Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Moet je dan ook een verloopstuk monteren om je aanzuigstuk van de oliepomp lager te plaatsen?
 
Ja, anders zuigt hij alleen de hete olie op die bovenin drijft. Dan gebruik je die diepe pan alleen om extra olie te vervoeren, zonder praktisch nut.
 
Ik dacht dat het een busje was met binnendrad/buitendraad maar het is gewoon een flensje met drie gaatjes. Dat kan je dus inderdaad vrij makkelijk van een stukje aluminium maken. Als je de twee pakkingen besteld heb je al een sjabloon.
 
Vandaar mijn vraag Bosso (ik zag hem er niet bij staan in de advertentie op MP).

Zit er helaas dan ook niet bij. -O-

Ik dacht dat het een busje was met binnendraad/buitendraad maar het is gewoon een flensje met drie gaatjes. Dat kan je dus inderdaad vrij makkelijk van een stukje aluminium maken. Als je de twee pakkingen besteld heb je al een sjabloon.

Precies zoiets had ik ook al in gedachten. Nu nog even bepalen hoever de aanzuigzeef maximaal kan zakken.
 
Dit blijf ik me afvragen als ik de topic-titel in de lijst zie staan:

is het nou echt alles-omvattend-bmw-boxer of niet? Alleen airheads, of mag mijn oliekopje ook naar binnen?
 
Het is een tweeklepper topic. Vierkleppers worden gedoogd zolang het bescheiden gast gedrag blijft. Ik heb zelf ook een vierklepper maar hou dat buiten dit topic.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Kijken hoeveel je nieuwe pan dieper is, dat verschil is de lengte van je verlengblokje.

Of....... je kijkt even bij De Knalpot als je uit je werk komt en er toch al langs rijdt. Verleng/verdiepfrutje plus 2 pakkingen voor 1 tientje. :Y

DSC05552.JPG


Ik kan het er zelf niet voor maken.
 
Laatst bewerkt:
Bosso, volgens mij heb jij de standaard carterpan voor de BMW-boxers na 9-80 gekocht. Die heeft een 0.25 liter grotere inhoud dan de carterpan van de modellen van voor 9-80 en dus kom je (zonder oliekoeler) op een totale inhoud van 2,5 liter (i.p.v. 2,25 liter). Het verlengstuk dat jij nu hebt gekocht is volgens mij bedoeld voor het plaatsen van een carterring of een extra diepe carterpan, waardoor de olievoorraad groeit naar 3,5 liter. Mogelijk is het tussenstuk dus te lang en heb je het standaard aanzuigstuk met zeef van de boxers na 9-80 nodig.
 
Een paar geleden een r60/5 overgenomen van een collega... en die met voortschrijdend inzicht wat ik nu realiseer ...of eigenlijk kort daarna al ... verbouwd/ vernageld
jaren later nog eens een 60/5 gehad ... die was ook zwart ...maar minder mooi ... die weer verkocht .. en dan vorig jaar weer een .. een blauwe ...die was voor de handel ... dus ik heb wel wat met het model zeg maar , bij onze gezamenlijke Eifel tour werd er geopperd dan we allemaal een oldtimer of caferacer erbij moesten kopen n+1 , goed idee ... een oldtimer moest het worden , verkoop ik vorige week een opknapper ..r80g/s 1982 ... hij was opgehaald ..ik achter de computer , staat er net 1 uur op speurders deze r75/5 uit 1973
2017-09-19 003.JPG
2017-09-19 009.JPG
.. afspraak gemaakt ... en nu bij mij in de schuur !
 
Die ziet er mooi uit! Keurige restauratie. Ik zie er niet veel aan, zelfs die bougiedoppen zijn origineel (lookalikes). Alleen de benzinekranen zijn van later. En ik twijfel over de dunne bies, die is volgens mij te dik. Zijn het echte biezen of plakkers?
 
idd dat van de benzinekranen is mij bekend .. de biezen zijn gespoten en gelukkig niet geplakt
de rvs zijdeksels zijn onderweg , de originele staal verchroomde vond ik even te duur worden
 
trouwens ...als ik op realoem kijk zie ik bij een 75/5 toch 3 verschillende typen benzinekranen ? welke is de juiste ?
deze 75/5 is volgens het frame nummer van 10/1973
 
Ja, die biezen zijn keurig, niet te dik zoals ik eerst dacht. Ik hoop de mijne ook ooit zo netjes te krijgen. Ik zag de benzinekranen alleen omdat ik weet dat de oude recht zijn en deze haaks en van de jaren '80. Nu zitten ze nog achterstevoren ook, dat is gek.
Ken je 2-ventiler.de? Daar hebben ze een grote database en er zitten ook mensen die in de jaren '70 bij BMW gewerkt hebben. Ik zou zeggen dat je het laatste model kraan moet hebben dat ook op de eerste 90S zat. Ik kan me voorstellen dat op de R75 van 1969 nog de kranen van de swing arm zaten. Oh ja, modelwijzigingen gaan bij BMW met de zomervakantie, het is voor de originaliteit van belang of jouw motor voor, of na september geproduceerd is.

Maar nogmaals, ik heb zelden zo'n mooie originele restauratie gezien.:}

Edit, volgens de Duitsers hoort er een Everbest kraan op de /5. Op de eerste brochures van de 90S heeft deze ook Everbest.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan