Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

heb vandaag eens wat plaatje bekeken op het world wide web , kom hem toch vaak genoeg tegen met de huidige kranen ...
zal ze wel ff omdraaien met links en rechts ....
 
Ik denk dat deze kranen ook beter zijn als de Everbest kranen, in ieder geval makkelijker te reviseren. Het is maar net hoe origineel je wil en wat je er voor over hebt. Ik zou persoonlijk wel op beurzen en zo gaan kijken voor de verticale uitvoering.
 
Bosso, volgens mij heb jij de standaard carterpan voor de BMW-boxers na 9-80 gekocht. Die heeft een 0.25 liter grotere inhoud dan de carterpan van de modellen van voor 9-80 en dus kom je (zonder oliekoeler) op een totale inhoud van 2,5 liter (i.p.v. 2,25 liter). Het verlengstuk dat jij nu hebt gekocht is volgens mij bedoeld voor het plaatsen van een carterring of een extra diepe carterpan, waardoor de olievoorraad groeit naar 3,5 liter. Mogelijk is het tussenstuk dus te lang en heb je het standaard aanzuigstuk met zeef van de boxers na 9-80 nodig.

Ik heb ooit eens een heel epistel over alle typen carter-pannen van BMW uitgeprint, maar waar ik het gelaten heb?
Als je de tussenringen van Edelweiss, Israël en Siebenrock bedoeld, die verlengstukjes zien er anders uit. Niet zoals deze alsof het 3 ringen aan elkaar zijn zeg maar.

Zie links bij de pakkingen.
Siebenrock-Oelwannendist-60190220_990_INET01_17.JPG


Deze verlengers zijn ook 'hoger' ivm. de dikte van de carterringen.
 
Had mijn vraag van enkele dagen geleden misschien beter hier gezet...

Ik merk dat er bij de BMW R45 en R65 uitvoeringen zijn waarbij het logo op het blok zwart is... en anderen niet.
Iemand die hier een logische verklaring voor heeft?

bmw%20r65.jpg



vs

11799.jpg



Ik zie het zowel bij R65 als R45 dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Werden ze oorspronkelijk allemaal zo geleverd en zijn sommigen door de jaren heen gewoon de verf verloren?

Daarnaast wil ik graag de originele schokbrekers van mijn R65 vervangn door nieuwe exemplaren. Iemand ervaring met deze of deze?
 
Leuk topic, ga het volgen...
 

Bijlagen

  • 4 okt 2018.jpg
    4 okt 2018.jpg
    109,6 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Work in progress, 46 / 44 mm kleppen en flowen, samen met de onderdelen die al gemonteerd zijn is het doel 80 pk +
 

Bijlagen

  • 43267745_1131020490384115_8861265933994295296_n.jpg
    43267745_1131020490384115_8861265933994295296_n.jpg
    336 KB · Weergaven: 22
  • 97a0b467-bddb-4519-b252-9b4d6555d335.jpg
    97a0b467-bddb-4519-b252-9b4d6555d335.jpg
    211,7 KB · Weergaven: 22
Bij mijn R100RT (1979) leverde geflowde koppen, aangepaste Woessner-zuigers i.c.m. de standaard (nieuwe) kleppen op de dynojet-testbank bij Mile Pajic 66 PK aan het achterwiel op. Dit gemeten bij 7.000 RPM dus 250 RPM onder het rode gebied (uit veiligheidsoverwegingen). Omgerekend naar krukas-PK's zou ik dan bij 7.250 RPM in de buurt van de 80 PK moeten komen. Dus bij jouw BMW zal meer dan 80 (krukas) PK's zeker mogelijk zijn.

1540186986599.png
1540187003669.png
 
80 pk aan het achterwiel is ook prima te doen. Edelweiss doet dat regelmatig. Boven de honderd pk wordt wat kostbaarder maar kan ook.
 
Bij mijn R100RT (1979) leverde geflowde koppen, aangepaste Woessner-zuigers i.c.m. de standaard (nieuwe) kleppen op de dynojet-testbank bij Mile Pajic 66 PK aan het achterwiel op. Dit gemeten bij 7.000 RPM dus 250 RPM onder het rode gebied (uit veiligheidsoverwegingen). Omgerekend naar krukas-PK's zou ik dan bij 7.250 RPM in de buurt van de 80 PK moeten komen. Dus bij jouw BMW zal meer dan 80 (krukas) PK's zeker mogelijk zijn.
80 pk aan het achterwiel is ook prima te doen. Edelweiss doet dat regelmatig. Boven de honderd pk wordt wat kostbaarder maar kan ook.

De motor zit nu met de nodige aanpassingen, uitlaat 40mm, drijfstangen, nokkenas, 40mm Dell-orto's en 1000cc Siebenrock kit en nog wat zaken boven de 60 pk op het achterwiel.
Met grotere kleppen en flowen, nog een iets ander nokkenas en aanpassing van de uitlaat, en goed afstellen hoop ik richting de 80 pk op het wiel te gaan.
Heb een grafiek gezien van een R100RS in soortgelijke opbouw en die kwam iets boven de 80pk op het wiel, zou dus moeten kunnen.
Wordt vervolgt.
 
Ik heb op aanraden van mijn tuner de originele 308' nokkenas gehandhaafd ( wel vervangen voor een nieuwe, want de oude was na ruim 200.000km versleten). Het gevolg is een R100RT met overal trekkracht; vergelijkbaar met het karakter van een R90S maar dan iets krachtiger. Overigens had ik al een jaar geleden al Dell'Orto PHM40 carburateurs gemonteerd.
 
Niet.
'77 heeft een duplex ketting, die gaan in principe eeuwig mee. Je zou kunnen kunnen meten met een gradenschijf. In je handboek vindt je de kleptiming, die kan je controleren om te zien of de timing nog klopt.
Ik heb de duplex ketting een keer vervangen bij een R100 bij een ton. Niets aan te zien en geen verandering gemerkt.
 
De duplex-ketting gaat inderdaad erg lang mee. Als de ketting teveel rekt merk je dat o.a. aan de grondplaat van de ontsteking die niet meer op tijd kan worden gezet. Overigens slijten de kettingspanner, geleideblokken en de tandwielen (zeker die van de krukas) wel degelijk en als de tandwielen haaientanden krijgen raakt ook de ketting beschadigd. Bij normaal gebruik zou ik adviseren om de distributie-tandwielen en ketting tussen de 100.000 en 200.000 km te vervangen.
 
Bedankt voor jullie reacties, ik weet niet precies hoeveel de BMW gelopen heeft. Ik heb hem een jaar of 4 geleden gekocht van de nabestaande van de eerste eigenaar. De km teller was kapot en heb ik gerepareerd, de teller staat nu op 62000. En ik denk niet dat ie heel veel meer gelopen heeft als ik kijk naar de originaliteit, slijtage en het geringe olieverbruik.
 
Hoi allen .
Ik heb nog onderdelen van mijn oude g/s over .
Handkappen ,scherm ,startmotor ,voorvork , 2x tank ( 24ltr en 40 ltr ) en nog wat klein onderdelen .
Als iemand nog iets zoekt ? kan ook eventueel hier foto's plaatsen .

Gr hippie
 
Arm van spiegel gaat door het gat .
Kop-kabel en rem- kabel gaan door de opening bij imbus bout
20181102_094752.jpg
 
ooit een R65 gehad... lang geleden..
daarvoor een R75/5
had 75 moeten houden...
die ging niet harder dan 130... in de regen niet harder dan 100..
de 65 ging kapot in de coentunnel toen de snelheidsmeter 160 aanwees en de toerenteller ver in t rode gebied zat...
ploink... was t ...

ik had vaart zat... dus uit tunnel vluchtstrook op...
ik kijken... niets te zien... en ik weer starten... liep op één cilinder... 3 km naar huis.. week later opengemaakt... klep door zuiger geslagen....😝
 
Hoi allen .
Ik heb nog onderdelen van mijn oude g/s over .
Handkappen ,scherm ,startmotor ,voorvork , 2x tank ( 24ltr en 40 ltr ) en nog wat klein onderdelen .
Als iemand nog iets zoekt ? kan ook eventueel hier foto's plaatsen .

Gr hippie

Veertig liter!!! Da's nog meer dan die bolle Heinrichtank van mij kan bevatten. :}


Afiijn lamaar. ik zie net dat ze nog grotere tanks kunnen hebben. BMW R80G/S-serie - Wikipedia

EDIT: en foto's zijn altijd welkom. :Y
 
Laatst bewerkt:
Die bij mij is ook een heinrich-tank maar dan gemaakt door werner rennschlussel. In deel twee van dit topic staan nog foto's van de tank op de motor.
Zal morgen foto's maken/plaatsen .

Nog iets op de telefoon gevonden
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk een nieuw winter project voor volgende winter .
Niet deze bmw ( was voor de foto ).
Frame met kenteken is er al .
20181103_165434.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Terug
Bovenaan Onderaan