HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is de vraag al gesteld, maar ik krijg het niet gevonden. Ik heb op mijn R1 pilot powers liggen, de achterband is aan vervanging toe. Nu hoor ik goede verhalen over de Dunlop Sportsmarts en wil ik die wel eens proberen.

Kan ik een Dunlop Sportsmart achterband in combinatie met een Michelin Pilot Power gebruiken? Dat het kan weet ik, maar is het aan te raden?
 
Misschien is de vraag al gesteld, maar ik krijg het niet gevonden. Ik heb op mijn R1 pilot powers liggen, de achterband is aan vervanging toe. Nu hoor ik goede verhalen over de Dunlop Sportsmarts en wil ik die wel eens proberen.

Kan ik een Dunlop Sportsmart achterband in combinatie met een Michelin Pilot Power gebruiken? Dat het kan weet ik, maar is het aan te raden?

Nee, niet aan te raden. Banden hebben een compleet verschillend karakter. Sommige zullen het niet merken maar die merken het verschil ook niet tussen een autoband voor en een supercorsa achter......
 
Dunlops zijn wel beter in de regen? Is wel belangrijk, moet altijd overal geraken, regen of niet, en dan wil ik liefst wat grip... :) Ga die bandjes eens bekijken, alvast bedankt!

edit: ik heb tevens een 170 achter ipv 180 laten omleggen vorige keer, gebruikte niet het volledige gebied (nu net, meer heb ik dus niet echt nodig :) ) omdat de dealer zei dat het iets meer grip gaf. Klopt dit eigenlijk, of kan ik evengoed terug een 180 omleggen?

edit2: bij koud weer (lees: vrieskou) is de roadsmart dan nog steeds een goede keuze? :)
De 170 is in alle omstandigheden de betere keuze gezien jouw velgmaat (5 Inch). De 180 past, maar heeft op het uiterlijk na geen voordelen.....
De Roadsmart doet het ook prima in kou en regen. De enige die daarin iets beter scoort is de Michelin Pilot Road 2 of 3.
 
Nee, niet aan te raden. Banden hebben een compleet verschillend karakter. Sommige zullen het niet merken maar die merken het verschil ook niet tussen een autoband voor en een supercorsa achter......
Het eerste deel ben ik met je eens. Het tweede deel is "ietsje" overdreven..... :+

P.S.: niet aan te raden betekent nu ook niet dat ik het absoluut afraad. Het effect is onvoorspelbaar (gaan we weer met de discussie wat onvoorspelbaar betekend :+ ), maar als het niet bevalt kan je toch altijd nog de voorband inruilen/omruilen.....
 
Laatst bewerkt:
Heb ik al i.c.m. een superbikestuur.Zoals het is reed ik genoeg supersports zoek in de Eifel.
Het zou wellicht iets beter kunnen maar ik betwijfel dat het iets uitmaakt in het gevoel t.o.v. de MPR2 met de huidige instelling.

het doorsteken en de veerinstelling kan het instuur gedrag vlotter maken, maar als je dat met de michelins ook al had, dan is er voor de dunlops niets meer te verbeteren.

Het is voor je gevoel bedoelt, dat je iedereen al zoek rijdt is mooi, maar ligt meer aan de rijder dan aan de fiets.
 
Goede avond,

Ik heb een Continental Road Attack 2 op m'n motor, en die vertoond al sinds hij erop zit (8 a 9.000 km) een vrij vreemd slijtage patroon, hiervoor had ik een pilot power en die had nergens last van. Het is ook alleen maar aan de rechterkant en over heel de lengte van de band.

Weet iemand wat deze slijtage kan inhouden?

bij voorbaat dank :)

full


edit: de band loopt helemaal vrij, heb ik gecontroleerd
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me op een droogtescheur, maar dat is wel vreemd voor zo een nieuwe band :?
Goede avond,

Ik heb een Continental Road Attack 2 op m'n motor, en die vertoond al sinds hij erop zit (8 a 9.000 km) een vrij vreemd slijtage patroon, hiervoor had ik een pilot power en die had nergens last van. Het is ook alleen maar aan de rechterkant en over heel de lengte van de band.

Weet iemand wat deze slijtage kan inhouden?

bij voorbaat dank :)

[afbeelding]

edit: de band loopt helemaal vrij, heb ik gecontroleerd
 
Goede avond,

Ik heb een Continental Road Attack 2 op m'n motor, en die vertoond al sinds hij erop zit (8 a 9.000 km) een vrij vreemd slijtage patroon, hiervoor had ik een pilot power en die had nergens last van. Het is ook alleen maar aan de rechterkant en over heel de lengte van de band.

Weet iemand wat deze slijtage kan inhouden?

bij voorbaat dank :)

[afbeelding]

edit: de band loopt helemaal vrij, heb ik gecontroleerd

Stuur even een mailtje met foto naar continental ......

Continental USA

en dan de onderste keuze volgen ( technische vragen)

Het kan geen rand van een andere compound zijn omdat ze bij conti anders werken....

volgende keer 8 à 9000 kilometer eerder aan de bel trekken ;)
 
Stuur even een mailtje met foto naar continental ......

Continental USA

en dan de onderste keuze volgen ( technische vragen)

Het kan geen rand van een andere compound zijn omdat ze bij conti anders werken....

volgende keer 8 à 9000 kilometer eerder aan de bel trekken ;)

klopt, ze hebben continuous compound, ik weet alleen niet of het te voelen is, maar als ik m'n nagel in het rubber zet voelt het in het midden hetzelfde als aan de rand.
Ik denk dat ik ze binnenkort toch vervang ivm met circuit dag.

ik wou dan diablo rosso 2 nemen, ze zijn wat goedkoper, en ik heb toch een mentale blokade bij sport-tour banden dus dan maar weer sport bandjes :)
 
Hier ook een vraag:

Ik rijd nu met Diablo Rosso, en heb in een opwelling een nieuw setje Pilot Powers 2ct gekocht. (prijs was goed).

Nu heb ik laatst op assen gereden, en ga binnenkort naar Spa voor de eerste keer. Ik rijd geen snelle ronde tijden, rij voornamelijk in de langzaamste groepen. (assen rond de 2.25 de eerste keer).

Nu krijg ik te horen dat die 2ct's geen goede banden zijn voor op 't circuit of op warme dagen. Dat ze gaan smeren e.d.

Echter aan de andere kant wordt mij verteld dat ik daar nog lang niet hard genoeg voor rijd.

Nu weet ik niet wat waar is, want voor op straat hoor ik bijna alleen maar lof over de banden :/

Dus ik twijfel nu of ik ze weg zal doen en een setje rosso corsa haal, of zelfs supercorsa sc2 (ik rij in de regen sws niet).

Het gaat over me 600cc straatfiets trouwens.
 
klopt, ze hebben continuous compound, ik weet alleen niet of het te voelen is, maar als ik m'n nagel in het rubber zet voelt het in het midden hetzelfde als aan de rand.
Ik denk dat ik ze binnenkort toch vervang ivm met circuit dag.

ik wou dan diablo rosso 2 nemen, ze zijn wat goedkoper, en ik heb toch een mentale blokade bij sport-tour banden dus dan maar weer sport bandjes :)

Waarom geen conti sport-attack?


rij je ze wel met 2,5V en 2,9 A
 
Hier ook een vraag:

Ik rijd nu met Diablo Rosso, en heb in een opwelling een nieuw setje Pilot Powers 2ct gekocht. (prijs was goed).

Nu heb ik laatst op assen gereden, en ga binnenkort naar Spa voor de eerste keer. Ik rijd geen snelle ronde tijden, rij voornamelijk in de langzaamste groepen. (assen rond de 2.25 de eerste keer).

Nu krijg ik te horen dat die 2ct's geen goede banden zijn voor op 't circuit of op warme dagen. Dat ze gaan smeren e.d.

Echter aan de andere kant wordt mij verteld dat ik daar nog lang niet hard genoeg voor rijd.

Nu weet ik niet wat waar is, want voor op straat hoor ik bijna alleen maar lof over de banden :/

Dus ik twijfel nu of ik ze weg zal doen en een setje rosso corsa haal, of zelfs supercorsa sc2 (ik rij in de regen sws niet).

Het gaat over me 600cc straatfiets trouwens.

Dat smeren heb je pas rond de 2 mnuten per rondje, voorlopig kun je nog prima rijden met je banden. Met welke bandenspanning heb je op het circuit gereden?
 
Dat smeren heb je pas rond de 2 mnuten per rondje, voorlopig kun je nog prima rijden met je banden. Met welke bandenspanning heb je op het circuit gereden?
Op warme dagen gaan die Powers wel erg hard weet ik uit ervaring. Ook 2.25 op CPZ.
Inmiddels zijn weer vier jaar verder, en iedereen in de paddock noemt het Pilot Pipo's. :+

Dus ik begrijp wel waar het verhaal vandaan komt.
Rosso's gaan veeeeel langer mee. :Y
 
Laatst bewerkt:
Dat smeren heb je pas rond de 2 mnuten per rondje, voorlopig kun je nog prima rijden met je banden. Met welke bandenspanning heb je op het circuit gereden?

2.3 voor/achter
Op warme dagen gaan die Powers wel erg hard weet ik uit ervaring. Ook 2.25 op CPZ.
Inmiddels zijn weer vier jaar verder, en iedereen in de paddock noemt het Pilot Pipo's. :+

Dus ik begrijp wel waar het verhaal vandaan komt.
Rosso's gaan veeeeel langer mee. :Y

CPZ heb ik nog nooit gereden, dus geen idee.

In principe rijd ik ook niet regelmatig op 't circuit.
 
2.3 voor/achterCPZ heb ik nog nooit gereden, dus geen idee.

In principe rijd ik ook niet regelmatig op 't circuit.

de michelin kan je hoger in spanning rijden, scheelt overvloedige warmte in je band en dus ook later pas smeereffecten.

CPZ is ongeveer 4 seconden langzamer per rondje vergeleken met Assen, dus 4 seconden bij je Assen tijd en je weet ongeveer je mogelijkheden op CPZ.

Voor Zolder is 8-9 seconden van je Assen tijd afhalen om te vergelijken
 
Laatst bewerkt:
de michelin kan je hoger in spanning rijden, scheelt overvloedige warmte in je band en dus ook later pas smeereffecten.

CPZ is ongeveer 4 seconden langzamer per rondje vergeleken met Assen, dus 4 seconden bij je Assen tijd en je weet ongeveer je mogelijkheden op CPZ.

Voor Zolder is 8-9 seconden van je Assen tijd afhalen om te vergelijken

Ok :)

Maar het zou niet een dusdanig risico moeten zijn voor me?

Er zijn natuurlijk nooit garanties.
 
Ok :)

Maar het zou niet een dusdanig risico moeten zijn voor me?

Er zijn natuurlijk nooit garanties.

ik rij momenteel 2:00 op Assen en rij met 2,5V en 2,9 A. Perfecte tekeniing van de band en geen griverlies ( is wel met de Conti sport-attack, maar michelin heeft ook een slapper karkas net als de conti.)( ik heb iets meer dan een half rondje nodig om voldoende grip te hebben voor mijn 140 paardjes)

Ga de volgende keer maar op 2,5 rijden, dan merk je het wel, als je het niet lekker vindt rijden, dan zak je daarna gewoon weer naar je 2,3.

Als je naar Dunlop, metzeler of Pirelli kijkt, dan is het karkas stijver waardoor je bandenspanning een stuk lager kan zonder tijdverlies.
 
Waarom geen conti sport-attack?


rij je ze wel met 2,5V en 2,9 A

niet eens over nagedacht om sport-attacks te nemen, ik heb al een sport attack voorbandje, maar door de slijtage die ik op het profiel heb, is hij heel zenuwachtig in de bochten onder een bepaalde hoek, erboven of eronder doet hij het perfect overigens en het is ook gewoon een goed bandje verder, maar de rosso 2 en sport-attack zijn qua prijs haast gelijk, en ik vind het ook leuk om ook andere banden te proberen.

Ik rijd overigens met 2.5V en 2.9A idd.
 
Moguh,

Vraagje over bandenmaat, mijn voorbandje is aan vervanging toe. Op dit moment zit er nog een 120/70-17 onder (door de vorige eigenaar gemonteerd), echter vanuit fabrieksopgave zou er een 120/65-17 onder moeten.
Ik twijfel wat, terug naar fabrieksopgave of eronder houden wat er nu ook op zit, heb er namelijk geen klachten over en dit ben ik nu gewend. wat kan de reden geweest zijn voor de vorige eigenaar om over te stappen naar een andere maat dan door de fabriek aangeven? Zit zelf te denken aan mogelijk beter rijgedrag/goede maat niet voorhanden/cosmetisch (kan ik me eigenlijk niet voorstellen).
Betreft trouwens een Kawasaki ZX6R 2003/2004 en Michelin Pilotpowers.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan