Het geluid, GSX 750 F 03

aspeve

Die hard MF'er
13 jul 2018
459
752
Veghel
Vier weken geleden een gsx 750f gekocht. Vriend van me die mee was gaf aan dat het tikkende geluid wat het blok maakte naar alle waarschijnlijkheid van de kleppen kwam. Na thuiskomst grote beurt gegeven en de kleppen gesteld.
Het tikken/ratelen bleef echter en toen ik onlangs bij de motorgarage was voor nieuwe banden heeft de monteur aangegeven dat het geluid niet past bij kleppen. Hij dacht aan de Naks. Na ontzettend veel gelezen en ja ook geluisterd te hebben hier op het forum twijfel ik enigszins en alvorens de kappen etc er allemaal weer af te gaan schroeven vroeg ik me af of er iemand is die het geluid misschien herkend. Het is hoorbaar over het gehele toerenbereik.

 
Ik realiseer me nu ineens dat het blok toen ik hem op de werkbank neerzetten zo’n beetje op zijn kop heeft gehangen. Ook weet ik natuurlijk niet wat er mee gebeurt is voor dat ik hem kocht. Zou het kunnen dat hij deze olie kwijt moet? Kan het blok even laten lopen maar weet natuurlijk niet of dit het probleem alleen maar erger gaat maken.
 
Op zich heb je gelijk alleen die 750f blokken zijn schaars en de vraag is of ik een ander vind die geen problemen heeft. Nu heb ik twee blokken waarvan ze allebei wat hebben, zal niet eenvoudig worden maar er moet wat van te maken zijn.

Mwah schaars? 1100f ook nog een optie anders ;)

Ik zou gewoon deze goed testen en als ie niet goed blijkt in t nieuwe jaar contact opnemen met verkoper
 
Ik realiseer me nu ineens dat het blok toen ik hem op de werkbank neerzetten zo’n beetje op zijn kop heeft gehangen. Ook weet ik natuurlijk niet wat er mee gebeurt is voor dat ik hem kocht. Zou het kunnen dat hij deze olie kwijt moet? Kan het blok even laten lopen maar weet natuurlijk niet of dit het probleem alleen maar erger gaat maken.
Tja dat zo kunnen,dan zou er extra veel olie in de cilinders gekomen kunnen zijn,maar dan zou ook je bougie gelijk vet slaan,als
hij eenmaal gedraaid heeft zou alle overtollige olie al weg moeten zijn.Dat pijpje lijkt op de foto al wat nattig geweest te zijn,dus vandaar mijn vermoeden dat het daar vandaan komt.
 
Ik hoor wel eens verhalen dat olie via de carterontluchtingslang/luchtfilter/inlaat de cilinder inloopt, als er lange wheelies worden gemaakt.

Misschien is dit bij jou ook gebeurd met kantelen, zal die wel aardig roken denk ik.
 
Het laat me niet los en vandaar net toch nog maar eens gaan zoeken. Olie komt onder de pakking vandaan en stroomt over de openingen. Cilinder 3 en 4 zijn netjes droog, pijpje blijft ook droog maar net boven de gaatjes perst ie de olie eruit. Heb het geprobeerd te filmen maar dat is niet goed gelukt. Op de foto zie je boven de dubbele gaten een klein stukje pakking en juist daar lekt ie.
9060BA4C-1164-4E12-B2E7-811C0D438C56.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb als leek altijd begrepen, kop los druk eraf dus ook voet vervangen. Zuigerveren dubieus maar las ook iemand vermelden e eens los geweest beter nieuwe erin. Ik vind een lekkende koppakking niet zo netjes en betwijfel of dat samenhangt met langer stil gestaan te hebben.
 
9343896C-503E-4FD4-9335-4C937A9E4453.jpeg

Als je denkt dat het niet vreemder kan....dan vind je dit in het oude blok in cilinder 4.
Niet de veroorzaker van de tik/ratel maar na het verwijderen van de kop denk ik dat de vorige monteur eerst een lekker sinaasappeltje heeft gegeten.
De tik ligt bij de drijfstanglager, maar vreemd is het wel.
 
Mwoah, kan ook bij de bougie hebben gelegen en naar binnen gevallen zijn toen die eruit werd gedraaid.

Franse grindsteentjes vind je ook overal terug, tus bij de bougie vervangen altijd eerst het gat inspecteren op vuil. Hoe lastig dat ook kan zijn:X
 
Klinkt gek, maar toch ben ik er blij mee. Niet met dat lek maar wel dat het duidelijk is dat het de koppakking is. Voor hetzelfde geld kwam de olie echt uit die twee gaatjes🤪
Ho wacht ff, niet zo snel.


Dat is precies het punt waar de afwatering (of af-oliïng, in jouw geval) van het bougiegat uitkomt. Ik gok zomaar dat de afsluitring van dat bougiegat niet goed zit. Trek die corresponderende bougiedop eens los en kijk wat zich daaronder afspeelt. Als dat allemaal kurkdroog is kun je altijd nog je koppakking vervangen. Ook deze blokken hebben wel eens een lekke koppakking, maar meestal op een hoek en niet halverwege de bank. Moet wel zeggen dat die retourbuis er ook mucky uitziet maar dat is probleem 2.

Foto van een oude kop die ik heb liggen, dat kleine zwarte gaatje in het midden dus.

961A2564-BC6E-4E42-95A5-81930AF0A502.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, schaammodus aan: gebruik altijd nieuwe o ringen voor je kleppendeksel. Schaammodus uit. Na het vervangen van gare o ring waar de olie dus letterlijk uitstroomde was de lekkage weg. Omdat ik de tank al had gemonteerd zag ik nu pas dat de oplossing dus eigenlijk heel simpel was. Thnx @Unruled voor de hint.
Nu nog koppeling/versnellingsbak fixen en alles nogmaals checken en dan stukje proefrijden.
 
Kijk, dat scheelt je een hele hoop gedoe ;)


Nieuwe blok klinkt veel beter, mechanisch nog steeds erg aanwezig maar misschien is dat de microfoon?
Scheelt zeker! Ligt denk ik inderdaad aan de microfoon en het feit dat hij nog gesynchroniseerd moet worden en alweer een hele poos geleden voor het laatst heeft gelopen. De toekomst zal het uitwijzen.
 
Nee hoor maar zag er de humor wel van in. Recent mn 1100 blok uit elkaar gehaald 94er en rubbers zo gaar dat hergebruik mij kansloos leek bij de wat oudere blokken en ik liever op safe zou spelen om dit soort ellende te voorkomen. Oke misschien onnodige kosten maar scheelt wel onnodige koppijn in deze ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan