Het gastvrije Moto Guzzi toermotor topic deel 2

De meeste partners vinden een pannekoek op de Duivelsberg super. Kan jij het helpen als er de hele weg andere motorrijders om jullie heen rijden? 8-)
 
De Norge is voor onderhoud weg, nu heb ik als leenmotor een Benelli 502x TRK mee. Ik vind het toch wel super om telkens met een leenmotor verrast te worden. Dit is een merkwaardig exemplaar. Rijdt heel erg fijn. Comfortabel, mooi geluid, ziet er best leuk uit. Het is niet een bere sterke motor, met 48 PK moet je wel een beetje toeren maken om op te schieten. Maar als je eenmal vaart heb kan je 50 rijden in de 6e versnelling. Vast ook erg zuinig.

Er zitten van die noppenbanden om, dus ook het zandpad lang het kanaal even mee gepakt. Dat gaat prima, maar ja, met de Norge ook. Dit is wel een vrij hoge motor, maar de steps zitten ook vrij hoog, zodat gaan staan, wat bij het off-road rijden wel eens handig is, niet makkelijker is dan bij de Norge. Het is zelf een beetje moeilijker, want de tank is zo breed, een steekt een beetje boven m'n benen uit, dat ik ze niet strekken kan omdat de tank er boven zit. Ook merkwaardig, er zit een mooie middenbok op, maar het "voetpedaal" zit precies achter het passagiersstepje, zodat je met geen mogelijkheid je voet er op kan zetten. Eerst met je hand of je andere voet het er achter vandaan duwen, dan pas kan je je voet erop zetten en de fiets op de bok zetten. Een beetje evenwichtskunst als je tegelijk de motor nog overeind aan het houden bent. Verder is de voetrem zo geplaatst, dat je voet er op leunt als die op de rechter step staat. Nou doet de achterrem pas iets als je flink door gaat duwen, maar het voelt niet goed.

Maar het rijdt echt verschrikkelijk leuk, het tweecilindertje geeft een mooie brom. En het ding kost nieuw maar 8000! Gewoon ideaal voor woon / werk of recreatie om het huis. En misschien wel voor een wereldreis. Ik heb wat reviews zitten bekijken, het is verrassend hoe positief die zijn.

Nou ja, m'n schuurtje is al vol. Maar ik vind het een leuk ding, waar ik best aan wennen kan. De Leoncino van vorige keer was ook wel leuk, maar dat zadel was niet super. Op deze hou ik het vast wel een paar uur vol.
 
Update van mijn Guzzi Norge 1200 gtl 2008: afgelopen donderdag opgehaald door Theo Lamers. Valt uit na een km of 10 te hebben gereden. Koppeling ingetrokken om te remmen voor verkeerslichten, pof, toerental op 0, met veel lawaai en dito gas weer te starten, maar vertrouw het niet, of lekke luchtslang of scheurtje spruitstuk. Nog geen reactie TLM ontvangen, maar wederom gevalletje garantie. Ga de helibars laten monteren, xenon, versnellingsindicator en nwe remschijven rondom (ged vrv verkoper ivm aan de minimale dikte) dus dan heb ik em zoals ik wil, geen nieuwe maar begint er onder garantie, gelukkig, aardig op te lijken. Gelijk even zo'n Hugger achterspatbord erop laten zetten. Heb nog 2 mnd garantie... 😉
 
ach, hier de Stelvio in onderhoud,
hij begon behoorlik lawaai te maken, dus behalve nieuwe achterband en beurt ook maar ff klepspeling, oliepompfilter in carter checken enzo.
De kleppenmodificatie heeft ie gehad, dus daaraan ligt het niet, als het met stellen en schoonmaken / verse olie niet lukt zal het wel ergens dieper in het bloik zitten. Dat zien we dan wel weer.

Deze week dus op de caferacert naar het werk... pfff das niet echt comfortabel met dit weer
 
Ik heb de Norge net weer terug. Nieuwe remschijven voor, zat eraan te komen. Verder niks bijzonders.
 
Ach ja die Italiaantjes toch…
Er wordt nog al eens gemopperd op die Itailaanse motoren, maar ja bij ieder merk kom je pech tegen. En dat wordt dan breed uitgemeten…..
Wel, zoals enkelen weten rijd ik al geruime tijd op een Bellagio. Afgezien van een niet ethanol bestendig benzine slangetje, geen probleem, niets.
Ja de accu gaat het moeilijk krijgen. Maar ja na 11,5 jaar (en 66k) ….. (Yuasa)
Koude start gaat nu nog maar net. Ah dacht ik zal ik de contacten op de accu eens wat wrikken (ja, iets los gedraaid) (en weer vast), misschien zit er wat oxidatie?
Maar, geen effect. Dan maar gewoon een ritje. Na 5 km gaat hij/zij bokken. Oeps wat is dat nu… rustig rijden, even aanzien, beetje proberen.
En dan stopt de motor. Herstart - een stukje ok - stop. Na korte pauze nog minder.
Even wachten en ja het kwartje valt: dat is een sleutelblunder, van jezelf:
Inderdaad, de plus was toch los gekomen. Opgelost en vrolijk verder.
Ja maar wat nu, geen info meer?
Snelheid OK, afstand OK. Tijd 00:00 In de stand MODE blijft het scherm blank. (Stroompieken gehad? Moet haast wel.)
Dan wordt het een ritje naar de dealer (2 uren van gemaakt). Aldaar ook zijn conclusie geen luxe info meer, maar ook niet voor onderhoud.
Dus een vervanger, het rijden gaat wel goed. En na zo’n 3,5 duur toeren wordt tijd voor een slok benzine.
En zie het het goed? Het scherm geeft iets aan in de stand MODE?
Jawel, ook de volgende ochtend nog, dus weer een net klokje, taal, verbruik, nou, dan zal de rest het ook weer goed doen.
Hebben die Italianen er toch goed materiaal op gezet!
Tot zaterdag. Rudyard.
 
Italiaanse motoren en auto's hebben wat voertuigen uit andere landen niet hebben. SHIT oftewel Self Healing Italian Technology.
Ik zal zaterdag voor de zekerheid maar startkabels in de koffer gooien.....;)
 
ach, hier de Stelvio in onderhoud,
hij begon behoorlik lawaai te maken, dus behalve nieuwe achterband en beurt ook maar ff klepspeling, oliepompfilter in carter checken enzo.
De kleppenmodificatie heeft ie gehad, dus daaraan ligt het niet, als het met stellen en schoonmaken / verse olie niet lukt zal het wel ergens dieper in het bloik zitten. Dat zien we dan wel weer.

Deze week dus op de caferacert naar het werk... pfff das niet echt comfortabel met dit weer

hmm... kwam nog een verrassing bij, vorige bandenman had zeer waarschijnlijk de klemboutjes in de voorvork te strak gedraaid, waardoor de boel bij de voorwielas is afgebroken.
tijdens het rijden gelukkig niet gemerkt, maar toch maar wel even laten repareren.
Verder is het gerammel ondanks de nokkenas modificatie toch te wijten aan slijtage
dus modificatie ook niet goed gedaan? of te laat?
pfff.... die mag van mij nog wel even blijven zitten
 
hmm... kwam nog een verrassing bij, vorige bandenman had zeer waarschijnlijk de klemboutjes in de voorvork te strak gedraaid, waardoor de boel bij de voorwielas is afgebroken.
tijdens het rijden gelukkig niet gemerkt, maar toch maar wel even laten repareren.
Verder is het gerammel ondanks de nokkenas modificatie toch te wijten aan slijtage
dus modificatie ook niet goed gedaan? of te laat?
pfff.... die mag van mij nog wel even blijven zitten
Ik volg met interesse... Ik heb een weg gedrukte, onbewuste behoefte aan een Griso 8V, maar heb/had zo mijn twijfels over de kleppentrein en modificatie(s).
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat het kleppen / nokkenas probleem bij de Griso niet zo speelde. Als het al zo is, na een (juist uitgevoerde ;) ) modificatie moet het echt goed zijn.

Pas op met wegdrukken. Daar krijg je complexen van :o
 
dit is een stelvio
Voor zover ik kan vinden heeft vrijwel ieder blok van de eerdere generatie 8V die zelfde modificatie nodig aan, ik dacht, tuimelaars / kleppentrein. Maar dat stukje extra vermogen van de 8V motoren is wel heel erg aantrekkelijk... Als ik bijv. een Griso 1100 4V zou nemen, dan heb ik een modernere motor met exact het zelfde motorblok en vermogen als mijn huidige V11 caferacer. Nieuwe fiets moet natuurlijk wel aanvoelen als een upgrade ;)
 
Gisteren de Norge opgehaald: helibars erop, man wat zit dat stukken beter! Xenon en running lights voor en achter op de knippers, Schakelindicator, nwe remschijven voor en achter, inlaatrubbers vervangen, loopt weer heerlijk op 2 mooie t.. ten, hoop doekoe lichter, maar dan is ie ook weer als nieuw, gedeeltelijk onder garantie, hulde aan de verkoper Witteveen in Oudelande, service top, mag ook wel es gezegd worden, kende veel aanschafproblemen, maar netjes daar waar sprake was van garantie onder deze noemer vervangen. Komende tijd maar even de verloren tijd proberen in te halen door lekker te gaan rijden zolang het weer en de pekel het toelaten, anders gaat ze in d'r winterstand.
 
Veel Guzzi's staan nu stil denk ik. Maar ik heb vandaag nog een rondje op de klassieker gereden. Genieten :] . Alleen viel juist op de terugweg de verlichting uit. Gelukkig was ik bijna thuis, het begon al te schemeren. Weer een beetje contactspray in de koplamp van de week.

Met de Norge heb ik nu telkens het probleem dat de remblokken vastroesten aan de remschijven, alleen voor. Het zal wel komen door de nieuwe schijven, die zijn nog zo vlak, dat er met een beetje vocht genoeg contact met de remblokken is om vast te gaan zitten. Nu moet ik elke dag het voorwiel een eindje verder draaien als ik niet rij. Iemand een tip?
 
Veel Guzzi's staan nu stil denk ik. Maar ik heb vandaag nog een rondje op de klassieker gereden. Genieten :] . Alleen viel juist op de terugweg de verlichting uit. Gelukkig was ik bijna thuis, het begon al te schemeren. Weer een beetje contactspray in de koplamp van de week.

Met de Norge heb ik nu telkens het probleem dat de remblokken vastroesten aan de remschijven, alleen voor. Het zal wel komen door de nieuwe schijven, die zijn nog zo vlak, dat er met een beetje vocht genoeg contact met de remblokken is om vast te gaan zitten. Nu moet ik elke dag het voorwiel een eindje verder draaien als ik niet rij. Iemand een tip?
Andere blokken,...
 
Voor zover ik kan vinden heeft vrijwel ieder blok van de eerdere generatie 8V die zelfde modificatie nodig aan, ik dacht, tuimelaars / kleppentrein.

Dat klopt, daarom is een Griso 8V van 2012 of later een betere keuze, die hebben fabrieksaf al de juiste nokvolgers.
 
@IJzervreter: ik denk toch niet dat de remblokken roesten. Eerder dat ze nogal dicht op de remschijf zitten, en met het vocht dat er in deze dagen van regen en pekel tussen gaat zitten gaat de remschijf roesten. De roest neemt extra plaats in en zet de zaak klem.

Maar wat weet ik er van? Welke soort remblokken heeft dit probleem niet?
 
@IJzervreter: ik denk toch niet dat de remblokken roesten. Eerder dat ze nogal dicht op de remschijf zitten, en met het vocht dat er in deze dagen van regen en pekel tussen gaat zitten gaat de remschijf roesten. De roest neemt extra plaats in en zet de zaak klem.

Maar wat weet ik er van? Welke soort remblokken heeft dit probleem niet?
UIt eigen ervaring weet ik dat gesinterde remblokken (die metaaldeeltjes bevatten) sneller roesten dan andere. Als je remblokken blijven plakken dan zou het kunnen dat je remzuigers niet goed terug komen. Ik heb het 1 keer gehad met mijn achterrem die aan roeste. Dit kwam door een stilstand van 2 weken na een pekelritje,... mijn eigen schuld dus.
 
Veel Guzzi's staan nu stil denk ik. Maar ik heb vandaag nog een rondje op de klassieker gereden. Genieten :] . Alleen viel juist op de terugweg de verlichting uit. Gelukkig was ik bijna thuis, het begon al te schemeren. Weer een beetje contactspray in de koplamp van de week.

Met de Norge heb ik nu telkens het probleem dat de remblokken vastroesten aan de remschijven, alleen voor. Het zal wel komen door de nieuwe schijven, die zijn nog zo vlak, dat er met een beetje vocht genoeg contact met de remblokken is om vast te gaan zitten. Nu moet ik elke dag het voorwiel een eindje verder draaien als ik niet rij. Iemand een tip?

Elke dag rijden :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan