Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Ik heb echt geen flauw idee. Het is eigenlijk een lelijke bruine poepkleur, althans zo zou ik 20 tot 30 jaar geleden gedacht hebben. Nu vind ik het eigenlijk wel leuk/apart. Er zit nog een originele sticker op van een BMW-dealer uit Beieren.
Motor is van een oud mannetje geweest. Die belde de BMW dealer op of ze ze interesse hadden. Dat hadden ze. Ze hebben hem opgehaald en vanmiddag was ik daar toevallig even om te kijken naar iets anders. Ze vroegen me of ik interesse had en een ritje wilde maken. Dat had ik wel. Banden op spanning gezet en een stukkie gereden. Vond het wel Old Skool rijden. Ik heb al eens een R80 gehad een jaar of 13 geleden.
Ik rijd toch nog amper motor, dus voor af en toe een stukje met mooi weer vond ik dit wel een leuke aanbieding en heb hem maar gekocht.
Dat is helemaal leuk!
Had vast zo moeten zijn.
 
Eerst de synchronisatie van de carbs checken. Bougie om en om eraf toerental Moet gelijk zijn.
Niets uit elkaar halen als het niet nodig is.
Klopt, maar dan ook ècht methodisch te werk gaan, dus: ontsteking checken; klepspeling controleren; speling gaskabels controleren; luchtschroeven afstellen en dan stationair afstellen. Maar aangezien het probleem ineens ontstond, verwacht ik niet dat dit de oplossing is (al kan het natuurlijk nooit kwaad).
 
Persoonlijk laat ik mijn boxer nóóit op 1 cilinder lopen; met wat ervaring gaat het afstellen prima op het gehoor.
 
Het rare is , vandaag naar mijn werk , +- 12 km , niets aan de hand . loopt prima .
alleen als ik een stuk rijdt van 50 km , dan begin het alleen links . dus het heeft met hitte uit te staan denk ik .
Hij loopt stationair echt heel mooi , maar het vreemde is wel dat rechts heel mooi loopt met linker bougie naar massa , en links loopt niet echt mooi met rechts bougie naar massa , dus het probleem zit wel degelijk links , misschien verbrande klep oid ?
heb de carbs afgesteld met een vacuum meter . ze lopen wel mooi gelijk op met gas geven .




 
Laatst bewerkt:
Even compressie meten, dan weet je snel genoeg of er een klep verbrand is, of gewoon lekt.
Maar meestal is zulks terug te vinden in te krappe klepspeling, of een bobine die aan zijn laatste levensfase begonnen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
het probleem is volledig weg als hij koud is , alleen als hij warmer wordt heb ik dit probleem .
bobine is een 12V dnepr bobine , die is +- half jaar oud . compressie zal ik nog ff meten
 
Het lijkt toch wel veel op een kapotte bobine (en een bobine van Dnepr is in mijn ogen geen aanbeveling :N).
 
Links
IMG20220815220658.jpg


Rechts :
IMG20220815220714.jpg




Lijkt me prima ?
Viel wel op bij de eerste meting had io beide carbs nog dicht , toen deed links 150 ( zonder gasgeven) en rechts 120 , (zonder gasgeven)

Dus inlaat rubber kan wellicht lekken ??
Puntjes en condensator zijn niet zo duur dat ga ik zo ie zo bestellen ( OEM )
En bobine kan ik eens zoeken naar een betere duitse varient.
 
Compressie meten doe je met gas vol open als er schuifcarb's op zitten.
Zitten er CV carb's op, die demonteren.

Het inlaattraject kan je testen met de motor warm en stationair draaiend.
Dan op alle verdachte plekken rijkelijk WD-40/remmenreiniger oid spuiten.
Veranderd het toerental, heb je de dader.

Puntjes/condensator zie ik nog niet als verdacht, maar vervangen sluit dit wel uit.

Bobine, kan een breuk hebben in een spoel, koud ok, eenmaal warm open die breuk en geeft storing.
Een scheur in de bobine zelf komt ook wel eens voor.

En netjes afstellen, dus koude motor eerst de kleppen, dan de ontsteking en bij warme motor de carbs.
 
Probleem is niet terug gekomen , wellicht ook combinatie met snik hete dag / veel voor bruggen wachten dat de carburateur heel erg heet was , vapor lock ofzo ? Dat hij bijna kookt . Heb inmiddels paar rondjes zonder problemen gedaan .
 
Opgehaald. Ben er blij mee. Gelijk maar even een vraag die ik vanmorgen ben vergeten te stellen. Hoe draai ik de dagteller terug naar 0 ? :?
 

Bijlagen

  • CB20D748-CA43-4E83-A50D-C260C4911986.jpeg
    CB20D748-CA43-4E83-A50D-C260C4911986.jpeg
    259 KB · Weergaven: 22
  • C529B0DF-8B6A-4980-8494-0B0C928215EE.jpeg
    C529B0DF-8B6A-4980-8494-0B0C928215EE.jpeg
    224,8 KB · Weergaven: 23
  • 011CEE33-1A48-4BC1-9A1C-2D68EC0E0082.jpeg
    011CEE33-1A48-4BC1-9A1C-2D68EC0E0082.jpeg
    302,9 KB · Weergaven: 21
Terug
Bovenaan Onderaan