HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dan de volgende vraag, kan je een slick achterband combineren (tentijde droge omstandigheden) met een profiel voorband op het circuit zonder gevaar? De reden: omdat we nog verschillende nieuwe 120'ers SC1 / SC2 met profiel hebben liggen.
In dezelfde lijn als in de OP kan je dus verwachten dat de meest gripvolle band aan de voorkant gemonteerd moet zitten. ;)
 
Ik wist niet dat banden over het algemeen sociaal aangelegd zijn.
Hoe weten die banden dit van mekaar?

"ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring"

worden die banden dan boos ofzo? "metzeler denkt -"wat een dunlop vanvoor? fuck it de berm in!"- ...

Dit is meer een gevalletje van "meneer de verkoper verkoopt graag"


:^
 
De dingen die jij opnoemt kun je niet in verband brengen met de discussie. Dikke onzin, zever in pakjes zoals ze hier zeggen.

Jij denkt dit om dat 3 anderen dat ook dachten omdat zij het op hun beurt van 6 anderen gehoord hebben. Denk eens na over dingen, en probeer eens wat te controleren door zelf op te zoeken en niet alles wat je 10 keer leest voor waar aan te nemen.

Dit heb ik allemaal niet verzonnen of uit mijn pakje gezevert. De adviezen komen van iemand die met banden werkt en deze verkoopt en zo een goed advies probeert te geven.

Maar als je goed leest en niet ruzie zoekt met je toetsenbord zie je dat het a een advies is, en b dat het kan, dus een soort van waarschuwing waar je wel of niet wat mee kan gaan doen.

Wat je uiteindelijk gaat doen moet je zelf lekker weten.
 
Jij denkt dit om dat 3 anderen dat ook dachten omdat zij het op hun beurt van 6 anderen gehoord hebben. Denk eens na over dingen, en probeer eens wat te controleren door zelf op te zoeken en niet alles wat je 10 keer leest voor waar aan te nemen.
Da's waar, maar doorslaan naar de paranoia kant is weer een ander uiterste.

Ben zelf geen motorbandenexpert, waar een aantal anderen dan jij en ik dat hier wel zijn, maar over het algemeen doen bandenmerken uiteraard hun best om voor- en achterband bij elkaar te laten passen qua stijfheid, grip, levensduur, etc etc.

Aangezien de meesten ervaren hebben dat iedere band zijn eigen "karakter" heeft, kan je er logisch nadenkend ook vanuitgaan dat een verschillende voor- en achterband al gauw een achteruitgang is. (al zijn er weer sommige combinaties die juist bij sommigen beter bevalt, dacht de power voor en pr2 achter? )

Dus of je weet bovenstaande, maar houdt van rellen of bent aardig paranoia, of je weet het niet, dan ben je ook niet de aangewezen persoon om hier pseudo-advies te gaan geven.
 
Laatst bewerkt:
waarschijnlijk zal het een achteruitgang zijn. dat is nog iets anders dan onvoorspelbaar gedrag.

Ik beweer helemaal niet dat ik een bandenexpert ben, maar dat is iedereen die iets heeft horen vertellen door iemand die banden verkoopt ook niet;

Ik kan geen onafhankelijk onderzoek vinden dat beweerd dat verschillende banden voor en achter voeren onvoorspelbaar gedrag en gevaarlijke situaties in de hand werkt. Daarmee besluit ik dat het een fabel is. Dit aangesterkt door mijn eigen ervaring met het voeren van verschillende banden. Ik vervang een band als hij versleten is, ik kijk weinig naar merken zoalng het maar binnen dezelfde klasse is. Ik doe 50 000 km met 2 verschillende motors op jaarbasis, ik heb al wat combi's uitgetest. :]


net zoals ik besluit dat er geen god, hemel of hel is. Ookal zeggen 1000 pastoors anders, zij zijn niet onafhankelijk.
 
Laatst bewerkt:
Even vanuit het oogpunt van een banden-noob ;

De motorfiets voorzien van 2 dezelfde merk/type band voor en achter is een uitgebalanceerd geheel, berekend door de fabrikant.
Waar of niet ?

Een motorfiets voorzien van 2 verschillende merk/type banden is dit niet volgens de fabrikant.
Is dit dan slecht ? , is niet gezegd , maar het KAN wel.
Het ZOU DUS KUNNEN dat de veiligheid hiermee in het geding komt.

Laat dat voor mij al argument genoeg zijn om mijn motorfiets ( waarmee ik soms snelheiden van 200 km/h + haal ) , te voorzien van het beste wat er mogelijk is , in mijn ogen dus een set zelfde merk/type band op de motor.

Een en ander kan namelijk ook tussen de oren gaan zitten , geen vertrouwen in het geheel hebben ( al dan niet onterecht ) rijdt niet fijn.
En dat is geen gezever in pakskes.
 
Het is net als geloof, jij gelooft dat het uitmaakt, dus voel je je meer op je gemak en daarom moet je gewoon voor een achter dezelfde band voeren! daar heb je helemaal gelijk in! Net zoals ik iedere gelovige zou kunnen aanmoedigen om te bidden voor het slapen gaan. Gewoon omdat het prettiger aanvoelt dan wanneer ze dat misschien niet doen.

Maar ik vind het fout dat mensen andere mensen hersenspinsels aan liggen te praten zonder te kunnen staven.

En nu ga ik eten, dit is een zinloze discussie... iedereen moet doen en laten waar hij zich goed bij voelt, ik hoop dat iemand die nog geen mening gevormd had beide kanten overweegt en zelf een besluit neemt zonder zich te veel te laten beïnvloeden door mensen die er financieel afhankelijk van zijn of anderen die zich reeds hebben laten beïnvloeden

smakelijk!
 
Laatst bewerkt:
Het is net als geloof, jij gelooft dat het uitmaakt, dus voel je je meer op je gemak en daarom moet je gewoon voor een achter dezelfde band voeren! daar heb je helemaal gelijk in! Net zoals ik iedere gelovige zou kunnen aanmoedigen om te bidden voor het slapen gaan. Gewoon omdat het prettiger aanvoelt dan wanneer ze dat misschien niet doen.

Maar ik vind het fout dat mensen andere mensen hersenspinsels aan liggen te praten zonder te kunnen staven.
als dat jou opvatting is, ga je dan ook iedere vrijdagmiddag naar de moskee en zondag naar de kerk, om die mensen te zeggen dat hun geloof verkeerd is ?

Nee, jij hebt het al druk zat met hier te rellen, lekker veilig achter je toetsenbordje :W En geloof dat je er dan bijtrekt en andere zaken heeft daar niets mee te maken, logisch redenerend weet ik zelfs te verzinnen waarom zelfde voor- en achterband gemiddeld beter is (en dat wil wat zeggen :+ ) , dus ben je het er niet mee eens, start dan maar lekker je eigen bandentopic over hoe je de siliconenlaag verwijdert met remreiniger en dat boven de 4 bar goed is voor de levensduur van de banden ofzo.

See you @ church :')
 
Laatst bewerkt:
Eet smakelijk ,

Maar bedenk wel dat je een stelling, die in jouw ogen onbewezen is, onderuit probeert te halen met een andere stelling die net zo goed onbewezen is.

En in dat geval, better safe than sorry en het zekere voor het onzekere weetjewel.... :W
 
Laatst bewerkt:
.......en dan opnieuw mijn vraag:zijn er all-roaders overgegaan naar baanbanden (en voor/achter op verschillende tijden) die hun ervaring willen delen?

wacht even op SBB of stel je vraag eens in het knmv topic. daar zitten de mannen die vaak op het circuit zitten.

Het enige dat ik weet is dat een slick weer iets heel anders is dan een straatband.

oowww en post je je antwoord ook even hier ?
 
Laatst bewerkt:
Het is net als geloof, jij gelooft dat het uitmaakt, dus voel je je meer op je gemak en daarom moet je gewoon voor een achter dezelfde band voeren! daar heb je helemaal gelijk in! Net zoals ik iedere gelovige zou kunnen aanmoedigen om te bidden voor het slapen gaan. Gewoon omdat het prettiger aanvoelt dan wanneer ze dat misschien niet doen.

Maar ik vind het fout dat mensen andere mensen hersenspinsels aan liggen te praten zonder te kunnen staven.

En nu ga ik eten, dit is een zinloze discussie... iedereen moet doen en laten waar hij zich goed bij voelt, ik hoop dat iemand die nog geen mening gevormd had beide kanten overweegt en zelf een besluit neemt zonder zich te veel te laten beïnvloeden door mensen die er financieel afhankelijk van zijn of anderen die zich reeds hebben laten beïnvloeden

smakelijk!
Ik snap je punt, maar ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Niemand zegt dat je geen bandenmerken kan combineren. Het enige wat gezegd wordt is dat sommige merken beter met elkaar combineren dan anderen. De combinaties waarmee mensen goede ervaringen hebben worden in de OP gezet. Lijkt mij dat daarmee wordtt aangegeven dat banden wel degelijk met elkaar te combineren zijn, toch? Dat staat los van het feit dat een combinatie voor de 1 beter is dan voor iemand anders. Banden zijn gewoon persoonlijk.
Als jou ervaring is dat je alle banden met elkaar kan combineren is dat prima.
Er worden hier alleen tips gegeven en ervaringen gedeeld. Niemand wordt tot een keuze gedwongen ;)
 
wacht even op SBB of stel je vraag eens in het knmv topic. daar zitten de mannen die vaak op het circuit zitten.

Het enige dat ik weet is dat een slick weer iets heel anders is dan een straatband.

oowww en post je je antwoord ook even hier ?
ik ga niet voor scicks! gewoon road attacks of road smarts!
(of als de trail-attacs goed doen op asfalt en langer meegaan dan de EXP...)
 
ik ga niet voor scicks! gewoon road attacks of road smarts!
(of als de trail-attacs goed doen op asfalt en langer meegaan dan de EXP...)
`
sorry,

de trail-attack komt er goed uit in tests en dan is dat vooral weg ipv onverhard getest.. of ze langer meegaan dan de Exp :?

ik ben zelf een voorstander van conti, maar ook de roadsmarts worden bejubelt.

De Road Attack 1 kan wel ruim 10K mee en met een nette rijstijl is de RA2 ook goed voor over de 10K.
 
`
sorry,

de trail-attack komt er goed uit in tests en dan is dat vooral weg ipv onverhard getest.. of ze langer meegaan dan de Exp :?

ik ben zelf een voorstander van conti, maar ook de roadsmarts worden bejubelt.

De Road Attack 1 kan wel ruim 10K mee en met een nette rijstijl is de RA2 ook goed voor over de 10K.
ze gaan langer mee dan de exp, de exp heeft een iets ander compound en minder diepe groeven.
 
Ik wil even mijn zegje doen over Bridgestone! :+ Ja, iedereen hier vindt ze precies grote losers, maar sinds de BT023 zijn ze écht wel goed hoor :)
Had eerst de BT021 en BT020 eronder liggen, die hadden 0 grip bij koud weer of regen. Nu al 6K km voor & achter de BT023 (niet-gt) eronder en die zijn gewoon SUPER! Nat, koud, zon, maakt niet uit, altijd bergen grip! Heb bochten genomen deze winter bij -5 die ik met de vorige banden niet durfde nemen bij +30! En ja dat meen ik :) Ook op hoge snelheid presteren ze goed, ik rij aardig wat door, relatief veel optrekken & hard remmen en toch zijn ze nog verre van versleten! Kan er normaal nogeens 6K bij doen!

Al bij al zijn die nieuwe bt023 dus best wel goed... :) Wou dat even laten weten :)
Nee ik heb geen aandelen of wat dan ook, ben gewoon errug tevreden ;)
 
Probleem is dat jij geen enkele referentie hebt, behalve de 020 en 021.
Dat de 023 beter presteert dan die beide zegt weinig, simpelweg omdat ze er in elke test steevast slecht uitkwamen bij nat weer. Ik heb zelf de 020 gereden en die was dramatisch slecht.

Als je 'm zou vergelijken met bv. de Michelin PR2 en PR3, dan kun je er iets over zeggen waar een ander wat aan heeft. Nu niet.
 
Probleem is dat jij geen enkele referentie hebt, behalve de 020 en 021.
Dat de 023 beter presteert dan die beide zegt weinig, simpelweg omdat ze er in elke test steevast slecht uitkwamen bij nat weer. Ik heb zelf de 020 gereden en die was dramatisch slecht.

Als je 'm zou vergelijken met bv. de Michelin PR2 en PR3, dan kun je er iets over zeggen waar een ander wat aan heeft. Nu niet.

ik vind dat hij wel een punt heeft om te zeggen dat ze in ieder geval veel beter zijn dn de 020 en 021. Dat is aleen stuk poditiever.

Als je dingen gaat vergelijken met Michelin zalin de ogen van de michelinrijder alles tegenvallen.
 
ik vind dat hij wel een punt heeft om te zeggen dat ze in ieder geval veel beter zijn dn de 020 en 021. Dat is aleen stuk poditiever.
Als je dingen gaat vergelijken met Michelin zalin de ogen van de michelinrijder alles tegenvallen.

Het gaat me niet om de vergelijking met Michelin, al kun je er dan pas iets zinnigs over zeggen, omdat die wel de norm voor regenbanden hebben verlegd.
Maar de 023 vergelijken met erkend slechte (regen)banden zegt verhipte weinig. Daar kun je nooit de conclusie uithalen dat de 023's érg goed of zelfs super zijn......
Ze zijn hooguit beter dan de 020/021, nounou, poehpoeh.....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan