Het grote 748, 916, 996 en 998 topic deel 4

Hmm. Zijstandaard gecontroleerd, schakelaar stuur uit elkaar en gecontroleerd, stekker die in koplamp verdwijnt ook. Niets vreemd.

Vreemd wel dat ik zonder dat de motor liep de 1e versnelling niet kon vinden (in mijn geval geen klik boven de N). Later wel weer gewoon 🤔.

Zijstandaard uit en in een versnelling dan gebeurd er dus niets…misschien dat dat toen ik eenmaal stilstond het probleem werd (zie het niet vinden van 1e versnelling ook). Verklaard het uitvallen alleen nog niet.

Maar waarom zou de motor soms niet in z’n 1 te krijgen zijn dan, vreemd.

Ga van de week wel weer gewoon rijden.
 
Motor die niet in z'n 1 gaat kan vanalles zijn.
Toevallig slecht uitgelijnde tandwielen (beetje voor / achter trekken in versnelling), plakkende koppeling, kromme schakelvorken, slecht geshimde bak, ...
Ik heb het bij verschillende motoren sporadisch gehad zonder verdere consequenties.
 
En zo werkt alles ogenschijnlijk weer, wat het voor die rit ook deed natuurlijk.

Valt er bij deze machines nog iets uit te lezen?

Anders rest er sowieso niet anders dan gewoon weer te gaan rijden. Ik zal ongetwijfeld rondrijden met ‘als die nu uitvalt; waar kan ik heen’. Eigenlijk helemaal niet leuk.
 
En zo werkt alles ogenschijnlijk weer, wat het voor die rit ook deed natuurlijk.

Valt er bij deze machines nog iets uit te lezen?

Anders rest er sowieso niet anders dan gewoon weer te gaan rijden. Ik zal ongetwijfeld rondrijden met ‘als die nu uitvalt; waar kan ik heen’. Eigenlijk helemaal niet leuk.
Onze schatjes zijn eigenlijk gewoon kutdingen. Totdat je 'm weer gebruikt zoals ie bedoelt is, hij laat zien waarom 'ie ons hartje gestolen heeft. En vervolgens we ze alles zonder slag of stoot vergeven _O-
 
En zo werkt alles ogenschijnlijk weer, wat het voor die rit ook deed natuurlijk.

Valt er bij deze machines nog iets uit te lezen?

Anders rest er sowieso niet anders dan gewoon weer te gaan rijden. Ik zal ongetwijfeld rondrijden met ‘als die nu uitvalt; waar kan ik heen’. Eigenlijk helemaal niet leuk.
Laat hem anders eens lopen en trek eens aan wat kabels hier en daar. Kijoen of dat van invloed is. Rondom balhoofd, standaard, (heb je daar een schakelaar zitten uberhaupt?), stuurschakelaar, draai je stuur eens heen en weer etc

Dit zijn de kuttigste storingen! Beter dat ie helemaal uitvalt, dan kun je veel gerichter zoeken.
 
Laat hem anders eens lopen en trek eens aan wat kabels hier en daar. Kijoen of dat van invloed is. Rondom balhoofd, standaard, (heb je daar een schakelaar zitten uberhaupt?), stuurschakelaar, draai je stuur eens heen en weer etc

Gedaan. Gisteren dacht ik wel hetzelfde te zien na gekloot aan sterker die van schakelaar recht je koplamp in verdwijnt. Zojuist geen verschil.

Dit zijn de kuttigste storingen! Beter dat ie helemaal uitvalt, dan kun je veel gerichter zoeken.

Zoals toen half werkend startrelais. Alle relais wel vervangen inmiddels.
 
Onze schatjes zijn eigenlijk gewoon kutdingen. Totdat je 'm weer gebruikt zoals ie bedoelt is, hij laat zien waarom 'ie ons hartje gestolen heeft. En vervolgens we ze alles zonder slag of stoot vergeven _O-

Het uiterlijk maakt ook weer veel goed. Zo beschaamd vond ik naast de snelweg bij een Duc te staan hoor. Het is lullig, maar zij hebben er vermoedelijk geen. En als die rijdt! als die rijdt!
 
Het uiterlijk maakt ook weer veel goed. Zo beschaamd vond ik naast de snelweg bij een Duc te staan hoor. Het is lullig, maar zij hebben er vermoedelijk geen. En als die rijdt! als die rijdt!
Klopt, heb ook een keer op de vluchtstrook gestaan. En stiekem zijn heel wat mensen die 2 of 3x omkijken als je langsrijd/loopt.
 
Die van mij heeft me nog altijd thuis gebracht, al was dat soms met een beetje kunst en vliegwerk.(10x pompen voor een beetje druk op de koppeling bijvoorbeeld)
 
Twee keer leeg (waarvan een keer op baan vier) (lampje stuk).
In het begin soms niets starten (relais slecht).
Accu leeg (SR en Dynamo stuk).
Kappen verloren.
Nummerbord los.
En zonder werkende koppelingscilinder naar Verduyn gereden.

Maar verder is het genieten hoor.
 
In de 22 jaar 2 keer stilgestaan…. '(

Eerste keer SR stuk en 500m voor huis accu dood en duwgatie…:X
Tweede keer 1km na de grensovergang langs de B54 weer accu leeg, stator uitgebrand….afgevoerd door een bergingsbedrijf.
 
Binnen mn eerste jaar(wat nog loopt tot 31-7)
-Koppelingscilinder lek, 25km van huis met elke keer tussendoor wat extra pompen gewoon thuis gekomen.
-Accu plat, stator uitgefikt, Sr stekker verbrand(en uiteindelijk bleken de bouten in het deksel van de stator afgebroken) wilde thuis niet starten, toen aan de reparatie gegaan.
-Voorvorkkeerring lek, daarmee gewoon naar huis gereden vanaf vakantie.
 
0EDB88DD-265B-44AC-A752-AF061C452000.jpeg
 
Binnen mn eerste jaar(wat nog loopt tot 31-7)
-Koppelingscilinder lek, 25km van huis met elke keer tussendoor wat extra pompen gewoon thuis gekomen.
-Accu plat, stator uitgefikt, Sr stekker verbrand(en uiteindelijk bleken de bouten in het deksel van de stator afgebroken) wilde thuis niet starten, toen aan de reparatie gegaan.
-Voorvorkkeerring lek, daarmee gewoon naar huis gereden vanaf vakantie.

Op keerring na dus allemaal kunnen afvinken ook. ✔️
 
Langs de A12 noodgedwongen tijd voor een biertje. 🤭

Ineens niets meer (benzinepomp uit denk ik) wel stroom rest maar de knoppen rechts doen niets meer. Dus geen ‘prime’ geluid en ook niet (meer starten). Zal de schakelaar op stuur hopelijk zijn.

Later misschien meer 😅.


Bekijk bijlage 1775511

Had iemand al gedacht aan benzine filter?
Afijn, omdat ik morgen dacht naar mijn werk te gaan toch even een rondje nog. Na tanken en een paar honderd meter zelfde verhaal. Nu kon ik hem wel aanhouden (koppeling in of opnieuw starten)….stationair oké, maar koppeling los en gas erop en dik inhouden en zelfs uitvallen. Gelukkig had ik al bedacht naar de monteur te gaan. Die dacht aan benzine filter (uiteraard geen gedoe tijdens zijn proefritje). Naar huis via het fietspad 😅👌, en direct tank er af en teruggebracht. Ging direct pomp ook checken.

Als het dat niet blijkt te zijn; dan strepen we die weer af. Komt goed (want ik heb weer gereden en naar de motor gekeken). 😅
 
Ecu schakelt als de motor niet draait de benzinepomp na 5sec uit, hoor je duidelijk geklik vh relais en pomp ‘uit’

Dat was het, maar daar heb ik heel last van. Motor start en rijdt en gaat dan gek doen (onder last), mogelijk filter (is denk ik ook nog nooit vervangen/iig niet door mij).
 
Terug
Bovenaan Onderaan