het grote 749/999 Ducati topic

En jawel.... 749 opgehaald.... rijdt goed!!

Wat een karakter, zie onder :
Direct een workout gekregen, namelijk : lege tank indicator gaf leeg aan, op het moment dat..... jawel! Ik uitgerold op de vluchtstrook stond. Twijfel twijfel.... de vrouw bellen of ze benzine komt brengen of niet..... trots zat me in de weg !

Van diverse mensen hulp aangeboden gekregen, een stel op vakantie uit Londen, een vriendelijke vent op een gehuurde motorscooter en een BMW gs1200?? Rijder ( bedankt voor het flesje water )

Ik wilde de motor niet aan de kant van de a59 laten staan dus het ding naar het dichtstbijzijnde woonhuis geduwd, een beetje peut en nog een fles Spa, waarna het tankstation haalbaar was !

Allen nogmaals bedankt, ondanks de kleine kans dat jullie meelezen!

Herkenbaar... Mijn lampje gaat branden. Dan tel ik tot 10 en uit gaat ze..
 
Om de 200 km tanken gaat goed tot nu toe, ca12,5 liter is er dan nodig :)
 
Het vervangen kan ik je niet vertellen... bij mijn motor zaten ze er al op. Informeer eens bij de Ducati specialisten in je buurt (geen idee waar je woont, maar Biggelaar is een bekende).


Het waren inbus snelsluiters, worden vervangen door D-ringsluiters. Verder doet hij het aardig, nog ff wennen na 3 jaar niet gereden. Bochten en kijktechniek zijn voor verbetering vatbaar in elk geval :)
 
Hey Hubertje,

De gevoelsmatige instabiliteit zit vnl in linkse bochten. Hij lijkt wat te glijden. De fiets heeft 39500 km en vorkservice is onbekend. Onderstaand is de huidige situatie.

De poten steken 4 ringen door de kroonplaat.
Banden zijn dunlop sportman sportsmart 2 met dot kode eind 2015. Spanning 2,5 bar voor en achter.

De preload verstellers lijken ook niet identiek te staan, ik weet echter niet of dat wel of niet hoort. Het lijkt me dat de stelmoeren exact gelijk moeten staan ( tov de hartlijn, anders zit er verschil in de preload li/re lijkt me).

Ik zit er hard aan te denken om naar hk te gaan en de vork te laten servicen en afstellen evenals de achter-schokbreker.

Als iemand nog ideeën heeft....... of een veringspecialist omgeving Goeree Overflakkee kent, houdt ik me aanbevolen :)
 
Hoi.

Ik zit exact op de vierde ring, als je die van de topcap meerekent. Standaard setting was 2 ringen en dat had nogal de neiging wijd te lopen bij het uitkomen van de bocht.
Preload zijn inderdaad de moeren. Die dienen gelijk te staan, ook kijken naar het aantal ringen. Net zoals je demping dient gelijk te staan.
Voor straatgebruik en mijn 75-80 kg vind ik de vork standaard wat te hard, ik heb ze volledig uitgedraaid, wat veel meer vertrouwen geeft in de bochten voor mij.
Aangevuld met fors meer geremde uitgaande demping, vooral ook achteraan (daar wat meer voorspanning), tot de band niet meer krult aan de randjes.
Ik heb 'n S, tank-zit combo helemaal vooruit geschoven tegen het stuur aan.
Pilot power 2CTs, 2.3-2.6 ongeveer (steekt me niet zo nauw).

Best sturende rijwielgedeelte dat ik ooit gehad heb op die manier, insturen met vol vertrouwen als tegen een betonnen kombocht, uiterst stabiel op gas en oneffenheden, volgas zonder ongewenste capriolen en super feeling met het voor- en achterwiel. Eerlijk gezegd qua vering en geometrie mijlen beter dan m'n eh.. woonwerk superduke 1290 GT (en das 'n laatste generatie top-of-the-line motor). Minstens even comfortabel ook.

Bijgevolg begrijp ik niet dat ducati ooit kritiek kreeg op dit rijwielgedeelte, ik schaterlach vaak in mn helm van plezier met dat ding.

Hoogteregelstang achteraan kreeg ik met de beste wil van de wereld niet los, trouwens.
Verstelbaar balhoofd zou volgens m'n adviseur enkel combineerbaar zijn met andere kronen, daar had ik nu ff geen zin in.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,
Aardig verhaal, gebruik jij hem voor de racerij?

Bij mij staan de sleuven van de schroeven niet in een gelijke hoek / lijn, evenals de zeskantige moeren waar de preload adjusters op zitten. Helaas kan ik geen foto uploaden.

Een klein verschil in afstelling tussen de poten onderling zou dus een deel van de oorzaak kunnen zijn.

De doorsteek van de poten is bij jouw en mijn motor gelijk.

Is het jouw bekend wat de fabrieksinstellingen zijn of waar je dat kan vinden ( zelf ben ik 1,94m / 89 kg ) wat niet helemaal standaard is voor italiaantjes in 2004, het bj van de fiets.

Bedankt voor de uitvoerige info!
 
Hoi. Ik rijd enkel op straat.

Hoek van de schroeven en moeren zegt niets. De hele vorkbenen kunnen 360° draaien.

Aantal ringen voor de voorspanning (als je er geen ziet staat ze zo hard mogelijk) en aantal kliks op de vijzen telt.
 
Hier al iemand het plexiglas van het LCD scherm van een 749/999 vervangen?
Blijkbaar komt het wel vaker voor dat die dingen barsten, en bij mij is dit nu ook gebeurd.

Dealer zegt dat dan de hele tellerunit vervangen moet worden, maar dan moet de ECU ook opnieuw geprogrammeerd worden.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat het onmogelijk is om enkel het plexiglas eruit te slopen en een nieuw glaasje erin te lijmen voor een paar euri's :?
 
Hier al iemand het plexiglas van het LCD scherm van een 749/999 vervangen?
Blijkbaar komt het wel vaker voor dat die dingen barsten, en bij mij is dit nu ook gebeurd.

Dealer zegt dat dan de hele tellerunit vervangen moet worden, maar dan moet de ECU ook opnieuw geprogrammeerd worden.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat het onmogelijk is om enkel het plexiglas eruit te slopen en een nieuw glaasje erin te lijmen voor een paar euri's :?

Misschien kan je hier wat mee,
Kennisgeving voor omleiding

Of, Kennisgeving voor omleiding
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn 999s weer in de monoposto uitvoering gezet, wat een prachtige motor is het dan ook! Verder niet veel bijzonders te melden. Heb hem een tijdje op Marktplaats gehad, wel belangstelling maar niet voor mijn prijs. Dus voorlopig er weer vanaf gehaald en lekker zelf gebruiken.
 
full
 
Dat rode frame en zwarte brug is toch een mooie verbetering tov de eerdere modellen vwb kleurstelling !!

Mooie fiets! ‘06?
 
Ik twijfel erg om hem weg te doen of te houden. Hij heeft nu zo weinig kilometers dat hij prima in een verzameling zou passen maar ik wil ook rijden... twijfels, twijfels.

Mocht je iemand kennen die deze uitvoering zoekt dan mag je doorverwijzen.
 
Het is al een tijdje stil in het topic. Even een 'nieuw-forum-kickje'!

Mijn 999S staat nog te koop voor geïnteresseerden.

full
 

Bijlagen

  • 1536997276024.png
    1536997276024.png
    274,8 KB · Weergaven: 5
Mijn 749 gaat voorlopig niet weg.
Al 9,5 jaar in mijn bezit, en net een groot onderhoudje + nieuwe bandjes à rato van 1.800 EUR achter de rug :')
Het wordt inderdaad gewoon ranzig debiel stilaan, dat onderhoud. Was laatste keer ook €1300 kwijt.
Je gaat me écht niet wijs maken dat ze 2 dagen werken aan dat ding. Buiten wat olie en twee riemen kost het verder ook gewoon niets.
 
De mijne is dit jaar nog bij Biggelaar geweest. Volgend beurtje alleen olie en checkup. Eerstvolgende grote beurt pas over 15.000 km. Valt hier dus wel mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan