Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Het ziet er allemaal niet slecht uit. Ik zou helemaal niets vervangen. Waar ik wel even naar zou kijken is de diafragma veer. Als deze te slap/laag wordt ga je ook slippen. Bij de oude viegwielen wordt die ook vervangen door de diafragma veer van een K75, die is iets zwaarder. Maar ik weet niet of dat voor alle vliegwieln opgaat.
Oke, want die 3 onderdelen zijn zo al weer 300 euro bij elkaar :D, hoe kan ik die diagram veer controleren? Wat misschien helpt om er bij te vermelden is dat het geheel niet los kwam zonder de koppeling iets te forceren met een schroevendraaier, toen knalde de koppeling eraf.... Dit zegt denk ik genoeg over de staat van de veer?
 
Zou het slippen van de koppeling niet gewoon door een defect druklager veroorzaakt worden?
 
Hallo motor liefhebbers,
Sinds gisteren in bezit van een bmw R90s van 1975, lang naar gezocht en nu eindelijkst gevonden en gekocht !
Heb de motor van een man van 76 jaar oud, hij heeft jaren monteur geweest, en 10 jaar geleden deze motor gereviseerd en weg gezet, heb de motor zo meegenomen , hij liep dus niet geen accu en oude benzine, benzine eruit gehaald en schoon erin nieuwe goede accu gekocht en geplaatst en starten maar , maar hij sloeg niet aan.......
Bougie eruit, en zie geen vonk, wat en waar moet ik eerst zoeken ??
 
Dit is mijn nieuwe aanwinst !
 

Bijlagen

  • 3DCEA698-0FD3-46E2-BE10-46FDBBB7184B.jpeg
    3DCEA698-0FD3-46E2-BE10-46FDBBB7184B.jpeg
    190,9 KB · Weergaven: 23
Hallo motor liefhebbers,
Sinds gisteren in bezit van een BMW R90S van 1975, lang naar gezocht en nu eindelijk gevonden en gekocht !
Heb de motor van een man van 76 jaar oud, hij heeft jaren monteur geweest, en 10 jaar geleden deze motor gereviseerd en weg gezet, heb de motor zo meegenomen , hij liep dus niet geen accu en oude benzine, benzine eruit gehaald en schoon erin nieuwe goede accu gekocht en geplaatst en starten maar , maar hij sloeg niet aan.......
Bougie eruit, en zie geen vonk, wat en waar moet ik eerst zoeken ??

Bij mij inleveren, en heel die motor voor de rest van jouw leven vergeten! :+

Dat wordt zoeken man, gelukkig is de ontsteking van een BMW niet al te ingewikkeld. Bij 1 van mijn BMW's was het 't vermaledijde draadje tussen de (6V.) bobine's die ooit de geest had gegeven.
Heb je een multimeter? Kom je al een heel eind mee.

Stukkie leesvoer ---> De onsteking - R100RS
 
Laatst bewerkt:
Eerst maar eens de contacten van de bobines controleren (zowel hoog- als laagspanningscircuit. Contactpuntje ontvetten en op tijd zetten.
 
Contactpunten ontvet, eerst niets, maar omdat de vorige eigenaar veel olie in de cilinders had gedaan , waren de bougies naar de knoppen , nieuwe er in en hij starte gelijk !
 
Begonnen met tankje weg te halen en de kabelboom eens goed te bezien..... Of wat er nog van heel is. De vorige eigenaar was al begonnen aan wat hij leuk vond en maar heeft niks afgewerkt. Na even na te denken heb ik besloten om een m-unit blue te plaatsen. Omdat dit in mijn ogen sommige dingen makkelijker maakt en voor in de toekomst ook sommige aanpassingen eenvoudiger maakt. Ook omdat ik dit bakske als een meerwaarde zie voor de moto. Dus nu bestellen van Electra, strippen wat weg mag en beginnen te puzzelen.
IMG_20190804_222735632.jpg
 
Dat is ook mijn voornaamste bezwaar. Dat blok is zo enorm. Vooroorlogse BMW's hebben een mooi klein motorblok. Dit lijkt op zo'n fiets maar dan met een vrachtwagenmotor.
 
Groot motorblok idd. de 1.8 liter zal beste klappen geven.
Ik vraag me af of het productiemodel ook alleen luchtkoeling krijgt?
Nadeel van de boxer is de zit als je lange benen hebt.
Model doet me denken aan deze:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan