Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Afgelopen vrijdag de R65 bij de Knalpot afgeleverd. Gaat helemaal nagekeken worden op slijtage. Wat nodig is wordt vervangen, mag ook wel na 160.000 km.
Dat klinkt als een vrijbrief. Gaan ze je koppen er af halen om geleiders en kleppen te meten? Zuigerspeling?
 
Dat klinkt als een vrijbrief. Gaan ze je koppen er af halen om geleiders en kleppen te meten? Zuigerspeling?
Het is een vrijbrief om alles te vervangen dat tegen de limiet aan zit. Hij gaat wat betreft frame en motor helemaal uit elkaar. Ze hebben wel mee gekregen dat wat vervangen gaat worden wel een gebruikt exemplaar in goede staat is. Door omstandigheden hoeft er niet op de pegels gelet te worden. Ik denk niet dat zij het als een melkkoe of werkgelegenheidsproject zien, daar zijn zij te professioneel voor.
Zij maken ook een lijst met alles wat gecontroleerd en/of vervangen is. Dit om bij verkoop later een hogere prijs dan verzekeringswaarde te kunnen vragen. Ik heb alle rekeningen/bonnen vanaf februari 1999 in bezit en een bestand wat er vanaf dan bij de 1e en 2e eigenaar en daarna bij mij aan onderhoud gedaan is.
 
Afgelopen vrijdag de R65 bij de Knalpot afgeleverd. Gaat helemaal nagekeken worden op slijtage. Wat nodig is wordt vervangen, mag ook wel na 160.000 km.
Hoe lang doen ze er over?
Is er al meer bekend? :9
 
Ik ben er vandaag geweest en heb van de monteur de stand tot nu toe gehoord.
Nokvolgers hadden het begin van pitting en zijn vervangen.
Nokkenasketting zou nog kunnen maar wordt toch vervangen.
De koppelingsplaat is vervangen.
De oliekering daarachter lekte en is vervangen.
Compressie was aan beide kanten tussen 8,5 en 9. Cilinderwand was in orde maar wordt iets opgeruwd om de nieuwe zuigerveren in te laten lopen.
Versnellingsbak was in orde. Is niets aan vervangen.
Frame staat klaar om gestraald en gespoten te worden.
Voor de uitlaatbochten en de balanspijp komt een roestvrij stalen exemplaar. De uitlaatwartels moesten doorgeslepen worden en komen nieuwe voor.
Een paar foto's:
DSC00459.JPG

Motorblok met zuigers en cilinders.
DSC00460.JPG

Cilinderkoppen met de beroemde Amerikaanse pijpjes.
DSC00461.JPG

Vorkpoten met wat kappen. De stofhoezen worden nog vervangen.
DSC00462.JPG

Frame klaar om gestraald en gespoten te worden. Wiellagers hadden geen speling dus blijven zitten, en dat na 38 jaar *O*
 
Laatst bewerkt:
Vanaf half jaren '80.

Nutteloze rommel, loopt het brommertje niet beter van.
Eraf, en de gaten afdoppen.
Dan waren ze al milieubewuster dan ik had verwacht. 8)7
Van half jaren negentig ken ik genoeg voorbeelden. :Y

Ik heb het op mijn 2023 Yamaha ook.
Volgende week afdichten en afdoppen.
Scheelt ook ongeveer een kilo materiaal. :Y
 
In amerikaanse auto's zat dat rond 1980 er al op.
Leuk om te weten. Tikkie strenger daar. 8-)
Toen we hier in Rotterdam een milieuzone hadden voor de binnenstad mocht mijn Chrysler Stratie op bouwjaar er met enkele jaren niet meer in.
Terwijl die al een multipoint injectie en een katalysator had.
Europese en Japanse auto's waren daar veel later pas mee. :Y
 
Gisteren met de R50 naar de taxateur geweest, hij was erg over de restauratie te spreken. Daarna, er zat toch al zout op, nog even naar de vorige (2e) eigenaar gereden die de motor van 1977-2018 heeft gehad. We hebben de man nog even in het zadel geholpen.
Frame is gepoedercoat bij Hamax in Hazerswoude
zwarte spuitwerk en biesen is gedaan bij Theo Terwel
aluminiumdelen zijn nat gestraald bij Wetblast.nl
chroom en verzinken is gedaan door Galvamé
overige onderdelen komen bij De Hobbyist vandaan.

26bacff6-b083-4d9a-b049-747e0ead4519.jpg
 
Gaat zo'n taxateur uit van de waarde die hij op veiling op zou kunnen brengen of wordt er ook gekeken naar wat er aan materiaal en evt. uren ingestoken is.
Dit omdat mijn R65 op dit moment door de Knalpot grondig nagekeken wordt en vervangen wordt wat tegen de limiet is.
 
verzekeringswaarde is NIET de verkoopwaarde. Alle uren die er in zijn gestoken ga je bij verkoop niet terugverdienen. Ik vind het altijd knap dat er bedrijven zijn die hier winst uit kunnen maken.

Het bedrag zal ergens tussen de verkoopwaarde en werkelijk gemaakte kosten+uren liggen.
Dat lijkt me zo moeilijk van taxateur, neem deze motor, nummer gelijk, alle originele bouten en moeren en slangklemmen opnieuw laten verzinken.
alles chroom wat chroom hoort te zijn in plaats van RVS. De originele aluminium velgen... vind maar eens een gelijkwaardige met een prijskaartje er op. Ik ben benieuwd waar hij op uitkomt. Taxatieverslag moet nog worden opgemaakt.

voor jouw R65 geldt dat de rekening wellicht hoger uit komt dan dat de waarde is, maar je weet wel dat je daarna een zgan hebt. Koop je een ander dan koop je ook de ellende van een ander.
 
Ben benieuwd dadelijk hoe hij is. In iedergeval aan je enthousiasme ligt het niet 😎
 
Terug
Bovenaan Onderaan