Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Ik heb er een paar maanden terug ook iets over gelezen. Diegene heeft dat weten aan te passen. Ik heb alleen geen idee meer op welk forum dat was.
Het heeft even geduurd om nog wat foto's te maken.
DSC_1385k.JPG
 
In je BMW zijspan zit toch een 15 inch achterwiel ? Hoeveel ruimte heb je tov de achterbrug ?

Klopt, ik heb een 135/80R15 band waar eerst een 125 in zat.
De 135 paste er niet zo 1 2 3 in. Daarvoor heb ik de verdikking van de cardantunnel een paar flinke meppen moeten geven. Daarnaast heb ik de dikke lasrups ook nog wat afgeslepen, en dik in de zinkspray gezet.

1k0.jpg


Toen paste die 135 wel. Maar dan nog heb ik ongeveer 5 mm. speling tussen band en tunnel.

Wel zag ik laatst ergens iets dat iemand die verdikking eruit had geslepen, en wat verder richting de klok terug gelast. Is een wel zo nettere oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg het wiel helemaal tegen het cardanhuis aan, zoals het volgens mij ook hoort. Het is een typisch 80er jaren EML wiel waar een BMW naaf in gebouwd is.

1k0.jpg


1k0.jpg


Ik dacht (weet 't niet zeker) Dat EML destijds het velgbed van een Eend daarvoor gebruikte. Daar lagen standaard 125, en later 135 banden op. Kevers hadden ook 15 inch, maar die waren iets breder, en daar lagen 145 banden op.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar foto's genomen van het extra achterwiel dat ik nog heb, misschien kan je er wat mee. Let op, ik heb van achteren een schijfrem, en jij dacht ik een trommel?

Kant van de meenemer.
1k0.jpg


Kant waar de schijf op hoort.
1k0.jpg
 
Ja maar je voelt dan toch wel of je met metaal op metaal zit of op rubber?

Ik heb nu toch het idee dat je de verkeerde naaf hebt voor op de cardanklok. En op jouw foto zien we toch duidelijk 2 verschillende type's van meenemer.

dsc_1385k-jpg.1469345
 
Laatst bewerkt:
Zo mooi gemaakt Detox , de nu de 3e mf allroad rit ?😀
Ik ben ook bezig met een klassieke allroad met cardan , maar dan eentje met Italiaanse roots , dus wat mij betreft
 
Ja maar je voelt dan toch wel of je met metaal op metaal zit of op rubber?

Ik heb nu toch het idee dat je de verkeerde naaf hebt voor op de cardanklok. En op jouw foto zien we toch duidelijk 2 verschillende type's van meenemer.

dsc_1385k-jpg.1469345
Ze zijn idd anders maar het r100 wiel (zonder band) past in de achtervork vd /5 en het /5 wiel {met band ) past in de r100 ( bj 83 ) ! Het 15 inch achterwiel met 135 band past in de /5 band loopt niet aan wel in de r100 dus. De /5 achtervork is aan de rechterkant ook een stuk smaller.
 
Ze zijn idd anders maar het r100 wiel (zonder band) past in de achtervork vd /5 en het /5 wiel {met band ) past in de r100 ( bj 83 ) ! Het 15 inch achterwiel met 135 band past in de /5 band loopt niet aan wel in de r100 dus. De /5 achtervork is aan de rechterkant ook een stuk smaller.

Daar hebben we 'm! *O*

De ene achtervork is langer/korter en smaller/breder ('t is maar hoe je 't ziet) dan de andere. Meet ze maar eens op, en je zal 't zien.
Daardoor loopt de 135 band wel tegen de ene, en niet tegen de andere achtervork.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Daar hebben we 'm! *O*

De ene achtervork is langer/korter en smaller/breder ('t is maar hoe je 't ziet) dan de andere. Meet ze maar eens op, en je zal 't zien.
Daardoor loopt de 135 band wel tegen de ene, en niet tegen de andere achtervork.
Ik vermoed dat hier de oplossing/het probleem zit, je hebt een korte /5 swing arm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan