Het grote 25kW informatie topic

Mephix

Die hard MF'er
25 dec 2001
344
0
Harderwijk
De zogenaamde "lichte" motoren zijn motoren die niet meer dan 25kW (oftewel 34pk) aan totaal vermogen hebben en niet meer dan 0,16kW per kilogram. Deze limiet geld voor personen jonger dan 21 jaar.

JE MOTOR RIJBEWIJS HALEN VOOR JE 21-STE
- Lessen volgen mag op zowel lichte motoren als zware motoren
- Het praktijk examen MOET afgelegd worden op een lichte motorfiets, met minimaal 120cc en minimale topsnelheid van 100km/u
- Na het behalen van je lichte (A-beperkt) rijbewijs duurt het 2 jaar voor je zwaar mag rijden, ongeacht je leeftijd (wat als je op je 18e je A-beperkt haalt? Mag je dan met 20 op zwaar????????)
- Je hoeft na 2 jaar niet opnieuw examen te doen
- Wordt je binnen die 2 jaar 21? Dan kun je er voor kiezen examen te doen op een zware motor

EEN LICHTE MOTOR KOPEN
- Als je jonger bent dan 21 jaar mag je alleen lichte motoren rijden.
- Het aantal cc's van de motor is niet van belang, slechts een mogelijke indicatie

ZWARE MOTOR LICHT MAKEN
- Dit is niet bij alle motoren mogelijk om technische redenen
- Wanneer een motor geknepen is, moet dit op het kentekenbewijs worden aangegeven
- Geïmporteerde motoren en motoren op leeftijd kunnen soms niet geknepen worden
- Bij motoren die zijn afgevoerd staat op het kenteken dat ze 25kW zijn.

Wat wil ik met dit topic bereiken? Een heldere samenvatting van de regels omtrent de hele 25kW regeling. Deze start-post zal ik hopelijk met jullie hulp regelmatig kunnen bijwerken om zo informatie te verzamelen.

Kom maar op met die info. Correcties op bovenstaande informatie zijn ook welkom.

Ik heb zojuist gehoord dat het topic niet sticky gemaakt zal worden, maargoed, we kunnen het alsnog wel vullen met info natuurlijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De cilinderinhoud van deze motor moet meer dan 120 cc zijn en hij moet minstens honderd kilometer per uur kunnen rijden.

0.16 kW per kilo ledig gewicht is nog een beperking. welke inhoudt dat je motorfiets ook maximaal 0,16 Kw aan vermogen mag hebben per kilogram droog gewicht van de motorfiets. dit is dus zonder berijder, passagier of benzine. Helaas is deze regel in combinatie met de 25 Kw regel. Het is dus niet of 25 Kw of 0,16 Kw, maar je motorfiets moet aan BEIDE regels voldoen.
 
De cilinderinhoud van deze motor moet meer dan 120 cc zijn en hij moet minstens honderd kilometer per uur kunnen rijden.

0.16 kW per kilo ledig gewicht is nog een beperking. welke inhoudt dat je motorfiets ook maximaal 0,16 Kw aan vermogen mag hebben per kilogram droog gewicht van de motorfiets. dit is dus zonder berijder, passagier of benzine. Helaas is deze regel in combinatie met de 25 Kw regel. Het is dus niet of 25 Kw of 0,16 Kw, maar je motorfiets moet aan BEIDE regels voldoen.

Ej MIKE!! wat een rare regel van die minimale 100km/u en die 120cc ???
 
Jah sorry, ik lees net dat dat alleen geldt voor de motor waarop je examen moet afleggen :)
(site van `t CBR)

Ik wou al zeggen, een standaard Honda MBX80 met kenteken haalt origineel ook de 100km/u niet en toch is het een motor :)
Niet dat ik erop zou durfen te rijden buiten de stad, maar das andere koek.
 
hmmm. 0,16 kw/kg dat is wel lullig, ik kende de regel wel, ik zit nu op 0,13 per kg, maar ik wilde de middenbokstandaard eraf halen, zodat ik dus meer vermogen om kan zetten in snelheid, maar daar moet ik dus nog mee uitkijken, of zou het kenteken-gewicht genoeg zijn, als je de porsche van je buurman en je overbuurvrouw invalide rijdt en de verzekering gaat zeuren...
oke fijn om te weten...

dan oet ik de standaard wegen en vervolgens de rekensommetjes waar ik nog niet aan wil denken uitvoeren.....
nou jah, beetje zinloos
 
hmmm. 0,16 kw/kg dat is wel lullig, ik kende de regel wel, ik zit nu op 0,13 per kg, maar ik wilde de middenbokstandaard eraf halen, zodat ik dus meer vermogen om kan zetten in snelheid, maar daar moet ik dus nog mee uitkijken, of zou het kenteken-gewicht genoeg zijn, als je de porsche van je buurman en je overbuurvrouw invalide rijdt en de verzekering gaat zeuren...
oke fijn om te weten...

dan oet ik de standaard wegen en vervolgens de rekensommetjes waar ik nog niet aan wil denken uitvoeren.....
nou jah, beetje zinloos

Maakt niks uit, gaat om het officiele geregistreerde gewicht ofzo, lijkt me in ieder geval, en anders zeg je dat de rest er een paar kilo metaal is afgeleten bij het ongeluk ;)
 
Op zaterdag 06 juli 2002 16:49 schreef Arjen het volgende:
- Als een motor 25kW is, staat dit aangegeven op het kentekenbewijs

Volgens mij is dat alleen bij motoren die afgevoerd zijn, bij motoren die dat standaard zijn staat dit niet op het kentekenbewijs.
 
Dit topic sticky maken is misschien wel een idee aangezien er ook al zeer weinig animo is voor een 25kw forum bij de 'big guys'.
Hoewel een 25 kw forum, gewoon ergens lekker ver onderaan zodat niemand zich er aan stoort, toch mooier zou zijn! Anders blijven dezelfde vragen maar weer terugkomen want dit topic verdwijnt natuurlijk ook weer snel vooral hier in algeme praat.
 
Dit topic sticky maken is misschien wel een idee aangezien er ook al zeer weinig animo is voor een 25kw forum bij de 'big guys'.
Hoewel een 25 kw forum, gewoon ergens lekker ver onderaan zodat niemand zich er aan stoort, toch mooier zou zijn! Anders blijven dezelfde vragen maar weer terugkomen want dit topic verdwijnt natuurlijk ook weer snel vooral hier in algeme praat.

Lijkt me geen slecht plan nee...
 
Volgens mij is dat alleen bij motoren die afgevoerd zijn, bij motoren die dat standaard zijn staat dit niet op het kentekenbewijs.

Kan iemand dit met 100% zekerheid bevestigen? Ik meen namelijk dat het op de papieren van de Savage (standaard al 23kW) wel stond.
 
Op zaterdag 06 juli 2002 20:00 schreef Eriky het volgende:
Dit topic sticky maken is misschien wel een idee aangezien er ook al zeer weinig animo is voor een 25kw forum bij de 'big guys'.
Hoewel een 25 kw forum, gewoon ergens lekker ver onderaan zodat niemand zich er aan stoort, toch mooier zou zijn! Anders blijven dezelfde vragen maar weer terugkomen want dit topic verdwijnt natuurlijk ook weer snel vooral hier in algeme praat.

Zo'n beetje alles in alle fora is al eens aan de orde geweest. Dat hou je niet tegen.
Er is een zoekfunctie die je kan gebruiken. Dus tik in; kw oid en op topictitel zoeken of op inhoud et voilá...een hele riedel aan topics over 25 kw.

Wat ik al zei in dat andere topic over deze vraag...

Straks alleen maar sticky dingen, omdat alles in meer of mindere belangrijk is voor personen:
Alles over uitlaten
Alles over banden
Alles over wheelies
Alles over doe het zelven
Alles over Sigma boardcomputers
...en ga maar door...

Verder is het aan de heren...
Er is al eens discussie geweest over al dan niet een apart forum voor 25 kw. Daar kwam uit dat er niet echt behoefte aan is...
 
eh weet iemand toevallig of je een kawa zxr 750 uit '90 kan knijpen?

Dacht het niet.

En wat betreft kentekendeel als de motor al niet meer heeft dan max 25kw, dan staat het niet op je kenteken. Bij mijn XR250R stond het er niet op.
 
Zeg, ik vraag mij iets af.
Je mag toc 2 jaar na het halen van je rbw op een >25kw motor rijden?

Dus als je nu 18 bent en je haalt je rbw, mag je toch op je 20e op >25kw rijden :?

En trouwens,
je kan elke motor 25kw maken, kwestie van 4 ringetjes, en dan op testbank zetten en dan de uitdraai naar een verzekering sturen die akkoord gaat met alleen een uitdraai.. dealer regelt het met rdw.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dan mag je pas vanaf je 21e op een zware motor rijden. Daar hoef je volgens mij dan ook niet opnieuw examen voor te doen.

Daar willen ze 'binnenkort' ook wel mee beginnen!!!! (money money money)
Het is nu zelfs zo dat je zelfs 8 bijzondere verrichtingen moet doen tijdens het examen :?
 
Dus 3 jaar 25kw rijden :(

Ach ja.. boeiend 8-)

Onzin, niet luisteren naar die onzin. 2 jaar 25kw en dan mag jij op een zware motor rijden hoor.
Het gaat erom dat je 24 maanden op licht rijd, ik ben nu 21,5 jaar, dan had ik anders toch ook al een half jaar terug op zwaar mogen rijden?

naja ik ga hier weer verder.. zit nog in Salou te genieten van mijn vakantie... :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan