Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Hoi.

^^Helaas^^

De 1e serie /5 had de korte swingarm, later 50mm langer, en die lengte is nooit meer anders geworden.
Wel dikker, de laatste serie met 2 schokdempers hadden een demper in de aandrijfas.

Dat model zie je hierboven, die schoor is eigenbouw.

Groeten, Paul.
 
Mijn R100 liep de 135 Smart band ook aan. EEn paar meppen met een flinke hamer en het vlakslijpen van de las was voldoende om een paar millimeter speling te krijgen.
 
89547607_204967403931734_4734665079734140928_n.jpg

De grote ring is voor de afstelling ?
 
Ik kan er niks over vinden. -O-

Edit: Is het van hard of zacht materiaal? Ik bedoel, kan het een metalen pakking zijn?
 
Laatst bewerkt:
De shims zijn om met de lagers het kroonwiel naar de juiste afstand te shimmen, daar veranders niets aan als je alleen de meenemer vervangt. Wel als je het kroonwiel ook vervangt.
 
Hoi.

Kroon- en pignonwiel zijn een set en horen bij elkaar, staan merktekens op.

Je kan het pignon shimmen om de tanden in het midden te laten dragen.
Je kan het kroonwiel shimmen (met deze shim) om de tandspeling af te stellen.
Je kan de voorspanning van het kleine lager op het kroonwiel shimmen.

Zit dat allemaal goed, gaat zo'n set eeuwen mee.
Is wel enige ervaring en een stapel shims voor nodig om dit goed te krijgen.

Groeten, Paul.
 
Ja, een /5 was hoogstens 750cc Die heeft dus een kortere overbrenging dan een R100. Alleen /5 zegt ook niet genoeg, als je een cardan van een R50/5 hebt kan je alleen maar wheelies maken en heb je een top van 120 km/h.
Je moet even kijken naar de cijfertjes die naast de vulplug van de tunnel ingeslagen zijn. De R100 heeft waarschijnlijk 33/11.

RingRPM,RPM,MPH,SpeedoSpeedoNotes:
Gear55707200 rpmratio,ratio,Speedometer ratio in Mph is always the as shown Kph ratio divided by 0.621.
Ratio &mphmphMphKph
teeth
2.615Racing ratio used on /5 & later. See last note in this right side column for others.
34/13
2.91305038811301.0780.67White numerals 1974-1977; R100RS, R100S. Orange pointer. 1978 began with green numerals white pointer. 1981+ all had green numerals. Some R75/5 (to frame 2973204) had 2.91, not 3.20. Some R75/6. Kph ratio is .665 & mph ratio in some literature as 1.0625.
32/11
R75/5 with 200kph speedo: W=660. With 120 mph speedo, 120mph W=1050
What can you REALLY EXPECT from a 32/11 rear drive ratio? Measurements taken on smooth road, 40# air pressure at 70°F, medium worn tire, and all measurements at 4,000 rpm. Speeds measured on straight road with GPS. 5th gear: 70 mph. With standard 5 speed transmission, the following is in 4th gear: 4320 rpm for 70mph; 7200 rpm for 117mph
3.00314740051261.1120.691White numerals 1974-1977; R90S (1974 version only had white ring on speedo and tach), R100/7; orange pointers. 1978-1980, green numerals on some R100/7. 1981+ all had green numerals. White pointer. The R100; R100T; R100RS; R100RT, some countries & years, had 3.00. In general, from 1987, all USA/UK bikes had 3.00 ratio on the monoshock models RS/RT.
33/11
3.09324141251221.1440.711White numerals 1974-1977, orange pointers. R90/6. 1978-1980, was green numerals, on some R100/7. 3.09 was used on R100R, R100GS & some R90S
34/11
3.20335742731181.1860.737White numerals 1974-1977; orange pointers. R75/5, R75/6, R75/7. 1978-1980, green numerals, used on R80/7; all R80/7 had electronic tachs. 3.20 was also used on R80R, some R80GS. R75/5 with 200 kph speedos W= .715. With 120 mph speedos W= 1155
32/10
3.36352544861121.2440.773White numerals 1974-1977; R60/6, R60/7; orange pointers. Some old books have R60/5 & R60/6 as 3.36:1 rear drive & 0.766 as Km ratio, mph ratio as 1.266. 3.36 was also used on some R80G/S, R80RT, R80ST, and R65 from 1986.
37/11
R60/5 with 200kph speedo W=760. With 120mph speedo, W=1215.
With standard 5 speed, the following is in 4th gear; 3.36 37/11 7200 rpm for 101.3mph
3.44360845921101.2590.793R65. Some had 3.56. Some manuals say the speedometer ratio is 1.267 for the 3.44 gearset for miles (.793 for Kph)
31/91.276
1.277
3.56373447521061.3180.819White numerals 1974-1977. R65 models had 3.56 & 3.44. R50/5 and R60/7 had 3.56. Books may show Kph ratio as 0.811, miles ratio as 1.297.
32/9With 200kph speedos, W=800. With 120mph speedos will have W=1300.
3.891.441.0.888R45S, 35 hp model at 7250 rpm
In general, pre-1978 had white numerals and orange pointers. 1978 models came to USA with green numerals & lines, then white pointers. 1978 had electric tachometer with some changes in the instrument pod terminal wiring.
MORE NOTES:Some numerals & pointers had different colors, depending on where sold. Some few had tick lines of different colors.Not shown are a few ratios used by the factory & never sold. A few were used by the factory racing department. For the 2.812 (31/11 gears) & 2.75 (33/12) ratios: while the books & on-line fiche show the 31/11 being used on numerous models, I have never seen it; it was for racing anyway. The 2.615 (34/13) was available for R75/5 racing. There was a 4.50 ratio (36/8) for competition.
 
Laatst bewerkt:
Hoi.

32/10 had ik in mijn R90 span, met een 15" wiel, dat draaide behoorlijk toeren.
Maar voor nood kan het wel.

Die Duitser die jij vond? Is de goedkoopste die ik weet.
Voor die 200€ ben je niet bekocht.

Groeten, Paul.
 
Hier een 33/11, is ook de standaard overbrenging bij mij weten voor een R100RS van 1978. Hiermee draai ik bij 120 km/h zo'n 5000 toeren.
 
Hoi.

Welke maat achterwiel?
Ik had ooit die 32/10 vervangen door een 34/11 van een R90/6, liep mijn R90 met 15" prima mee.

Meestal hanteer ik voor de eindoverbrenging ongeveer -15%, ooit zo bedacht door Ed Pols, eigenwijs stuk vreten, maar echt niet dom.

Je kan dan een standaard 18" wiel vervangen door een 15", of een andere eindoverbrenging.

Op mijn huidig R1100GS (met 1150RT motor) span zit een 15" Smart wieletje, met de std overbrenging, draait ook zo'n 4500-5000 aan 120-130, met reserve zat/

Groeten, Paul.
 
Hoi.

R100 met 15" en een 32/10.
Dan ben je wel als 1e weg bij het stoplicht. :+

Valt wel mee te rijden, op de snelweg draai je wel toeren.

Groeten, Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan