Het grote 748, 916, 996 en 998 topic deel 4

Mijn excuses als je er ooit zelf de rimstrips op gekleefd hebt, maar ondanks dat ik niets met de motor te maken heb, ben ik toch zeer blij dat je ze eraf haalt.
 
Geweldig dat ik in de 14 jaar dat ik mn 998 heb die hele trend van zoveel mogelijk pimpen tot nu, zoveel mogelijk origineel mag meemaken.

Heb er echt wel eens aan gedacht om te verkopen en een nieuwere aan te schaffen, maar hij blijft te mooi :)

70k gedaan intussen, denk dat ie nog wel het klokje rond gaat 😎
 
Mooie 748!!! En die striping mag er idd heel snel vanaf.. zeer fijne fiets om mee te rijden, heb inmiddels al bijna 20 jaar een 748. Gaat ook nooit meer weg en de 916 is mooie aanvulling. Duo compleet en van hetzelfde bouwjaar!

Heb je de 748 pas gekocht? Wat moet er aan gebeuren?

Half jaar geleden gekocht, maar alleen het verwijderen van de striping ben ik nog niet verder gekomen. Ga motor grote beurt geven incl riemen en set vers rubber. Daarna lekker genieten. Zowel optisch als rijden
 
Ook die open koppelingsdeksel en ( slipper ) clutch moet je echt verwijderen.
Als vriendendienst kom ik je daar evt. wel bij helpen .
 
Geweldig dat ik in de 14 jaar dat ik mn 998 heb die hele trend van zoveel mogelijk pimpen tot nu, zoveel mogelijk origineel mag meemaken.

Ik begrijp de trend van het in originele staat brengen, wellicht nostalgisch...zoals ze ooit werden uitgebracht/ op de poster boven bed.
Maar ik kan er niet vanaf blijven :-P
 
Hier alles in de winterstand❄️😴
Paar maandjes wachten weer... (Inc Vespatje van dochter😅)
E79673F3-ED0D-4CD5-82D0-A3812F13761C.jpeg
 
Ervaringsdeskundigen;

Ik rijd dus nu voor het eerst op een 748 (met 916 blok hoogstwaarschijnlijk). In 2e versnelling net geen 4000 toeren...koud, af en toe een stotter. Lijkt me logisch?!

vraag mij af (gezocht, niet echt gevonden) wat nu het ‘schakelen binnen zoveel toeren’ is voor mijn motor. Vanaf 5000 rpm?
 
Mja, gisteren een langer stuk gereden. De motor blijft onder 4/5000 toeren af en toe wel wat sputteren.
Meer toeren is natuurlijk wel best knallen :P
 
Vraagje:

Mijn 748/916 heeft o.a open uitlaten en een filter in de airbox. Er zit een (1.6M) ECU waarop staat '916 BIP -062-' (dat samen met ZDM916...op carter...dus hoogstwaarschijnlijk een 748 met 916 blok). Afijn, zou daar geen andere ECU in moeten? Ik lees over ECU tbv motoren met oa open uitlaten namelijk.
 
ECU hoef je niet te verwisselen maar de EPROM (chip) opnieuw laten programmeren ahv testruns. ( elke motor is anders)

Informeer bij vd Biggelaar of HdB die veel ervaring heeft mbt tunen en afstellen van oude duc’s.

Kan ook een kwestie zijn van afstelling TPS, synchroniseren gaskleppen en/of slijtage vd kogelgewrichten.
 
Mannen,

Het blijven toch echt super mooie fietsen die Duc's.
Als ik zo eens leest wat er allemaal voorbij komt.
Zou haast willen zeggen "misschien komt er ooit nog is een"

En voor de meeste betekend dat vaak.
Er komt er geen.

(Dit dus ook in mijn geval)
 
Ik heb zojuist naast m'n 916 ook een 999 gekocht. Nu moeten deze beide voor het nieuwe seizoen o.a. nieuwe riemen.

Voor de 916 weet ik dat de facom DM16 voldoet als tool voor het spannen van de distributieriem, is er hier iemand die kan bevestigen dat dit ook geldt voor de 999? Ik lees vaak dat deze worden getest dmv een frequentiemeter, echter heb ik hier nog geen betaalbare van kunnen vinden.
 
In ieder geval doet mijn dealer iedere keer alsof het bij de xx9 serie heel nauw steekt, en dat de moeilijkste ducs zijn op dat gebied.
 
Terug
Bovenaan Onderaan