijden etcetera. Anders monteer je toch heel even de hoogst noodzakelijke dingen en kijk je of je tijdens het rijden vreemde zaken tegenkomt. Zoja, dan gelijk laten richten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan