Het grote Accu en Batterij topic.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.739
9.056
Op reis
Facebook
Geachte lezer,

Gezien het feit dat een accu niet alleen de motorfiets start en van stroom voorziet voor alle accessoires die stroom verbruiken, word het langzaamaan zelfs een manier van energie voorziening om de complete motorfiets voort te bewegen.

Doel van dit topic is om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden die alle gebruikers/motorrijder kunnen hebben.
De eerste aantal reacties zal ik dan ook reserveren om later in het topic aangebrachte nuttige tips of complete posts te kunnen plaatsen.
Lees gerust verder, het word vanzelf duidelijk.

Electra en elektronica zijn nooit mijn favoriete hobby geweest als het ging over het repareren of foutzoeken / diagnose stellen.
Iedereen vind het leuk om een smartphone , pc , navigatiesysteem of uiteraard een motorfiets te gebruiken.
Op het moment dat die niet meer werken vanwege een elektrisch probleem dan is het voor velen al snel gebeurt qua opties om het zelf te verhelpen.
Op het moment dat je dan daarover iets vraagt aan iemand die daar wel verstand van heeft krijg je gauw de situatie die veel mensen kennen van de computerhelpdesk, zolang het niet in simpele taal is uit te leggen of te beantwoorden houd het al snel op.
Stroom spanning volt ampère weerstand spanningsval en dat soort termen worden gebruikt alsof men het heeft over een boterham smeren.

Voor het oplossen of iig een diagnose stellen van de meest voorkomende problemen verwijs ik naar het document in de post hier onder, waarin Zot kort en bondig uitlegt wat te doen.

Hieronder volgen een paar links met een omschrijving wat er qua informatie te vinden is .
In de onderstaande 3 posts die ik heb gereserveerd voor specifieke onderwerpen zal ik het zelfde doen.
Mocht de informatie in de link interresant zijn voor deze Openingspost, maar ook voor bijv Lithium accu's , dan zet ik ze in beiden.

Of men een PB stuurt of hier reageert in het topic maakt niet zo veel uit, maar vergeet dan niet @ en LEPENSZEUR aan een te typen zodat je mij tagt , anders schrik ik niet wakker. een willekeurige post van mij, die je nu leest bijvoorbeeld, kan je ook citeren .

Het geniet de voorkeur dat teksten en filmpjes in het Nederlands zijn , zodat iedereen het kan begrijpen. Het is in youtube ook mogelijk om ondertitels aan te zetten, maar vertaling naar NL heb ik geen ervaring mee.

Verschillende soorten en benamingen voor connectoren op gelijkstroom

Nederlands talige uitleg over de verschillende type accu's
 
Laatst bewerkt:
Lithium Accu .

Een nieuwer soort accu die veel mensen kennen uit o.a laptops.
Een belangrijk verschil t.o.v de lood accu is dat de cellen eigenlijk losse onderdelen zijn, uiteindelijk koop je altijd een blok met een min en een plus pool, maar een lithium accu is eigenlijk een bouwpakket met een ingebouwde computer.
Dat is in ieder geval voor een motor accu wel een vereiste en door die computer gebeuren er ook eigenlijk nauwelijks meer branden voorkomen die men in veel gevallen onterecht associeert met Lithium , er zijn namelijk ook verschillende lithium soorten maar dat komt verderop wel ergens ter aanbod.

super-b-nomia-binnenzijde.jpg


Hier is goed te zien hoe een Lithium accu een bouwwerk is van een aantal verschillende onderdelen.

Voor een motorfiets heeft een Lithium accu een aantal voordelen.

1Minder gewicht, hoewel dit natuurlijk niet voor iedereen belangrijk hoeft te zijn is een gewichtsbesparing van +/-3 Kg voor een kleine meerprijs t.o.v een loodaccu , geweldig als alternatief om voor een vermogen aan titanium uit te geven voor minder gewicht.

2 Minder spanningsverlies , acculaders zou je tot de verleden tijd kunnen rekenen aangezien Lithium accu's veel langer een hoge spanning aan kunnen behouden. Iets wat je ook terug ziet in tractie batterijen zoals in bijv campers of heftrucks , maar die accu's zijn dan weer minder geschikt voor het starten van een motor.

Daardoor word een lithium accu voor een type motor automatisch kleiner , een kleiner en lichter formaat die dan nog dezelfde startcapaciteit geeft, meestal word er een plastic blokje meegeleverd om de loze ruimte op te vullen zodat je mini accu niet aan de accudraden hangt in de grote loze accubak ;)
Een bijkomend nadeel is wel dat men daardoor een accu kan leveren die geschikt is om de motor te starten, keer op keer, maar niet om je telefoon op te laden op het moment dat de motor uit staat.
Een gebruikelijk formaat accu voor motorfietsen is 9Ah , dat is eigenlijk wel 1 vd kleinste, Guzzi en HD en BMW zitten gauw op 20Ah .
Een gemiddelde telefoon is 4400 mAh, de helft van die 9000 mAh , dus als je een compleet lege telefoon zou opladen aan het einde van je motorrit houd je nog de helft over van die accu, maar lood accu's kan je beter niet regelmatig verder ontladen dan 50%.
**EDIT** in de link elders in dit topic van acculaders.nl geeft men zelfs aan dat een echte startaccu maar tot 20% ontladen mag worden, dat maakt het verschil alleen nog maar groter, van dit voorbeeld.
Een vergelijkbare Lithium zou genoeg hebben aan een model met 6 Ah om diezelfde motor te kunnen starten maar zou dus leeg kunnen zijn zodra je de lege telefoon zou willen aansluiten.

3 Meer toepassingen, vanwege het kleinere formaat en minder gewicht kan een lithium accu gebruikt worden voor motoren waar men de accu op een andere plaats wil monteren , een veel voorkomende vraag bij (de bouw van) cafe racers.
Korte antwoord daarvoor zou zijn, kies de lithium accu die hoort bij het type motor waarvan het motorblok gebruikt word, dan krijgt je een accu die voldoet en dus al kleiner en lichter is dan de originele loodaccu.
Als je na onderzoek de maten hebt gevonden en het nog steeds te groot is , word het heel lastig om te zeggen of een kleiner model afdoende zal zijn onder alle omstandigheden.


Aantal MF topics over Lithium :

https://www.motor-forum.nl/threads/lithium-accu-plaatsen.457623/
 
Laatst bewerkt:
Lood / loodzuur accu .

Voordat er uitleg volgt zet ik hier eerst het meest nageslagen document van MF hier :

https://www.motor-forum.nl/threads/how-to-accu-en-laadsysteem-controleren.35705/
Grote kans dat je hier bent uitgekomen vanwege problemen die gerelateerd aan de accu kunnen zijn en daar staat zo kort en bondig mogelijk alles wat noodzakelijk is om je laadsysteem te controleren. Er word 3 keer melding gemaakt van een volledig geladen accu en dat is niet voor niks.
Met dank aan Zot.

De meest toegepast accu, de loodzuur accu en ook het type wat de meeste mensen wel kennen.
Een plastic doos met chemicaliën erin en wat loodplaten die stroom kunnen afgeven zodra je wat aansluit op de polen en die je kan opladen/ stroom aan toe kan voegen als je een lader aansluit.

Dat is gelijk een punt wat handig is om te weten, de normale accu is 12,7 volt zodra deze opgeladen is, maar als deze net van de lader komt kan dat een stuk hoger zijn, omdat een lader tussen de 13,3 en 14,5 volt afgeeft om zo de accu te laden.
In het boven genoemde stuk word ook gemeld dat een groen lampje niet inhoud dat de accu ook goed is.
Het voltage geeft een spanningsverschil aan, de daadwerkelijke capaciteit die voort komt uit de technische staat van de accu is wat anders.
Dus je zou denken dat een grote accu die 12,7 volt aangeeft heel veel stroom kan leveren , maar ondertussen zit er maar een klein beetje in. Dat is terug te vinden in het zakken van het voltage zodra de accu belast word.

Om een beter idee te krijgen kan je een accu tester gebruiken die een last op de accu zet terwijl hij het zakken in voltage weergeeft.
hier heb ik al een lang verhaal over gemaakt mocht je interesse hebben : Elektrisch probleem met accu meten en de praktijk.

accutester-jpg.1584661


De opvolger hiervan gebruikt niet meer die belasting maar doet dat als volgt , vlgs de omschrijving van HBM :
Met deze accutester checkt u de staat van uw autoaccu via een weerstandstest. In tegenstelling tot de klassieke methode waar de accu leegloopt door de aangebrachte resistieve last en u het resultaat op de meter afleest, zendt deze tester een aantal impulsspanningen door de accucellen en meet hij de wisselstroom door deze cellen. het toestel gebruikt een testsignaalpatroon om de batterijcellen te testen en te monitoren de accu wordt nooit ontladen onderhoudsvrij, geen interne batterijen nodig gebruiksvriendelijk test accu's in of buiten het voertuig nauwkeurige resultaten in milliseconden analyseert de status van de accu groot, goed leesbaar LCD-display testresultaten

de tekst heb ik hier geplakt alsook de afbeelding omdat het om het idee en de werking gaat en een rechtstreekse link naar het product tzt wel zal verdwijnen.

Bekijk bijlage 1590319

Voor 30 euro (2021) zit die in dezelfde prijsklasse als de ouderwetse (vlgs de omschrijving) modellen zoals de 1e afbeelding.
Of het voor die enkele keer nuttig is voor de particulier hangt van de persoon af, met meerdere voertuigen in 1 huishouden kan het wat gedoe schelen voordat je met een slechte accu stil komt te staan.

Je kan ook een accuzuur tester gebruiken om de staat van de vloeistof te meten, maar met nog maar een klein deel van de leverbare accu's die nog zelf bij te vullen zijn , dan wel toegankelijk zijn is dat ook niet echt een oplossing.

zuurweger.jpg


Hieronder nog een paar links voor meer informatie.

Nederlands talig filmpje van 2 minuten die het meten van een accu laat zien en daarna met lopende motor
 
Laatst bewerkt:
Overige types Accu's / batterijen
maar ook cellen aangezien batterijen tegenwoordig complete bouwwerken zijn

Een voorbeeld is de Tractie of Semi tractie batterij.
Deze word vaak toegepast in situaties waar men langere tijd veel stroom trekt, waar bij een startaccu redelijk kort een verhoudingsgewijs
hoge stroom word gevraagd , levert deze accu het liefst langere tijd net wat minder. Dit soort accu's zitten vaak in campers om koelkasten en boilers en kachels te voorzien van een vrijwel continue stroom.

Deze accu kan ook verder ontladen worden in vergelijk met de startaccu.
omdat dit topic een 'beknopt' overzicht moet zijn met links naar de uitgebreider informatie :

Welke soorten accu's zijn er?
 
Laatst bewerkt:
Verschillende toepassingen voor accu's en batterijen, denk aan fietsen, motoren , auto's

Een manier om o.a de spanning van een accu af te lezen via de smartphone met een app via bluetooth.

IMG_20210224_123902.jpg


Screenshot_20210224-123819.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lood / loodzuur accu .

Voordat er uitleg volgt zet ik hier eerst het meest nageslagen document van MF hier :

https://www.motor-forum.nl/threads/how-to-accu-en-laadsysteem-controleren.35705/
Grote kans dat je hier bent uitgekomen vanwege problemen die gerelateerd aan de accu kunnen zijn en daar staat zo kort en bondig mogelijk alles wat noodzakelijk is om je laadsysteem te controleren. Er word 3 keer melding gemaakt van een volledig geladen accu en dat is niet voor niks.
Met dank aan Zot.

De meest toegepast accu, de loodzuur accu en ook het type wat de meeste mensen wel kennen.
Een plastic doos met chemicaliën erin en wat loodplaten die stroom kunnen afgeven zodra je wat aansluit op de polen en die je kan opladen/ stroom aan toe kan voegen als je een lader aansluit.

Dat is gelijk een punt wat handig is om te weten, de normale accu is 12,7 volt zodra deze opgeladen is, maar als deze net van de lader komt kan dat een stuk hoger zijn, omdat een lader tussen de 13,3 en 14,5 volt afgeeft om zo de accu te laden.
In het boven genoemde stuk word ook gemeld dat een groen lampje niet inhoud dat de accu ook goed is.
Het voltage geeft een spanningsverschil aan, de daadwerkelijke capaciteit die voort komt uit de technische staat van de accu is wat anders.
Dus je zou denken dat een grote accu die 12,7 volt aangeeft heel veel stroom kan leveren , maar ondertussen zit er maar een klein beetje in. Dat is terug te vinden in het zakken van het voltage zodra de accu belast word.

Om een beter idee te krijgen kan je een accu tester gebruiken die een last op de accu zet terwijl hij het zakken in voltage weergeeft.
hier heb ik al een lang verhaal over gemaakt mocht je interesse hebben : Elektrisch probleem met accu meten en de praktijk.

accutester-jpg.1584661


Je kan ook een accuzuur tester gebruiken om de staat van de vloeistof te meten, maar met nog maar een klein deel van de leverbare accu's die nog zelf bij te vullen zijn , dan wel toegankelijk zijn is dat ook niet echt een oplossing.

zuurweger.jpg
Dat plaatje van de accu tester is al lang niet meer Een digitale testmeter geeft precies weer hoe het met de accu zit.
 
Een voorbeeld van een goede testapp met dit soort testers kan je precies zien wat jou accu nog in zich heeft AGM VLRA Lood enz
Dit na de instelling die bij de accu hoort , heel precies dus
Bekijk bijlage 1590391
Dat is zeker een mooi apparaat, maar ik zie de gemiddelde motorrijder dat niet aanschaffen naast een 50 euro kostende optimate ;)
qua idee had ik al iets in de OP gezet, die kan niet printen , maar is met 30 euro iig vergelijkbaar met de oudere types die nu voor weinig geld gedumpt lijken te worden.
Maar dit is voor een garage zeker een nuttig onderdeel van het gereedschap.
 
Welke is dit nu precies en wat zijn je bevindingen? Had eerder al een topic gestart over dit soort battery monitors en ben erg benieuwd hoe het je bevalt. 😊
ik kon jouw topic niet meer vinden, maar zoals je ziet, het werkt.
even voor de test op een losse accu aangesloten , maar zo te zien kan je dus ook zien wat er gebeurt bij starten en laden.
wel even de app downloaden wat kon met het scannen van de qr code die op het kastje staat.
Deze zijn van alie express.
https://nl.aliexpress.com/item/33056891147.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6f754c4d6snMxD
 
Ziet er netjes uit. Ook tof van die testfuncties! Volgens mij is dit precies dezelfde als de JMP Battery Monitor maar dan voor de helft van de prijs.
Ik heb er in ieder geval net 3 in het winkelwagentje gegooid 😁
(Ja, ik geef toch maar toe dat Ali misschien zo slecht nog niet is)
 
Verschillende toepassingen voor accu's en batterijen, denk aan fietsen, motoren , auto's

Een manier om o.a de spanning van een accu af te lezen via de smartphone met een app via bluetooth.

Bekijk bijlage 1599980

Bekijk bijlage 1599981
Goede middag,
Ik heb deze bleutooth tester ook gekocht en hij doet wat hij moet doen.
Nu heb ik de volgende vraag : als ik deze gemonteerd op mijn accu laat zitten verbruikt het dan ook stroom als ik niet rij of verbonden ben met bleutooth?

Alvast bedankt voor de wijze antwoorden, groeten Bob
 
Goede middag,
Ik heb deze bleutooth tester ook gekocht en hij doet wat hij moet doen.
Nu heb ik de volgende vraag : als ik deze gemonteerd op mijn accu laat zitten verbruikt het dan ook stroom als ik niet rij of verbonden ben met bleutooth?

Alvast bedankt voor de wijze antwoorden, groeten Bob

ik heb de handleiding hier niet de hand, maar het verbruik is dermate laag dat aangesloten laten geen probleem is.
Je kan ook de app instellen dat hij een melding geeft als het voltage te laag word, of dat dan komt door een (andere) lekstroom maakt niet uit, dan ben je de problemen voor .
 
oude topic, maar wel een toevoeging tot dit centraal makkelijk te vinden accu topic.

Foxwell BT100 accu tester​

REview:

Persoonlijk vind ik deze gemakkelijk te gebruiken. En het verteld je meteen wat de status is van je accu. Goed/ niet goed, moet bijladen, etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan