Het Grote 2016 Wintertesten Topic

[J]ori[S]

MF veteraan
30 sep 2005
16.184
452
Winter​

79420.jpg


Prachtig. Koud. En zoals altijd duurt het met het oog op het nieuwe race seizoen veel te lang.

De verschillende kampioenschappen zijn ten einde of lopen ten einde, 2015 is bijna officieel voorbij. Op naar 2016. Het jaar waarin we dichterbij 2030 dan 2000 zitten en een jaar wat ons zonder twijfel weer ontzettend veel mooie motorsport zal brengen. Om dat te kunnen doen, zullen de gladiatoren op twee wielen er wel eerst voor moeten zorgen dat ze zich optimaal hebben kunnen voorbereiden, en dat doen ze door middel van de wintertests.

In dit topic kunnen alle foto's, filmpjes, nieuwtjes, etc. om deze tests worden bijgehouden. Ik zal er zo veel mogelijk zorg voor proberen te dragen om het zo up-to-date mogelijk te houden. Jullie hulp kan ik daar zeker bij gebruiken.

Voor wat betreft de Nederlanders: natuurlijk hebben we Michael van der Mark die zijn tweede seizoen ingaat in het wereldkampioenschap Superbikes en Bo Bendsneijder debuteert in het Moto3 fabrieksteam van Red Bull KTM. Dat we alvast maar veel voorpret van hun werk in de winter mogen hebben!
 
MotoGP​

Traditioneel gezien beginnen de wintertests voor het volgende seizoen altijd op de maandag na de laatste races in Valencia op zondag. Vaak wordt op maandag en dinsdag door de MotoGP coureurs getest, waarna de Moto2/Moto3 coureurs de baan op woensdag en donderdag mogen gebruiken. Daarnaast kent het MotoGP circus een officieel testverbod van zo'n anderhalf tot twee maanden, vaak vanaf 1 december tot 31 januari. Een officieel testschema voor de Grand Prix's is er nog niet met dank aan Mark:

MotoGP™:
11-13 november 2015 – Valencia
1-3 februari 2016 – Sepang
17-19 februari 2016 – Phillip Island
3-5 maart 2016 – Qatar

Een belangrijke verandering voor volgend jaar zit hem in de banden. Bandenfabrikant Bridgestone verlaat het kampioenschap uit onvrede en vindt dat het vooral te veel kritiek te verduren krijgt. Het zwarte rubber zal door Michelin geleverd gaan worden, waar veel coureurs en teams al op verschillende circuits mee hebben mogen testen. Daarnaast zal met dezelfde ECU worden gereden. Dit moet het speelveld wat gelijkwaardiger maken is het idee.
 
Laatst bewerkt:
World Superbikes​

In Ducati's zoektocht naar de titel wordt nog voor de eerste echte wintertest de hulp ingeschakeld van oud World Superbike kampioen Carlos Checa, die in Valencia eerder al een driedaagse test op de Panigale R afwikkelde.

CRrucQtXAAES1YE.jpg

CR3DXUeWwAAywtL.jpg



Voor een aantal teams in het World Superbikes kampioenschap is de winter al begonnen vandaag. Het Kawasaki Racing Team zal vandaag, 28 oktober en morgen, 29 oktober op het Motorland Aragon circuit samen met het Ducati team een tweedaagse test afwerken. Kawasaki coureur Jonathan Rea zal deze test aan zich voorbij moeten laten gaan, zijn vrouw zal een dezer dagen van hun tweede kind bevallen.

aragonstraight_big.jpg


12047100_1083730728318945_4095202947861278557_n.jpg


12063763_10153736466169490_7733440996508421270_n.jpg


Op 3 en 4 november zal het Kawasaki Racing Team opnieuw in actie komen, dit keer op het Circuito de Jerez. Hier zal 'team Green' gezelschap worden gehouden door het nieuw gevormde Yamaha team. Alex Lowes en Sylvain Guintoli krijgen hier de kans om hun Yamaha YZF-R1M te vergelijken met de 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R.

Op 16 en 17 november zal Nicky Hayden naast Michael van der Mark debuteren op de Honda CBR1000RR Fireblade SP op het circuit van Aragon. Lowes/Guintoli (Yamaha), Sykes/Rea (Kawasaki), en Chaz Davies op de Ducati zullen daar ook bij aanwezig zijn. Op 25, 26 en 27 november zullen dan door alle teams nog eenmaal op Jerez getest worden, voordat ook in dit kampioenschap het officiële testverbod van kracht gaat.

Wat de toekomst moet worden voor de World Supersport klasse en of deze vervangen gaat worden door de Superstock 600 klasse, is vooralsnog niet bekend. Een hoop geruchten doen de ronde. Meer nieuws zodra er iets concreets is.
 
Laatst bewerkt:
British Superbike Championship​

Ook het Engelse kampioenschap heeft de deuren voor 2015 gesloten en die naar 2016 opengezet. Enkele teams en rijders zijn alweer druk aan het testen geslagen, waaronder bijvoorbeeld Shane Byrne op Valencia, die Kawasaki voor Ducati verruilde.

CR1C8seWwAAo749.jpg

CR1C8IeWcAAYmY2.jpg

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alvast wat voorwerk gedaan. Voor de MotoGP test-data, zie VR deel 17. ;-)
Bedankt! Data toegevoegd. :Y

Wil de verschillende posts zo overzichtelijk mogelijk houden. Ik zal zeker niet alles meekrijgen, dus alle hulp is meer dan welkom. :)
 
Bij een nieuw wintertesten topic hoort eigenlijk ook even een terugblik op het (nu nog lopende) seizoen.
Het Nederlandse motorracen doet het geweldig!

Nu, oktober 2015, hebben we een coureur die een geweldig seizoen in de superbikes heeft gedraaid en als tweede rookie geëindigd is bij het beste niet-fabrieksteam. Voor volgend seizoen is de verwachting dat het alleen maar beter gaat. :}
Ook hebben we voor het eerst sinds decennia een talent in de GP's bij een top-fabrieksteam.
Voor zover mijn geschiedschrijving gaat is dit nog niet voorgekomen. :}
Daarnaast is er een Nederlands team in de GP's dat al jaren meedraait. :Y
Verder hebben we 2 talenten in DE opleidingsklasse voor de GP's.

Dit is volgens mij al jaren niet voorgekomen en zijn we in de topsport anno 2015 op de goede weg *O*
 
Laatst bewerkt:
Bij een nieuw wintertesten topic hoort eigenlijk ook even een terugblik op het (nu nog lopende) seizoen.
Het Nederlandse motorracen doet het geweldig!

Nu, oktober 2015, hebben we een coureur die een geweldig seizoen in de superbikes heeft gedraaid en als tweede rookie geëindigd is bij het beste niet-fabrieksteam. Voor volgend seizoen is de verwachting dat het alleen maar beter gaat. :}
Ook hebben we voor het eerst sinds decennia een talent in de GP's bij een top-fabrieksteam.
Voor zover mijn geschiedschrijving gaat is dit nog niet voorgekomen. :}
Daarnaast is er een Nederlands team in de GP's dat al jaren meedraait. :Y
Verder hebben we 2 talenten in DE opleidingsklasse voor de GP's.

Dit is volgens mij al jaren niet voorgekomen en zijn we in de topsport anno 2015 op de goede weg *O*

Best stil rond rw... Volgend jaar uitsluitend 2 man teams en wrs geen honda meer tot hun beschikking, eerste testen voor 2016 komen eraan...?
 
Mooie OP!
Beste topic gedurende de wintermaanden 8-)

Gelijk even een plaatje van de WSBK test op Aragon:
2016_Aragon_wsbk_test_Sykes.jpeg

TESTARA(ULTIMAHORA)034.jpg

12188100_10153329378639032_6037313599191109584_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk leesvoer voor de rustige wintertijd !

Rea heeft inmiddels het kindje erbij dus kan die vandaag nog mooi ff racen :P
 

Dik hoor. Wel duidelijk een samenraapsel van de oude en nieuwe fiets. Nog niet netjes afgewerkt. Ik zou hem alsnog zo inruilen...
Kawa heeft net als Aprilia nu standaard een verstelbare pivot hoogte en voorvoorksprong. Nice voor de amateurs. Effe kijken wat Honda doet en wat Yamaha van de nieuwe R6 maakt, maar dit zou zomaar mijn volgende circuitfiets kunnen worden.
 
Kawa heeft net als Aprilia nu standaard een verstelbare pivot hoogte en voorvoorksprong. Nice voor de amateurs. Effe kijken wat Honda doet en wat Yamaha van de nieuwe R6 maakt, maar dit zou zomaar mijn volgende circuitfiets kunnen worden.


Is dat ook de reden dat het lijkt alsof de kuip steeds verder naar voren geplaatst word ??
 
En hier nog wat beeldmateriaal van de test op Aragon, als je een WorldSBK.com wintertest videopass hebt afgesloten, tenminste. Interessant om te horen van Marcel Duinker dat Sykes pas in januari 2016 een volledige ZX-10R ter beschikking zal krijgen.
 
Ik ben vooral benieuwd wat Miguel Oliveira op de Moto2 fiets gaat doen tijdens de winter testen. Deze Portugees rijdt momenteel zo geweldig in Moto3, en deed dat ook vaak zat op de Mahindra fiets. Oliveira is Rins/Vinales niveau volgens mij. Maar goed ik had Alex Marquez ook top 6 in het Moto2 kampioenschap verwacht. Cortese en Salom hebben al bewezen dat de stap naar Moto2 niet altijd makkelijk is. Hoop dat Oliveira het goed gaat doen, snelle Italianen en Spaniaarden zijn er wel zat.
 
11951343_10153738753709490_360710435125282825_n.jpg


Ik ben vooral benieuwd wat Miguel Oliveira op de Moto2 fiets gaat doen tijdens de winter testen. Deze Portugees rijdt momenteel zo geweldig in Moto3, en deed dat ook vaak zat op de Mahindra fiets. Oliveira is Rins/Vinales niveau volgens mij. Maar goed ik had Alex Marquez ook top 6 in het Moto2 kampioenschap verwacht. Cortese en Salom hebben al bewezen dat de stap naar Moto2 niet altijd makkelijk is. Hoop dat Oliveira het goed gaat doen, snelle Italianen en Spaniaarden zijn er wel zat.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Maar ik vraag wel erg af in hoeverre Oliveira met minder materiaal kan omgaan. Hij verloor in de eerste helft van het seizoen toch behoorlijk op Danny Kent, brak zijn pols ook nog eens in Duitsland en miste daardoor Indianapolis (dacht ik). Vanaf het moment dat KTM in Misano met het 2016 chassis aan kwam zetten, ging het hem een stuk beter af.

Hoop dat zowel Oliveira als Kent zich goed kunnen laten zien in de Moto2. Dat wespennest is inderdaad de uitgelezen plek om vijf jaar rond te rijden, om vervolgens blut en teleurgesteld de helm aan de wilgen te moeten hangen. Daarom zie ik van der Mark daar bijvoorbeeld ook liever nooit naar toegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan