Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Na een jaar of 4 geen motor te hebben gereden ben ik dankzij de vele aangepaste oude R's van BMW die her en der voorbij komen sinds kort toch weer in het bezit van een motor. Benieuwd wat hier allemaal voorbij komt.
Hier een foto van mijn brik met wat info. R100R uit 1992 met een tank van een model uit de jaren 70 en zadel van een Triumph. Meeste aanpassingen zijn gedaan door de vorige eigenaar maar de uitlaat en spiegels heb ik er recent zelf op gezet. Van de koplamp ben ik niet wild al past het wel in het Scrambler idee en als ik een ronde plaats lijkt hij op 80% van alle andere BMW customs dus weet nog niet echt wat ik daarmee wil. Voorlopig maar eerst lekker rijden en kleine dingetjes verbeteren. [afbeelding]
Deze klepdeksels zijn uit te wisselen met andere modelen, of zelfs nieuw te verkrijgen, zegt niet zoveel.Ridder Bauknecht schreef op 18 juli 2016 @ 12:49
Nu had ik enkele vragen;
-Hoe zit het met beschikbaarheid van onderdelen? Zoals slijtage delen, pakking sets en OEM of aftermarket onderdelen?
-Deze motor heeft de ronde kleppen deksels; hoewel de R100RS bij mijn weten toch steeds de vlakke/zwarte kleppen deksels heeft? Misschien niet de orginele motor?
Alle tips en waarop te letten bij aanschaf zijn welkom!
Deze klepdeksels zijn uit te wisselen met andere modelen, of zelfs nieuw te verkrijgen, zegt niet zoveel.
Deze motor heeft een aantal zaken die niet kloppen met RS. Enkel schijf (RS heeft een dubbele), koplamp op de voorvork (de RS zit deze op het kuipframe).
Denk dat deze motor een andere motorblok (van een RS) heeft gekregen waardoor deze aanduiding op het blok staat.
Kan je zien of heb bloknummer klopt met het frame nummer?
Carburateurs zou ik je aan kunnen helpen.
Onderdelen zijn goed verkrijgbaar.
Bedenk me dat dit wellicht een R-60 of R80 is met een blok van een R100?
Het is helemaal een /6 Op kenteken en balhoofd staat de oorspronkelijke cilinderinhoud. Dat kan 600, 750 of 900cc zijn. De R80 was een /7 en die hebben het dikke achterlicht.Onderdelen zijn goed verkrijgbaar.
Bedenk me dat dit wellicht een R-60 of R80 is met een blok van een R100?
Ik zeg R75 zwart met witte biezen. En spaakwielen. Een 75 met een S kuipje is nooit geleverd.Nou, dan meld ik me hier ook maar eens even: mijn naam is Ton, ik ben 55 jaar, en zit te denken aan vervanging van mijn ultrabetrouwbare en supersaaie K75. Dat moet dan haast wel een oude boxer worden want daar heb ik het tenslotte ooit allemaal op geleerd, en alhoewel die uit(-)stekende koppen soms lastig zijn blijven de motoren zelf gewoon tijdloos MOOI.
Volgende week vakantie dus tijd genoeg voor wat proefritten. De eerste selectie gaat tussen een rode R75/6 met S-kuipje en een kale zwarte (met witte biezen, uiteraard) R60/7, beiden uit 1976. Allebei een enkele schijfrem voor. De R75/6 heeft CV-carburateurs, de R60/6 heeft dwarsstroomcarburateurs. Ze staan bij een motorzaak, met garantie, volgens zeggen in topstaat (en dus ook de hoofdprijs... nou ja wie mooi wil zijn moet pijn lijden nietwaar? )
Ben benieuwd naar jullie meningen en adviezen, waar op te letten, wat heeft de voorkeur en waarom?
Ik zeg R75 zwart met witte biezen. En spaakwielen. Een 75 met een S kuipje is nooit geleverd.
Er is heel veel waar je op moet letten, als je foto's post kan ik er wel iets over zeggen. Vanaf 1969 tot 1989 is vrij veel uitwisselbaar en dat werd, word veel gedaan. Als je er geen kijk op hebt koop je een bitza waar je nooit het geld voor terug krijgt en continu op fouten gewezen wordt.
Sturen doen ze allemaal goed. De R60 rijdt voldoende met de 40pk, de 75 met 50 net wat vlotter. Maar de R60 heeft injectie, daardoor trekt hij vlotter op als de 75 met de CV's.
De R60/6 staat keurig in de lak. Staat hij soms bij Theo Terwel? De reflectors op de voorvork horen in chromen houders, de spiegels horen ook chroom. De klepdeksels daarentegen horen blank. De voetsteunrubbers horen ook rond te zijn. Die lelijke Janpanse bougiedoppen zou ik er niet eens bij willen hebben. Verder zie ik er niet veel mis mee. Maar 1976? Ik kan het kenteken niet natrekken, maar dat is dan wel een heel vroege /7. En het is verschrikkelijk veel geld.Dank je voor je reactie, Halflive. De motoren staan op Marktplaats: de R75/6 en de R60/7.
De 60 trekt me het meest: basic, classic, grotere tank, en ik ben niet groot of zwaar maar wel een relaxte mooiweer rijder. De bedoeling is om regelmatig woonwerk te rijden (ca. 35 km snelweg en 5 km stad) en af en toe een toerrit.
Heb in de jaren tachtig heel veel op een R80/7 met RS kuip gereden dus ik weet vast nog wel hoe dat aan moet voelen, maar hoe origineel deze twee nog zijn dat kan ik zo niet zeggen. Volgende week proefrijden...
En ook weer verschrikkelijk veel geld.
Ik weet niet helemaal meer hoe het zat, maar ergens in de geschiedenis is er inderdaad een extra buisje tussen de voorste framebuizen gekomen. Maar of dat nu tussen /5 en /6 of tussen /6 en /7 zat weet ik niet. Het zou ook nog vanaf bouwjaar X kunnen zijn, reeks onafhankelijk.Ja, heel verschrikkelijk veel geld... zo ongeveer de twee duurste op MP.
Maar ze zien er ook wel verschrikkelijk goed uit, en er is hier nu wel geld om te kopen maar geen tijd om te bouwen, leuk of niet, het is niet anders.
Spiegels, voetsteunen, reflectors en bougiedoppen zijn van die typische dingetjes om op beurzen te scoren; als de motor in de basis maar goed en correct is dan word ik er al wel blij van. En onder "correct" versta ik ook nummergelijk dus als dat kenteken van de R60 van een /6 frame is dan gaat het sowieso niet door.
Bij de R75 zouden die valbeugels meteen sneuvelen, inderdaad lelijk. Die valbeugel van de R60 is dacht ik wel origineel? Die zwarte kleppendeksels op de R60 waren me nog niet eens opgevallen, dat had mijn R80 namelijk ook.
Halflive, bedankt voor de info, erg nuttig!
edit: op de foto's van het blok van voren zie ik bij de R60 verstevigingen aan het frame vergeleken met de R75, dat maakt het toch ook een /7?
Dat heet marktwerking.Ik vind het sowieso niet grappig meer wat de prijzen voor BMW boxers doen.
Zulke goede motoren zijn het nou ook weer niet, maar blijkbaar hebben veel mensen het in hun hoofd gehaald dat die dingen ineens goud waard zijn. Een paar jaar geleden was dat nog niet, en kocht je voor 1500/2000 een erg nette boxer.
Altijd leuk dat combineren met die verschillende type onderdelen, ziet er goed uit.
Benieuwd hoe dat onder de tank is opgelost met de elektronica.
Of een keerring (motor of versnellingsbak) die de geest gegeven heeft.Dag mensen
Ging vandaag rijden en de koppeling voelde meteen anders aan.
Na een 20 min begon de koppeling te slippen , meteen naar huis.
Speling op handel en arm zien er goed uit.
Kan er vanuit gaan dat de koppelingsplaat versleten is.
Hippie