Het grote 748, 916, 996 en 998 topic deel 4

Is het nu een biposto? dan moet je volgens mij ook een ander achterframe......

Je kan ook een monoposto op een biposto subframe zetten.
Alleen ff je steppen achter verwijderen.
Als je hem compleet heb, kan je de 2 pinnen bij je tank en de stekker los halen en klaar.
 
Ik meen toch te herinneren dat dat niet voor alle types op ging, of moest een slot revisie maken met die plaat achterop je subframe of subframe zelf vervangen (waar ws het slot aangepast is). Maar er waren er ook waar het 1:1 paste..... kwestie van trial and error?
 
Ik meen toch te herinneren dat dat niet voor alle types op ging, of moest een slot revisie maken met die plaat achterop je subframe of subframe zelf vervangen (waar ws het slot aangepast is). Maar er waren er ook waar het 1:1 paste..... kwestie van trial and error?
mijn 748 modeljaar 2001 past zonder enig probleem.
 
Misschien is het al eens voorbij gekomen maar mijn remschijven zijn aan vervanging toe. De originele OEM schijven zijn een redelijk rib uit je lijf maar zijn er ook goede (niet scheurende, trillende, kromtrekkende) alternatieve schijven?
 
Misschien is het al eens voorbij gekomen maar mijn remschijven zijn aan vervanging toe. De originele OEM schijven zijn een redelijk rib uit je lijf maar zijn er ook goede (niet scheurende, trillende, kromtrekkende) alternatieve schijven?

Er zijn ongetwijfeld goeie aftermarket schijven, maar je zou ook contact kunnen opnemen met Rudy van Ducati Parts in Wilp. Die heeft vast wel een setje nette gebruikte originele schijven liggen voor je.
 
Al een tijd meelezend lid, maar nu toch echt ducati eigenaar.
Mij rest alleen nog het laatste examen tbv het rijbewijs, motor wel al gekocht :P iets met verliefd geworden op een motor.

Gekocht als 748 maar het is hoogstwaarschijnlijk een 916 (carter zegt ZDM916xxxxx, cpu idem). Na een grote beurt gelukkig geen verrassingen (heeft tenslotte 50.xxx km gelopen en toen geen papieren onderhoudshistorie). Heeft een tijd binnen gestaan, inmiddels weer buiten. Kan er alleen niet vanaf blijven...
Hier geen 'zo origineel mogelijk'. Inmiddels gemonteerd: carbon koplamphouder, inlaten, carbon gelamineerde kuipruit, carbon airbox, (monster) schrijfrem happers, spiegels met knipperlichten ea. Plannen oa nog: alu monoframe en carbon achterzitje en undertray. Wellicht ooit nog carbon velgen.

Tot examen elke week even starten...8-)
 

Bijlagen

  • IMG_6322.jpeg
    IMG_6322.jpeg
    175,8 KB · Weergaven: 23
  • IMG_6533 (1).jpeg
    IMG_6533 (1).jpeg
    205 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Leuk kleur.

Er zijn wel meerdere 748s na kapot gelopen blok 'geupgraded' naar 916 blok of carters.
 
Ja, dus dat zal het wel zijn.
Wel bijzonder dat zowel de vorige eigenaar als de opkoper/verkoper/handelaar het niet wisten. Een 916 gekocht voor de prijs van een 748 dus...
 
:t Volgens mij ook nog een (een zwart geval) van een ST. Motorblok maakt mij verder niet uit, als het maar goed loopt. Ga nu niet ineens 916 stickers pakken oid.
 
Dag mede mf-ers. Diagnose-advies gezocht;

Mijn 748s uit '99 heeft sinds kort dat hij op constante snelheid en op lage snelheden (5-10% gas open) erg stottert. Als ik gas los laat komen er flinke klappen uit de uitlaat. Stationair en vol gas loopt hij goed. Dit is uit het niets ontstaan, dus niet na reparatie of vervanging van bepaalde onderdelen.

Achtergrond;
-vorig jaar bij aankoop beurt gehad met riemen, olie, nieuwe spanningsregelaar, nieuwe vloeistoffen. In de tussentijd 1500-2000 km gereden.
-motor staat altijd binnen, nooit regen gezien.
-heeft in mijn bezit geen goedkope brandstof gehad (enkel v-power of competizone 102)
-Throttle bodies zijn schoon en lopen soepel
-bougies reeds vervangen (liep iets mooier, oude bougies kwamen er zwart en nat uit, kan ik concluderen met het stotteren dat deze dus te rijk loopt?)
-Air pressure sensor reeds vervangen (55240021A). Oude niet doorgemeten op slijtage, dus niet vastgesteld of deze wel defect was. Maar kostte weinig en was een easy fix, dus baat het niet schaad het niet..
-TPS vervangen en opnieuw afgesteld (28440011B). Oude doorgemeten. Bij stationair liep er 4.7v, vol gas 0.2v. Bij open draaien liepen de waarden op en af. Gezien deze bij stationair 150mv moet doen en vol gas 4.7v kon ik concluderen dat deze defect was.
-stekker aansluitingen van de ECU, TPS en Air pressure sensor gereinigd



Het afstellen van de TPS is als volgt gedaan; stationair met gasklep dicht (gaskabel los, link naar 2e throttle bodie los) op 150mv afgesteld (+-5mv). Vol gas kwam deze op +-4.66v uit. Gemeten vanaf de stekker op de TPS met contact aan. Dit zou volgens google 4.7 moeten zijn, close enough lijkt me. Na vervanging loopt de motor bij lage snelheid nog beroerder dan voorheen.

Heb ik iets fout gedaan? Of zie ik misschien iets over het hoofd? Heb ik misschien verkeerd gemeten? De motor loopt dus wel, slaat direct aan. Maar rijden op lage snelheid en hogere constante snelheid is drama, net een hobbelpaard met het schokken/stotteren van de motor.

Gr.
 
Laatst bewerkt:
Als 1 klep niet mee deed dan zou hij toch ongeacht of hij stationair draait of vol gas rijdt slecht moeten lopen?

Ik heb vandaag de tip van Tinne gecheckt. Met een stroboscoop beide bougiekabels gecontroleerd. 1 van de 2 sputterde daarbij af en toe. Vervolgens bobines gewisseld om te kijken of hij dan aan de andere cilinder ook slecht liep. Dit liep weer perfect, tot het eind van de straat. Dus morgen 2 nieuwe bobines halen!

Tevens heb ik het afstellen van de TPS nogmaals bekeken. Ik had hierbij de stationairschroef niet terug gedraaid voor een "nulmeting" met dichte klep. Dan wordt 150mv met terug gedraaide schroef opeens 5mv. Dat helpt natuurlijk ook niet mee voor een goed lopende motor :+
 
Bij mijn duc ging hij onderin slecht lopen, en op toeren ging het wel goed.
Ook viel hij wel eens uit bij stationair draaien.
Groet
Sebas
 
Dat is goed nieuws.
Ik ben nog een beetje nieuw in Ducati land, dus ben op zoek naar adresjes.
Waar koop jij je onderdelen als ik vragen mag ?
 
Overal en nergens. Voor gebruikte onderdelen ben ik langs ducati-parts online geweest in Wijchen. Sympathieke vent achter de balie met verstand van zaken. Online bestellen kan ook. Boonstraparts schijnt ook veel te hebben. Nu ben ik zelf wel voorstander van nieuw, maar als ik mij niet vergis zijn de TPS-en niet meer nieuw te krijgen. En een nieuwe bobine kost op MLM parts 150 euro, dus als je niet zeker weet of een onderdeel wel of niet stuk is dan is gebruikt een goed alternatief.

Nieuw spul bestel ik bij de webwinkel die het goedkoopste kan leveren, MLM, XLmoto, soms ebay.
 
Ik moet nadenken over het beveiligen van mijn motor (Ducati 748/916). Maar hoe gewild zijn onze/deze motoren eigenlijk?

Ik snap dat alles wat bijv alleen op stuurslot staat ergens in een rustig steegje s’nachts weg kan zijn natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Met een muur of grond (chemisch)anker en een goede ketting vastzetten.
Maar eigenlijk moet je ducati's niet buiten laten staan, daar worden ze echt niet beter van.....
Groet
Sebas
 
Met een muur of grond (chemisch)anker en een goede ketting vastzetten.
Maar eigenlijk moet je ducati's niet buiten laten staan, daar worden ze echt niet beter van.....
Groet
Sebas

Vanzelfsprekend, de motor zal ook binnen staan. Maar je kan beveiligen gekker maken door camera, gps tracker etc... maar is de motor überhaupt (nog) populair onder het dievengilde?
 
Terug
Bovenaan Onderaan