Het grootste Telelever topic ter Wereld

Niet mee eens.
Ik heb er nu in de afgelopen 5 jaar 80.000 km met telelever zonder ABS opzitten. De keren dat ik onderuitgegaan ben kwam door blokkerend achterwiel in combinatie met onhandige gewichtsverdeling (koffers, bagagezak, rugzak achterop). Heeft niks meer te maken met kijken, maar wel met het niet onder controle kunnen houden van het gewicht. (ik ben maar 72 kg zwaar, tegen n totaal gewicht van ruim 300kg-motor + bagage). ABS is dan bijna een must.
Tsja, kijk, dan maak je het jezelf natuurlijk niet makkelijker. Lijkt me dat hierbij de factor Telelever niet echt een doorslaggevende factor is. Hoogstwaarschijnlijk was het dan niet anders afgelopen met een conventionele voorvork.




Maar ja, dat blijft natuurlijk academisch....
 
Ik moet eerlijk zeggen dat het ook een tijdje in m'n hoofd heeft gezeten dat een telelever in combinatie met ABS hoort.. Als je een noodstop moet maken is elke additionele vorm van feedback meegenomen noodzakelijk. Het gebrek daaraan door de televeer wordt dan misschien best gecompenseerd door ABS.

Ik ben benieuwd wat de andere bmw-rijders daarvan vinden?
 
Ik moet eerlijk zeggen dat het ook een tijdje in m'n hoofd heeft gezeten dat een telelever in combinatie met ABS hoort.. Als je een noodstop moet maken is elke additionele vorm van feedback meegenomen noodzakelijk. Het gebrek daaraan door de televeer wordt dan misschien best gecompenseerd door ABS.

Ik ben benieuwd wat de andere bmw-rijders daarvan vinden?
Ben ik het dus niet mee eens.. Krijg genoeg feedback om een stoppie te maken!
Het is maar wat je gewend bent....

Trouwens de mijne (R1150R, zonder ABS) veert wel wat in met remmen, maar niet zo extreem als een normale voorvork. Ik hou voldoende veerweg over om de hobbels op te vangen!
 
Met van alles qua BMW gereden, en recent ook een flink stuk op een nieuwe R1150R van een collega. Mét ABS en rembekrachtiger (bizar, dat zoemgeluid als je remt). Hij remt akelig goed, dat is bekend. Maar de telelever: de motorfiets duikt gewoon minder dan een fiets met een conventionele voorvork. Wat mij betreft is dat ook het enige verschil. Wegligging enzo is prima maar met een gewone (goede!) vork ook zondermeer haalbaar.
 
Ik schrok alleen de eerste keer, omdat ik hiervoor een Div900 reed met erg dunne olie in de voorvork...en nu ineens met een motor die maar een centimeter of 3 inveerde....erg bizar. Nu ben ik er ondertussen aan gewend, en maakt het me eigenlijk niet zo uit....

Ik heb geen ABS. Wel rvs-remleidingen. Kan niet goed vergelijken, ze zaten er al op, maar hij remt erg direkt, ook even wenne.... :+
 
Heb eerst een r1100S gehad met ABS,remde prima,met redelijk gevoel vooraan.
Alleen bij supergrip was de remweg langer dan zonder ABS
Hoe ik dat weet? Rij nu een S van dit jaar zonder ABS
Ik vind dat er veel gevoel zit in de voorkant van m'n S.
Zeker als je harder gaat rijden(TT-baan Bijv.) ga je steeds beter voelen wat de motor doet.
T.o.v. een 'gewone' voorvork-waar ik natuurlijk ook mee reed voor de BMW-fase- vind ik mijn huidige telelevervoorwielophanging een stuk beter.
Met mijn huidige S heb ik bijna altijd als laatste de hand aan de rem naar bochten toe.
Ook een noodstop gaat superstabiel,maar dan moet je wel de achterrem er bij houden,anders gaat ie achter zwabberen,komt door gewicht denk ik,let wel ik rem dan extreem laat en hard;mijn voorband is soms sneller op dan de achterkant.
Al enkele malen dankzij de superremwerking een ongewenst contactje/collision voorkomen.
Was daarom eigenlijk wel benieuwd naar de nieuwe K-ophanging :(

Pfffff,wat een verhaal zeg,wie interesseert zich hier nou voor? ;)
 
Heb eerst een r1100S gehad met ABS,remde prima,met redelijk gevoel vooraan.
Alleen bij supergrip was de remweg langer dan zonder ABS
Hoe ik dat weet? Rij nu een S van dit jaar zonder ABS
Ik vind dat er veel gevoel zit in de voorkant van m'n S.
Zeker als je harder gaat rijden(TT-baan Bijv.) ga je steeds beter voelen wat de motor doet.
T.o.v. een 'gewone' voorvork-waar ik natuurlijk ook mee reed voor de BMW-fase- vind ik mijn huidige telelevervoorwielophanging een stuk beter.
Met mijn huidige S heb ik bijna altijd als laatste de hand aan de rem naar bochten toe.
Ook een noodstop gaat superstabiel,maar dan moet je wel de achterrem er bij houden,anders gaat ie achter zwabberen,komt door gewicht denk ik,let wel ik rem dan extreem laat en hard;mijn voorband is soms sneller op dan de achterkant.
Al enkele malen dankzij de superremwerking een ongewenst contactje/collision voorkomen.
Was daarom eigenlijk wel benieuwd naar de nieuwe K-ophanging :(

Pfffff,wat een verhaal zeg,wie interesseert zich hier nou voor? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan