Het grote Allroad topic deeltje 2!

Maar eens even oma een schop onder d'r virtuele hol geven...

Ik ben opzoek naar een allroad motor (liefst met meer dan 50PK) van rond de €2000,-.
Hopend dat mensen deze nog in de favorieten hebben staan, wie heeft er tips/do's and don'ts....

Zelf zat ik in het volgende rijtje te zoeken:
Honda Africa Twin RD07
Yamaha Super Tenere
Suzuki DR 800 Big

Wat zijn de sterke en de zwakke punten en welke motor zou jij nemen als je de keus had?
En dan natuurlijk ook graag waarom ;)

Wie kan mij helpen?
 
Ligt er aan wat je er mee wil, wil echt allroad met wat zand de bovenste 2, met 50/50 de DR 800 en voornamelijk zand een KTM LC4 [ Adventure]

De Big is wat lichter dan je andere 2, rijd prima op de weg maar beter in het zand dan de andere 2 als t iets zwaarder word, is een 1 pitter met een smaller blok en wat wendbaarder en veel koppel.

KTM een beest, super strak en top remmen en vering, minder comfort dan de rest
 
Wat ik vooral zoek is een betrouwbare motor. Een motor waarmee ik een tourritje kan rijden, op vakantie kan, hier en daar wat gravel en een simpel zandpad meepakken.
De houding, uitstraling en de comfortabele vering van een allroad zijn de belangrijkste punten voor mij.
Ik hoef niet meer te kunnen dan wat de V-strom aankan zeg maar...
 
Van jouw rijtje zou ik voor de Africa Twin gaan...puur op basis van de looks...en omdat ik persoonlijk niet zo'n fan ben van 1-pitters...
 
Wat ik vooral zoek is een betrouwbare motor. Een motor waarmee ik een tourritje kan rijden, op vakantie kan, hier en daar wat gravel en een simpel zandpad meepakken.
De houding, uitstraling en de comfortabele vering van een allroad zijn de belangrijkste punten voor mij.
Ik hoef niet meer te kunnen dan wat de V-strom aankan zeg maar...


Tja ,

Ik rij woon werk , tourritjes , veel offroad en ga wel eens op vakantie met mijn DR.
Ding kan alles.

Wat vind je dan van het type blokken, een v twin een 2 pitter in lijn of een 1 pitter rijden toch allemaal anders vind ik of maakt je dat niet uit? mij wel als ik een keuze moest maken
 
Het lastige is dat ik zelf alleen ervaring heb met de africa twin.
Een super tenere heb ik nog nooit gereden en mijn ervaring met een parallel twin is een KLE500 (niet echt vergelijkbaar dus).
Datzelfde gaat eigenlijk op voor een 1 pitter, ik heb alleen een keer een rondje gereden op een LC4. Dat lijkt me alleen niet de meest ideale motor voor mijn doeleinden.

Vandaar dat ik hoopte dat iemand hier me een klein beetje kon vertellen wat ik van de fietsen kan verwachten.
De Africa twin trekt het meeste, maar dat komt vooral omdat ik de andere twee nog nooit bereden heb. Terwijl die wel een stuk aantrekkelijker zijn qua prijs!
 
Ik heb alleen op een suup en een DR gereden.

Dan ga je toch proefritjes maken, dan weet je het .
Niemand kan jou vertellen welke motor bij jou het beste past dat zal je zelf moeten ervaren.
 
Daar heb je helemaal gelijk in en dat weet ik ook wel... Ergens vind ik het alleen oneerlijk om een proefritje te maken op een volledig onbekende motor, alleen om te kijken of het type motor wat voor me is.
Daar komt bij dat de spoeling op MP/speurders vrij dun is, wat betekend dat ik voor de meeste motorfietsen 100km enkele reis moet voor een proefrit.
 
DR800S is de grootse 1-pitter. Rijdt prima 130-140 kruissnelheid, veel trekkracht onderin.
Je zit goed rechtop en is prima geschikt voor langere ritten.
Voor het echte offroadwerk is de DR een beetje te zwaar.
Ik doe de mijne weg (half jaar i bezit) omdat ik nog een motor heb...en ik rij te weinig om 2 motoren te houden.
Vraagprijs zit ruim onder de 2000 euro.
 
Heb ze alle drie gereden, alleen met een behoorlijke tussentijd:
DR 800 was mijn eerste motor: lekkere stamper met veel trekkracht, ééncylinder is toch anders rijden. Dit was zo'n 20 jaar geleden en had weinig vergelijkingsmateriaal.
Africa Twin: heerlijke, onbezorgde motor 2 cylinder die het altijd goed doet.
Super Tenere (heb ik nu): vergelijkbaar met de AT, alleen (vind ik persoonlijk) wat rauwer en krachtiger dan de AT. En heeft meer karakter (AT is wat saaier)...

Dit is allemaal heel persoonlijk: op zichzelf zijn het alledrie hele goede fietsen en hebben allemaal hun aandachtspunten, maar zou (als ik jou was) eens kijken naar een Super Tenere: staan er minder van te koop maar vaak vriendelijker geprijst dan een Africa Twin. Op Speurders staan een paar goede...

Succes!
 
En als je dan toch een Tenere ga beoordelen vergeet in dat rijtje de Cagiva Elephant 750 niet. Heerlijke motor, relatief licht, een goede stuurfiets en voor weinig op marktplaats te vinden. Rij nu zelf en Tiger uit 2003, een heerlijke motor maar mij wat zwaar voor terreinwerk. De Elephant is stukken lichter en t.o.v. een Africa Twin een stuk vlotter/speelser...
Suc6 met het maken van de keuze. Dat is zeer persoonlijk. Wat de een leuk of fijn vind kan een ander niks vinden.
 
@CBOnyx, jouw DR is toch die "zonder wielen"? Had hem langs zien komen op speurders. Hij staat iig redelijk dichtbij.

Eerst wil ik morgen toch bij een Africa Twin gaan kijken, om te zien of ik daar een "wow" gevoel bij krijg.
Krijg ik dat niet, of is de motor in slechte staat, dan ga ik verder kijken.
De super tenere trekt me ergens totaal niet qua looks, maar hij is over het algemeen genomen wel een stuk scherper geprijsd en op papier sneller natuurlijk.
De DR blijf ik toch over twijfelen. Onder andere omdat het een 1 pitter is, maar ook omdat hij "maar" 1 schijf heeft aan de voorkant.
Al kan dat laatste ook een pure gevoelskwestie zijn, door mijn supersport verleden...

Ik laat morgen iig nog even van mij horen hier, even laten weten hoe de AT gegaan is.
Is het goed als ik dan besluit om eventueel te komen kijken bij de DR CBOnyx?

Een cagiva elephant ken ik wel, maar heb ik nog niet langs zien komen op speurders/marktplaats.
Wel zijn grote broertje, de grand canyon, maar dat is net weer iets teveel van het goede denk ik zo.
 
Hou bij die cavia elephant rekening met het feit dat hoewel het een Ducati blok is de meeste ducati dealers je liever zien gaan dan komen....
 
Maar eens even oma een schop onder d'r virtuele hol geven...

Ik ben opzoek naar een allroad motor (liefst met meer dan 50PK) van rond de €2000,-.
Hopend dat mensen deze nog in de favorieten hebben staan, wie heeft er tips/do's and don'ts....

Zelf zat ik in het volgende rijtje te zoeken:
Honda Africa Twin RD07
Yamaha Super Tenere
Suzuki DR 800 Big

Wat zijn de sterke en de zwakke punten en welke motor zou jij nemen als je de keus had?
En dan natuurlijk ook graag waarom ;)

Wie kan mij helpen?

Suzuki Freewind http://link.marktplaats.nl/m793497817
5LJ87p7b0mZBj8vaK1IGHA==.jpg


Aprillia Pegaso http://link.marktplaats.nl/a1005355569
$_85.JPG
 
Wij rijden in een groepje van 3 met de door jou aangegeven motoren.
Zelf rij ik AT maar heb ook vaker op de DR gereden. De XTZ nog niet. (Zitten geen noppen onder)
Zoals al eerder geschreven is de DR (voor mij ook) de meeste crosser. Mijn AT komt daar ook wel in de buurt door wat aanpassingen en is wat vloeiender op het gas dan de DR. De XTZ is gewoon de sterkste.
2e hands onderdelen zijn voor de AT het makkelijkste te vinden. Voor de DR en XTZ moet je al snel naar D'land en F'rijk gaan kijken waar die twee super veel zijn verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens gelijk de startpost eens opgeschoond...
Er stonden een hoop plaatjes tussen die niet meer werkten en er zaten een paar mensen tussen waarvan ik weet dat ze de betreffende motor niet meer hebben.
 
Dank je wel!
Eigenlijk pas zondagmorgen besloten er te gaan kijken, maar we konden al direct in de middag terecht.
Woensdag ophalen *D

Gefeliciteerd, wel fotootje posten he! ;)
En nu mag je ook niets meer roepen als Yadramaha. :P
 
Bizar slechte telefoonfoto, van de week maar eens op pad voor nette plaatjes...
IMG_20140403_071426_zpslqmrggkl.jpg


De kuipruit en handkappen moet ik nog wat mee, want dat ziet er niet uit zo...
 
Zaterdag aanstaande de Warme Sjoko Toerrit rijden tbv MS Research en aangezien mijn vriendin geen zin heeft om met de WR een uur op de snelweg te rijden, heb ik het karretje maar vast in elkaar geknutseld. Morgen de GS er nog op en dan zijn we er klaar voor. :]

aqi5.jpg
 
Bizar slechte telefoonfoto, van de week maar eens op pad voor nette plaatjes...
[afbeelding]

De kuipruit en handkappen moet ik nog wat mee, want dat ziet er niet uit zo...

Gefeliciteerd, leuke motor. :)

Als ik jou was, zou ik even kijken welke maat kappen en schroefdraad je moet hebben en vervolgens eens kijken of KTM iets heeft dat past. Waarschijnlijk goedkoper dan Yamaha, Touratech en Acerbis e.d.
 
Terug
Bovenaan Onderaan