Het grote 12 inch scooterbanden topic!..

Pombal

MF'er
9 nov 2007
92
0
Jongelui,

Ik heb al vaker mijn beklag gedaan over de standaard gemonteerde SAVA MC20 Monsum-banden onder mijn VESPA GTS 250 i.e. Al heb ik er inmiddels mee leren leven, toch ben ik zeker van plan om beide, zowel voor als achter, op korte termijn te vervangen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.

In het Duitse motorblad 'Motorrad Roller Spezial' van 2001(tja, wie wat bewaart...) stond een grote praktijktest van de meeste populaire 12 inch scooterbanden in de maten 120/70-12 en de iets bredere (achter-)band 130/70-12. Deze maatvoering komt op talloze scooters voor, evenals de merken en uitvoeringen.

De tests werden uitgevoerd door een professionele coureur op een Gilera Runner FXR 180, onder droge en natte omstandigheden. Niet minder dan twaalf banden zijn getest op een vast circuit, op dezelfde motor en door dezelfde coureur. Ik heb de test vrij vertaald uit het Duits en tevens beknopt verwoord.

Ik herken werkelijk alles wat ze over de SAVA Monsum te zeggen hebben. Ik weet 't wel; de volgende wordt de HOOP B02! Ik ben echter zeer benieuwd naar jullie ervaringen. DUS, HERKEN JE ONDERSTAANDE VOOR JOUW SCOOTER-BANDCOMBINATIE IN DE 12 INCH UITVOERING? REAGEER OOK VOORAL ALS JOUW MERK ER NIET TUSSEN STAAT!

De resultaten waren alsvolgt:

1) Bridgestone HOOP B02: De grote verrassing van de test. Ongeacht of het droog is of nat, deze band loopt altijd in de voorhoede. Nat: Zeer hoog grensbereik; genoeg grip zolang je 't niet overdrijft. Rondetijd nat: 1.58,59. Droog; stabiel en goedmoedig; zeer veel grip. Trefzeker en betrouwbaar.

2) Continental ZIPPY 1: Toerrijders die comfort boven prestaties verkiezen kunnen er gelukkig mee worden. Nat: De enige band met verschijnselen van aquaplaning. Zeer gering grensbereik. Boze tongen beweren dat de grip al ophoudt bij stilstand. Rondetijd nat: 2.06,23. Droog: Zeer comfortabel, maar vlees noch vis.

3) Heidenau K58 super soft: Deze regenkoning valt tegen bij droog weer. Een goede keuze als winterband. Nat: toont in de regen net zoveel grip als sommige andere bij droog weer. Rondetijd nat: 1.55,43. Droog: Traag, weinig respons. Valt in de bocht, hetgeen correctie behoeft. Goed aan te voelen grensbereik.

4) Heidenau K61 racer: Prima sportband die ook z'n mannetje staat bij nattigheid. Nat: Schept vertrouwen, veel grip. Verbazingwekkend veel grip bij remmen. Rondetijd nat; 1.59,64. Droog: Enigszins nerveuze maar comfortabele band. Neigt de bocht in te vallen.

5) Metzeler 7-teen: Compromisloze band met zwaktepunten bij nat weer. Nat: Middelmatige grip, onrustig als achterband. Hoog grensbereik maar uiterst giftig uitbreken bij overschreiding. Rondetijd nat 2.02,10. Droog: Kwieke sportband met veel grip en remvermogen. Extreem goed handelbaar, maar neigt naar het in de bocht vallen, hetgeen stuurcorrectie behoeft.

6) Michelin Bopper: Goede droogband met duidelijke zwakheden bij nattigheid. Nat: Beslist niet voor regenachtig weer gemaakt. Smal grensbereik en plotse, spijkerharde uitbreek-neigingen. Rondetijd nat 2.07,02. Droog; Lichtvoetig, goedaardig, comfortabel, neutraal en precies. Schept vertrouwen.

7) Michelin Dexter: Bruikbare allrounder, hoewel de meetlat door anderen wordt bepaald. Nat: Ondanks blokkenprofiel maar weinig grip. Kondigt grensbereik ruimtevoren aan, goedmoedig. Rondetijd nat: 2.06,89. Droog; Zeer comfortabel en neutraal, de doorsnee qua sturen en remmen.

8) Pirelli SL36: Evenals de Metzeler ME 7-teen een compromisloze droogweer-band. Nat: Onrustig en weinig respons. Vereist concentratie. Goed doseerbaar en controleerbaar grensbereik. Rondetijd nat: 2.01,34. Droog; Goed contact maar spoorvorming-gevoelig. Extreem licht insturen, enigszins nerveus en matig comfort.

9) Sava racing soft: Absoluut geen regenband, daarentegen nette cijfers bij droog weer. Nat: Evenals de Bopper slingert hij over 't traject. Laag grensbereik, maar controleerbaar. Rondetijd nat: 2.07,38. Droog; Hanteerbaar en comfortabel. Spoor-neutraal, bouwt veel grip op.

10) Sava MC20 Monsum: Ondanks z'n 'wet-look' geen ster bij nattigheid. Bij droog weer een goede sportband. Nat: Ronduit teleurstellend. Van dat profiel hadden we meer verwacht. Tot aan de limiet van het grensbereik goedmoedig en doseerbaar, maar daarna ongenadig en moeiijk te controleren. Rondetijd nat: 2.05,26. Droog; Extreem goed hanteerbaar, precies, direkt, veel grip, goed remmen, weinig comfort.

11) Schwalbe Power Slick: Een allround band voor berijders zonder sportambities. Nat: Weinig vertrouwenwekkend, geringe reserves. Onrustig en plotse overschrijding van grensbereik. Zeer onrustig. Rondetijd nat: 2.05,90. Droog: Goedmoedig, voldoende grip, spoorvorming-gevoelig, matige precisie.

12) Schwalbe Power track: Evenals de Power Slick een bruikbare toer-band. Nat: maakt geen gebruik van het blokkenprofiel, hoewel goed remprestaties, Zeer goed doseerbaar grensbereik. Rondetijd nat: 2.04,36. Droog; Weinig doelgericht, plots invallend grensbereik. Neutraal en traag.

Ppffoe! Lam handje van 't typen... Nu jullie nog!

Pombal.
 
Hoi Pombal,

Ik zou graag wat bij willen dragen maar ik rijd op 14 inch. Mijn Michelin Gold Standards bevallen in die maat goed als all-rounder. Geen idee of ze ook in 12 inch te krijgen zijn.

Heb je trouwens wel eens een 14 inch test gezien, daar ben ik erg benieuwd naar.

Verder moet ik wel zeggen dat testen, hoe dan ook, erg afhankelijk van de scooter/band combinatie. Nat en droog gedrag is wel redelijk onafhankelijk van de scooter maar het insturen is erg afhankelijk van de geometrie van de scooter.

Hebben ze de 12 inch test ook met een Vespa gedaan?
 
Heel knap hoe testrijders van elke band zo nauwkeurig de eigenschappen kunnen aangeven; ik kan het niet... Wellicht zijn dit laboratorium resultaten ?

Zelf heb ik verreweg de meeste scooterkilometers afgelegd op de Bridgestone Hoop, in de bovenstaande conclusie kan ik me aardig vinden. Hij geeft goed vertrouwen, ook bij nat wegdek en is een goede combinatie van rijeigenschappen en levensduur.

Eénmaal heb ik gereden met een Pirelli, die zou door de zachtere compound meer grip geven.... Van extra grip heb ik niets gemerkt, wel van extra slijtage want na 6000 km moest ie er al weer af terwijl ik normaal zo'n 16.000 met een band doe.

De voorlaatste band was een Michelin, absoluut de kampioen qua levensduur; zo'n 22.500 Km reed ik met één achterband; alleen geeft die band zo'n slecht vertrouwen -hij zet soms zomaar een stapje opzij- dat ik hem toch niet meer neem.
 
Laatst bewerkt:
Met de Bridgestones heb ik alleen ervaring met de 13 inch uitvoering onder de Dylan. Ik kan me helemaal in bovenstaande beschrijving vinden. Onder mijn huidige Majesty zitten nog steeds de originele Dunlops, al ruim 26.000 kilometer. Jammer, dat daar geen beschrijving van is. Op droog wegdek vind ik ze wel betrouwbaar aanvoelen. In de regen blijf ik het maar een glibberige bedoening vinden. Als ze eind van het jaar aan vervanging toe zijn zal ik toch naar een ander merk omzien.
 
Veel van deze banden heb ik gebruikt, een aantal op mijn bromscooters van destijds en een aantal op mijn motorscooters. Overigens waren de prestaties van de 70cc tweetakt bromscooters minimaal gelijkwaardig aan die van mijn 125cc Aprilia Leonardo's.

De Metzeler ME7teen vind ik echt een geweldige band, zowel nat als droog. Je kan echt hard tot het randje, echter ietsjes te hard leidt tot een gigantische schuiver. De Pirelli SL26 en SL36 vind ik hele goede allrounders. Op mijn vorige Leonardo zaten 2 Bridgestone Hoop's. Helemaal met de test eens, wereldbandjes. Op mijn huidige Leonardo zitten 2 Michelin Boppers. Eigenlijk vind ik het maar redelijke banden, nogal onrustig en niet echt geweldige grip, zéker niet bij regen. Op mijn bromscooter zitten nu 2 splinternieuwe Schwalbes, echter wel een ander type namelijk Raceman. Nog geen idee hoe die het doen, ze zijn nog vettig van de nieuwigheid. De Zippy en de Bopper heb ik alleen als voorband gehad icm een Metzeler ME7teen. Daar heb ik niet echt een mening over.

De achterband van m'n Leonardo is bíjna versleten, dan komen er dus gelijk 2 nieuwe Bridgestone Hoop's op!
 
Die Michelin Bopper vond ik ook 'eng' vooral op de voorkant.

De Michelin Gold Standard vond ik stukken beter, vooral in de regen.

Maar dat de wegligging vooral tijdens aansnijden van bochten en het van de ene kant naar de andere kant omleggen vooral scooter afhankelijk is weet ik wel zeker. Op de T-max heb ik de standaard gemonteerde Bridgestones TH01, en daar kan je ontzettend mee vegen, ook in de regen kan je er platter mee als wat je eigenlijk durft. Er staat nu bijna 10000km op. Voor is nog prima, achter komt het eindje in zicht.
 
Laatst bewerkt:
Wie heeft er nog een reactie op "Het grote 12 inch scooterbanden topic"...??

Graag tot ziens op 30 augustus a.s.!

Pomba.
 
Driemaal is scheepsrecht!

Ik heb weinig geluk gehad met m'n nieuwe voorband. Inmiddels zit de derde nieuwe and erop...

Nummer één was een DUNLOP 207 RUNSCOOT. Helaas, een mislukking. 60 kilometer mee gereden. Waarschijnlijk exemplarisch, maar het ding was niet rond en onmogelijk te balanceren. Het stuiterde alle kanten uit en het stuur had ernstig last van slingeren op lage snelheid. De leverancier maakte er geen punt van en heeft alsnog een nieuwe band gemonteerd.

Nummer twee was een BRIDGESTONE HOOP B02. Die band was wel wat duurder, maar enfin. Alsof de duivel ermee speelde; alweer een ware mislukking. 80 kilometer mee gereden. Ook deze band was niet helemaal lekker. Er zat hoogteslag in en wederom niet goed te krijgen. Bah! Ik had er goed de smoor in. Alles werd weliswaar zonder morren opgelost, maar het gaf wel enige stress kan ik je vertellen.

Nummer drie is vandaag gemonteerd. Een MICHELIN SPORT CITY. En waarempel, puntgaaf, loepzuiver, rond als een hoepel en trillingsvrij zonder te balanceren!! 40 kilometer mee gereden en tot nu toe (...) ben ik verheugd. Wat een openbaring. Ik heb er weer plezier in!

Ik houd je op de hoogte.

Pombal.
 
Mmmm? De Bridgestone Hoop B02 is toch een achterband? Volgens mij is de voorband van Bridgestone de Hoop B03.
 
Yesss Pombal... wat een gedoe zeg... maar ik heb dus ook die Michelin banden en zoals je weet in een eerder stuk wat ik geschreven heb in een ander banden topic ben ik ook SUPER tevreden over die banden.
Het rijdt zooooo zalig. Ook als je met één hand aan het stuur rijdt dribbelt hij niet maar blijft stuur vast over de weg snorren. Geweldig.
Blij dat jij nu ook helemaal happy bent met je nieuwe bandjes *O*
 
He boy's,

Heb Bridgestone hoop B03 voor en B02 achter op mijn suzuki 400. Bij droog weer een geweldige band. Bij regen nog wel goed maar duidelijk minder. Maar ja bij regen moet je toch iets rustiger rijden dus dat is geen probleem. Zitten er 6000 km onder en zijn nog helemaal gaaf en gaan zeker nog lang mee. Ben dan ook tevreden over deze banden.

Veel winterplezier
Rob
 
Ik rij sinds een klein jaar met met een nieuwe Sym vs125, deze heeft een kleine 4000 kilometers gereden met de originele Maxxis banden.
De achterband is nu aan vervanging toe, ik ben dan maar op net gaan zoeken naar een geschikt bandje en ben dus zo op dit prachtige forum terechtgekomen.
Nu vraag ik mij af of de Bridgestone Hoop een goede keuze is voor mijn scooter.
Jullie zijn er althans tevreden over maar de Bridgestone-site schrijft dat het een band is voor de zwaardere (motor)scooter.
Wat is denken jullie hiervan?
Zou ik deze band probleemloos kunnen opleggen?
 
De mijne is slechts 10 inch [...] , heb vorig jaar Michelin S1 er op laten leggen en die bevallen goed.
 
Kom zojuist terug van m'n technieker/bandenboer
Bridgestone's zijn besteld
Volgende week zouden die binnen zijn
Hopelijk word het weer wat beter zodat ik nog wat kilometers kan maken
Dan kan hij gelijk ook een 5000 kilometer onderhoud doen.
 
Vandaag m'n scooter gaan halen met een Bridgestone Hoop vanachter.
Ik moet zeggen dat ie plakt als een oude kaugom.
Ben zeer tevreden, enkele rotondes gedaan en hij voelt heel goed.
Het was niet de goedkoopste band (70€) maar dat is hij tot nu dubbel en dik waard.
Dank je voor de hulp met kiezen
 
WimD1145,
70 euro, is dat plaatsing inbegrepen veronderstel ik ?
Gaat het om een achterband ?
En voel je zo'n opmerkelijk verschil qua wegligging ?
 
Laatst bewerkt:
Het gaat idd om de achterband
En die kostte me 70€ ongeplaatst.
M'n eerste indruk is dat de band inderdaad beter kleeft en dat je soepeler de bocht om kunt.
De vorige band, een maxxis, daar ging je stroefer de bocht mee in en ik had het gevoel dat ie op een bepaald punt in de bocht doorsloeg.
De band geeft me meer vertrouwen om in de bocht wat platter te gaan.
Maar dat is nog maar na enkele kilometer in droog weer, hoe hij het doet als het nat is moet ik nog uitvinden.
 
Opgelet WimD1145, met een nieuwe band de eerste 500km niet te genk doen. Er is van alle smurrie aangesmeerd om hem in goede conditie te houden, maar dat moet wel wat slijten voor je er "leukere" bochten mee neemt.
 
Daar ben ik me uiteraard goed van bewust.
Maar het is al een enorm verschil, met die maxxis durfde ik niks en die enkele kilometers die ik met de bridgestone heb gedaan voorspellen veel leuks.
Maar het blijft opletten en niet te moedig worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan