Het grote 748,916,996,998 Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteravond weer wat aan de 916 gewerkt.
De klepspeling van de horizontale cilinder gecontroleerd.
De speling van de openers is allemaal mooi binnen de toleranties. *O*

De speling van de sluiters is een ander verhaal. De toleranties zijn 0,05-0,10mm. De limiet is 0,20mm.
Ik meet bij 3 sluiters een speling van 0,10mm (0,15mm past er niet tussen) en bij eentje 0,15mm (past er met wat wrijving tussen).
De speling is dus iets te ruim maar binnen de limiet. Wat zouden jullie doen wetende dat het een behoorlijk gekut is om die speling aan te passen.

Het meten was al een klote klus als je de koppen niet demonteerd en dus op de grond onder je motor ligt bij gebrek aan een hefbrug.
 
[afbeelding]

Hey GSCorse,

hier de fiets van Lex waar we het van de week over hadden. Het is wel een dikke fiets hoor!! :} :9~ :} :9~ :}

Dit uiteraard los van de kleurstelling, das dan weer niet zo mijn ding..
Groeten Chris

Het geel vind ik wel geslaagd. :P Die andere kleurtjes... :N
Het lijkt net of de topkuip te ver naar voren staat en of de tank niet goed aansluit aan het frame en balhoofd :?
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond weer wat aan de 916 gewerkt.
De klepspeling van de horizontale cilinder gecontroleerd.
De speling van de openers is allemaal mooi binnen de toleranties. *O*

De speling van de sluiters is een ander verhaal. De toleranties zijn 0,05-0,10mm. De limiet is 0,20mm.
Ik meet bij 3 sluiters een speling van 0,10mm (0,15mm past er niet tussen) en bij eentje 0,15mm (past er met wat wrijving tussen).
De speling is dus iets te ruim maar binnen de limiet. Wat zouden jullie doen wetende dat het een behoorlijk gekut is om die speling aan te passen.

Het meten was al een klote klus als je de koppen niet demonteerd en dus op de grond onder je motor ligt bij gebrek aan een hefbrug.
mijn gedachten: toch aanpassen. tis ff priegelen, maar je hebt het zo aangepast hoor. en dan is de fiets helemaal klaar, nu ben je toch al zo ver.
 
mijn gedachten: toch aanpassen. tis ff priegelen, maar je hebt het zo aangepast hoor. en dan is de fiets helemaal klaar, nu ben je toch al zo ver.

Ja, dat is inderdaad ook weer zo. Het spul ligt nu toch open.
Als ik straks de riemen ga vervangen kan ik meteen de nokkenassen er uit halen en dan de shims vervangen.

Een dezer dagen wel nog eerst de vertikale cilinder controleren en dan in een keer andere shims halen voor beide cilinders.
 
Idd een fatsoenlijk werkbankje is geen luxe ipv schragen :P

En een gereedschapskar is ook nog een wensje van mij...ik heb aardig wat gereedschap bij elkaar dus een gevulde kar heb ik alles dubbel en veel van dat spul gebruik je vaak niet. dus ik ga voor een losse kar en vul deze zelf nog wel aan....maar ja een kar is ook weer een paar 100...nu de ruimte niet voor....pas op de plaats maken nu voor andere kosten...is en blijft maar hobby uiteindelijk... })
Ik heb al ondervonden dat met een gereedschapswand en een gereedschapskist het meeste "door-de-weekse" sleutelspul netjes weg zit. De ruimte die ik heb zou te vol staan met een kar... en ze is niet groot genoeg, dus wielen zijn overbodig :+

Werkbank is idd een must om netjes te kunnen werken :Y
Had vroeger enkel de grond om spullen te leggen. Je wilt niet weten hoe vaak ik op handen en knieën op zoek was naar de verloren schroef :')
 
Ik heb al ondervonden dat met een gereedschapswand en een gereedschapskist het meeste "door-de-weekse" sleutelspul netjes weg zit. De ruimte die ik heb zou te vol staan met een kar... en ze is niet groot genoeg, dus wielen zijn overbodig :+

Werkbank is idd een must om netjes te kunnen werken :Y
Had vroeger enkel de grond om spullen te leggen. Je wilt niet weten hoe vaak ik op handen en knieën op zoek was naar de verloren schroef :')

Bekend probleem. De motor staat voor het huis in de berging, de werkbank staat achter het huis in het tuinhuis...
Dus niet echt handig maar het kan niet anders ivm de ruimte. Dus vaak zoeken naar schroefjes en veel op de grond zitten/liggen tijdens het sleutelen.
 
vandaag mijn uitlaten gepimpt :) is veel beter zo .
[~[url="http://img198.imageshack.us/img198/1840/img0109tj.jpg"]afbeelding~][/URL]

Uploaded with ImageShack.us
greetz kevin
Nu nog een paar led pinkers halen voor achter en iets maken voor mijn nummerplaat .

Vanuit deze hoek is het toch echt een tijdloze machine….bijna 20 jaar oud………onvoorstelbaar en ben er nog steeds lyrisch van… deze is ook erg fraai geworden en dit blauwe kleurtje staat verassend goed!!
 
Gelukkig gister avond verder gegaan met de 916 en alle nokvolgers om de kleppen te openen er uit gehaald. Maar goed dat ik dat gedaan heb want ze zijn slechter dan ik op het eerste gezicht dacht. De chroomlaag van 6 van de 8 is behoorlijk weggesleten...

Vanavond even kijken om de nokkenassen er uit te halen en te bekijken.

Ik begin nu wel te snappen waarom de beurten van de 748 altijd zo duur zijn. Wat een werk is dat zeg... Bij mijn eerdere 4-in-lijn motoren was kleppen stellen een half uurtje werk. Nu ben ik al een aantal avonden bezig :X
 
Gelukkig gister avond verder gegaan met de 916 en alle nokvolgers om de kleppen te openen er uit gehaald. Maar goed dat ik dat gedaan heb want ze zijn slechter dan ik op het eerste gezicht dacht. De chroomlaag van 6 van de 8 is behoorlijk weggesleten...

Vanavond even kijken om de nokkenassen er uit te halen en te bekijken.

Ik begin nu wel te snappen waarom de beurten van de 748 altijd zo duur zijn. Wat een werk is dat zeg... Bij mijn eerdere 4-in-lijn motoren was kleppen stellen een half uurtje werk. Nu ben ik al een aantal avonden bezig :X

Dat klopt idd een goede monteur haalt daarom ook de koppen eraf en als je het goed en fair doet is dat arbeidsintensief en kost dat wat centen...van de staande cilinderkop kun je de kleppen niet 100% goed controleren als je deze erop laat zitten...dus een zogenaamde grote beurt voor weinig kan en bestaat gewoon niet...of ze doen alleen daar waar ze bij kunnen en laten de rest wezen..ik wil je de kost niet geven voor zogenaamde motorzaken die dat doen..... en ben je voor zogenaamd 3/400 klaar voor een grote beurt...dikke lul dat kan gewoon niet als je het echt goed wil doen....
 
Gelukkig gister avond verder gegaan met de 916 en alle nokvolgers om de kleppen te openen er uit gehaald. Maar goed dat ik dat gedaan heb want ze zijn slechter dan ik op het eerste gezicht dacht. De chroomlaag van 6 van de 8 is behoorlijk weggesleten...

Vanavond even kijken om de nokkenassen er uit te halen en te bekijken.

Ik begin nu wel te snappen waarom de beurten van de 748 altijd zo duur zijn. Wat een werk is dat zeg... Bij mijn eerdere 4-in-lijn motoren was kleppen stellen een half uurtje werk. Nu ben ik al een aantal avonden bezig :X
k haalde de achterveer altijd los en dat gehele systeem uit het frame, anders kan je er gewoon niet goed bij. Al met al kan je het op een moment binnen een aantal uurtjes. oefening baart kunst, en geduld heb je echt nodig.
 
Het is inderdaad pielen maar het lukt nog met de koppen gemonteerd:-)

Ik ga ook eens kijken voor tweedehands cilinderkoppen bij Carl Nengerman. Is goedkoper dan 6 losse nokvolgers. Voorwaarde is wel dat de koppen goed zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je kan de koppen er beter afhalen en naar biggelaar brengen, losse kop per stuk 150 Euro 4 klepper en dan krijg je de koppakking er bij. Is goedkoper dan dat je een week in de schuur bezig ben
reken je eigen uren maar.En dan weet je zeker dat het goed is je hoeft ze er allen nog op te schroeven.

Zo staat het op de webpagina van Biggelaar Special Performance.

Losse koppen stellen,incl. stelkalibers klepseals,en pakkingen,dus montage klaar!
Koppakkingen en geleider revisie,alsmede ruil beschadigde nokvolgers indien nodig wordt apart berekend!
Ook hier geldt 20.000 km. klepstel garantie,dus geen tussentijdse controle ed.!
2 klepskop per stuk €
95,-
4 klepskop per stuk €
150,-
 
Inmiddels heb ik alle spelingen gemeten, de nokkenassen gedemonteerd en de nokvolgers van de openers liggen al in een bakje.
De sluiters zien er beter uit dus die zitten nog in de cilinderkoppen.

De koppen naar Biggelaar brengen zou kunnen, maar ik kom altijd bij Moto Puro dus dan zouden ze daar naartoe gaan. ;)
Verder moet het allemaal low-budget en mijn uren zijn gratis en ook nog interessant en leuk terwijl de uren van de monteur iets van €65,- kosten
 
Inmiddels heb ik alle spelingen gemeten, de nokkenassen gedemonteerd en de nokvolgers van de openers liggen al in een bakje.
De sluiters zien er beter uit dus die zitten nog in de cilinderkoppen.

De koppen naar Biggelaar brengen zou kunnen, maar ik kom altijd bij Moto Puro dus dan zouden ze daar naartoe gaan. ;)
Verder moet het allemaal low-budget en mijn uren zijn gratis en ook nog interessant en leuk terwijl de uren van de monteur iets van €65,- kosten


dan moet je lekker nieuwe nokvolgers kopen :( , hoeveel zijn het er ? 6? 6 x 140 euro ;( ? was de speling te klein? Weet je wie ze vorige keer heeft gesteld?
 
Laatst bewerkt:
dan moet je lekker nieuwe nokvolgers kopen :( , hoeveel zijn het er ? 6? 6 x 140 euro ;( ? was de speling te klein? Weet je wie ze vorige keer heeft gesteld?

Nieuwe? Ik rij wel langs Moto Puro of Zaltbommel om ze te ruilen ;) Is €70,- per stuk.
Maar eerst kijk ik even of ik een losse kop kan vinden waar nog goede in zitten. Is goedkoper (iig de kop waar ik nu mee bezig ben is goedkoper dan 2 nokvolgers).

De klepspeling stond precies goed bij de slechte nokvolgers (allemaal openers)...raar maar waar.
De goede nokvolgers (sluiters) staan iets te ruim. Dus die moet ik aanpassen.
Het onderhoud zou bij Affetto zijn uitgevoerd. Maar de laatste beurt zou minimaal 4 jaar terug zijn geweest (10.000km geleden) en ik weet niet zeker of toen ook de kleppen zijn gecontroleerd.

Die dingen zijn eigenlijk belachelijk duur. Dat proces om die dingen te maken is volgens mij inmiddels helemaal geautomatiseerd en de aantallen die er verkocht worden liggen volgens mij ook best hoog. Dat moet toch goedkoper kunnen dan €140,- per nieuwe nokvolger... :?
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe? Ik rij wel langs Moto Puro of Zaltbommel om ze te ruilen ;) Is €70,- per stuk.
Maar eerst kijk ik even of ik een losse kop kan vinden waar nog goede in zitten. Is goedkoper (iig de kop waar ik nu mee bezig ben is goedkoper dan 2 nokvolgers).

De klepspeling stond precies goed bij de slechte nokvolgers (allemaal openers)...raar maar waar.
De goede nokvolgers (sluiters) staan iets te ruim. Dus die moet ik aanpassen.
Het onderhoud zou bij Affetto zijn uitgevoerd. Maar de laatste beurt zou minimaal 4 jaar terug zijn geweest (10.000km geleden) en ik weet niet zeker of toen ook de kleppen zijn gecontroleerd.

Die dingen zijn eigenlijk belachelijk duur. Dat proces om die dingen te maken is volgens mij inmiddels helemaal geautomatiseerd en de aantallen die er verkocht worden liggen volgens mij ook best hoog. Dat moet toch goedkoper kunnen dan €140,- per nieuwe nokvolger... :?

Er is een tijd geweest dat er slechte nokvolgers zijn gemaakt ( die chroomlaag ging er sowieso vanaf, terwijl alles goed stond)

misschien zitten die er bij jou nog steeds in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan