Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Een vraagje, ben op zoek naar een bodemplaat voor het zadel van mijn R100RS, het 1 1/2 sportzadel. De huidige bodem is behoorlijk geroest. Waar zou ik een nieuwe kunnen kopen? Of op zoek naar een ijzerwerker voor herstel?
Heb al een aantal websites bezocht, maar kan het niet vinden , wie helpt.

Update, ondertussen iets gevonden, bij Siebenrock, compleet met overtrek.... bijna 500 Euro, zoek ff verder. Of wie helpt...
Deze zag ik net op MP staan, ik weet niet of het is wat je zoekt.
≥ Nieuwe sportzit BMW R75 R90 R100 - Onderdelen | Oldtimers - Marktplaats.nl
Groet, :)
 
Om te beginnen wens ik allen hier prettige kerstdagen!
Afgelopen zaterdagochtend ontving ik een pakketje van Motolab met daarin de Silent Hektik-ontsteking. Aangezien ik in september nieuwe bobines heb gemonteerd, heb ik voor het "basispakket" gekozen. Zaterdagmiddag de componenten gemonteerd en daarbij een mooie plek onder de tank gevonden voor het regelkastje. Zondag de ontsteking goed afgesteld en alle bedrading netjes weg gewerkt. Ik heb het oude ontstekingssysteem (puntjes in het "potje") als back-up gehandhaafd. Stekkertje omwisselen op de min-pool van de rechter bobine en het oude systeem draait weer!

Gistermiddag samen met mijn oudste zoon (hij op zijn Suzuki SV650SA) een proefrit van zo'n 50 km gemaakt (via de snelweg naar Maarsbergen, binnendoor naar Amerongen en via de Lekdijk weer terug). Met de voorontsteking op 33° (stand 8) was er duidelijk meer trekkracht en souplesse over het hele tourengebied. Misschien dat een andere vervroegingscurve nog betere resultaten geeft, maar dit werkt in ieder geval naar tevredenheid!
 

Bijlagen

  • 3-IMGP8644.jpg
    3-IMGP8644.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 15
  • 6-IMGP8649.jpg
    6-IMGP8649.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 17
Om te beginnen wens ik allen hier prettige kerstdagen!
Afgelopen zaterdagochtend ontving ik een pakketje van Motolab met daarin de Silent Hektik-ontsteking. Aangezien ik in september nieuwe bobines heb gemonteerd, heb ik voor het "basispakket" gekozen. Zaterdagmiddag de componenten gemonteerd en daarbij een mooie plek onder de tank gevonden voor het regelkastje. . Met de voorontsteking op 33° (stand 8) was er duidelijk meer trekkracht en souplesse over het hele tourengebied. Misschien dat een andere vervroegingscurve nog betere resultaten geeft, maar dit werkt in ieder geval naar tevredenheid!


Heb je misschien een afbeelding in gemonteerde toestand. Met potje als back-up is een goed idee. Ook leverbaar voor twin-spark?
 
S
Heb je misschien een afbeelding in gemonteerde toestand. Met potje als back-up is een goed idee. Ook leverbaar voor twin-spark?
Single of twinspark maakt voor de ontsteking helemaal niets uit.... behalve... dat de ontstekingscurve voor een twinspark wezelijk anders moet zijn als voor een single spark. SH heeft 16 curve's hierdoor zowel toepasbaar op alle modellen.
Bij mij zit hij zo:
2018-10-28 13.08.21.jpg2018-12-25 11.12.47.jpg
Zwarte kastje ontsteking, zilveren de spanningsregelaar. Rempomp zit op het stuur.
 
Laatst bewerkt:
S

Single of twinspark maakt voor de ontsteking helemaal niets uit.... behalve... dat de ontstekingscurve voor een twinspark wezelijk anders moet zijn als voor een single spark. SH heeft 16 curve's hierdoor zowel toepasbaar op alle modellen.
Bij mij zit hij zo:
Bekijk bijlage 1344006Bekijk bijlage 1344005
Zwarte kastje ontsteking, zilveren de spanningsregelaar. Rempomp zit op het stuur.



Het ontstekingspotje voor Twinspark zou anders zijn.
Wel begrijpelijk dat voorontsteking voor dubbele ontsteking anders moet zijn
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen aanvullingen op de uitleg van Bor_S, maar hieronder mijn foto's.
 

Bijlagen

  • 2-IMGP8654.jpg
    2-IMGP8654.jpg
    919 KB · Weergaven: 44
  • 1-IMGP8653.jpg
    1-IMGP8653.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
De oude 1000cc boxers (de /7 modellen tot september 1980) worden zeker bij het rijden in langzaam verkeer erg heet en dan lopen ze niet meer stationair en slaan ook maar moeizaam aan als zij onverhoopt toch afslaan. Met iets meer olie aan boord en een thermostaat-geregelde oliekoeler verwacht ik dat deze problemen minder zijn. Bovendien zou het grotere volume aan lucht in het carter ook leiden tot minder grote drukwisselingen in het carter, waardoor er minder olie via de carterontluchting verloren zou gaan.

Daarom gisteren een diepere carterpan (type van na 09-80) met bijbehorende oliezeef met 44 mm lange olie-pickup en een oliekoeler met thermostaat gemonteerd. De totale olievoorraad is hierdoor met een 800cc toegenomen (van 2.24 naar 3.04 liter).
 

Bijlagen

  • 1-IMGP8662.jpg
    1-IMGP8662.jpg
    1 MB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
De oude 1000cc boxers (de /7 modellen tot september 1980) worden zeker bij het rijden in langzaam verkeer erg heet en dan lopen ze niet meer stationair en slaan ook maar moeizaam aan als zij onverhoopt toch afslaan. Met iets meer olie aan boord en een thermostaat-geregelde oliekoeler verwacht ik dat deze problemen minder zijn. Bovendien zou het grotere volume aan lucht in het carter ook leiden tot minder grote drukwisselingen in het carter, waardoor er minder olie via de carterontluchting verloren zou gaan.

Daarom gisteren een diepere carterpan (type van na 09-80) met bijbehorende oliezeef met 44 mm lange olie-pickup en een oliekoeler met thermostaat gemonteerd. De totale olievoorraad is hierdoor met een 800cc toegenomen (van 2.24 naar 3.04 liter).
Heb er ook 1 onder zitten, een extra ring van Siebenrock, geeft dikke 1 liter extra. bij zeer intensief gebruik zie ik de olietemperatuur oplopen naar max 130 graden. Gaat net goed.
Meer lucht zal er trouwens niet inzitten, neem aan dat je hem gewoon tot de streep op de peilstok vult. Zit er alleen meer olie in ;)
 
"Meer lucht zal er trouwens niet inzitten, neem aan dat je hem gewoon tot de streep op de peilstok vult. Zit er alleen meer olie in ;) "

Ik citeerde slechts uit de bijdrage van Bosso:
" Why might I care?
The deep pan and cast pickup are better than the earlier designs, so you can get more reliable oil delivery using the newest parts. Additionally, the greater air volume in the sump means less fluctuation in crankcase pressure and therefore less oil lost through the breather."
 
"Meer lucht zal er trouwens niet inzitten, neem aan dat je hem gewoon tot de streep op de peilstok vult. Zit er alleen meer olie in ;) "

Ik citeerde slechts uit de bijdrage van Bosso:
" Why might I care?
The deep pan and cast pickup are better than the earlier designs, so you can get more reliable oil delivery using the newest parts. Additionally, the greater air volume in the sump means less fluctuation in crankcase pressure and therefore less oil lost through the breather."


Dan moet je wel de peilstok met de 'lagere' max hebben. Maar geef mij maar de extra olie ipv lucht.
 
Lucht blijft mi hetzelfde.

Ik wil graag op mijn 80/7 ook een groter carter maar de tussenringen zijn alleen voor de bouwjaren na 9/1980 volgens mij? Terwijl mijn /7 van 1/1980 is dus iets ouder.
Zou een standaard carter van een R100 of R100/7 wel passen? Want ik hoorde zeggen dat deze carters ook een grotere inhoud hebben.
 
@ Bor s Jij hebt een Siebenrock ring begrijp ik, waar heb die gekocht?
 
Laatst bewerkt:
Ben erg tevreden met de service van Harold, een kleine zelfstandige, zijn site : Motolab.nl
Heb daar al vaker onderdelen gekocht.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Vanaf 1970 tot 1996 zijn heel veel carteronderdelen uitwisselbaar. Zolang je bij een diepere carterpan maar zorgt voor een aanzuigstuk voor de oliezeef van de juiste lengte (speling tot de bodem van de pan moet maximaal 4 tot 5 mm zijn). En vergeet niet de 2 bouten van het aanzuigstuk van de oliezeef te voorzien van wat loctite en vast te draaien met een koppel van 9 Nm. Je wilt niet dat het aanzuigstuk losraakt en er lucht i.p.v. olie wordt aangezogen!
 
Laatst bewerkt:
Om dit topic omhoog te halen, heb ik een vraag...

Welke modellen BMW hebben de 41mm (showa) voorvork?
Hoeft niet perse een boxer te zijn 😊
 
Terug
Bovenaan Onderaan