Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Heb de v-bak al uit .
Januarie 2015 al eens een druklager vervangen , of dat er iets mee te maken heeft.
 
Fijn he die boxers ..onverwoestbaar zeker niet en echt niet betrouwbaarder dan Jappen..
Deze week maar weer beginnen met het opbouwen van de zijkspan,..met Pinksteren in de ardennen was koppelingsgebeuren in elkaar gelopen, druklager aan bonken en met noodoplossing thuis gekomen maar wel heel de bediening verrot.. gelukkig is alles te verkrijgen maar wel alles uit elkaar..langzaam wordt het toch een leuk apparaat..in elk geval al plezier van gehad :]
 
Dat is mooi, en plezier is het belangrijkste.
Het gevaar van het oude type druklager is dat hij je deksel van je versnellingsbak kan vernielen. Anders is het een kwestie van een half uurtje etteren op de parkeerplaats.
De eerste en enige keer dat ik er een kapot gehad heb (1986) zat het drukstukje vastgelast op de drukstift en was afgebroken. Dat leek helemaal niet meer op de spulletjes die de dealer me wilde verkopen. :?
 
Haha hele asje met drukringen was ook iets korter geworden..heb het met 2 ringen tijdelijk opgelost met veel vet en terugreis was vooral over snelweg en schakelen zonder koppeling..
maar werd er niet beter van natuurlijk en gelukkig ook niet door de druktafel heen gesleten..
Kon het met draai en slijpwerk wel opknappen maar toch maar allemaal nieuw besteld..
Nu nog monteren samen met nieuwe keerring voor versnellingsbak...
 
Ik ga ook uit van een versleten plaat. Mocht er nog iets zijn kom je dat vanzelf tegen.
K-plaat is nog goed 5,2 mm . diafragmaplaat is niet vlak meer en net een nieuwe gehaald.
Nieuwe voelt ook sterker aan en ben nu deze aan het inbouwen.
 
Haha hele asje met drukringen was ook iets korter geworden..heb het met 2 ringen tijdelijk opgelost met veel vet en terugreis was vooral over snelweg en schakelen zonder koppeling..
maar werd er niet beter van natuurlijk en gelukkig ook niet door de druktafel heen gesleten..
Kon het met draai en slijpwerk wel opknappen maar toch maar allemaal nieuw besteld..
Nu nog monteren samen met nieuwe keerring voor versnellingsbak...
Succes met de opbouw.
 
Ik vind het ook een rare constructie met dat taatslagertje. Het dingetje moet in een fractie van tijd duizenden omwentelingen maken en de naaldjes draaien aan de binnenkant een andere omtreksnelheid als aan de buitenkant. Ik denk dat ik het zou vervangen door een polyamide schijfje.
 
Thnx...ja taatslagerkooi was helemaal vergruist..das goed idee kunststof ring als reserve bij je hebben
Even een snijplankje bij de Xenos halen. Maar in dertig jaar oude tweekleppers heb ik slecht 1x een kaopt lagertje gehad, ik denk het meenemen van een ringetje voldoende garantie is dat het nooit meer stuk gaat.
 
Gisteravond lekker bezig geweest met zijkspan...koppeling gemonteerd , wil ook uitgaande as keerring vervangen..maar natuurlijk krijg ik flens er niet zo af...
Dus ff plaat maken zodat er redelijk een trekker aan kan hangen..
Ook vreemd de keerring zit er andersom in, volgens Haynes wphb zou dat alleen voor de GSen en laatste R100's moeten zijn...later maar kijken wat verstandig is of nog ff in de andere boeken kijken.
En niet de trekker op je telefoon laten stuiteren..kan die niet zo goed tegen :o :( 8-)
 
Laatst bewerkt:
Zoiets is dus nodig, anders krijg je de flens er niet af.
full
 
Das zeker een mooie trekker..is makkelijk zelf te maken alleen ff langere bouten scoren...
Ik heb al plannetje met idd ronde schijf,zo staat het ook in de Haynes..
 
Na een jaar of 4 geen motor te hebben gereden ben ik dankzij de vele aangepaste oude R's van BMW die her en der voorbij komen sinds kort toch weer in het bezit van een motor. Benieuwd wat hier allemaal voorbij komt.

Hier een foto van mijn brik met wat info. R100R uit 1992 met een tank van een model uit de jaren 70 en zadel van een Triumph. Meeste aanpassingen zijn gedaan door de vorige eigenaar maar de uitlaat en spiegels heb ik er recent zelf op gezet. Van de koplamp ben ik niet wild al past het wel in het Scrambler idee en als ik een ronde plaats lijkt hij op 80% van alle andere BMW customs dus weet nog niet echt wat ik daarmee wil.

Voorlopig maar eerst lekker rijden en kleine dingetjes verbeteren.

[afbeelding]
...goh..., kijk nou wie ook weer boven water is !!... :W


.
 
Zoiets is dus nodig, anders krijg je de flens er niet af.[afbeelding]

Hoi,

super handig tooltje en eigenlijk onmisbaar als je regelmatig bakken demonteert. Maar de flens van de bak is makkelijk vergeleken bij de splinebus van de cardanas...

Ik heb met behulp van het versnellingsbaktooltje naar eigen ontwerp een tool laten maken om deze bus er af te krijgen met beheerst geweld. Je gebruikt dan naast een wringijzer en de twee schalen en de buitenring de bout en de binnenflens met schroefdraad van het versnellingsbak tooltje (de rest heb je niet nodig).



Werkt als de brandweer.

Groet, frake
 
Zelf een device gecreeerd uit een U profiel..flens nog steeds goed vast..hou er niet van maar toch ff flinke klap op de centrale as en ja hoor met een flinke knal los *O*
Gelijk nieuwe keerring erin en bak gemonteerd en de rest ook...
Nu nog ff koppelingarm afstellen en paar kleine dingetjes vastzetten want was gisteravond toch weer laat geworden...kan die binnenkort aangeslingerd worden :]
 
Skippy '73 schreef...:

Ha Ron! :W
Dacht al waar zit hij ;)

Het motorrijden en willen bezitten bleef toch kriebelen. Nu eens geen moderne BMW. Waar rijd jij tegenwoordig op?

Laatste wat ik heb voorbij zien komen was een obsessief gepoetste Suzuki GSX 1400 :9~
...yep..., heb ik ook nog ff gehad (9 maandjes wel...), deze GSX 1400

...maar..., dan lig je jaren te wachten op je kans om een fatsoenlijke GSX te vinden (want na die eerste proefrit in 2004 bleef het toch sluimeren...), en dan heb je zo'n ding, zorg je dat het e.e.a. er kakstrak bij staat, en dan valt het sturen toch tegen...

...als ik die Speed Triple niet tussendoor had gehad, dan was er nix aan de hand geweest..., maar..., zoon Speed rijdt zoooooow grappig..., ook niet helemaal logisch dat ik dat ding weg heb gedaan (had ze toen een poosje allebei, de Speed, en de 1400, samen met de S, en de RT)... :/


Heb zowel de Speed als de GSX in 2015 verkocht.


Nu dus alleen nog de RT en R12S.

De R1200S deze maand 10 jaar alweer... :/
En de RT ook alweer 5 jaar.


Eigenlijk is er nix veranderd... ;)




i-wq4q9Pp-XL.jpg



i-rJQrXZ2-XL.jpg
 
Laatst bewerkt:
...'t beginnen als bijna 'brikken en klassiekers' te worden... :+

Beetje wel ja ;) Gave machines die Suzuki en Speed Triple, zijn ook 2 motoren waar ik ook regelmatig naar gekeken heb maar nooit de knoop heb doorgehakt.Snap dus wel dat je daar voor gevallen bent al is 4 motoren uiteindelijk wel een beetje veel (zeker als ze er allemaal smetteloos bij moeten staan ;) ) Verder ben ik ook sinds de introductie helemaal gek van de Superduke 990 en de HD Roadking Classic.Ooit moeten die er nog eens komen..
De oude luchtgekoelde BMW's kwamen ineens in beeld omdat er hier in de buurt een zaak zit(Ace13 in Kapelle) die hele leuke dingen met deze fietsen doet en toen ik daar net geweest was kwam plots de R100R voorbij op Marktplaats. Gekke is dat ik ze haast mooier vind als ze er een beetje afgeleefd uitzien en dat scheelt een hoop poetswerk ;).Het rijden erop verbaasd me ook positief helemaal gezien het feit dat ik ook ooit een R1200R gewent was met bijna 2 x zoveel PK's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan