het grote 749/999 Ducati topic

Geen ervaring met deze spullen, maar de ervaringen op de internationale 749/999 Facebook groepen zijn overwegend positief, viel mij op. Ik heb zelf ook naar deze monoseat gekeken, maar ik heb vorige week een originele Ducati monoseat + biposto 2005 frame (dat ik ga inkorten) op Marktplaats gekocht voor 170 euro. Af en toe komen ze wel voor redelijke prijzen voorbij!
Nice! Dan krijg je echter wel een hoger liggend kontje toch met biposto frame toch? Vet hoor, laat maar zien als het klaar is :)
 
Ik gebruik zelden mijn koppeling na vertrek, dus het kan absoluut.
Ik heb er minder valse neutraals mee ook.
 
Als goed is..en het mag nog gaan ik as maandag naar Italië en vlieg ik op bologna. Lees ik weer dat musea vanaf de 5e alleen bekeken mogen worden als je gevaccineerd bent.. :(
Ik kom de 2e aan..meteen de 3e doen dan. ...
Komen ze weer met een green pass aan..
 
Afgelopen ritje pakte de motor soms niet lekker op. Vooral onder belasting (dus wanneer de ontsteking nogal belasting wordt). Vandaag gekeken..zat bougie van de verticale los...??
Tis m10 en moet met 13 tm 17 nm vast. Dus keurig 15 gedaan... niet goed dus blijkbaar.
Vandaag de draad schoongemaakt van vuil, bougie gereinigd en met 17 vastgezet. Dop erop...en liep keurig op 2 pitten. Geen overslag gehad. Helaad door de regen niet kunnen testen. Dus mn vork er maar uit gehaald voor de servicebeurt.

IMG-20210726-WA0010.jpeg
 
Loop eigenlijk te kloten ook met die bougies.

Boek zegt.
Cr9ek
Nu gaan die lastig gezien de het dopje dat er dan niet opzit en een geschroefde neem ik liever niet.
Dus zou de cr9ekb worden dan. Vast dop bovenop en 2 massa contactpunten. (Ja ik weet..de vonk springt maar naar 1 toe.).
Ik lees vooral in Engelse fora liever geen irridiums..
Wat hebben jullie erin gefrot?
 
Je hebt een 999S toch? Dan is origineel onderdeelnummer 67090161B ofwel Champion RG4HC. Wat weer correspondeert met NGK CR9E. Met vast dopje en 1 massa contactpunt.
 
Heeft iemand toevallig hier een RAM mount op z'n stuur? Zit even te kijken hoe ik mijn navigatie - die ik voor het laatste lang lang geleden gebruikt heb - op mijn motor kan freubelen.
 
Gezien ie uit mekaar ligt...meteen de injectors gecontroleerd op lekkage bij primen en bij lopen.
Normaal injecteert een injector een nevel vlak voor de klep of na de klep (direct ingespoten). Net als diesels bij common rail bv.
Deze injectoren....hangen veel hoger en je ziet een neveltje..maar meer een straal. Die recht op de as van de vlinderklep spuit. Daar zie je dan een nevelachtig iets komen. Erna moet ie het traject nog in van de schacht dus zal daar verder mixen.
Zie hem niet druppelen of scheef pissen.
Bij oude carbs van auto's zag je ook een straaltje op de klep gespoten worden. Niet vacuumgestuurde zoals bij motorfietsen..
Tegenwoordig hoor je vaker de term douchetype... of moeten deze dat ook al zijn?? Bij andere films op YT zie je precies hetzelfde als de mijne....

 
Goedenavond,

Ik heb vorige week mijn 999 weer mogen ophalen, nadat ik hem voor het vervangen van de tank (vol roest) en oplossen van problemen met de afstelling (die aan het roestprobleem gerelateerd bleken) had weggebracht. Om een lang verhaal kort te maken: de verkoper was niet helemaal eerlijk over de grote beurt die de Duc gehad had, dus heb ik nu ook nieuwe bougies, benzinefilter, luchtfilters, remvloeistof, remblokken en distributieriemen. Kost wat, maar dan rijdt de motor ook meteen een stuk lekkerder! En ben ik alsnog blij.

Inmiddels ook een monoseat op een aangepast 2005 subframe gemonteerd, en erg tevreden over het resultaat! 😀


20210729_185751.jpg
 
Goed om te horen :)
Ja tis niet de meest makkelijke en goedkope fiets qua arbeid en kosten.
Van de week een vriend die een motorzaak heeft bezocht en met z'n collega gepraat die veel races doet. Hij gaf al aan..een moderne is niet heel veel beter. Er zijn er zat bij die niks hebben..maar ook genoeg die van alles hebben. Uiteraard is racen de boel uitmelken maar goed.
Tis toch een aparte dcuati tussen alle andere sbks
 
Ik vind de kosten voor het onderhoud geen probleem. Het hebben en bezig zijn met de Duc is een prachtige hobby, en hobby's mogen geld kosten.
Ik baal wel van de oneerlijkheid van de verkoper, want die heeft de kluit echt wel een beetje belazerd. Maar daar kom ik ook wel weer overheen!
 
Zo sta ik er ook in hoor.
Ik kan vrijwel alles zelf wel..maar wel speelt ervaring soms mee.
En de kosten vallen soms best tegen. Als je 1000 km per jaar rijdt..en daar 1000 euro tegenover zet vanwege upgrades en onderhoud..gaat dat wel wat wringen. En dan x2 fietsen:+
Daar heb ik wel soms wat moeite mee..
Die zwarte heb ik pas 500 km mee gereden oid..maybe 700. En dan 2000 euro aan kosten :X
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook aan het denken om er eentje te kopen
Het blijven natuurlijk motoren van bijna 20 jaar oud
En dan heb je wel dingetjes
Wat betreft aanschaf valt het wel mee , maar koop je voor 7500 een betere dan voor 5000
Hoe kijken jullie tegen een km stand aan , wat is aanvaardbaar
 
Ik kijk naar staat en verhaal.
Zo origineel mogelijk, propere motor (visueel), want dat is duur om in orde te brengen.
Beurtje riemen en vloeistoffen kost wat, maar is een weerkerend iets, dus kan je bij aanschaf net zo goed doen (doe ik eigenlijk sowieso).

Beschadigde kuip, tankdop,... of rizoma/ali bling zonder originele delen is dadelijk een hele (dure) zoektocht.

Vaak zijn de duurste niet de beste.

Kmstand = onderhoud. Deze motoren hebben zelden circuit gezien en maaar goed ook, krukas / drijfstangen was gevoelig hoorde ik van de dealer.
 
Kilometers zegt lang niet alles...De combinatie kilometers, onderhoud en staat moet het doen.

Mijn 999 heeft 15.000 kilometer op de teller, ik kon hem goedkoop krijgen, maar moest daarna wel in de buidel tasten om achterstallig onderhoud weg te werken.

Ik was bij mijn zoektocht eigenlijk van plan om met garantie bij een bedrijf te kopen, maar daar heb ik ook fietsen zien staan met verborgen schades. Dus dat zegt ook niet alles...
Maar als ik het overnieuw zou moeten doen zou ik gaan voor een fiets met maximaal 30.000 kilometer, onversleuteld en origineel, met garantie!
 
Ik ben ook aan het denken om er eentje te kopen
Het blijven natuurlijk motoren van bijna 20 jaar oud
En dan heb je wel dingetjes
Wat betreft aanschaf valt het wel mee , maar koop je voor 7500 een betere dan voor 5000
Hoe kijken jullie tegen een km stand aan , wat is aanvaardbaar

Wat Hubert zegt.
Maar ook geldt..zelf goed kijken. In de tank kijk ik standaard bv.
Zelfs in Engeland gedaan. Hij heeft filmpjes en foto's gemaakt.
En toch heeft elke fiets wel iets.
 
In de huidige markt zegt de prijs niets over de kwaliteit, nog meer dan anders m.i. Ik heb gisteren er een Kawa ZX6RR bij gekocht, in principe ongezien en ook niet eens proef gereden. Was 6 jaar in bezit en een particuliere verkoper en dan moet het gevoel gewoon kloppen. Net ff gereden en het klopt :+

Een Duc moet je kopen van iemand met verstand van zaken en dan nog kun je keihard vernaggeld worden. Als je zelf niet technisch bent dan zou ik het liefst een aankoopkeuring laten doen. Navraag bij een dealer over de herkomst en historie zou ik ook altijd proberen (laatst nog meegemaakt dat een 848 wel in NL geleverd was maar na 4jr pas op kenteken, bleek een cup fiets te zijn geweest..).

Al het Ducati spul wat ik nu heb staan heb ik gekocht aan de onderkant van de markt waarbij ik gewoon een financieel risico incalculeer. Tot op heden is dat goed gegaan al is het blok van de 916SP nog afwachten terwijl dat de enige is waar nog wat oudere historie van beschikbaar was.
 
Je moet een beetje geluk hebben. Ik heb zelf voorheen gekozen voor een goedkoper exemplaar waar alles nog aan moest gebeuren (grote beurt met riemen, voorvork poten lek, versleten banden, remmen af, etc.). Maar eenmaal wat euro's en klus avonden verder blijkt het een prima fiets te zijn.

Ik heb dit bij een 916 ook eens zo gedaan. Daar ging het fout.. De motor liep perfect, schakelde beter dan m'n 748, en reed gewoon goed. Eenmaal thuis bij het aftappen van de olie kwamen de brokken metaal mee naar buiten. Dikke pech dus, waarbij meer dan de helft van de aanschaf weer opnieuw in de motor kon worden gepompt.

Eindpunt blijft; onderhoud is behoud. In 15-20 jaar tijd kan er een hoop (niet) gebeurt zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan