het grote 749/999 Ducati topic

Thx voor het meedenken! Qua budget zit ik ergens tussen de 4 en 6k te zoeken en dan wordt je behoorlijk heen en weer geslingerd.
Heb ook al meerdere RSV's bekeken, qua looks vind ik dat ook wel gaaf. Voordeel is dat deze een stuk schappelijker geprijst zijn met een stuk minder kilometers. Persoonlijk vind ik de 749 gewoon fantastisch ogen. Het aanbod is ook vrij beperkt, kwam deze nog tegen, meer kilometers maar ook meer kilometers: Ducati - 749 S.

Valt me wel op dat ik veel lees over relatief hoge onderhoudskosten van Ducati's ten opzichte van veel andere, veelal japanse, motoren.
En omdat ik zelf weinig technische kennis heb, en dit mijn eerste motor wordt ben ik toch voorzichtig. Voor mij is het ook lastig inschatten of 'Alles netjes is' en of iets een 'Goede motor' anders dan dat controle op aanwezigheid van onderhoudsboekjes en vertrouwen op de verkoper.
Bedankt @Giel0 voor de tip aangaande het afslaan, goed om in de gaten te houden.
Wat betreft de relatief hoge onderhoudskosten, ik denk dat het wel mee valt. Je moet natuurlijk altijd wat geluk hebben, maar goed onderhoud is behoud. En dus dé sleutel voor een betrouwbare fiets. En de 999 blokken zijn best bulletproof.

Ik heb mijn 999 gisteren voor het eerst sinds 6 mnd weer gestart. In de winter wat nieuwe olie en een filter, af en toe aan de druppel lader, starten-lopen.

Aan de andere kant, ik heb ook een 916 gehad. Daar is de helft van de aanschafwaarde in € nog een keer in gegaan om hem goed te krijgen nadat er metallic olie uit kwam bij een oliewissel. Soms moet je geluk hebben ;-).
 
Van de week de stalen paspennen uit se clipons verwijderd. Kan nu tenminste de hendels goes aanpassen in hoogte zodat mn lijn van mn pols goed is. Steeds dat omhoog brengen van je pols met gassen en remmen..waardeloos.
Waarbij ook bezig ben met de gashendel. Die is 90 graden bij onze ducatis...
Welke debiel dat verzonnen heeft haha.
Nu bezig met snelgas zodat het 35 % minder wordt.
 
Giel...

Hoe staat het met de brommer??
Staat nog bij de zaak. Hij heeft een nieuwe gasklepsensor besteld en kan ie ieder moment ontvangen. Die sensor (dat schijnt dus die bekende tps te zijn) veroorzaakt dus dat ie spontaan afslaat op stationair. Hij zegt dat ik volgend weekend iig weer kan rijden.

Ben benieuwd. Wel blij dat ik hem iig niet zo particulier had gekocht en dit onder garantie valt... anders had ik nog veel meer gezeik gehad
 
Even afwachten dus.

Inside info. Je kan hem volgens mij niet los krijgen bij ducati. Maar het is magneti marelli..ennzit ook op bv een Fiat panda.
Het is nog een werkje om eruit te halen. Daarna moet je hem resetten en eigenlijk afstellen op co etc. Er zit namelijk maar 1 in. Op 1 gasklephuis. De ander wordt secundair bewogen dmv een as..
 
Staat nog bij de zaak. Hij heeft een nieuwe gasklepsensor besteld en kan ie ieder moment ontvangen. Die sensor (dat schijnt dus die bekende tps te zijn) veroorzaakt dus dat ie spontaan afslaat op stationair. Hij zegt dat ik volgend weekend iig weer kan rijden.

Ben benieuwd. Wel blij dat ik hem iig niet zo particulier had gekocht en dit onder garantie valt... anders had ik nog veel meer gezeik gehad


Had jij trouwen een qs op je 1098?
Las in een artikel dat ducati z'n bakken pas goed zijn geschikt vanaf de 1198 en verder. Daarom hebben ze ze nu ook soms standaard.

Jouw 2 lag er toch uit?
 
Van de week de stalen paspennen uit se clipons verwijderd. Kan nu tenminste de hendels goes aanpassen in hoogte zodat mn lijn van mn pols goed is. Steeds dat omhoog brengen van je pols met gassen en remmen..waardeloos.
Waarbij ook bezig ben met de gashendel. Die is 90 graden bij onze ducatis...
Welke debiel dat verzonnen heeft haha.
Nu bezig met snelgas zodat het 35 % minder wordt.
Heb je hier foto's van? Ik ben wel benieuwd namelijk. Ik moet op circuitdagen ook vaak overpakken op m'n gashendel, erg irritant.
 
Even afwachten dus.

Inside info. Je kan hem volgens mij niet los krijgen bij ducati. Maar het is magneti marelli..ennzit ook op bv een Fiat panda.
Het is nog een werkje om eruit te halen. Daarna moet je hem resetten en eigenlijk afstellen op co etc. Er zit namelijk maar 1 in. Op 1 gasklephuis. De ander wordt secundair bewogen dmv een as..
Hij zei ook dat het hele huis vervangen moest worden a 1800 euro oid en het onderdeel niet los te krijgen was. Hij had er idd een besteld van een auto. Ik vind het allemaal prima, zolang ie het maar gewoon doet straks :)
 
Had jij trouwen een qs op je 1098?
Las in een artikel dat ducati z'n bakken pas goed zijn geschikt vanaf de 1198 en verder. Daarom hebben ze ze nu ook soms standaard.

Jouw 2 lag er toch uit?
Nee geen qs. Scheen idd de bakken te slopen. Voor zover ik weet heeft m’n 1098 het nooit gehad ook
 
Heb je hier foto's van? Ik ben wel benieuwd namelijk. Ik moet op circuitdagen ook vaak overpakken op m'n gashendel, erg irritant.

Ik ben er bijna mee klaar..en Rome is ook niet in 1 dag gebouwd (zonder vallen en opstaan).
Heb een r1 2005 en r6 2006 Gashandvat en huis gekocht.

Ik dacht eerst slim te zijn door het complete huis van een r6 2006 erop te zetten. De opbouw is precies hetzelfde...echter.. de uitgan van de kabels loopt haaks op de clip on. De oem an ducati in een bocht naar beneden. Dus..so far dat.

De oem is 35 mm....de r1 36.5 en de r6 is 40.5.
Het huis van de r6 is ruimer..en heeft maar 1 kleine aanslag voor de hendel.
Die van ducati heeft er 2 en is kleiner intern.
Dus..met de dremel de binnenkant wat opgeruimd. Oa de cijfers van een nummer weggehaald en van de bovenzijde de complete aanslag. Zo kon de schuif gewoon freewheelen. Net als de yamaha behuizingen.
Dan de onderste..daar probeerde ik de aanslag te behouden..maar dat gaat niet. De ronding van de r6 is bijna 5 mm groter..dus 2.5 mm aan beide zijden. Hij loopt vast er tegen.
Daaraanaast zijn de 2 uiteindes van de b buitenkabels in het gashandvat ook iets te lang. Die komen tegen de hendel aan.
Hoe ik het precies moet uitleggen vind ik lastig maar de stalenbuitenkabel...daar kom je niet aan. Die zit immers vast in het handvat even verder op..bij het rubber sokje.
Die binnenhuls heb ik 4 mm ingekort. De onderste had met 2.5 ook gekund overigens.
De retourkabel moet ong 8 mm terug gedraaid worden op z'n instelling naast de tank. Dan monteer je de boel..en stel je de vrije slag in van openen. Ong 3 mm gedaan.
Gevolg is dat hij sneller opent in begin en ong 18 a 20 graden minder ver open hoeft. Ook is de 1e reactie uiteraard feller.. de kabel begint meteen met zn grotere hoek.

Bij de 1e foto zie je 2 witte punten van tipex. Op zowel rubber...en op het buitenhuis. Dat is wat nu is.
Op de 2e foto zie je waar de hendel nu komt.
De originele komt tot de naad van het huis. Een stukje verder dus.
Heb er niet mee gereden nog....het is nat buiten
20210524_121605.jpg
20210524_121612.jpg
 
Heel de dag regen dus lekker de garage in om de riemen te vervangen.
Lagers gechecked voordat de nieuwe riemen er op gaan en eentje gaat wel erg stroef..
Helaas heb ik deze niet liggen en blijkbaar is 6004 C4 niet een hele gangbare maat, morgen maar eens kijken of Verduyn ze heeft liggen zodat ik verder kan.


20210524_131033.jpg
 
Heel de dag regen dus lekker de garage in om de riemen te vervangen.
Lagers gechecked voordat de nieuwe riemen er op gaan en eentje gaat wel erg stroef..
Helaas heb ik deze niet liggen en blijkbaar is 6004 C4 niet een hele gangbare maat, morgen maar eens kijken of Verduyn ze heeft liggen zodat ik verder kan.


Bekijk bijlage 1636440

Eigenlijk moet je de nokkenassen timen...en meen de Inlaat een aantal graden vervroegen...
 
Dit heb ik vaker voorbij zien komen. Ik heb mijn riem ook vervangen door hem simpelweg te markeren. Dit met het idee; als hij nu goed loopt zal hij dat straks ook weer doen. En zo geschiede.
Verspringen die tandwielen over tijd? Of is er een andere reden dat de nokkenassen eigenlijk getimed moeten worden?
 
Nee..verspringen niet..maar je riem rekt.
Ale riemen rekken..en kettingen trouwens ook bij auto's.
Dus je timing verloopt. Eigenlijk moet je ze locken..en je tandwielen lossen. Dan span je de boel op en zet je de tandwielen vast..dan een paar x draaien zodat de riemen zich zetten.
Kijken of je de lockspullen kan monteren. Zo ja..en spanning is goed..klaar.
Zo nee..weer locken..bijstellen met je spanner..en vastzetten. Klaar.

Overigens..als je alleen aftekent..niet vergeten na het vervangen en stellen toch een paar x te draaien zodat de riem zich zet. Geheid dat je erna opnieuw moet stellen
 
Bedankt voor de uitleg.
Draaien en controleren doe ik altijd, maar locken nooit gedaan/gezien.
Duur gereedschapje voor 1 fiets, ik moet toch wachten op de lagers dus heb de tijd om te verzinnen of ik het ga gebruiken.
 
Valt best mee. Op ebay vind je ze van kunststof. 15 euro oid.
Bij auto's gebeurde dit vroeger ook niet. Maar heb 100en riemen gedaan en steeds vaker kreeg ik ermee te maken.
Let maar es goed op je markering die je gemaakt hebt. Als je hem spant...trek je aan de nokkenassen. Dat wil je niet. Die moeten vaststaan. En de riem spannen. Niet je assen :p
Niemand doet dat nee..Ken je nagaan dat iedereen maar klakkeloos hobbyt :P.
Maar zo hoort het wel degelijk.
 
Vandaag het laatste gedaan aan het handvat.

A resumé. 1 buitenkabel iets afkorten. Beide aanslagen weghalen in je behuizing en afstellen op je retour en trek kabel.
Dat ik m'n behuizing intern heb lopen dremelen was niet nodig.
Dus r1 hendel niet doen..maar r6 na 2006 tm 2020.
20210525_121302.jpg
20210525_121256.jpg
20210525_121248.jpg
20210525_121240.jpg
 
Valt best mee. Op ebay vind je ze van kunststof. 15 euro oid.
Bij auto's gebeurde dit vroeger ook niet. Maar heb 100en riemen gedaan en steeds vaker kreeg ik ermee te maken.
Let maar es goed op je markering die je gemaakt hebt. Als je hem spant...trek je aan de nokkenassen. Dat wil je niet. Die moeten vaststaan. En de riem spannen. Niet je assen :p
Zo'n dingetje heb ik.
Met die plastic dingen blokkeer je de wielen, dus dan span je nog steeds hetzelfde als zonder of ben ik nou gek?
Met deze tools blokkeer je de nokkenassen zelf en kunnen de wielen draaien, dat zou dan dé manier moeten zijn.

1621947429233.png
 
Die bedoel ik ja. Niet dat ding dat tussen je 2 wielen zit. Dit is bedoelt voor vast afstellingen. Welke onze machines dus niet hebben :)
En kan het nog mooier vertellen. Ik heb op de zaak veel imitatie tijdgereedschap. Soms kloppen die dus gewoon niet vanwege marges. Wil je het echt perfect.. oem kopen. Of de betere imitatie merken.
De oem spullen zijn toch echt het beste.....
 
Morgen komen de lagers binnen en dan ga ik er verder mee, bevat het resultaat me niet dan koop ik de blokkeertools. Al weet ik niet wat voor merk SteinDinse verkoopt.
Misschien moet ik maar snel een eigen bedrijfje beginnen, dan verdien ik nog wat terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan