Het grote 12 inch scooterbanden topic!..

Een band laten vervangen : Laat je dat bij je dealer doen of kan dat in een bandencentrale ?
(stomme vraag, 'k weet 't)
 
ls die bandencentrale ook motorbanden kan leveren. Waarom niet.
Het meerendeel zijn tubeless banden, een kleiner formaat ja.
In de werkplaats van mijn dealer staat het zelfde apparaat zoals je ze ook bij een bandencentrale ziet.
En er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden :Y
 
Maar wat ik mij afvraag : Er is toch een verschil tussen het wisselen van een autoband en een achterband van een scoot ...
Als ik de achterpartij van mijn Sym zo bekijk, dan heb ik de indruk dat daar toch hèèl wat meer werk aan is dan bij een autowiel...
En dan maak ik daarbij de bedenking of een bandencentrale wel zo iemand met die kennis in dienst heeft ..
Of vergis ik mij zo stierlijk?
 
Laatst bewerkt:
Op die manier.
Ik zou zelf het achterwiel demonteren en ermee naar een bandencentrale gaan.
Er zijn handleidingen genoeg te vinden en als je een beetje handig bent moet dit toch lukken.
Ik ga momenteel nog naar m'n dealer omdat ik nog garantie heb, maar eenmaal de garantie verlopen ga ik zelf het onderhoud doen.
 
Nee, Wim, dat is voor mijn geen optie.
Ik houd het wel bij 'laten' vervangen.
Aleen ... waar ? Mijn dealer is een èchte afzetter.
 
Tja, dan moet je daar wegblijven.
Ik heb m'n vs125 ook bij een "echte" motorzaak gekocht, zo eentje met een grote toonzaal met alles erop en eraan. Maar toen ze m'n geld hadden en het tijd afleveren werd waren er zogezegd problemen met de papieren.
Daar hebben ze me dus nooit meer gezien. :W :W
Als je weet dat ze max 150€ verdienen op een aflevering van een nieuwe scooter en dat ze pas gaan verdienen als ze je in onderhoud hebben.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een kleinere dealer, met een geluk eentje gevonden zonder toonzaal maar wel met een goede service. En hij is maar een 5-tal minuutjes bij mij vandaan.
Dus veel succes met je zoektocht.
 
Afgelopen winterdagen lekker doorgereden met de Bridgestone banden onder de scooter.
Geen problemen gehad met die gladheid. Rob
 
Om de band te vervangen moeten bij mijn Burgman de kappen eraf, uitlaat gedemonteerd, etc, etc. Is gewoon een uur werk. Zelf demonteren/monteren? Als ik een brug zou hebben, zou ik er over denken. Maar ik vind het eigenlijk wel makkelijk dat de dealer het doet.
 
bij bijna elke scooter moet de uitlaat er af, kost je meestal dus ook een nieuwe uitlaatpakking.
 
....Als ik de achterpartij van mijn Sym zo bekijk, dan heb ik de indruk dat daar toch hèèl wat meer werk aan is dan bij een autowiel...
Valt erg mee hoor.

Je begint met de uitlaat er af te halen; bij mijn Honda zijn dat vijf boutjes en je pakt hemt met werkhandschoenen (héét !) er zo af, dat kan dus op de stoep bij de bandenhandelaar.
Voor het los- en vastdraaien van de wielmoer gebruik ik dit zelfgemaakte hulpstukje, met de scooter op de jiffy kun je hiermee genoeg koppel op de moer zetten om hem los- dan wel vast te draaien.

full


Voor het vastdraaien van de moer schuif je het hulpstuk er vanaf de andere zijde onder.
 
Laatst bewerkt:
Zo Humz heeft zijn weg naar het motorforum ook weer gevonden :D

Heb nu sinds kort een Italjet Formula 125 en ben op zoek naar een paar goeie bandjes. Het enige probleem is dat ik nu in Finland woon en helaas is het aanbod hier niet zo geweldig. Ik heb er nu trouwens de Hoop B02 onder zitten in de maat 130/70/12 en die bevalt wel prima maar van voor is de Hoop volgens mij niet leverbaar in de maat die ik zoek (120/70/11) voor de voorband.

Nu is mijn oog gevallen op de Pirelli SL36 in de maten 130/70/12 en 120/70/11 (ja er zit 1 inch verschil in de voor en achter velg) en ik vroeg me af hoe het zit met de slijtage van de band. Pirelli's sleten onder mijn auto altijd als een gek weg en ik had gehoopt dat dit met een scooter mss wat minder het geval zou zijn. Iemand (goede) ervaring met deze band?

Een extra reden om voor de Pirelli te gaan zou zijn omdat ik dan van voor en achter de zelfde band kan monteren, ik weet niet in hoeverre dit een verschil maakt maar het leek mij wel een klein voordeel zeg maar.

De Michelin Pilot Sport is ook een kanshebber maar wederom onvindbaar in 120/70/11
 
ik rij met een gtv 250ie en ben heel tevreden over mijn banden
nl.pirelli gts 23 voor en gts 24 achter
heel goede grip ook bij nat weer
alleen de achterband is weg na 4000km
bij mij vliegt hetzelfde type er opnieuw op
 
Zo... even deze weer omhoog halen. Er zijn weer veel banden praatjes in de omloop geloof ik :)

Ik weet het nog steeds niet. Allemaal oude topics zitten lezen hier over banden. Ik was eigenlijk heel erg happy met mijn Michelin pilot active maar die is dus niet meer te verkrijgen voor mijn scoot.
Nu dus de Michelin standard gold of the Michelin pilot city.

Bof ik als ik de Michelin standard gold er voor 56 euro op kan laten zetten door een dealer (achterband) ??? Klinkt zo goedkoop.
Vorig jaar +/- 180 euro kwijt voor twee bandjes van Michelin bij een andere dealer.
 
Ik heb nu op mijn Gilera DNA de pirelli GTS 23 en 24. Ze geven je geen veilig gevoel bij nat weer, heb al meerdere glijpartijen gehad.

Mijn vorige banden (Pirelli EVO) waren met remmen veel beter.
Met deze banden heb ik meerdere malen meegemaakt dat mijn voorband onder mij weg gleed! en dat terwijl ik met andere banden op elke snelheid gewoon stoppies kan maken....

Ze zijn alleen goed bij echt heel droog en warm weer, en als ze goed warm zijn.

Michelin S1 heb ik nu ook ervaring mee op 10", en ik moet zeggen dat ze erg goed zijn. Volgens mij is het hetzelfde compound als de Pilot Sport, en die zijn ook een van mijn favoriete banden.

Michelin bopper zijn ook topbanden, goede ervaringen mee.

Maxxis bandjes haal ik er altijd zo snel mogelijk af, andere bandjes verbeteren de rijervaring gewoon, en het is zonde om je tweewieler (of driewieler) niet optimaal te gebruiken. Net als Sava's, die gaan er ook zsm onder vandaan. Het rubber van sava is erg hard, gaat lang mee maar geeft geen veilig gevoel in de bochten.

Erg leuke test op de eerste pagina, wil nu eigenlijk de Hoop wel gaan proberen.
 
Laatst bewerkt:
Bof ik als ik de Michelin standard gold er voor 56 euro op kan laten zetten door een dealer (achterband) ??? Klinkt zo goedkoop.
Vorig jaar +/- 180 euro kwijt voor twee bandjes van Michelin bij een andere dealer.
Nee hoor, dat is een normale prijs (of is het inclusief montage?), afhankelijk van welke maat jij gebruikt. Die 180 Euro is weer extreem duur...... (ook inclusief montage).
 
Ik had op mijn bromscooter ook Boppers... als het droog was... echt gooi en smijt bandjes, maar er moest echt geen drup op het wegdek liggen of je was echt het bokje! :X
07MichelinBopperLG.gif


Later Continentaal zippy's gehad: Geniaal goede bandjes!! *O* Heel rond profiel, dus je kon er nog leuke hellingshoeken mee halen ook! :Y Maar ook hier weer: Geen nat weer band :N
1443a_13070_x_10_Continental_Zippy_Road_Semi-Slick_Tyre_sml.jpg


Nu zitten er weer Michelins op, de Pilot City, ook heel fijn... in droogweer nog steeds veel grip (helaas niet zo actief te gebruiken als met de Zippy's of Boppers :N ) maar in de regen ook nog steeds een bak grip :Y Meer all-round, zeg maar :9
Michelin_Pilot_City_Scooter_Tires_detail.jpg
 
Laatst bewerkt:
@ black dat is incl montage


@ Robbinm ik denk ook dat er verschil in zit tussen een standaard 250 en de opgevoerde uitvoering van jou, ik merk het verschil ook, nu ik van 34 naar 43 pk ben gegaan, als het regent komt mijn achterkant naar buiten zetten, als ik langzaam rijd en dan vol gas geef
je krijgt dan weer heel andere rij eigenschappen

Maar ik heb dus met de michelin's het gevoel dat ze weg willen glijden, als het regent en dat heb ik al vanaf het begin ook toen het een normale 400Lt was met de aanpassing van de voorkant (meer gewicht) is het wel iets verbeterd
 
Nooit geen last gehad van mijn michelin bandjes. Ook niet in de oostenrijkse bergen met nat weer (behoorlijk slingerwerk) en ook niet in de enorme hoosbuien waarin in gereden heb in duitsland toen ik van oostenrijk afkwam.

Voor mij dus weer Michelin. Moet alleen nog steeds bedenken welke... gold of city.
 
@ Robbinm ik denk ook dat er verschil in zit tussen een standaard 250 en de opgevoerde uitvoering van jou, ik merk het verschil ook, nu ik van 34 naar 43 pk ben gegaan, als het regent komt mijn achterkant naar buiten zetten, als ik langzaam rijd en dan vol gas geef
je krijgt dan weer heel andere rij eigenschappen

Ik heb geen viertaktscooter hoor, als je het over de zip hebt, die is van een vriend van me, daar zitten Bridgestone ML50 onder, op 10 inch de beste straatband die je kunt krijgen.

Mijn Gilera DNA heeft wel veel vermogen, maar het blijft een 70cc bromscooter, zon 12 PK.
 
Onder mijn vorige motorscooter heb ik altijd Michelin city's laten zetten ivm meer grip op natte wegen. Maar nu onder mijn Burgman Bridgestone Hoop zitten,moet ik zeggen dat deze laatsten toch meer grip hebben.
 
Correctie de Bridgestone ML50 heeft weer een goedkeuring van 120km gekregen.
Dit was ook zo in het begin daarna terug geschroefd naar 100km, dit omdat ze het slecht deden in F1 _O-
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan