Het grote 25kW informatie topic

0.16 kW per kilo ledig gewicht is nog een beperking. welke inhoudt dat je motorfiets ook maximaal 0,16 Kw aan vermogen mag hebben per kilogram droog gewicht van de motorfiets. dit is dus zonder berijder, passagier of benzine. Helaas is deze regel in combinatie met de 25 Kw regel. Het is dus niet of 25 Kw of 0,16 Kw, maar je motorfiets moet aan BEIDE regels voldoen.

Die BEIDE is niet zo in Belgie. Door een foutje bij de vertaling is de regel hier bij ons: <25kw of 0,16Kw/kg :)
 
Daar willen ze 'binnenkort' ook wel mee beginnen!!!! (money money money)
Het is nu zelfs zo dat je zelfs 8 bijzondere verrichtingen moet doen tijdens het examen :?

Ze gaan idd de examens aanpassen oftewel moeilijker maken. Maar als het goed is gaat dit pas gebeuren in September 2003.
Duurt wel ff voordat alles rond is met het CBR.
 
Onzin, niet luisteren naar die onzin. 2 jaar 25kw en dan mag jij op een zware motor rijden hoor.
Het gaat erom dat je 24 maanden op licht rijd, ik ben nu 21,5 jaar, dan had ik anders toch ook al een half jaar terug op zwaar mogen rijden?

naja ik ga hier weer verder.. zit nog in Salou te genieten van mijn vakantie... :P

Neem het er nog ff van :)

Maar in deze eerste post van dit topic staat, dat je pas vanaf je 21e op een >25kw motor mag rijden.. :?

- Als je jonger bent dan 21 jaar mag je alleen lichte motoren rijden.
 
Op vrijdag 02 augustus 2002 23:22 schreef Ragonite het volgende:Neem het er nog ff van :)

Maar in deze eerste post van dit topic staat, dat je pas vanaf je 21e op een >25kw motor mag rijden.. :?

Of na 2 jaar in bezit hebben van je 25kW rijbewijs.

JK heeft gelijk
er staan dan ook data op je rijbewijs, ik heb het gehaald op 8 Februari 2002 (A-beperkt), en op 8 Februari 2004 is mijn A onbeperkt geldig (duurt nog zooooo lang :( ).
 
Kijk, ik wil dus een ZZR600 kopen.
Die dus geknepen moet worden naar 25kw.. maar daar is volgens het RDW een typegoedkeuring voor nodig:

Dit kan echter alleen voor motoren waarvoor 2 verschillende typegoedkeuringen zijn afgegeven: één voor het lichte vermogen en één voor het zware vermogen. Het motorvermogen kan namelijk alleen bij de typekeuring worden vastgesteld.

Na het aanpassen van het motorvermogen moet het kentekenbewijs door de RDW worden aangepast. Men heeft daarvoor een verklaring van de importeur of fabrikant nodig dat de motorfiets is omgebouwd en van typegoedkeuring gewijzigd.

Deze goedkeuringen heeft een ZZR600 dus niet.
Nu vertelde een dealer weer, als je een verzekering kan vinden die akkoord gaat met een testbank uitdraai, kan je hem gewoon wel goed als 25kw verzekeren, dus wat heeft het RDW er dan mee te maken :?

Bij een eventueel ongeval gaat dan dus heel je blok uit elkaar, om te kijken of hij wel echt 25kw is, dat is hij dan gewoon (4 ringen aangebracht door dealer). Dus wat is het probleem dan. Er staat alleen niets op het kentekenbewijs over 25kw.. zou dat een probleem zijn dan ?

Max deed het ook zo, alleen die haalde de ringen er gewoon uit :P Maar ik laat ze er dus gewoon in..
 
Ja, want ik hoorde ook iets, als je een motor koopt van 5 of 6 jaar oud, dat er op het kentekenbewijs dan niet staat dat ie 25 kw is, of is dit weer grote bullshit???
 
Kan iemand dit met 100% zekerheid bevestigen? Ik meen namelijk dat het op de papieren van de Savage (standaard al 23kW) wel stond.

op mijn papieren staat nix over 25 kw... heb er wel 1 uit '87 dus daar zou het ook nog aan kunnen liggen.
 
om ff alle roddels uit de wereld te helpen

situatie 1:

op de dag dat je 18 word slaag je voor je motor rijbewijs, je hebt nu een klein rijbewijs en mag <25 KW rijden.
Op de dag dat je 20 wordt, heb je een groot rijbewijs, je bent dan nog GEEN 21, en toch rijd je groot!! Dit is zo, want m'n kameraad heeft het zo gedaan.
Als jij je rijbewijs haalt heb je 2 vakjes, 1 voor groot, en 1 voor klein. Bij beide vakjes staat een datum, als je onder de 21 slaagt, komt daar bij klein de datum van de dag van slagen op te staan, en bij groot exact 2 jaar later, je hoeft dus niet eens een ander rijbewijs op te halen.

Neem nou mijzelf.
Ik ben bijna 20 en ik ben net geslaagt, ik zal dus moeten wachten tot ik bijna 22 ben.
Dus ik mag NIET groot rijden als ik 21 ben, maar de volle 2 jaar afmaken.

En op mijn papieren (kawa zzr 1990) staat ook niet op dat het een 25KW motor is, maar bij die van mijn maten wel (KAWA ZX6R en ZX9R).

ik hoop dat het zo duidelijk is
 
Jullie moeten eens weten hoe een bofkont ik ben, mag 2 weken voor mijn 21e verjaardag zwaar rijden. Joepie!! Tegen die tijd hoop ik dan ook echt iets moois te hebben!
 
Neem nou mijzelf.
Ik ben bijna 20 en ik ben net geslaagt, ik zal dus moeten wachten tot ik bijna 22 ben.
Dus ik mag NIET groot rijden als ik 21 ben, maar de volle 2 jaar afmaken.

Je mag wel vol rijden als je ff opnieuw examen doet op je 21ste :)
 
is dit ook zo in België dat je na 2 jaar licht ook zwaar mag rijden?
want ik dacht dat je hier wel opnieuw moet examen doen
 
ff een gigantische kick ;)

is dit ook zo in België dat je na 2 jaar licht ook zwaar mag rijden?
want ik dacht dat je hier wel opnieuw moet examen doen

Voorzover ik weet van de site van de GOCA hoef je na die 2 jaar geen nieuwe praktijk examen af te leggen.
 
Op zondag 25 augustus 2002 13:14 schreef Chevy454 het volgende:
ff een gigantische kick ;)Voorzover ik weet van de site van de GOCA hoef je na die 2 jaar geen nieuwe praktijk examen af te leggen.
Ik ken het nergens vinden :?
En weet je of dit ook zo is als je licht rijdt met je autorijbewijs?
Is bij mij dus 2 jaar auto -> 2 jaar licht en dan zwaar maar weet niet of ik dan rijlessen moet volgen ofzo?

PS: ik vergeef je de kick, zit al 3 weken op een antwoord te wachten ;)
 
Ik ken het nergens vinden :?
En weet je of dit ook zo is als je licht rijdt met je autorijbewijs?
Is bij mij dus 2 jaar auto -> 2 jaar licht en dan zwaar maar weet niet of ik dan rijlessen moet volgen ofzo?

PS: ik vergeef je de kick, zit al 3 weken op een antwoord te wachten ;)

Je bedoelt 2 jaar je autorijbewijs en dan met een 125 cc/11 KW rijden?

Dan mag je niet na 2 jaar overschakelen op +25 KW, daarvoor moet je een rijbewijs A halen. Als je ouder bent dan 21 kan je meteen zwaar aan rijden.

edit: ik zie dat je van november 81 bent, dus kan je nu beginnen met rijlessen voor zwaar, en dan in November examen doen, dan mag je per direct met alle motoren rijden.
 
Je bedoelt 2 jaar je autorijbewijs en dan met een 125 cc/11 KW rijden?

Dan mag je niet na 2 jaar overschakelen op +25 KW, daarvoor moet je een rijbewijs A halen. Als je ouder bent dan 21 kan je meteen zwaar aan rijden.

edit: ik zie dat je van november 81 bent, dus kan je nu beginnen met rijlessen voor zwaar, en dan in November examen doen, dan mag je per direct met alle motoren rijden.
Bedoel ik inderdaad ja.
Zal dus nog een tijdje 125 worden, heb nu geen tijd met m'n studies :r
Nog 2 jaar ;(
 
Kijk, ik wil dus een ZZR600 kopen.
Die dus geknepen moet worden naar 25kw.. maar daar is volgens het RDW een typegoedkeuring voor nodig:Deze goedkeuringen heeft een ZZR600 dus niet.
Nu vertelde een dealer weer, als je een verzekering kan vinden die akkoord gaat met een testbank uitdraai, kan je hem gewoon wel goed als 25kw verzekeren, dus wat heeft het RDW er dan mee te maken :?

Bij een eventueel ongeval gaat dan dus heel je blok uit elkaar, om te kijken of hij wel echt 25kw is, dat is hij dan gewoon (4 ringen aangebracht door dealer). Dus wat is het probleem dan. Er staat alleen niets op het kentekenbewijs over 25kw.. zou dat een probleem zijn dan ?

Max deed het ook zo, alleen die haalde de ringen er gewoon uit :P Maar ik laat ze er dus gewoon in..

Dit heb ik ook begrepen en volgens mij kan het gewoon als je het zwart op wit hebt. Er schijnen veel mensen te zijn die het zo hebben geregeld dus...
 
Toen ik mijn eerste motor kocht moest ik ook op 25 kw. beginnen.
Ik heb toen een GSX-R750 uit 1989 gekocht.
Om hier 25 kw van te maken is deze eerst naar Duitsland geweest waar er door de TÜV simpele plaatjes in de inlaat werden gezet. In deze plaatjes zat dan een klein gaatje wat er dus voor zorgt dat er niet meer dan 25 kw uitkomt.
Na deze operatie werd de motor opnieuw ingevoerd als zijnde 25 kw. Dus ook op kentekenbewijs staat 25 kw.
Hele geintje koste wel ongeveer 1000 guldens. Zal nu 450 € zijn, als dit "knijpen" nog steeds gedaan wordt in ieder geval.

Bijlage: 000517-1.jpg
 
ik mocht gelijk vol vermogen rijde....(19) }) die muts op 't gemeentehuis had de ingangsdatum van 't zware rijbewijs op de zelfde datum gezet i.p.v. 2 jaar later :}
 
FF een grote kick vanuit de diepe, donkere grotten van MF ;)

Ik ben nu 19 en ik heb momenteel een tijdelijk motor rijbewijs.
Ik zal waarschijnlijk net geen of net wel 20 jaar zijn op het moment dat ik mijn roze papiertje heb. Nu weet ik dat je na 2 jaar licht je zwaar mag rijden.

Maar als ik 21 wordt, kan ik dan gewoon opnieuw op examen gaan voor zwaar of moet ik gewoon ff naar het gemeentehuis gaan en dat stempeltje erbij laten zetten (dus voordat die 2 jaar voorbij zijn)

Shit... antwoord staat hierboven, erover heen gelezen dus :X :X
 
Laatst bewerkt:
over 10 maandjes mag ik dus eindelijk motor gaan rijden, maar wat ik me nou zo afvraag is hoe hard zo'n 25kW motor nou eigenlijk kan! Ik denk dat ik voor een 125 cc motor ga, maar iemand een idee hoe hard die ongeveer kunnen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan