Het grootste Telelever topic ter Wereld

Caltrin

Die hard MF'er
30 nov 2003
503
0
Beste mensen,

Ik zou graag eens horen wat jullie vinden van de Telelever..
Ik wil het niet hebben over comfort, want dat is nogal duidelijk, maar wel over het gebrek aan feedback tijdens het remmen, wat ik nogal "gevaarlijk" vind zonder ABS.
Ik stop nu al behoorlijk snel met m'n fiets, maar ik kan nog steeds moeilijk inschatten wanneer het voorwiel precies begint te blokkeren of met andere woorden hoeveel reserve ik nog heb.

Op welke manier proberen jullie toch voldoende feedback te krijgen om te remmen tot op de limiet tijdens een noodstop (of zoals ze remmen op de Boxercup)? Is het een loutere kwestie van ervaring of zijn er andere manieren om de grens te kennen.
 
Ook het enige telelever topic :? ;)

Ik denk dat t vooral een zaak van gewenning is.....maar vergeet ook niet dat het punt waarop je voerwiel gaat doorslippen niet altijd bij dezelfde remkracht ligt.

Mooi, warm weer, droog, bandjes op temparatuur
of........
na 3 weken droog weer nu net in een regenbui, koud, bandjes nog koud.....levert een heleboel verschil op !!!
 
Ik heb een keertje met een BMW R1100S gereden (overigens met ABS) maar ik kon toch best aardig inschatten wanneer 'ie ging blokkeren...
Ik heb juist met m'n eigen K1100LT (heeft geen telelever) last van weinig feedback over de remmen heen... (gelukkig ook ABS ;) ). Heb een keer gereden met ABS in storing, heb toen ergens na flink doortrekken en gelijk hard remmen een remspoor van een meter of 20 getrokken... zowel voorwiel als achterwiel geblokkeerd :X
 
Inderdaad, wat je zegt is waar.. Eigenlijk moet je dus al een jaar of 5 rijden in alle seizoenen om in elke omstandigheid de grens te kennen. :X
 

Is enkel aanwezig op bepaalde BMW fietsen. Het is een soort veer aan de voorvork van de motor dat het duiken tijdens het remmen omzeild. Het is ontworpen uit comfort overwegingen. hopelijk heb je iets aan m'n gebrekkige uitleg.
 
Ti's leuk bedacht, maar ik voel liever zelf wat er gebeurd.

En met een goede voorvork, remmen etc. zie ik eigenlijk het
voordeel niet van telelever.

BMW kan beter eens een kijkje gaan nemen bij WP ;)
 
Is enkel aanwezig op bepaalde BMW fietsen. Het is een soort veer aan de voorvork van de motor dat het duiken tijdens het remmen omzeild. Het is ontworpen uit comfort overwegingen. hopelijk heb je iets aan m'n gebrekkige uitleg.
Omdat je motor door de telelever niet echt duikt tijdens stevig remmen houdt je achterwiel ook goed grip. Komt de wegligging zeker ten goede.
Ik kan het wel waarderen iig.
 
Ti's leuk bedacht, maar ik voel liever zelf wat er gebeurd.

En met een goede voorvork, remmen etc. zie ik eigenlijk het
voordeel niet van telelever.

BMW kan beter eens een kijkje gaan nemen bij WP ;)
Heb je zelf er ooit wel eens mee gereden???

Enne WP levert ook veren aan BMW....
 
Teleleverworst :+

kips250.gif
 
BMW kan beter eens een kijkje gaan nemen bij WP ;)
Mijn BMW werd standaard geleverd met WP ;)

Ik vind het wel fijn. Vaak genoeg op die Spons-bob fietsen gereden. En ik merk gewoond at ik veel harder rem en kan remmen dan veel anderen. Heel ververvelend als je weer zo vroeg in de remmen moet op een circuit omdat die SS-jes voor je snuffert blijven emmeren. :+
 
Omdat je motor door de telelever niet echt duikt tijdens stevig remmen houdt je achterwiel ook goed grip. Komt de wegligging zeker ten goede.
Ik kan het wel waarderen iig.

Daarbij maakt wel of niet teleleversysteem toch niet uit? Of je achterwiel druk verliest ligt volgens mij alleen aan de geometrie en de remvertraging. Je achterwiel mindert druk tgv. het voorwaartse moment. Ik kan me wel voorstellen dat je bij een soort van stuggere voorvering juist sneller drukopbouw op het voorwiel krijgt. De Japanse fabrikanten hebben in de jaren 80 met anti-duik systemen gewerkt die de demping dichtknepen bij stevig remmen, maar zijn daar toch snel weer vanaf gestapt omdat (wat ik gelezen heb) het idd. minder gevoel gaf. Is de hoofdreden dat BMW het gebruikt niet gewoon de grotere stijfheid van de voorvork en een handige ontkoppeling van de ophanging en het veer/demper element (à-la achterbrug)?
 
Trouwens, vergeet niet het nieuwe veersysteem van de K1200S. Is voor een groot deel hetzelfde principe als bij telelever, maar dan net weer wat anders uitgevoerd. Het nut van telelever zover mij bekend is, is een betere vering/demping, waardoor betere wegligging en strakker stuurgedrag, en er schijnt meer remkracht te zijn doordat de voorkant niet helemaal inveert ('rem'energie wordt effectiever benut :? )
 
Rijen, remmen, rijen, remmmen, rijen, remmen.... in alle mogelijke omstandigheden.
Je leert snel hoever je kan gaan.

Ietsje voorzichtiger zijn op sneeuw en ijs :)
 
Rijen, remmen, rijen, remmmen, rijen, remmen.... in alle mogelijke omstandigheden.
Je leert snel hoever je kan gaan.

Ietsje voorzichtiger zijn op sneeuw en ijs :)
vooral als er een sloot/beek in de buurt is :) :) :) :) ...
 
Dat de telelever strak sturen in de hand werkt, is ook vrij evident.. Luister maar naar de verhalen van menig SSer die R1100Sjes voorbij ziet tuffen in de bochten op het circuit.

Maar goed, nu ga ik ook even gaan tuffen. 8-) De zon schijnt.
 
Op welke manier proberen jullie toch voldoende feedback te krijgen om te remmen tot op de limiet tijdens een noodstop (of zoals ze remmen op de Boxercup)? Is het een loutere kwestie van ervaring of zijn er andere manieren om de grens te kennen.

Tegen de tijd dat m'n ballen blauw tegen de tank worden geperst heb ik wel voldoende feedback gehad ....

maar zonder gekheid: ik heb geen abs, en lekker in rubber verend opgehangen stuurhelften (1100RS). De feedback daarvan is waardeloos. Heb me dan ook al n paar keer onderuitgeremd (wel met lage snelheid gelukkig).

Eigenlijk zou telelever standaard in combinatie met ABS moeten worden geleverd, dat werkt perfect.
 
Ik rijd nu al meer dan 5 jaar met telelever, zij het wel met ABS. Echter heb ik de ABS zelden nodig gehad. Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is.

Onderuit remmen zit tussen de oren en in je 'kijken'. Kijk je te dicht voor je of kijk je opzij terwijl je achterwiel blokkeert, dan gaat 'ie geheid onderuit. Ook zonder ABS is de telelever perfect te rijden.
 
Ik rijd nu al meer dan 5 jaar met telelever, zij het wel met ABS. Echter heb ik de ABS zelden nodig gehad. Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is.

Onderuit remmen zit tussen de oren en in je 'kijken'. Kijk je te dicht voor je of kijk je opzij terwijl je achterwiel blokkeert, dan gaat 'ie geheid onderuit. Ook zonder ABS is de telelever perfect te rijden.
Niet mee eens.
Ik heb er nu in de afgelopen 5 jaar 80.000 km met telelever zonder ABS opzitten. De keren dat ik onderuitgegaan ben kwam door blokkerend achterwiel in combinatie met onhandige gewichtsverdeling (koffers, bagagezak, rugzak achterop). Heeft niks meer te maken met kijken, maar wel met het niet onder controle kunnen houden van het gewicht. (ik ben maar 72 kg zwaar, tegen n totaal gewicht van ruim 300kg-motor + bagage). ABS is dan bijna een must.
 
Niet mee eens.
Ik heb er nu in de afgelopen 5 jaar 80.000 km met telelever zonder ABS opzitten. De keren dat ik onderuitgegaan ben kwam door blokkerend achterwiel in combinatie met onhandige gewichtsverdeling (koffers, bagagezak, rugzak achterop). Heeft niks meer te maken met kijken, maar wel met het niet onder controle kunnen houden van het gewicht. (ik ben maar 72 kg zwaar, tegen n totaal gewicht van ruim 300kg-motor + bagage). ABS is dan bijna een must.

Ik ben de laatste 80.000 km. zonder telelever of abs niet onderuitgegaan,

mede doordat ik wel voel wat er onder mij gebeurd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan